Το θέμα με τις τράπεζες και τις λεγόμενες «εισπρακτικές εταιρείες», τα τελευταία χρόνια έχει μπει για τα καλά στην ζωή των περισσοτέρων ανθρώπων της χώρας. Εμείς είμαστε ενάντια σε κάθε κριτική για τους ανθρώπους οι οποίοι για τον όποιο λόγο δανείζονταν χρήματα από τις τράπεζες και πιστεύουμε πως η κατακραυγή αυτών δεν συμβάλλει πουθενά, μα αντιθέτως δίνει περισσότερα ερεθίσματα για την εφαρμογή πολιτικών και αντιλαϊκών μέτρων στα φτωχοποιημένα στρώματα της κοινωνίας μας.
Είναι γεγονός άλλωστε πως οι επιβαρύνσεις και τα δάνεια μεγαλοεπιχειρηματιών, πολιτικών και άλλων, μετακυλίεται μέσω φορολογίας και άλλων μέτρων σε όλους του υπολοίπους. Ήδη ευρισκόμαστε σε μια εποχή που όλοι μας έχουμε γίνει ψηφιακά δεδομένα και ολόκληρη η ζωή μας βρίσκεται στους servers διαφόρων εταιρειών. Αν και αυτό θα μπορούσε να ήταν ευκολία σε αρκετούς τομείς, ο τρόπος που γίνεται έχει σαν αποτέλεσμα την καταστρατήγηση κάθε ιδιωτικότητας και κάθε προσωπικού δεδομένου, με τους διάφορους σχετικούς νομούς περί προστασίας των πολιτών να έχουν τόση αξία, όση και μια μεταχειρισμένη χαρτοπετσέτα [δείτε: Μα πώς ξέρουν τα στοιχεία μου; Εγώ δεν τους τα έδωσα ποτέ! και: Έχουν διαρρεύσει στοιχεία εκατομμυρίων πολιτών; Πέφτουμε από τα σύννεφα, καθώς και: Τα Προσωπικά Δεδομένα στη νέα εποχή της Επιτήρησης].
Όλες οι ρυθμίσεις και οι νομοθετικές διατάξεις, ασχέτως το πώς σερβίρονται στην κοινή γνώμη, κρύβουν παγίδες και πάντα (μα πάντα) είναι εις βάρος των πολιτών (και όχι καταναλωτών, όπως επιθυμούν να μας αποκαλούν). Έχοντας πλέον φτάσει σε μια εποχή που κουμάντο κάνουν οι τραπεζίτες, προσπαθώντας να πάρουν υπό την κατοχή τους κάθε ιδιωτική και δημόσια περιουσία, τα πράγματα έχουν στενέψει άσχημα και κατά την προσωπική μου γνώμη δεν λύνονται στα δικαστήρια, αλλά στον δρόμο με επιστροφή της βίας προς αυτούς που την εξαπολύουν. Είναι γεγονός πως οι τράπεζες έχουν εξελιχτεί σε κοινωνική μάστιγα, υπεράνω κάθε νόμου και κάθε ηθικής αρχής. Οι άνθρωποι που από νωρίς το είχαν καταλαβει και είχαν αντιδράσει με διάφορους τρόπους βρίσκονται πλέον όμηροι και πολιτικοί κρατούμενοι σαν στυγνοί εγκληματίες, στα χέρια του κράτους το οποίο το μόνο που κάνει είναι να προασπίζει τα συμφέροντα των τραπεζών και των μεγαλοεπιχειρηματιών.
Είναι γεγονός πως οι ίδιες οι τράπεζες είναι ένοχες και υπόλογες, καθώς χορηγούσαν δάνεια σε οιονδήποτε, γνωρίζοντας εξ’ αρχής πως είναι αδύνατη η ολική αποπληρωμή και, έτσι, η κατάσχεση της περιουσίας τους ήταν μονόδρομος και φυσικά ο στόχος. Και φυσικά με μια σειρά καταχρηστικών όρων και χρεώσεων που είχαν στα εν’ λόγω μακροσκελή, δυσανάγνωστα και μη κατανοητά κείμενα με τους όρους. Αυτά όμως δεν έχουν καμία θέση στις πολιτικές και νομικές αποφάσεις, με αποτέλεσμα οι κατασχέσεις σπιτιών να έχουν ξεκινήσει και καθημερινά να διεξάγεται μια μάχη στα ειρηνοδικεία ολόκληρης της χώρας απέναντι σε δικαστές που «απλά κάνουν την δουλειά τους», αν βέβαια η ντροπή μπορεί να ονομαστεί δουλειά.
