Στις 28 Μαΐου πρόκειται να επισκεφθεί την Αθήνα ο ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν και στις βαλίτσες του, όπως αναφέρει το Εθνος, θα μεταφέρει νέα πρόταση για την μεταφορά του φυσικού αερίου της Gazprom στην ΕΕ, μέσω του νέου σχεδιαζόμενου ελληνοϊταλικού αγωγού.
Εντεκα ημέρες νωρίτερα, τις 17 Μαΐου, έχει πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη η τελετή εγκαινίων για την έναρξη της κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με το Έθνος, η επίσκεψη του Ρώσου προέδρου έχει σχέση με το μνημόνιο ενεργειακής συνεργασίας που υπέγραψαν πριν από περίπου δύο μήνες η ΔΕΠΑ, η Edison και η Gazprom για την αναβίωση του ελληνοϊταλικού αγωγού και γίνεται μετά την άσχημη τροπή που έχουν λάβει οι Ρωσοτυρκικές σχέσεις.
Η ρωσική πρόταση αποτελεί εναλλακτικό δρόμο μεταφοράς ρωσικού αερίου, όχι μέσω Τουρκίας αυτή τη φορά, αλλά μέσω αγωγού που θα διασχίσει Βουλγαρία κι Ελλάδα πριν φτάσει στην Ιταλία.
Στο θέμα αυτό αντιδρούν ωστόσο τόσο η Κομισιόν όσο και οι ΗΠΑ που δεν βλέπουν με καλό μάτι την ανάμιξη της ρωσικής εταιρείας Gazprom. Οι ΗΠΑ μάλιστα έχουν προειδοποιήσει επανειλημμένα την Ελλάδα να μην συμμετάσχει στον ρωστουρκικό, τότε, αγωγό.
Μέσα στο ναρκοπέδιο της ενεργειακής διπλωματίας, στόχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι, να δείξει την απαραίτητη ευελιξία προκειμένου να καρπωθεί τα περισσότερα δυνατό οφέλη για την ελληνική οικονομία.
Οι άλλες ρωσικές επενδύσεις
Εν τω μεταξύ, ρωσικές εταιρείες όπως η Rosneft και η Gazprom φέρονται να ενδιαφέρονται για συνεργασία με ελληνικές επιχειρήσεις. Η πρώτη με τα Ελληνικά Πετρέλαια (εμπορική συνεργασία) και η δεύτερη για συμμετοχή σε κοινοπρακτικό σχήμα με τη ΔΕΗ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Επίσης δεδομένο θεωρείται το ρωσικό ενδιαφέρονγια τους ελληνικούς σιδηροδρόμους σε συνδυασμό με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Στο παιχνίδι της διεκδίκησής τους εισήλθαν ξανά οι κρατικοί σιδηρόδρομοι της Ρωσίας, με τη Μόσχα να δηλώνει παρούσα στον νέο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι Ρώσοι βρίσκονται επίσης στη λίστα των υποψήφιων επενδυτών για την πώληση της ROSCO (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) αλλά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.