Μέσα από το φακό του Σάκη Δαζάνη

Μέσα από το φακό του Σάκη Δαζάνη

« Η καθημερινότητα είναι συναρπαστική, γεμάτη από μικρά θαύματα. Κανένας σκηνοθέτης δεν μπορεί να αποδώσει τη γοητεία του απρόσμενου που γεννιέται στον δρόμο», συνήθιζε να λέει ο Ρομπέρ Ντουανό. Ο Σάκης Δαζάνης  μάς ταξιδεύει  με το φακό του μέσα σ᾿ αυτό τον κόσμο του « απροσδόκητου», που η καθημερινότητα γεννάει, αποτυπώνοντας με τρόπο ειλικρινή, ανεπιτήδευτο και καλλιτεχνικό ταυτόχρονα στιγμές της, μοναδικές και αναπάντεχες. Διατρέχοντας δρόμους πολυσύχναστους ή ερημικούς διαρρηγνύει τη συμπαγή πραγματικότητα αναδεικνύοντας κομμάτια της μικρά κι ασήμαντα σε  γεγονότα που άξιζε ο φακός να απαθανατίσει….Κι όλα αυτά με έναν απίστευτο ρεαλισμό που δεν αφήνει ίχνος υποψίας για οπτικά παιχνίδια. Ας τον απολαύσουμε…

Συνέντευξη- Παρουσίαση: Νικολέτα Γερολιμίνη

Πώς ορίζεις την φωτογραφία;

Η φωτογραφία είναι το κλικ που ακολουθεί την πρώτη μου ματιά στα πράγματα – πολλές φορές κλικ και ματιά συμπίπτουν, είναι το αγχολυτικό μου χάπι και ένας καθημερινός σκοπός και προορισμός, είναι η αναζήτηση του φωτός στο σκοτάδι και αντίστροφα είναι η ίδια η ζωή και ο θάνατος μαζί.

Πότε ξεκίνησε η φωτογραφική σου διαδρομή και ποιοι ήταν οι άνθρωποι ή τα γεγονότα που την επηρέασαν καθοριστικά;

Ξεκίνησα να φωτογραφίζω το 2009 και στην αρχή νόμισα ότι φωτογραφία είναι να κάνεις «παπάδες» με το photoshop. Ένα ταξίδι στην Κορυτσά ενάμιση χρόνο μετά με επηρέασε καθοριστικά. Άρχισα να μελετώ την κλασική φωτογραφία του 20ού αιώνα και να γοητεύομαι βέβαια όπως όλοι. Υπάρχουν όμως στιγμές που «ζηλεύω» τον πρότερο εαυτό μου που δεν ήξερε «γρι» γιατί έπαιρνε αποφάσεις χωρίς προκαταλήψεις και συγκρίσεις όντας παρθένος.

Στη φωτογραφική σου διαδρομή είσαι αυτοδίδακτος ή με κάποιο τρόπο διδάχτηκες τη φωτογραφία; Τελικά τι πιστεύεις , η φωτογραφία διδάσκεται;

Είμαι κατά βάση αυτοδίδακτος, παρακολούθησα κάποια workshops και σεμινάρια αλλά η φωτογραφία θέλει δυνατή εσωτερική παρόρμηση, καταναγκασμό, επιμονή και κυρίως εμμονή!

Υπάρχει κάποιος λόγος που φωτογραφίζεις;

Ιδιαίτερος λόγος όχι, νομίζω δεν μπορώ να το εξηγήσω. Θέλω να ανακαλύψω καλύτερα τον κόσμο και τον εαυτό μου και πιστεύω ότι αυτό γίνεται μέσα από μια κάμερα που με φέρνει πιο κοντά στους άλλους. Εδώ ισχύει το «Η σωτηρία μας είναι οι άλλοι»

Κουβαλάς πάντα την κάμερα μαζί σου;

Τις περισσότερες φορές ναι.

Βάλε μας λίγο σε όλη τη φωτογραφική διαδικασία: λήψη, επιλογή, επεξεργασία …. Πώς ‘’γεννιούνται’’ οι φωτογραφίες σου;

Προσπαθώ να βρίσκομαι σε μέρη με ανθρώπους, με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα πρόσωπα και οι εκφράσεις τους. Επίσης με γοητεύει το αστικό και περιαστικό τοπίο. Τραβάω παντού ακόμα και εκεί που απαγορεύεται (είναι πιο γλυκό). Στην ψηφιακή εποχή τα πράγματα είναι πιο εύκολα για τη φωτογραφική διαδικασία, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σκέψη (όπως στην εποχή του φιλμ) απλά να οσμίζεσαι, να έχεις ένστικτο και να είσαι εκεί την κατάλληλη στιγμή! Η επιλογή του κατάλληλου φωτός είναι επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας στη φωτογραφία μου. Αυτό που πραγματικά είναι κέρδος είναι όταν προσπαθείς να βγάλεις κάδρο από το τίποτα και τυραννιέσαι.

