Η Γαλλία των συνδικάτων, της νεολαίας και της αριστεράς συσπειρώνεται, της Αντωνίας Πάνου

Η Γαλλία των συνδικάτων, της νεολαίας και της αριστεράς συσπειρώνεται, της Αντωνίας Πάνου

  • |

Ενάντια στο «υψηλό κόστος ζωής», το μισθολογικό, το συνταξιοδοτικό.

Αυτό το φθινόπωρο η κοινωνική αναταραχή ξεκίνησε στις 27 Σεπτέμβρη. Η Γενική Συνομοσπονδία Εργαζομένων (CGT) ανακοίνωσε την ημέρα αυτή απεργία στα διυλιστήρια της Total Energies (Τόταλ Ένερτζις) για να επιτύχει αυξήσεις στους μισθούς. Την επόμενη μέρα, το διυλιστήριο τη Χάβρης (Seine-Maritime), το μεγαλύτερο στη Γαλλία, άρχισε να κλείνει. Αλλά η διοίκηση του ομίλου πετρελαίου θέλει να είναι καθησυχαστική: υπόσχεται ότι δεν θα υπάρξει διακοπή της προσφοράς, χάρη στα αποθέματα που του επιτρέπουν να υπάρχει επάρκεια για είκοσι ημέρες έως ένα μήνα. Την ίδια αυτή μέρα η εταιρεία, που αρνείται να πληρώσει φόρους για υπερκέρδη προφασιζόμενη ότι αυτά έγιναν εκτός Γαλλίας (στην Ουγκάντα), ανακοίνωσε ότι θα καταβάλει στους μετόχους της 2,6 δισ. ευρώ σε έκτακτα μερίσματα, χωρίς να προκληθεί καμία αντίδραση από την εκτελεστική εξουσία, η οποία φαίνεται ότι δεν περίμενε εργατικές κινητοποιήσεις τουλάχιστον αυτή τη στιγμή και παρουσιάζεται αδιάφορη για τους εργαζόμενους.

Στις 29 Σεπτεμβρίου, πρώτη μέρα απεργίας και διεπαγγελματικής κινητοποίησης από την έναρξη του φθινοπώρου. Και η πρώτη μετά την επανεκλογή του Εμανουέλ Μακρόν τον Απρίλιο. Συνολικά, περισσότεροι από 250.000 άνθρωποι διαδήλωσαν σύμφωνα με στοιχεία της CGT, ενώ το υπουργείο Εσωτερικών, από την πλευρά του, μέτρησε 118.500 συμμετέχοντες σε 200 πορείες ανά την επικράτεια. Και αυτό, παρόλο που ο Εμανουέλ Μακρόν είχε επιλέξει, την προηγούμενη μέρα, να επισπεύσει τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, ανοίγοντας έναν νέο κύκλο διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους και τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας, με στόχο ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο προς το τέλος χειμώνα.

Πολύ σύντομα, οι απεργίες επεκτάθηκαν σε όλα τα διυλιστήρια τόσο της Τόταλ Ένερτζις όσο και της Έξον Μόμπιλ. Στους απεργούς άρχισαν να προστίθενται οι εργαζόμενοι στους Πυρηνικούς σταθμούς Παραγωγής Ενέργειας και τα Μαζικά Μέσα Μεταφοράς ιδιαίτερα στη Εθνική Εταιρεία Σιδηροδρόμων ( SNCF) και τα λοιπά Δημόσια Μέσα μεταφοράς του Παρισιού και της ευρύτερης περιοχής του, της Ιλ ντε Φράνς. Ατελείωτες ουρές στα πρατήρια καυσίμων σε όλη τη Γαλλία – ιδιαίτερα στη Βορειοανατολική Γαλλία, στην Ο ντε Φρανς.