Υποτίθεται ότι ο καθ’ ύλην υπεύθυνος οργανισμός των βίαιων ιδιωτικοποιήσεων ή του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας λειτούργησε για να πληρώνεται το δημόσιο χρέος. Ομως το ΤΑΙΠΕΔ δεν έσωσε ούτε τον εαυτό του, αλλά, επειδή λογαριασμό δεν δίνει, φόρτωσε νέο χρέος στο δημόσιο ταμείο, καταγράφοντας ζημιές 4 ολόκληρα εκατομμύρια μόνο για το 2023! Επιπλέον οι θιασώτες της μείωσης της δημόσιας σπατάλης κατάφεραν και… πρώτευσαν, αφού την πενταετία 2019-2023 οι συνολικές δαπάνες λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ ήταν αυξημένες έναντι της προηγούμενης 5ετίας κατά 80%!!! Επικαιροποίησε δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ τον μπρεχτικό στίχο «αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι, κηρύχνουν τη λιτότητα».
Η περιλάλητη και πολυδιαφημισμένη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας δημιουργήθηκε το 2022 και μέχρι την 31.12.2023 μας κόστισε 22,2 εκατ. ευρώ και αποτελεί τον «παράδεισο των συμβούλων». Αν σε κάτι διαπρέπει η μονάδα είναι οι απευθείας αναθέσεις: μέσα σε 14 μήνες (Μάιος 2023 – Ιούλιος 2024) προχώρησε σε 61 απευθείας αναθέσεις για έργα δασοπροστασίας συνολικού ύψους 229.766.834,59 (!!!) με την επίκληση νόμου… του 1979 για περιοχές σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Πράγματι, τα κατάφεραν και μας έφεραν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης…
Δεν είναι μόνο το ξεπούλημα που μας κοστίζει ακριβά
Τρεις μήνες μετά την έγκρισή τους (27.06.2024) και δύο μήνες μετά την ψήφιση του Ν. 5131/31.07.24 που νομοθέτησε την απορρόφηση του ΤΑΙΠΕΔ από την ΕΕΣΥΠ, αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ οι οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2023. Η δημοσιοποίηση των οικονομικών καταστάσεων έλυσε και τις «απορίες» όσων είδαν με «έκπληξη» την κυβέρνηση Μητσοτάκη να «αποχωρίζεται» τον θεσμό που εξυπηρέτησε όσο κανένας άλλος τα νεοφιλελεύθερα σχέδια για το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και τη δημιουργία ολιγοπωλιακών καταστάσεων σε πλείστους τομείς της οικονομίας.
Ζημιογόνος θεσμός
Το 2023 οι ζημίες του ΤΑΙΠΕΔ ανήλθαν σε 4.070.911 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση περίπου 65% σε σύγκριση με το 2022. Οι συσσωρευμένες ζημίες ανήλθαν σε 17.700.544 ευρώ, με αποτέλεσμα το 2023 τα συνολικά ίδια κεφάλαια του ΤΑΙΠΕΔ (12.299.456 ευρώ) να ανέρχονται σε ποσοστό μικρότερο του 50% του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου (30.000.000 ευρώ). Αρα η απόφαση για την απορρόφηση του ΤΑΙΠΕΔ από την ΕΕΣΥΠ δεν αποτέλεσε επιλογή αλλά αναγκαστική πράξη «αποσιώπησης» της κακής οικονομικής κατάστασης στην οποία είχε περιέλθει.
Σύμφωνα με την έκθεση του ορκωτού ελεγκτή, «το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της Εταιρείας κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023 έχει καταστεί κατώτερο του ημίσεος (1/2) του Μετοχικού Κεφαλαίου και συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 119 του Ν.4548/2018, βάσει του οποίου το Διοικητικό Συμβούλιο, όπως σχετικά ενημερώθηκε από την 22/2/2024 επιστολή μας, θα πρέπει να συγκαλέσει τη Γενική Συνέλευση των μετόχων ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα». Δηλαδή, από τις 22.02.2024, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ είχε ενημερωθεί από τον ορκωτό ελεγκτή ότι έπρεπε να συγκαλέσει γενική συνέλευση για «τη λύση της εταιρείας ή την υιοθέτηση άλλου μέτρου», γεγονός που θα δημιουργούσε ΚΑΙ πολιτικά προβλήματα στην κυβέρνηση. Οπότε επιλέχθηκε η λύση του «στρίβειν διά της απορροφήσεως» από την ΕΕΣΥΠ.
