Ο «κακοποιητής της Καραϊβικής» και ο συγκαλυμμένος μισογυνισμός, του Δημήτρη Τζιαντζή

Ο «κακοποιητής της Καραϊβικής» και ο συγκαλυμμένος μισογυνισμός, του Δημήτρη Τζιαντζή

  • |

Η πολύκροτη δίκη του Τζόνι Ντεπ εναντίον της Άμπερ Χερντ δεν έβγαλε στη φόρα μόνο τα άπλυτα των δύο σταρ, αλλά και την ίδια τη σαπίλα δικαστικού συστήματος και του σταρ σίστεμ.

Ο σούπερ σταρ του Χόλιγουντ Τζόνι Ντεπ κέρδισε τη δίκη για δυσφήμιση εις βάρος της πρώην συζύγου του Άμπερ Χερντ, μετά από μια πολύκροτη δίκη-που θύμιζε περισσότερο τηλεοπτικό σόου που πόλωσε και απασχόλησε τα ΜΜΕ και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης όσο καμία άλλη το τελευταίο διάστημα. Οι ένορκοι έκριναν ότι ο τίτλος και το περιεχόμενο ενός άρθρου γνώμης της Χερντ, που δημοσιεύτηκε στη Washington Post το 2018, περιείχε συκοφαντικά σχόλια για τη σχέση της με τον Ντεπ. Ο τίτλος του άρθρου –χωρίς να αναφέρεται καν το όνομα του ηθοποιού– ήταν: «Μίλησα εναντίον της σεξουαλικής βίας-και αντιμετώπισα οργή».

Ως εκ τούτου, το δικαστήριο επιδίκασε στον Τζόνι Ντεπ αποζημίωση-μαμούθ ύψους 15 εκατομμυρίων δολαρίων για «διαφυγόντα κέρδη», με τη Χερντ τελικά να καλείται να πληρώσει 10 εκατομμύρια! Τις τελευταίες έξι εβδομάδες με τη δίκη να μεταδίδεται σε ζωντανή μετάδοση διαδικτυακά, πολλοί ήταν αυτοί που αντιμετώπισαν την Άμπερ Χερντ με την ίδια περιφρόνηση που έδειξε ο Ντεπ στα μηνύματά του. Της πρόσαψαν δεκάδες κατηγορίες όπως ότι δήθεν παραποίησε τις φωτογραφίες από τον τραυματισμό της και ότι δήθεν όλοι οι μάρτυρες της κακοποίησής της είπαν ψέματα!

Ωστόσο, παρά τη διαστρεβλωμένη εικόνα που παρουσίασαν οι οπαδοί του «πειρατή της Καραϊβικής», φάνηκε ξεκάθαρα ότι η σχέση των δύο πρώην συζύγων ήταν κακοποιητική και βαθιά τοξική και από τις δύο πλευρές όμως άνιση. Ο Ντεπ κέρδισε πανηγυρικά τη μάχη της κοινής γνώμης –και των διαδικτυακών meme– εκμεταλλευόμενος κυρίως τη δημοφιλία του, κάτι που σαφώς επηρέασε τους ενόρκους. Οι New York Times γράφουν ότι αυτό συμβαίνει πιο εύκολα σε περιπτώσεις αστικών αγωγών όπως αυτή σε αντίθεση με τις ποινικές δίκες όπου τα στοιχεία βαραίνουν περισσότερο.

Ο Τζόνι Ντεπ έχασε πανηγυρικά την αντίστοιχη δίκη στο Λονδίνο εναντίον της εφημερίδας Sun όπου παρουσιάστηκαν τα ίδια στοιχειά αλλά το δικαστικό σώμα ήταν πιο αμερόληπτο.  Η ηθοποιός δεν είχε την ευκαιρία να πει στους αμερικανούς ενόρκους ότι το βρετανικό δικαστήριο διαπίστωσε πως ο Ντεπ διέπρεξε «τουλάχιστον 12 πράξεις ενδοοικογενειακής βίας, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής κακοποίησης».

Ο Τζόνι Ντεπ, παρά τους ισχυρισμούς των πρώην συντρόφων του ότι δεν είχε ποτέ ασκήσει βία πάνω τους (η Κέιτ Μος απλά είχε ένα… ατύχημα και «έπεσε από τη σκάλα»), έγινε σαφές ότι έχει απειλήσει με χυδαία γλώσσα την Άμπερ Χερντ, έχει ασκήσει ψυχολογική και σωματική βία σε πολλά επίπεδα και έχει υπάρξει βαθιά χειριστικός.

Αυτό που επίσης δεν αμφισβητείται είναι ότι ο Τζόνι Ντεπ έστειλε ένα φρικαλέο μήνυμα σε ένα φίλο του ότι ήθελε να σκοτώσει την τότε γυναίκα του και μετά όπως έγραψε θα έκανε σεξ με «το καμένο πτώμα της μέχρι να επιβεβαιώσει ότι είναι όντως πεθαμένη». Επίσης το γύρο του κόσμου έκανε το βίντεο που δείχνει τον Ντεπ σε έξαλλη κατάσταση να βαράει με μανία ντουλάπια ενώ η Χερντ προσπαθεί να τον ηρεμήσει.

Ο κανιβαλισμός, οι επιθέσεις και οι χιλιάδες απειλές που δέχεται η νεαρή γυναίκα, ωστόσο κρύβουν από πίσω τους ένα μισογυνισμό και μια επίθεση και αμφισβήτηση γενικότερα στα θύματα οικογενειακής βίας και στο κίνημα #metoo. Η Άμπερ Χερντ μπορεί να μην είναι τόσο ταλαντούχα ηθοποιός όπως ο Τζόνι Ντεπ ή εξίσου συμπαθητική στην κοινή γνώμη αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποδείχτηκε ότι έλεγε ψέματα, τουλάχιστον στα βασικά. H Guardian χαρακτήρισε τη δίκη όργιο μισογυνισμού και οι New York Times, σε άρθρο γνώμης, μιλάνε για το «θάνατο του #metoo».  Σε νέο κείμενο οι New York Times σημειώνουν ότι οι ισχυροί άντρες που καταδικάστηκαν τα τελευταία χρόνια για κακοποίηση, αποτέλεσαν με έναν τρόπο «θυσίες» όχι για να ανατραπεί αυτό το σύστημα εκμετάλλευσης και κακοποίησης αλλά στην πράξη για να διατηρηθεί.  Η τεράστια στήριξη στον Τζόνι Ντεπ σημειώνεται ότι συνδέεται με έναν τρόπο με τις φωνές που υποστήριζαν όλα αυτά τα χρόνια ότι το κίνημα #metoo το έχει παρατραβήξει και έχει εκφυλιστεί σε κυνήγι μαγισσών.

Η απόφαση συνιστά γενικότερα μια αρνητική εξέλιξη όχι μόνο για το κίνημα #metoo αλλά και γενικότερα για την ελευθερία της έκφρασης καθώς στο μέλλον τα ΜΜΕ αλλά και τα θύματα θα είναι ακόμα περισσότερο διστακτικά όσον αφορά τη δημοσιοποίηση καταγγελιών κακοποίησης υπό την απειλή εξοντωτικών αγωγών. Οι πλούσιοι και διάσημοι άλλωστε, που διαθέτουν ισχυρή επιρροή στα ΜΜΕ και στα σόσιαλ, όπως φάνηκε έχουν σε πολλές περιπτώσεις τη δυνατότητα να πνίξουν την αλήθεια πίσω από στρατιές δικηγόρων και μαρτύρων.

kommon.gr/

Σχόλια (0)

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.