Καλή σας μέρα, κ. Παπαναστασίου | Είδες ο ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ;

Καλή σας μέρα, κ. Παπαναστασίου | Είδες ο ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ;

Προχθές, κ. Παπαναστασίου, ήρθε στα χέρια μου το ολοκαίνουργιο και μοσχομυριστό σχέδιο νόμου, το οποίο φιλοδοξεί να διαμορφώσει ένα καινούργιο θεσμικό πλαίσιο για την διαχείριση του πόσιμου νερού από τις Δημοτικές Εταιρείες Ύδρευσης και Αποχέτευσης της χώρας.

  • του Λευτέρη Τηλιγάδα |  | red line

Ρίχνοντας μια πρώτη και γρήγορη ματιά στην εισηγητική έκθεση (Μπορείτε να την δείτε ΕΔΩ), στάθηκα στην τροποποίηση μερικών άρθρων, τα οποία αποτέλεσαν σημεία αιχμής στην αντιπαράθεση ανάμεσα στις κινηματικές συλλογικότητες και τις πολιτικές που εφάρμοσε η ΔΕΥΑ του Δήμου Αγρινίου.

Με τη νέα διατύπωση του άρθρου 1 του ν. 1069/1980 καταρχάς προβλέπεται ρητά ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των ΔΕΥΑ. Ειλικρινά, κ Παπαναστασίου, αδυνατώ να φανταστώ, τι χρηματικά πλεονάσματα μπορεί να έχουν εντοπίσει οι οικονομικοί έλεγχοι αυτών των επιχειρήσεων, για να φτάνει σήμερα ο νομοθέτης να ορίζει ρητά τον μη κερδοσκοπικό τους χαρακτήρα ή από ποιες μελλοντικές κερδοσκοπικές πιέσεις (ιδιωτικές ή μη) επιχειρεί με αυτόν τον τρόπο να προφυλάξει «το νεράκι του κοσμάκη»!

Στο 2ο άρθρο, το οποίο αφορά στη συγκρότηση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) αυτών των επιχειρήσεων, γίνεται ένα μικρό και δειλό πρώτο βήμα, το οποίο απέχει «παρασάγγας», από όσα τα κινήματα για το νερό απαιτούσαν, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κοινωνικοποίηση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, ορίζεται αναλυτικά η σύνθεση και ο τρόπος ορισμού του Δ.Σ. των ΔΕΥΑ, ο οποίος ουσιαστικά παραμένει ο ίδιος (ένας μέλος από την αντιπολίτευση του Δήμου, ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων) ενώ για πρώτη φορά θεσμοθετείται η εκπροσώπηση στο παραπάνω όργανο ενός εκπροσώπου περιβαλλοντικού ή κοινωνικού φορέα του οικείου Δήμου. Η συγκεκριμένη ρύθμιση όμως παραμένει τόσο δειλή και υποτυπώδης που καθόλου δεν ενδυναμώνει αποτελεσματικά την κοινωνική συνυπευθυνότητα των αποφάσεων αυτών των οργάνων, τα οποία εξακολουθούν να παραμένουν έκθετα στις επιθέσεις των ιδιωτικών εταιρειών, που έχουν ξεκινήσει ήδη να ορέγονται να ξεδιψάσουν την κερδοσκοπική τους δίψα, σε όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη της χώρας.

Τώρα βέβαια θα με ρωτήσετε και σεις με την σειρά σας: «Πώς είναι δυνατόν, από τη μια οι επιχειρήσεις αυτού του «ειδικού σκοπού» να θωρακίζονται με τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και από την άλλη να αποτελούν οχήματα κερδοσκοπίας»; Η απάντηση είναι εύκολη, κ. Παπαναστασίου: Όπου εμπλέκεται η δημιουργική λογιστική, πιάνονται αγκαζέ η απλή αριθμητική και η λογική και ξεχύνονται στους αγρούς της πολιτικής διαπλοκής, για να μαζέψουν λουλουδάκια και άλλα ζούδια λαμπερά και μη ωφέλιμα.

Εκεί που γίνεται όμως το πανηγύρι, είναι στο άρθρο 6 του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, το οποίο επαναφέρει το ειδικό τέλος ( 80%) για τη μελέτη, κατασκευή και επέκταση έργων ύδρευσης και αποχέτευσης, το οποίο προβλεπόταν από το 11ο άρθρο της παρ. 1 του παλιού νόμου και για το οποίο αρκετοί πολιτικοί και κοινωνικοί αγώνες έχουν γίνει στο Δήμο μας κατά το παρελθόν.

Με τη διάταξη του παραπάνω άρθρου του παρόντος νομοσχεδίου, παρέχεται η δυνατότητα στις Δ.Ε.Υ.Α., είτε να αναστέλλουν την είσπραξη του ανωτέρω ειδικού τέλους, εφόσον υφίσταται η προϋπόθεση της μη ύπαρξης οικονομικών υποχρεώσεων που να συνδέονται με τα έργα, για την εκτέλεση των οποίων επιβάλλεται και τα οποία χρηματοδοτούνται απ’ αυτό, είτε να ορίσουν ποσοστό μικρότερο από αυτό[1].

Επίσης με την παρ. 2 του άρθρου 6, ρυθμίζεται η νομιμότητα των λειτουργικών δαπανών των ΔΕΥΑ, που καλύφθηκαν με τη διάθεση του συγκεκριμένου τέλους και αναστέλλεται κάθε πειθαρχική ή ποινική διαδικασία ή διαδικασία καταλογισμού σε βάρος των μελών των οικείων Διοικητικών ή Δημοτικών Συμβουλίων.

Με αυτό τον τρόπο η συγκυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν επαναφέρει με μόνιμη ρύθμιση το παλιό τέλος, αλλά «βγάζει και στον αφρό», όλους εκείνους που «χρεώθηκαν» πολιτικά και διαχειριστικά αδιαφανείς διαδικασίες, για να βάλουν στα ταμεία των κοινωφελών τους επιχειρήσεων τα παραπάνω παράνομα χρήματα, που τους κατέβαλαν οι χρήστες των υπηρεσιών ύδρευσης των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και με τη βασική υποχρέωση των ΔΕΥΑ να ενημερώνουν το καταναλωτικό τους κοινό και τους δημότες, όχι πλέον μόνο με την έκδοση του Ειδικού Ενημερωτικού Τεύχους Καταναλωτή του άρθρου 19 του ν. 1069/1980, αλλά –διαζευκτικά και για λόγους εξοικονόμησης της σχετικής δαπάνης- και μέσω της ανάρτησης των σχετικών στοιχείων στον διαδικτυακό τους τόπο.

Είδες ο ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, κ. Παπαναστασίου, τα στηρίζει τα στηρίγματά του, κλείνεται δε, κατά το Δρακουμέλ.


Υ.Γ.1. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τις αλχημείες του μεγάλου εγκεφάλου της ΔΕΥΑ Αγρινίου, οι οποίες θα αναλάβουν να επαναφέρουν το εν λόγω τέλος, (ανεξάρτητα από το πιο θα είναι το ύψος του ποσοστού) χωρίς να αυξηθεί η τιμή κατανάλωσης του κυβικού μέτρου.

Υ.Γ.2. Το διάβασμα του συγκεκριμένου νομοσχεδίου (μπορείτε να το δείτε ΕΔΩ) συνεχίζεται.