Σε ένα παλαιότερο άρθρο στην «Εφ.Συν.» (04.07.2021, «ΤΑΙΠΕΔ: Δέκα χρόνια κομμάτια και θρύψαλα»), με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ, είχαμε παρουσιάσει αναλυτικά τα κόστη λειτουργίας του και τον «παράδεισο» που αποτελεί για τους ποικιλώνυμους συμβούλους που προσλαμβάνει. Από τα στοιχεία του Πίνακα Ι, προκύπτει ότι την 5ετία 2019-2023 οι συνολικές δαπάνες λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ υπερδιπλασιάστηκαν και αυτή η αύξηση είχε ως αποτέλεσμα την εκτόξευση και των ζημιών. Η αύξηση των εξόδων δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από τη λειτουργία της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (ΜΣΣΣ), στην οποία θα αναφερθούμε αναλυτικά παρακάτω: ακόμη και αν αφαιρεθούν τα έξοδα της Μονάδας (22,2 εκατ. ευρώ), τα συνολικά έξοδα εξακολουθούν να είναι αυξημένα έναντι της προηγούμενης 5ετίας κατά 80%.
Μια «αναντικατάστατη» μονάδα που στοιχίζει ακριβά…
Ερωτήματα προκαλεί το γεγονός ότι στον Ν. 5131/2024 προβλέφθηκε η διατήρηση της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (ΜΣΣΣ) του ΤΑΙΠΕΔ (άρθρο 6.1) ως διακριτού λειτουργικού κλάδου της ΕΕΣΥΠ. Μάλιστα, προβλέπεται ρητά η υποχρεωτική ανάθεση σε εκτελεστικό της μέλος, που λειτουργεί ως εντεταλμένος σύμβουλος, της λειτουργίας της συγκεκριμένης μονάδας.
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας δημιουργήθηκε τo 2022 μετά την ψήφιση της ρύθμισης με την οποία το ΤΑΙΠΕΔ «μπορεί εναλλακτικά να ορίζεται ως φορέας ωρίμανσης των συμβάσεων» (N. 4799/2021 – άρθρο 130) των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η λειτουργία της μονάδας έχει κοστίσει στο ελληνικό Δημόσιο, μέχρι την 31.12.2023, το συνολικό ποσό των 22,2 εκατ. ευρώ, όπως φαίνεται αναλυτικά και στον Πίνακα IV. Ποιο είναι άραγε το έργο της ΜΣΣΣ που την καθιστά τόσο απαραίτητη ώστε να διατηρείται αυτούσια στην ΕΕΣΥΠ;
ΕΤΟΣ | ΠΟΣΟ (εκατ. ευρώ) | ΕΤΟΣ | ΠΟΣΟ (εκατ. ευρώ) |
2014 | 394,1 | 2019 | 1.203,9 |
2015 | 260,8 | 2020 | 42,1 |
2016 | 498.3 | 2021 | 643,9 |
2017 | 1.367,7 | 2022 | 539,1 |
2018 | 997,5 | 2023 | 319,9 |
ΣΥΝΟΛΟ | 3.518,4 | ΣΥΝΟΛΟ | 2.748,9 |
Πηγή: Αιτιολογική Έκθεση Προϋπολογισμού έτους 2024
Παράδειγμα κακής οργάνωσης
Ενα ενδεικτικό παράδειγμα κακής οργάνωσης ενός κρίσιμου για τη χώρα έργου είναι ο διαγωνισμός «Νέα Βιομηχανικά Πάρκα» που «αφορά την παροχή οικονομικής συνδρομής-ενίσχυσης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την ίδρυση νέων εγκαταστάσεων βιομηχανικών πάρκων, την επέκταση υφιστάμενων και τη μετατροπή άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων σε τεχνολογικά έξυπνα, περιβαλλοντικά βιώσιμα και καινοτόμα βιομηχανικά πάρκα.
Πρόκειται για ένα κρίσιμο έργο που συνδέεται με την ανάγκη αλλαγής του οικονομικού υποδείγματος της χώρας και μάλιστα σε μία περίοδο που και η Ευρωπαϊκή Ενωση και πολλές χώρες σε όλο τον πλανήτη θέτουν ως στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση και την επιτόπια παραγωγή αγαθών.
Οπως και στις περισσότερες περιπτώσεις, η σχετική διαδικασία ξεκίνησε από τη ΜΣΣΣ με την πρόσκληση υποβολής προσφορών για την επιλογή συμβούλου παροχής τεχνικής υποστήριξης (15.02.2022 – προϋπολογισμός 1.165.000 ευρώ), χωρίς να υπάρξει, έκτοτε, καμία πληροφόρηση για την κατάληξη του διαγωνισμού (ανάδοχος, αμοιβή).
