Στατιστικά χειμερινών εκπτώσεων: «Άφραγκοι» καταναλωτές και μικροέμποροι

Στατιστικά χειμερινών εκπτώσεων: «Άφραγκοι» καταναλωτές και μικροέμποροι

  • |

Όπως δείχνουν τα στοιχεία που συνέλεξαν οι φορείς του εμπορίου αλλά και η ΕΛΣΤΑΤ, η προσπάθεια μικρών επιχειρήσεων να ανακουφιστούν προσωρινά στις εκπτώσεις έπεσε στο κενό, αφού η ακρίβεια σε βασικές ανάγκες όπως η στέγαση και η ενέργεια έριξε κατακόρυφα την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Σε αποτυχία οδηγήθηκε η προσπάθεια μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου να «ανασάνουν» οικονομικά κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, αφού το σχέδιο μάλλον «σκόνταψε», στα εμπόδια αφενός της χαμηλής αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και αφετέρου του ανταγωνισμού από τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Μία στις δύο εμπορικές επιχειρήσεις δηλώνει ότι στις φετινές εκπτώσεις είχε χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι, χρονιά κατά την οποία πάλι είχε δηλώσει ότι είχε κάνει χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πρόπερσι. Τη μεγάλη ζημιά υφίστανται κατά κύριο λόγο οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις σε αντιδιαστολή με τις μεγάλες, οι οποίες κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων διπλάσια από τον πληθωρισμό.

Αυτά είναι τα βασικά ευρήματα της έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ, για τις χειμερινές εκπτώσεις 2025 σε 900 εμπορικά σημεία και καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, συνδυασμένης με ανάλυση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τους τζίρους του ελληνικού λιανεμπορίου ανά κλάδο (τρόφιμα, καύσιμα και αυτοκίνητα, λοιπά είδη) και ανά μέγεθος επιχείρησης. Την έρευνα παρουσίασε ο διευθυντής του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ και καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Χαράλαμπος Αράχωβας και τα συμπεράσματά της αναφέρουν τα εξής:

Πάνω από μία στις δύο εμπορικές επιχειρήσεις (55%) δήλωσαν ότι είχαν μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι και μόνο μία στις δέκα ανέφερε ότι βελτίωσε τις πωλήσεις της. Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν χειρότερες πωλήσεις, το 32% ανέφερε πτώση έως 10%, το 43% πτώση 11% έως 20% και το υπόλοιπο 25% πτώση άνω του 20%, ποσοστά αρκετά μεγάλα, αν ληφθούν υπόψη οι οικονομικές πιέσεις που επιβαρύνουν πλέον τις εμπορικές επιχειρήσεις. Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν αύξηση πωλήσεων, το 53% ανέφερε αύξηση έως 10% και το 43% από 10% έως 20%.
Μία στις δύο εμπορικές επιχειρήσεις (48%) δήλωσε λίγο έως καθόλου ικανοποιημένη από τις πωλήσεις της κατά τις χειμερινές εκπτώσεις, το 45% δήλωσε μέτρια ικανοποιημένο και μόλις το 7% δηλώνει πολύ ικανοποιημένο. Το νέο και απροσδόκητο ίσως στοιχείο της φετινής εκπτωτικής περιόδου ήταν ότι για όλες τις κατηγορίες των επιχειρήσεων οι πωλήσεις ήταν χαμηλές τον Ιανουάριο, που παραδοσιακά ήταν ο καλός μήνας των χειμερινών εκπτώσεων συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.
Δύο στις τρεις εμπορικές επιχειρήσεις ανέφεραν ότι προχώρησαν σε υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, άνω του 30%, όπως είχαν κάνει και πέρυσι, προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, γεγονός που καταδεικνύει ότι το λιανεμπόριο είναι σε χρονίζουσα κρίση.
Εξι στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν να παρέχουν εκπτώσεις και προσφορές και μετά το τέλος των εκπτώσεων προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Ωστόσο, μία στις δύο επιχειρήσεις δήλωσε ότι επιθυμεί να μειωθεί η διάρκεια των επίσημων εκπτώσεων – ιδίως οι μικρότερες, για να μπορούν να κάνουν προσφορές ανάλογα με το στοκ που έχουν στα καταστήματά τους ώστε να βελτιώσουν τα έσοδά τους, καθώς αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει μείωση του πραγματικού εισοδήματος.
Οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις δήλωσαν ότι κατά την περίοδο των εκπτώσεων οι πωλήσεις από το ψηφιακό κανάλι ήταν χαμηλότερες από τις φυσικές πωλήσεις, αν και παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης.
Μόνο μία στις δύο εμπορικές επιχειρήσεις δήλωσε ότι είναι ενημερωμένη για το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο των μικροπιστώσεων, μέσω των οποίων μπορούν να εξασφαλιστούν χαμηλότοκα δάνεια. Αλλά και από όσες επιχειρήσεις είναι ενημερωμένες, οκτώ στις δέκα δεν θέλουν να το χρησιμοποιήσουν, ενδεχομένως γιατί ο δανεισμός σημαίνει επένδυση στις προοπτικές μιας επιχείρησης και οι μεγάλες πιέσεις της περιόδου, από τους πτωτικούς τζίρους έως το αυξημένο ενεργειακό κόστος και από την τεκμαρτή φορολόγηση έως το αυξημένο κόστος φορολογικής συμμόρφωσης, δημιουργούν αβεβαιότητα.
ΕΛΣΤΑΤ: Το λογαριασμό πλήρωσαν οι μικροέμποροι

