(Αλο-) Γατάκια!

(Αλο-) Γατάκια!

Δεν πρόλαβα να βγω από το σπίτι και το είδα μπροστά μου. Μάλλον, πρώτα το άκουσα. Και πώς να μην το ακούσω; Ποιος χρειάζεται πέντε λεπτά, για να βάλει μπροστά ένα αυτοκίνητο, που επιπλέον γυαλίζει από πάστρα και φεγγοβολάει στον ήλιο; Τουτέστιν, δεν είναι καμιά μπακατέλα. Ειδικά σε μια ήσυχη γειτονιά όπως η δική μου (ακόμα και γκιώνη ακούμε τα βράδια!), αυτή η παραφωνία πολύ μου χτύπησε. Πρώτα στ’ αυτιά και μετά στα μελίγγια… Κινητήρας βάνκελ. Αυτός ήταν η απάντηση (μαζί και το πρόβλημα). 

Νόρα Ράλλη

Ποτέ δεν ασχολήθηκα ιδιαίτερα με το θέμα «αυτοκίνητο». Πες ότι είμαι γυναίκα, πες ότι βαριέμαι αφόρητα τα μπουζί, τα μπουλόνια και τα ντεμπραγιάζ, δεν έδινα ποτέ και τόση σημασία. Οι κινητήρες, όμως, είναι άλλο. Ενεκα που συνδέονται με την επιστήμη μου, τη Φυσική, αλλά και το επάγγελμά μου, τη δημοσιογραφία, κάπως τους παρακολουθούσα. Πώς λειτουργούν, πώς βελτιστοποιούνται, τι καινούργιο βγαίνει, πόσο ρυπαίνει, τι κρύβουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες… Κάπως έτσι είχα μάθει και για τον Βάνκελ. Πρώτα για τον κινητήρα και μετά για τον άνθρωπο.

Φέλιξ τον έλεγαν, Γερμανός ήταν, ορφανός ήταν, τα γράμματα δεν τα ‘παιρνε, ο Πρώτος Παγκόσμιος τον κατέστρεψε οικονομικά, τι να κάνει, έγινε από νωρίς ναζιστής. Πήρε μάλιστα και βαθμό: αντισυνταγματάρχης των Ες Ες. Ωστόσο λένε πως ήταν τόσο δογματικός, που ούτε τα πολιτικώς ακραία Ες Ες δεν τον άντεξαν κι έφυγε από το κόμμα το 1933. Είπαμε, τα γράμματα δεν, έλα όμως που ήθελε να γίνει εφευρέτης. Εφευρέτης χωρίς να σκαμπάζεις από Μαθηματικά και Φυσική; Κι όμως, ο πρώην εσεσίτης, πρώην ξύλο απελέκητο και πρώην μπατιράκι έγινε και εφευρέτης και μέγας και τρανός. Δημιούργησε και πατεντάρισε τον πρώτο περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία του αυτοκινήτου. Και έναν από τους καλύτερους έως σήμερα.

Για να καταλάβεις, τα κοινά αυτοκίνητα (όπως το δικό μου ας πούμε) έχουν πιστόνια που ταλαντεύονται. Φτάνουν σε ένα μηδενικό σημείο ταλάντωσης και από κει ακολουθούν πλήρως αντιθετική πορεία. Που σημαίνει ότι χάνουν σε απόδοση. Ο κινητήρας βάνκελ όμως, καθώς είναι περιστροφικός, αποδίδει τα μέγιστα. Αντί για μπουμ μπουμ, κάνει σβουν σβουν (επιστημονικότατη ανάλυση). Είναι και στο κέντρο του αυτοκινήτου, δεν χάνει καν σε πλευρικές απώλειες. Ο τύπος, λοιπόν, που με ξεκούφανε το πρωί έχει 1.300 κυβικά αμάξι που όμως βγάζει πάνω από 250 άλογα! Οχι σαν το δικό μου το χιλιάρι που το πολύ πολύ να βγάζει 3 μουλάρια.

Αλλά αυτά έχει η τεχνολογία. Μετατρέπεται άμεσα σε πολυτέλεια και αυτή με τη σειρά της σε θόρυβο. Και όποιος αναζητεί την πολυτέλεια, αργά ή γρήγορα, θα λάβει και ο ίδιος το μερίδιό του από την… ηχορύπανση. Εξηγούμαι: δεν γίνεται να έχεις δηλώσει πως το αγαπημένο σου σίριαλ είναι «Ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής», να σου αρέσουν τα παλάτια και τα μπριλάντια, να θέλεις σαν τρελή να σε καλέσει ο φίλος σου ο σουλτάνος για να τα δεις από κοντά, να μην ενημερώνεις θεσμικά κανέναν και να πιστεύεις ότι δεν θα «θορυβηθούν» οι γύρω σου. Σεβαστή η επιθυμία σου, αλλά η πράξη ήρθε και μας ξε-κούφανε.

Εχει, μήπως, κανείς την ψευδαίσθηση ότι με τη μεγαλομανία και την πλήρη έλλειψη κάθε δημοκρατικής πειθαρχίας που τον διακρίνει, δεν μπορεί ο Ερντογάν να κρατήσει για όσο του γουστάρει τους δύο Ελληνες αξιωματικούς στη φυλακή, χωρίς να τους απαγγείλει καμία απολύτως κατηγορία; Φυσικά και μπορεί. Ο «δίαυλος επικοινωνίας» που «άνοιξε» η Ντόρα με το να σουλατσάρει στα παλάτια του θα τους σώσει;

Ενοχλούμαι από τις «περιστροφικές» πολιτικές, ακριβώς όπως και από τους περιστροφικούς κινητήρες. Ειδικά όταν οι πρώτες διέπονται από προσωπικά κίνητρα και όταν οι δεύτεροι μου προκαλούν πονοκέφαλο. Προτιμώ να «παίρνουμε μπροστά» χωρίς πολλές παράτες.

Εξάλλου, το θέμα είναι η πορεία. Οι «κινητήριες» δυνάμεις που σε ωθούν προς αυτή, η αξιοπρέπεια και η εντιμότητα με την οποία θα την ακολουθήσεις. Στην τελική μόνο έτσι (και ίσως μόνο τότε) φανεί πραγματικά πόσα «άλογα» πιάνεις.

.efsyn.gr