Στις 20.09.2022 αναρτήθηκε η σχετική πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων και από τις 24.20.2022 μέχρι τις 06.04.2023 αναρτήθηκαν οκτώ τροποποιήσεις του διαγωνισμού. Ηταν τόσο καλά προετοιμασμένος ο διαγωνισμός, που απαιτήθηκε η δημιουργία αρχείου «Συχνών Ερωτήσεων – Απαντήσεων» σε τρεις συνέχειες…
Στις οικονομικές καταστάσεις 2023 αναφέρεται μία διαδικασία ανάθεσης ύψους 35 εκατ. και η αντίστοιχη συμβασιοποίηση ποσού 33 εκατ. ευρώ (χωρίς να κατονομάζεται το έργο). Από την ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ προκύπτει ότι αφορά το έργο «Τεχνολογικό Πάρκο Thess INTEC», το οποίο έχει χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.
Ολη η εξουσία στους συμβούλους!
Η ΜΣΣΣ έχει προκηρύξει μέχρι τις 30.09.2024 21 διαγωνισμούς για την πρόσληψη συμβούλων διαφόρων ειδικοτήτων. Η μονάδα έστειλε το σήμα για το πάρτι που επρόκειτο να ακολουθήσει με τις προσλήψεις συμβούλων ήδη από τους πρώτους μήνες λειτουργίας της. Το 1ο τετράμηνο του 2022 δημοσιεύτηκαν τέσσερις προκηρύξεις:
1. για την παροχή υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για το σύνολο των έργων με προϋπολογισμό 16 εκατ. (μέγιστο όριο),
2. για τη δημιουργία Μηχανισμού Συμφωνίας-Πλαίσιο προκειμένου να υποστηριχθεί η ταχεία κινητοποίηση και η οικονομικά αποδοτική εκτέλεση των σκοπών και αρμοδιοτήτων της ΜΣΣΣ (μέγιστος προϋπολογισμός 15 εκατ. ευρώ),
3. για την ανάθεση υπηρεσιών συμβούλου τεχνικής/διοικητικής υποστήριξης σε εξειδικευμένο και έμπειρο οικονομικό φορέα για την υλοποίηση του έργου της χρηματοδοτικής ενίσχυσης των νέων βιομηχανικών πάρκων (προϋπολογισμός 1.165.000 ευρώ) και
4. για την καθιέρωση ενός μηχανισμού Συμφωνίας Πλαίσιο για την εκπόνηση μελετών και τη σύνταξη τευχών δημοπράτησης έργων για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Φροντίδα Υγείας (προϋπολογισμός 31.308.432 ευρώ).
Η ΜΣΣΣ συνεχίζει την τακτική που ακολουθήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ και είχε ως αποτέλεσμα το Ταμείο να χαρακτηρίζεται «παράδεισος» για τους ποικιλώνυμους συμβούλους που όλα αυτά τα χρόνια αποκόμισαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για τις «υπηρεσίες» τους. Ομως, εύλογα προκύπτει το ερώτημα αν οι σύμβουλοι της ΜΣΣΣ κάνουν όλη τη δουλειά και, με δεδομένο ότι ο έλεγχος των έργων γίνεται από τους δημόσιους φορείς, τότε ποιο έργο προσφέρουν οι επιπλέον εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν μετά το 2020 και που, με ασφάλεια, μπορούμε να υποθέσουμε ότι εργάζονται στη συγκεκριμένη μονάδα;
Η πρόσληψη συμβούλων έχει δύο επιπλέον παρενέργειες:
1. τη μη αποκόμιση γνώσης και εμπειρίας επί των συγκεκριμένων διαδικασιών από τα στελέχη της ΜΣΣΣ και
2. την απαξίωση των τεχνικών υπηρεσιών των υπουργείων και της τοπικής αυτοδιοίκησης που έχουν σαφώς καλύτερη γνώση των ειδικών συνθηκών στους τομείς δραστηριοποίησης της ΜΣΣΣ.