Μέσα στη φωτογραφική σου διαδρομή είδες τις φωτογραφίες σου να αλλάζουν; Τι θα έλεγες για το έργο σου τελικά;

Αλλάζει αλλά νομίζω ότι μένει και το ίδιο, δηλαδή το τι μου αρέσει δεν άλλαξε και τόσο πολύ, άλλαξε η απόδοση του κάδρου ίσως. Θα περιέγραφα την φωτογραφική μου προσπάθεια σαν μια αέναη απόδοση σκέψεων, επιθυμιών, και παρατηρήσεων.

Ποια φωτογραφία σου είναι  εξαιρετικά ‘’αγαπημένη’’ και γιατί;

Υπάρχουν πολλές φωτό αγαπημένες αλλά όταν κάποια από αυτές είναι και δύσκολη στη λήψη της τότε η ευχαρίστηση πολλαπλασιάζεται γιατί η εμπειρία πάνω στη φωτογράφιση προστίθεται αθροιστικά. Μια τέτοια ήταν η φωτογραφία ενός ηλικιωμένου καρναβαλιστή γύρω από μεγάλη φωτιά σε συνθήκες δυνατού αέρα, χαμηλού σχετικά φωτισμού και θερμοκρασία κάποιων δεκάδων βαθμών. Θυμάμαι ότι εγώ αισθάνθηκα να κατακαίγομαι και η μηχανή κόντεψε να λιώσει στα χέρια μου ενώ προέτρεπα το μοντέλο να με κοιτάζει όσο ακίνητο μπορούσε γιατί δεν ήθελα να χρησιμοποιήσω φλας.

Τι κάνεις αυτό τον καιρό φωτογραφικά; Έχεις μελλοντικά σχέδια;

Συλλέγω στιγμές όπως πάντα έχοντας ιδέες αρκετές αλλά όχι μεγαλεπήβολες ούτε μακρόπνοες. Θα ήθελα να ολοκληρώσω ένα ενδιαφέρον φωτογραφικό βιβλίο.

Πώς βλέπεις την κύρια τάση της καλλιτεχνικής φωτογραφίας σήμερα;

Νομίζω με τη μεγάλη εξάπλωση του φωτογραφικού μέσου αλλά και των social media βλέπε Instagram η φωτογραφία φλερτάρει σήμερα επικίνδυνα με την επανάληψη και τη  χυδαία ευκολία αφού τα ανούσια και άχρωμα κλικ είναι η πλειοψηφία. Από την άλλη η καλή καλλιτεχνική φωτογραφία και αυτή που εκτίθεται σε μουσεία και εκθέσεις διεθνώς  είναι η φωτογραφία των πορτφόλιο αρκετά από τα  οποία παρότι έχουν γαλαντόμες λεκτικές περιγραφές περιλαμβάνουν εικόνες που δεν στέκονται μόνες τους και απλώς συμπληρώνουν το λεκτικό παζλ. Πολύ φοβάμαι ότι έχει γίνει μανιέρα παγκοσμίως και έτσι ένας φωτογράφος πρέπει να επιστρατεύει κάπως ασαφείς, βαρύγδουπες και μοδάτες φιλολογικές ακροβασίες που στερούνται νοήματος τις περισσότερες φορές αλλά στη διεθνή πρακτική των online περιοδικών και κολεκτίβων αυτό είναι και το ζητούμενο!

Παρόλα αυτά και ευτυχώς η καλή φωτό και τα ενδιαφέροντα πορτφόλιο εξακολουθούν να υπάρχουν απλά χρειάζεται αρκετό ψάξιμο.

Σάκης Δαζάνης: Γεννήθηκα και ζω στην Κοζάνη, μια μικρή πόλη στη Βόρεια Ελλάδα. Είμαι καθηγητής πληροφορικής στο Γυμνάσιο και ασχολούμαι με τη φωτογραφία από το 2009. Παρακολούθησα διάφορα μαθήματα φωτογραφίας με τους φωτογράφους Magnum Jacob Aue Sobol, τον Πλάτωνα Ριβέλλη και τον Πάρη Πετρίδη.

Το 2014 πραγματοποίησα την πρώτη μου έκθεση φωτογραφίας στην Κοζάνη, η οποία ταξίδεψε σε γειτονικές πόλεις.

Το 2015 συμμετείχα σε μερικές ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και σε μία ( “HOME”) στο Σίδνεϊ (Αυστραλία) επιμελημένη από τους Aue Sobol και Sun Hee Engelstoft στην Gallery Delmar κατά τη διάρκεια του Head On Festival. (https://www.headon.com.au/exhibitions/home-0).

Είμαι μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου στην Αθήνα.

Περισσότερα για τη δουλειά του φωτογράφου δείτε εδώ:http://sakisdazanis.com/

Το profile του Σάκη στο Instagram https://www.instagram.com/sakisdazanis/ και το Flickr https://www.flickr.com/photos/dazanis/


Οποιαδήποτε αναδημοσίευση υλικού επιτρέπεται μόνο με την άδεια του φωτογράφου
και την ενημέρωση του red line