Αντίστοιχα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το τζίρο στο λιανεμπόριο το έτος 2024, ανέφεραν τα παρακάτω:

Το σύνολο του λιανεμπορίου είχε τζίρο 26 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 1,8% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Ωστόσο η αύξηση υπολογίστηκε χωρίς να ληφθεί υπόψη ο τζίρος από τα τρόφιμα, τα καύσιμα και τα αυτοκίνητα.
Και με δεδομένη, όμως, αυτή την μερική μέτρηση, εντοπίζεται η εξής σημαντική διαφορά: Ο τζίρος των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και αυτοκίνητα, που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, δηλαδή των μεγάλων επιχειρήσεων, ανήλθε σε 12,8 δισ. ευρώ, με αύξηση 5,5%. Αντίθετα ο τζίρος των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και αυτοκίνητα, που τηρούν απλογραφικά βιβλία, δηλαδή των μικρών επιχειρήσεων, ανήλθε σε 13,2 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 1,5% σε σχέση με το 2023.
Τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου (-7,5%) είχαν οι ηλεκτρικές συσκευές, λόγω αδυναμίας των οικογενειών να τις αγοράσουν και απουσίας επιδοτούμενων προγραμμάτων, και οι συσκευές ήχου και εικόνας (-7,1%), ίσως λόγω άρνησης των νοικοκυριών να δώσουν πλέον χρήματα για ακριβά καταναλωτικά αγαθά.
Αποκλίσεις υπήρξαν και ανάμεσα στις διάφορες περιοχές της χώρας, με τις τουριστικές περιοχές (βόρειο Αιγαίο, Αττική) να έχουν ανάπτυξη τζίρου 2,5-3% και να τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα από τις μη τουριστικές περιοχές (δυτική Ελλάδα, δυτική Μακεδονία) που σημείωσαν απώλειες.
Ιδιαίτερες περιπτώσεις σημείωσης αύξησης πωλήσεων ήταν ήταν τα καλλυντικά (12%), που συνδέονται με τον τουρισμό, τα προϊόντα που πωλούνται σε υπαίθριες αγορές και παζάρια (7,9%) και τα μεταχειρισμένα είδη (7,7%), με την άνοδο των δύο τελευταίων αυτών κατηγοριών να εκτιμάται ότι οφείλεται στις χαμηλές τιμές τους, καθώς φαίνεται ότι τις επιλέγουν περισσότερο τα νοικοκυριά λόγω της οικονομικής τους ασφυξίας.
ΓΣΕΒΕΕ: Η αγοραστική ικανότητα όλο και πιο χαμηλά
Παράλληλα από την ετήσια καθιερωμένη έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ) της ΓΣΕΒΕΕ την πρώτη εβδομάδα των χειμερινών εκπτώσεων με θέμα για το εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης των νοικοκυριών το 2024 και με στόχο να καταγραφούν οι επιπτώσεις του πληθωρισμού στο εισόδημα, στις δαπάνες και στην καταναλωτική συμπεριφορά των νοικοκυριών, τα στοιχεία έδειξαν:

Έξι στα δέκα νοικοκυριά δηλώνουν ότι ο μισθός τελειώνει στις 19 του μήνα και τέσσερα στα δέκα νοικοκυριά τα βγάζουν πέρα έως την τελευταία μέρα του μήνα.
Έρευνα επτά στα δέκα νοικοκυριά δήλωσαν ότι οι αυξήσεις στα τρόφιμα, τα υποχρεώνουν να περιορίζουν τις δαπάνες για άλλες ανάγκες.
Έξι στα δέκα είπαν ότι οι δαπάνες για τους λογαριασμούς του σπιτιού και τα είδη διατροφής συνεχίζουν να αυξάνονται.
Τέσσερα στα δέκα νοικοκυριά είπαν ότι μειώνουν τις εξόδους τους για ψυχαγωγία και τις αγορές σε ρούχα και παπούτσια.
Επιμελητήριο Πειραιά: Η ακρίβεια στα βασικά «έσβησε» τις εκπτώσεις σε όλα τα άλλα
Τέλος, μιλώντας για τις φετινές χειερινές εκπτώσεις στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης τόνισε:

«Θύμα της παγιωμένης ακρίβειας στην ενέργεια, διατροφή και στέγαση φαίνεται να είναι για άλλη μια φορά η αγοραστική κίνηση των φετινών χειμερινών εκπτώσεων.

Από τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο ξεκίνημα του 2025, προέκυψαν μεγάλη άνοδος της τιμής του φυσικού αερίου αλλά και ανατιμήσεις στα τρόφιμα, ενώ σταθερά ανοδικά κινήθηκαν και τα ενοίκια. Με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται τον Ιανουάριο ανοδικά στο 2,7%, η μόνη μηνιαία μείωση που καταγράφεται είναι αυτή του δείκτη στην ομάδα ένδυσης και υπόδησης, κατά -23%, λόγω των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων. Ωστόσο, από τις υψηλότερες ετήσιες αυξήσεις τιμών καταγράφεται στον δείκτη της ομάδας ένδυσης και υπόδησης με 5,4%, επιβεβαιώνοντας τους λόγους της συγκρατημένης κατανάλωσης. Κενά στον τζίρο εμφανίζει και ο κλάδος αυτοκινήτων, όπου παρά τις μεγάλες εκπτώσεις από τις αντιπροσωπείες οι ετήσιες πωλήσεις μειώθηκαν κατά 16,4%.

Η αλήθεια είναι ότι η αγορά λιανικής “υπολειτουργεί”, με μόνο τους τέσσερις στους δέκα καταναλωτές να θέλουν και να μπορούν να ανταποκριθούν στα κίνητρα των ελκυστικών τιμών των εκπτώσεων. Μία εβδομάδα πριν από την ολοκλήρωση των χειμερινών εκπτώσεων φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί “κενά τζίρου” σε πολλές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, καθώς και σε πολλά μικρά μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα. Οι αναγκαστικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες και μάλιστα εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, αντί να στρέφουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών στις εκπτωτικές τιμές προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους, έχουν περιορίσει τη χρήση των εκπτωτικών περιόδων σε σχέση με το παρελθόν».

https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/465482_statistika-heimerinon-ekptoseon-afragkoi-katanalotes-kai

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος

Σχόλια (0)

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.