«Οικονομία» ακόμα και στα τρόφιμα κάνουν οι καταναλωτές, γεγονός που αποτυπώνεται στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, οι οποίες στο πρώτο τετράμηνο του έτους σημειώνουν πτώση μέχρι και 15% ανάλογα με την κατηγορία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τον Μάρτιο του 2017, όπως ανέφερε χθες σε ενημερωτική συνάντηση με τους δημοσιογράφους ο πρόεδρος της Lidl Hellas, κ. Ιάκωβος Ανδρεανίδης, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου υποχώρησε κατά 15%, ενώ τον Απρίλιο παρόλο που ήταν πασχαλινή περίοδος οι πωλήσεις «έπεσαν» κατά 10%.
Την αρνητική τάση στην αγορά των σούπερ μάρκετ, η οποία το 2016 διαμορφώθηκε στα 9,5 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνει στον «Ε.Τ.» και ο διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ (My Market), κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης. «Είναι γεγονός ότι η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου κινείται πτωτικά, με την πτώση να υπολογίζεται πάνω από 5%, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen. Η μείωση των πωλήσεων σχετίζεται με την ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι εμφανίζονται συγκρατημένοι λόγω των μέτρων που έρχονται», σημειώνει ο κ. Παντελιάδης.
Αλλωστε, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της IRΙ, αναμένεται περαιτέρω μείωση των πωλήσεων σε όλες τις βασικές κατηγορίες προϊόντων. Σε έξι, μάλιστα, κατηγορίες προϊόντων εκτιμάται ότι η μείωση θα είναι μεγαλύτερη από αυτήν που αναμένεται συνολικά για τον κλάδο. Πρόκειται για τα είδη προσωπικής υγιεινής (-5,9%), τα γαλακτοκομικά (-5,6%), τα άλλα προϊόντα σπιτιού (-5,3%), τα είδη προσωπικής φροντίδας (-4,8%), των καθαριστικών και απορρυπαντικών (-4,7%) και των υλικών μαγειρικής (-4%).
Σε ό,τι αφορά συνολικά στον τζίρο των σούπερ μάρκετ, η IRI εκτιμά ότι θα κλείσει στο τέλος του 2017 με μείωση κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2016. Υπενθυμίζεται ότι το 2016 η πτώση του κλάδου άγγιξε το -6,5%. Αυτό σημαίνει ότι σωρευτικά τη διετία 2016-2017 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα καταγράψουν βουτιά πάνω από 10%, αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για φέτος.
Την ίδια εικόνα παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες και η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος. Σύμφωνα με την υπεύθυνη μάρκετινγκ και στρατηγικού σχεδιασμού της ΑΒ Βασιλόπουλος, κ. Ζέτα Χειμωνίδου, το οργανωμένο λιανεμπόριο κατέγραψε βουτιά από 8% έως 15% το πρώτο τρίμηνο του έτους. Οπως ανέφερε η ίδια, η πτώση είναι πολύ υψηλότερη σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, οπότε οι πωλήσεις του κλάδου παρουσίασαν κάμψη της τάξεως του 3,6%. Σε επίπεδο έτους, η κ. Χειμωνίδου προέβλεψε ότι η υποχώρηση της αγοράς σε αξία θα κυμανθεί μεταξύ 4% και 5%.
Πτώση σε ψωμί και γάλα
«Είδος πολυτελείας» τείνει να γίνει πάντως και το ψωμί, καθώς όπως ανέφερε πριν από λίγο καιρό από το βήμα της γενικής συνέλευσης ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), κ. Ευάγγελος Καλούσης, το πρώτο δίμηνο του 2017 καταγράφηκε πτώση των πωλήσεων 5-7% στις κατηγορίες του γάλακτος και του ψωμιού. Μάλιστα, χαρακτήρισε την πτώση «πρωτοφανή» και την απέδωσε στη μείωση της καταναλωτικής δύναμης αλλά και στην ανάγκη των καταναλωτών να περιορίσουν τις δαπάνες τους προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα. Την πτώση στην κατανάλωση τυποποιημένου άρτου επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Nielsen, σύμφωνα με τα οποία οι πωλήσεις άρτου εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υποχώρησαν το 2016 κατά 2,8% σε όγκο και 5,1% σε αξία σε σχέση με το 2015. Ισχυρές πιέσεις δέχτηκε και ο leader του κλάδου, Καραμολέγκος, με τις πωλήσεις του σε όγκο να καταγράφουν πτώση κατά 4,7% και σε αξία κατά 8%, παρά το επαναλανσάρισμα του brand Κατσέλης.
Μείωση στα αλκοολούχα ποτά
Απώλειες ύψους 50% σε αξία κατέγραψε την πενταετία 2009-2014 και ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η Diageo Hellas. Το αρνητικό πρόσημο παρέμεινε και το 2015, ωστόσο ο κλάδος κατάφερε να περιορίσει τις απώλειες σε μονοψήφια ποσοστά, ενώ μικρή επιδείνωση παρατηρείται και τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο. Σημειώνεται ότι σήμερα στην Ελλάδα η κατανάλωση ανέρχεται σε 4 εκατομμύρια 9λιτρα κιβώτια, με τις καταναλωτικές συνήθειες να μεταβάλλονται διαρκώς.
Καθοδικά και η μπίρα
Βουτιά 16% κατέγραψε και η κατανάλωση μπίρας στο οργανωμένο λιανεμπόριο το πρώτο τρίμηνο του έτους, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ), κ. Αθανάσιο Συριανό. Οπως σημειώνει ο ίδιος, η μείωση δεν είναι μεγάλη δεδομένων των συνθηκών και υπογραμμίζει ότι η κρίση άλλαξε το καταναλωτικό μοντέλο και έδωσε ώθηση στις ελληνικές ζυθοποιίες. Πάντως, η ελεύθερη πτώση στην αγορά μπίρας ξεκίνησε σύμφωνα με την Ελληνική Ενωση Ζυθοποιών το δεύτερο εξάμηνο του 2016 εξαιτίας της αύξησης κατά 100% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης από τον περασμένο Ιούνιο.
Επενδύουν σε προσφορές
Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να ανατρέψουν την πτωτική πορεία, οι μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου ρίχνονται στη μάχη των προσφορών.
Ο επικεφαλής της Lidl, κ. Ανδρεανίδης, ανακοίνωσε χθες ότι η εταιρία του επενδύει σε προσφορές προϊόντων περισσότερα από 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «υπάρχει ένα συγκεκριμένο επίπεδο των τιμών στη σταθερή γκάμα προϊόντων και πάνω σε αυτό, το οποίο είναι χαμηλότερο από ό,τι είναι στο σύνολο της αγοράς, υπάρχουν προσφορές της τάξης των 50 εκατ. ευρώ ανά έτος».
Στο μεταξύ, πριν από λίγες ημέρες η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε ανακοινώσει ότι φέτος θα ρίξει στην αγορά μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών κεφάλαια άνω των 180 εκατ. ευρώ και σε αυτά δεν περιλαμβάνεται το ποσό με το οποίο συμμετέχουν οι προμηθευτές. Ειδικότερα, μόνο στην κάρτα μέλους AB Plus επενδύει ετησίως πάνω από 40 εκατ. ευρώ.
.economy365.g