«Το Συμβούλιο αποφάσισε επίσης να θεσπίσει κανόνες κοινοποίησης για την πώληση δεξαμενόπλοιων σε οποιαδήποτε τρίτη χώρα, προκειμένου να καταστούν πιο διαφανείς η πώληση και η εξαγωγή τους, ιδίως στην περίπτωση μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την αποφυγή της απαγόρευσης εισαγωγής ρωσικού αργού πετρελαίου ή προϊόντων πετρελαίου και του ανώτατου ορίου τιμών του G7». Σχεδόν απαρατήρητη –φυσικά ασχολίαστη– πέρασε από τα εγχώρια ΜΜΕ η αποστροφή της απόφασης του Συμβουλίου της Ε.Ε. την περασμένη Δευτέρα για το 12ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Ποιους να αφορά άραγε;
Το γεγονός είναι ότι οι Ελληνες πλοιοκτήτες είναι οι παγκόσμιοι πρωταθλητές στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων ποντοπόρων πλοίων, ιδιαίτερα δεξαμενόπλοιων, ακολουθούμενοι από τους Κινέζους. Κι επειδή η «δικαιοδοσία» της Ε.Ε. δεν φτάνει μέχρι Κίνα, η καμπάνα χτυπάει για τους δικούς μας εφοπλιστές. Που μόνο το τελευταίο δωδεκάμηνο έχουν αγοράσει πάνω από 220 και έχουν πουλήσει πάνω από 260 ποντοπόρα πλοία, τα 150 από αυτά δεξαμενόπλοια. Και χάρη στην επικερδέστατη δραστηριότητα έχουν εκτοξεύσει τον δείκτη τιμών μεταχειρισμένων πλοίων (τον Baltic S&P index) σε ρεκόρ δεκαπενταετίας.
Και πού είναι το κακό, θα πει κανείς. Το κακό είναι ότι πολλά από τα μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια (ή πλοία μεταφοράς LNG) είτε είναι ρωσικά είτε μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο παρακάμπτοντας το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι. Να κίνησε άραγε το ενδιαφέρον των Βρυξελλών, μεταξύ άλλων, το αίτημα «βαρέος» ονόματος του ελληνικού εφοπλισμού να του δοθεί άδεια αγοράς τεσσάρων δεξαμενόπλοιων από τη ρωσική Sovcomflot, για την οποία τελικώς η Κομισιόν τον παρέπεμψε στο ελληνικό ΥΠΕΞ; Για λεπτομέρειες, παραπέμπουμε στην έρευνα του Reporters United. «V for Vangelis + P for Procopiou = VP for Εύα Καϊλή».
Σε κάθε περίπτωση, περιμένουμε με… λαχτάρα το «μητρώο» αγοραπωλησιών τάνκερ για να μάθουμε γιατί αφενός οι Ελληνες εφοπλιστές διακήρυσσαν με κάθε ευκαιρία ότι «οι κυρώσεις είναι ανόητες» (χωρίς απαραίτητα να διαφωνούμε σ’ αυτό), αφετέρου γιατί η ελληνική κυβέρνηση, με τουλάχιστον άλλες έξι, ζητούσαν επίμονα εξαιρέσεις για τη ναυτιλία;
https://www.efsyn.gr/stiles/ano-kato/416171_oi-kyroseis-kai-oi-efoplistes-mas