Μέσα σε όλα αυτά λοιπόν, οι τράπεζες, μέσω των νομικών τους τμημάτων και των δίποδων σιχαμάτων που εργάζονται εκεί, έχουν προβεί και σε άλλες ενέργειες, όπως στην δημιουργία θυγατρικών εταιρειών ή στην πρόσληψη τρίτων (εταιρειών), για τον εκφοβισμό των ανθρώπων οι οποίοι χρωστούν ακόμα δόσεις από αυτά τα δάνεια και που δεδομένης της οικονομικής κατάστασης – την οποία οι ίδιοι οι τραπεζίτες και το οικονομικό κατεστημένο δημιούργησαν – αδυνατούν να αντεπεξέλθουν. Δεν νομίζω πως είναι άγνωστο ότι τα περισσότερα σπίτια πλέον δεν έχουν θέρμανση και πως οι περισσότεροι τρεφόμαστε με τα σάπια και τελευταίας διαλογής τρόφιμα των πολυεθνικών super-markets και εταιρειών διατροφής, τα οποία και πουλάνε πανάκριβα.
Αν και ο νόμος προβλέπει διάφορες κυρώσεις γι’ αυτές τις εταιρείες (εισπρακτικές) και για τις τράπεζες, όσον αφορά τις τακτικές τους (πχ, επιβολή βαρύτατων προστίμων, ακόμη και διαγραφή από το μητρώο των επιχειρήσεων του κλάδου, που συνεπάγεται διακοπή λειτουργίας), εν’ τούτοις αυτές καταφέρνουν να βγαίνουν λάδι και να παρουσιάζουν μια σκανδαλώδη κερδοφορία και αύξηση των εσόδων τους. Μάλιστα, ελάχιστα χρόνια πριν, προσλαμβάνανε ακόμα και μπράβους, οι οποίοι ενοχλούσαν σε εργασιακούς και οικιακούς χώρους, ανθρώπους που αδυνατούσαν να πληρώσουν τις δόσεις τους.
Τα δε τηλεφωνήματα είναι καθημερινά και πολλές φορές ο ίδιος δανειολήπτης μπορεί να δεχθεί τηλεφωνικές κλήσεις από δύο ή και τρεις διαφορετικές εταιρείες, για το ίδιο δάνειο. Και αυτό επειδή οι τράπεζες συνεργάζονται για την είσπραξη των οφειλών με περισσότερες από μία εταιρείες. Αν και αυτό με πρόσφατες διατάξεις ρυθμίστηκε, εν’ τούτοις ακόμα και σήμερα, μπορεί να δεχτεί κάποιος τηλεφωνήματα την ίδια μέρα τόσο από μια εισπρακτική, όσο και από το νομικό τμήμα της τράπεζας.
Πλήθος είναι τα παράπονα που φτάνουν σε καθημερινή βάση τόσο στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, όσο και στον Τραπεζικό Μεσολαβητή, και οι καταναλωτές (sic) διαμαρτύρονται και καταγγέλλουν αθέμιτες πρακτικές, αφού οι υπάλληλοι αυτών των εταιρειών στις τηλεφωνικές κλήσεις ασκούν στον δανειολήπτη ψυχολογική πίεση, ενώ απειλούν και με διαδικασίες πλειστηριασμού αν το χρέος δεν εξοφληθεί έγκαιρα.
Παρ’ όλα αυτά όμως, οι υπηρεσίες αυτές είναι έτσι δημιουργημένες ώστε να κινούνται με ρυθμούς χελώνας και φυσικά, οι εταιρείες αυτές να παραθέτουν αναληθή στοιχεία μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, όταν και έχει λήξει το δωδεκάμηνο παραμονής των στοιχείων με τις τηλεφωνικές συνδιαλέξεις στα ηλεκτρονικά τους αρχεία [δείτε σχετικά: Αρχές Προστασίας Δεδομένων – Καταναλωτή, κλπ: Υπαρκτά ανύπαρκτες;]
Αν δεν γνωρίζετε, στην περίπτωση που δέχεστε τέτοιες κλήσεις θα πρέπει να γνωρίζετε τα εξής:
– Απαγορεύεται να σας καλεί εισπρακτική εταιρεία, χωρίς την δική σας εξουσιοδότηση. Δηλαδή η τράπεζα στην οποία έχετε το δάνειο ή την πιστωτική κάρτα θα πρέπει να σας ενημερώσει για την εταιρεία με την θα οποία συνεργάζεται και θα σας καλεί για την οφειλή σας.
– Θα πρέπει να δώσετε την έγγραφη συγκατάθεσή σας, δηλαδή ότι συναινείτε να ενημερώνεστε από την εισπρακτική εταιρεία.
– Απαγορεύεται να σας καλούν σε καθημερινή βάση, για την ίδια οφειλή.
– Απαγορεύεται να σας καλούν στον χώρο εργασίας, ή να ενημερώνουν τρίτους για το είδος της οφειλής σας.
