Μείωση αφορολογήτου νωρίτερα υπό προϋποθέσεις και αύξηση ΦΠΑ σε 5 ακόμη νησιά στα 88 νέα «προαπαιτούμενα»

Μείωση αφορολογήτου νωρίτερα υπό προϋποθέσεις και αύξηση ΦΠΑ σε 5 ακόμη νησιά στα 88 νέα «προαπαιτούμενα»

  • |

Με 88 προαπαιτούμενες δράσεις, ορισμένες εκ των οποίων έχουν ήδη δρομολογηθεί, συνδέεται πλέον από τους δανειστές η επιτυχής ολοκλήρωση της επόμενης αξιολόγησης της πορείας υλοποίησης του Μνημονίου ΙΙΙ, της τέταρτης κατά σειρά, η οποία αναμένεται να είναι και η τελευταία, δεδομένου ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους η περίοδος των Μνημονίων φθάνει στο τέλος της.

Γιώργος Παλαιτσάκης

Όπως προκύπτει από την “έκθεση συμμόρφωσης”, την οποία συνέταξε και παρουσίασε στο Eurogroup η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, oι πιο σημαντικές από τις εναπομείνασες 88 “προαπαιτούμενες δράσεις” αφορούν:

– στην άνευ εμποδίων διενέργεια των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών,

– στην λήψη απόφασης τον ερχόμενο Μάιο να μειωθεί το αφορολόγητο όριο εισοδήματος των μισθωτών, των συνταξιούχων και των αγροτών από το 2019, αν διαπιστωθεί ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ δεν πρόκειται να επιτευχθεί ως το τέλος του τρέχοντος έτους,

– στην επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων,

– στην κατάργηση των μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο από την 1η Ιουλίου,

– στην αύξηση των συντελεστών του ΕΝ.Φ.Ι.Α. και την περικοπή των απαλλαγών από τον φόρο αυτό, εφόσον οι αντικειμενικές αξίες μειωθούν σημαντικά σε πολλές περιοχές της χώρας, προκειμένου να διασφαλιστεί η είσπραξη εσόδων ίδιου ύψους με αυτά που εισπράχθηκαν σε κάθε ένα από τα έτη 2014-2017.

Στην έκθεση αναφέρονται εξάλλου τα εξής:

• Ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα διαμορφωθεί στο 1,6% το 2017, χαμηλότερα από την προηγούμενη εκτίμηση για ρυθμό ανάπτυξης 2,1%. Επισημαίνεται μάλιστα ότι στην εξέλιξη αυτή συνέβαλαν οι καθυστερήσεις στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης αλλά και η ασθενέστερη της εκτιμώμενης ιδιωτική κατανάλωση.

• Για το 2018, η ιδιωτική κατανάλωση και οι επενδύσεις θα είναι οι κύριοι παράγοντες ανάπτυξης. Τυχόν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της εφαρμογής του Μνημονίου αλλά και ενδεχόμενη ελλιπής εκτέλεση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων του 2018, θα λειτουργήσουν ως εμπόδια στην ανάπτυξη της οικονομίας. Ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να ανέλθει στο 2,5% το 2018 και το 2019, στο 2,3% το 2020 και στο 2,1% το 2021.

• Η ανεργία εκτιμάται ότι θα μειωθεί από το 21,7% του εργατικού δυναμικού το 2017, στο 20,1% το 2018 , στο 18,4% το 2019, στο 16,8% το 2020 και στο 15,5% το 2021.

• Το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού του 2017 διαμορφώθηκε σε επίπεδο 2,3% του ΑΕΠ, δηλαδή 0,5% υψηλότερα του στόχου για 1,75% του ΑΕΠ που υπήρχε στο Μνημόνιο. Κι αυτό παρά τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος και άλλων παροχών, το ύψος των οποίων ανήλθε στο 0,7% του ΑΕΠ. Η υπεραπόδοση του 2017 οφείλεται κυρίως στην υποεκτέλεση των δημοσίων δαπανών και σε μικρότερο βαθμό στις καλύτερες των αναμενόμενων επιδόσεις στις εισπράξεις των δημοσίων εσόδων

• Το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού του 2018 προβλέπεται ότι θα φτάσει στο 3,7% του ΑΕΠ έναντι στόχου για 3,5%. Το επιπλέον 0,2% θα χρησιμοποιηθεί για την αύξηση των επιδομάτων τέκνων.

Δόσεις 6,7 δισ. ευρώ + 11,7 δισ. ευρώ ως το τέλος του Μνημονίου

Στην έκθεση συμμόρφωσης καταγράφονται και οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μας. Πέρα από τη δόση των 6,7 δισ. ευρώ, που αναμένεται να εκταμιευτεί από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο, ορίζεται ότι τον Ιούλιο θα εκταμιευτεί ένα ακόμη πακέτο 11,7 δισ. ευρώ με το οποίο θα δημιουργηθεί ένα “μαξιλάρι” διαθεσίμων 10,2 δισ. ευρώ στο τέλος του προγράμματος, που θα καλύπτει τις ανάγκες της Ελλάδας για τους επόμενους 10 μήνες μετά τη λήξη του Μνημονίου τον Αύγουστο του 2018. Η Επιτροπή εκτιμά ότι το “μαξιλάρι” μπορεί να αυξηθεί μέσω της πρόσβασης στις αγορές, μέσω καλύτερης διαχείρισης των διαθεσίμων του δημοσίου, μέσα από πρόσθετα έσοδα ιδιωτικοποιήσεων και μέσα από τα έσοδα από την διακράτηση κερδών ομολόγων (ANFA- SMP).

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά εξάλλου ότι η Ελλάδα με ένα “μαξιλάρι” 17 δισ. ευρώ θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της για 12 μήνες, με 20,3 δισ. ευρώ τις ανάγκες έως το τέλος του 2019 και με 30 δισ. ευρώ τις ανάγκες της έως το 2020.

Η Επιτροπή παραδέχεται, εξάλλου, στο κείμενό της ότι θα διατεθούν τελικά μόνο τα 58,6 δισ. ευρώ από τα 86 δισ. ευρώ του δανείου που συμφωνήθηκε το 2015 με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (Ε.Μ.Σ.). Δηλαδή, θα παραμείνει αδιάθετο ένα σημαντικό ποσό ύψους 27,4 δισ. ευρώ από το δάνειο του Ε.Μ.Σ.. Μάλιστα, η Επιτροπή αναφέρει ότι αν ενεργοποιηθεί το δάνειο του ΔΝΤ των 1,6 δισ. ευρώ το ποσό που δεν θα διαθέσει ο E.Μ.Σ. θα μεγαλώσει ισόποσα. Εκτιμά δε ότι μέχρι το τέλος του Μνημονίου η κυβέρνηση θα εκκαθαρίσει ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες ύψους 3,5 δισ. ευρώ εκ των οποίων μόνο το 1,5 δισ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα και οι υπόλοιπες θα πρέπει να καλυφθούν από εθνικούς πόρους.

.dikaiologitika.gr