– Η εισπρακτική εταιρεία μπορεί να σας καλεί κάθε δεύτερη μέρα (μόνο τις εργάσιμες) και στις ώρες από 9 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ.
– Απαγορεύεται η άσκηση ψυχολογικής βίας, η προσβλητική συμπεριφορά και χρήση προσβλητικών εκφράσεων.
– Είναι υποχρεωμένες να καταγράφουν και να τηρούν για 1 χρόνο το περιεχόμενο της επικοινωνίας προκειμένου να ελέγχεται η παραβίαση του νόμου σε περίπτωση καταγγελίας. Ο οφειλέτης ενημερώνεται υποχρεωτικά για την καταγραφή και τον σκοπό της. Το περιεχόμενο της καταγραφής δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βάρος του οφειλέτη.
Αυτά βέβαια θεωρητικά καθώς, όπως είπαμε και όπως γνωρίζουμε, έχουν πολλούς τρόπους προκειμένου να ξεπεράσουν όλα αυτά και να συνεχίσουν ακάθεκτες τον τραμπουκισμό τους.
Μάλιστα, οι περισσότεροι από τους δανειολήπτες (ίσως εξαιτίας του ενοχικού δεσμού και συνάμα συνδρόμου του οφειλέτη έναντι του δανειστή) θεωρούν, ότι οφείλουν να υποστούν αυτήν την διαδικασία, κατά την οποία συνήθως καλούνται «εκ μέρους» κάποιας Τράπεζας, ακούν στα γρήγορα ένα όνομα και έναν αριθμό μητρώου, αμέσως μετά τους ζητείται να επιβεβαιωθεί η ταυτότητά τους με βάση τα προσωπικά τους δεδομένα και, αφού ολοκληρωθούν τα προκαταρκτικά, μπαίνουμε στο ψητό. Δηλαδή αρχίζει η δήθεν «ενημέρωση» περί της οφειλής, του ληξιπρόθεσμου ύψους της, οι διάφορες τακτικές με τις οποίες πιεστικά ζητείται από τον δανειολήπτη να απαντήσει αν και πότε θα κάνει κάποια κατάθεση ποσού, ύστερα ακολουθεί η απέλπιδα προσπάθεια της κατάθεσης «έστω 100 ευρώ, για να μείνει ο φάκελος ανοιχτός» και στο τέλος φτάνουμε στις «ενημερώσεις» ότι θα σας γίνει εξώδικο (λες και το εξώδικο παράγει κάποια οιονεί δικαστική απόφαση από την οποία κινδυνεύει ο δανειολήπτης) ή ακόμα και η προειδοποίηση ότι η Τράπεζα θα προβεί σε διαταγή πληρωμής.
Όλα αυτά αναφέρονται στον Ν.2472/1997, όπως αυτός τροποποιήθηκε από τον Ν.3471/2006 (ΦΕΚ Α 133/28.06.2006) και σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Ν.3917/2011 (ΦΕΚ Α, 22), κάθε παράνομη παροχή, διαχείριση και επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων, συνιστά παρανομία, η οποία αποκρούεται από την ελληνική έννομη τάξη.
Αλλά φυσικά, οι νόμοι έχουν ισχύ μόνο στους αδύναμους και στους ξυπόλητους και όχι σε αυτούς. Το βιώνουμε καθημερινά σε κάθε επίπεδο άλλωστε.
Τι μπορεί να γίνει λοιπόν;
Η ουσιαστική λύση, θα ήταν το χάος και η καταστροφή, ώστε μέσα από όλα αυτά να επέλθει στην συνέχεια μια διαφορετική κοινωνία. Όμως αυτό, την δεδομένη στιγμή, είναι ουτοπικό μέσα στα πλαίσια μιας αμόρφωτης και απαίδευτης κοινωνίας που διακατέχεται από πλαστές ηθικές αρχές και άξιες και που θεωρεί πως την επανάσταση την κάνει ψηφίζοντας (!!!).
Το ζητούμενο λοιπόν, για την ψυχική ηρεμία και γαλήνη της καθημερινότητάς σας, θα ήταν να γειώσετε όλες αυτές τις τηλεφωνικές ενοχλήσεις και να μην απαντάτε καθόλου. Παρ’ όλα αυτά, το συνεχές κουδούνισμα του τηλεφώνου είναι κυριολεκτικά σπάσιμο νεύρων και έτσι το ζητούμενο θα ήταν να να μην υπάρχει ούτε αυτό. Η λύση γι’ αυτό είναι το γνωστό «πλοκ και τελίτ». Δηλαδή, αυτές οι κλήσεις να μην φτάνουν ποτέ στην συσκευή σας. Για την ακρίβεια, να σας τηλεφωνούν από τους αριθμούς των τραπεζών και εισπρακτικών εταιρειών, αλλά να μην φτάνει η κλήση στην συσκευή σας, καθώς αυτή θα μπαίνει σε μια black-list. Ήδη έχουμε δώσει κάποιες τέτοιες λύσεις στο πρόσφατο παρελθόν [δείτε: Πώς να μπλοκάρετε ανεπιθύμητες κλήσεις και μηνύματα].
Όμως, υπάρχει και μια ακόμα λύση που έρχεται με μια έτοιμη λίστα των αριθμών που ανήκουν σε εισπρακτικές και σε νομικά τμήματα τραπεζών η οποία ανανεώνεται συνεχώς, καθώς τα λαμόγια έχουν πάρα πολλούς αριθμούς τους οποίους και εμπλουτίζουν ανά συχνά διαστήματα.
Αυτή είναι μια ελληνόφωνη app για συσκευές Android, με την ονομασία: Ban-BaNk.
Όπως αναφέρουν οι δημιουργοί της:
Αυτό είναι ένα πρόγραμμα για να αποφύγετε το άγχος-απάντησης προς εισπρακτικές εταιρίες (κατα κύριο λόγο εισπρακτικές, ενοχλητικές τηλ. εταιρίες, π.χ. τηλεπωλήσεων, κ.α.) – καλύπτει το 99%… και δεν θέλει κάποια ιδιαίτερη ρύθμιση.
Είναι πρόγραμμα καθαρά για προσωπική χρήση και όχι επαγγελματική.
Η χρήση του γίνεται με ευθύνη του χρήστη και όχι του δημιουργού.
Το πρόγραμμα μπλοκάρει αρκετά τηλέφωνα – αν το κινητό σας είναι αργό και παλαιάς τεχνολογίας – δεν συνίσταται.
Οι κλήσεις που μπλοκάρει φαίνονται κανονικά στο Αρχείο Κλήσεων του κινητού σας ως απαντημένες.
Η app, είναι μιας εταιρείας (magma που ασχολείται με επισκευές υπολογιστών και πωλήσεις περιφερειακών και software) και κατά συνέπεια έχει και μια σχετική διαφήμιση στην app, μα αυτό νομίζω πως δεν είναι πρόβλημα. Φυσικά η εφαρμογή αυτή, όπως και κάθε αντίστοιχη, δεν χρειάζεται σύνδεση στο διαδίκτυο για να δουλέψει.
Με μια εμπεριστατωμένη έρευνα που κάναμε, είδαμε πως η app είναι αποτελεσματική και έχει συχνές ανανεώσεις με τις προσθήκες των νέων τηλεφωνικών αριθμών.
Συνεπώς αποτελεί μια καλή λύση, καθώς έρχεται έτοιμη με μπλοκαρισμένα τα ενοχλητικά νούμερα και έτσι δεν χρειάζεται η συνεχής εξημέρωση από πλευράς του χρήστη.
Εγκατάσταση του Ban-BaNk
H τελευταία ενημέρωση της app έγινε την 11η Φλεβάρη (2016), έχει μέγεθος 1,5M και είναι διαθέσιμη για συσκευές με έκδοση Android 1.6 και νεότερες.
Tα δικαιώματα που ζητάει είναι λογικά βάσει της δουλειάς που καλείται να κάνει (μπλοκάρει επίσης και τα sms εκτός των κλήσεων):
– SMS:
Χρησιμοποιεί ένα ή περισσότερα από: SMS, MMS. Ενδέχεται να ισχύουν χρεώσεις.
– Τηλέφωνο:
Χρησιμοποιεί ένα ή περισσότερα από: τηλέφωνο, αρχείο καταγραφής κλήσεων. Ενδέχεται να ισχύουν χρεώσεις.
– Αναγνωριστικό συσκευής και πληροφορίες κλήσεων:
Επιτρέπει στην εφαρμογή να προσδιορίζει τον αριθμό τηλεφώνου και τα αναγνωριστικά συσκευών, εάν μια κλήση είναι ενεργή, καθώς και τον απομακρυσμένο αριθμό που συνδέεται από μια κλήση.
Μπορεί να μην σας απαλλάσσει από άλλα πράγματα, μα σίγουρα διαφυλάσσει την προσωπική σας ηρεμία από τις ενοχλήσεις των απατεώνων και των σκλάβων εργαζομένων τους (που, κακά τα ψέματα, κάνουν την ντροπή δουλειά), μα όμως η οριστική λύση για όλα αυτά βρίσκεται σε άλλες μορφές αντίστασης και ανατροπής, οι οποίες φυσικά και εμπεριέχουν μια μορφή βίας, ως ανταπάντηση σε αυτού του είδους την βία την οποία εξαπολύει ο υπόκοσμος που ανήκουν τα αφεντικά των εταιρειών αυτών και οι εκλεγμένοι πολιτικοί.