Επίσης, συνεχίζεται η απαξίωση των πανεπιστημιακών σχολών και των δημόσιων ερευνητικών κέντρων που διαθέτουν άριστο επιστημονικό δυναμικό. Γιατί, π.χ., να προσλαμβάνεται σύμβουλος από την «αγορά» για την εκπόνηση μελετών κατάρτισης σχεδίων αντιπυρικής προστασίας και να μην αξιοποιείται το επιστημονικό δυναμικό των τμημάτων Δασολογίας των πανεπιστημίων; Η γιατί δεν ζητείται η σύναψη συμφωνίας πλαίσιο με τα τμήματα οικονομικών σχολών και αναζητείται χρηματοοικονομικός σύμβουλος για την έγκριση παροχής κρατικής εγγύησης στο ΟΑΚΑ; Και θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε και με πολλά ακόμη παραδείγματα…
Η συμβολή των ποικιλώνυμων συμβούλων που «προσλήφθηκαν» από τη ΜΣΣΣ δεν αποτιμάται θετικά αν χρησιμοποιήσουμε ως κριτήριο το χαμηλό ποσοστό ολοκλήρωσης των διαγωνιστικών διαδικασιών, που οφείλεται στον αριθμό των διαγωνισμών για τους οποίους η μονάδα «υποχρεώθηκε» να παρέχει διευκρινίσεις, να προβεί σε τροποποιήσεις ή/και να παρατείνει τις σχετικές προθεσμίες, με τελικό αποτέλεσμα τη χρονική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών. Ολα τα παραπάνω συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι η προετοιμασία των διαγωνιστικών διαδικασιών, που είναι το κύριο, αν όχι αποκλειστικό, μέλημα των ποικιλώνυμων συμβούλων, ήταν πλημμελής.
Το δάσος των απευθείας αναθέσεων
Το μακρινό 1979, η τότε κυβέρνηση της Ν.Δ. είχε νομοθετήσει (Ν. 998/1979) τη δυνατότητα απευθείας ανάθεσης των εργασιών για την αποκατάσταση «περιοχών που έχουν πληγεί από πυρκαγιές ή πλημμυρικά φαινόμενα, με αποτέλεσμα να έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας». Η συγκεκριμένη διάταξη είχε σαφή στόχο την επιτάχυνση των απαραίτητων έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και μάλιστα προέβλεπε ότι «οι διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων εκκινούν εντός της προθεσμίας κήρυξης των περιοχών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας».
Τον Δεκέμβριο του 2021, 42 χρόνια μετά την ψήφιση του Ν. 998/1979, η κυβέρνηση της Ν.Δ. προσέθεσε το άρθρο 76 σε άσχετο νόμο (Ν. 4876/2021 – «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις») με το οποίο επεκτάθηκε η δυνατότητα της απευθείας ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων χωρίς τον περιοριστικό όρο της κήρυξης των συγκεκριμένων περιοχών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.
Αλλωστε, «τα έργα δασοπροστασίας και ειδικότερα για την ανάθεση συμβάσεων μελετών, υποστηρικτικών υπηρεσιών και έργων καθαρισμού δασών και δασικών εκτάσεων, συντήρησης δασικού οδικού δικτύου, καθώς και συντήρησης αντιπυρικών ζωνών με σκοπό την προστασία των περιοχών» που περιλαμβάνονται στη νέα ρύθμιση δεν έχουν, σε καμία περίπτωση, χαρακτήρα επείγοντος αφού αφορούν κυρίως έργα πρόληψης. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι σε όλες τις απευθείας αναθέσεις γίνεται αναφορά μόνο στον Ν. 998/1979 χωρίς, έστω, τη συνήθη υποσημείωση «όπως σήμερα ισχύει».
Η επιλογή για τη νομοθέτηση της συγκεκριμένης διάταξης δεν έγινε τυχαία (τίποτε δεν γίνεται τυχαία από την κυβέρνηση της Ν.Δ.). Είχε προηγηθεί (Μάιος 2021) η δημιουργία της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας η οποία ανέλαβε να αξιοποιήσει την παραπάνω διάταξη, κατακυρώνοντας συνολικά για το χρονικό διάστημα από 17.05.2023 μέχρι 03.09.2024 61 απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 229.766.834,59 ευρώ (τα στοιχεία από τη «Διαύγεια» λόγω της αδιαφάνειας της ΜΣΣΣ). Σε όλες τις απευθείας αναθέσεις την ίδια ημέρα βγαίνει η απόφαση της Γενικής Γραμματείας Δασών, η απόφαση του Εντεταλμένου Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ για την έγκριση απευθείας ανάθεσης και η Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών. Οταν «θέλει», το επιτελικό κράτος λειτουργεί ταχύτατα…
Επιπλέον ενδιαφέρον παρουσιάζει η χρονική κατανομή αυτών των απευθείας αναθέσεων. Το χρονικό διάστημα μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων του 2023 (21.05-25.06.2023) κατακυρώθηκαν 16 απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 67,1 εκατ. ευρώ. Μετά το τέλος των εκλογικών αναμετρήσεων και μέχρι το τέλος του 2023 κατακυρώθηκε μόνο μία απευθείας ανάθεση ύψους 1,5 εκατ. ευρώ. Ομως, επειδή εκλογές είχαμε και το 2024 και επειδή το «σύστημα» απέδωσε την προηγούμενη χρονιά (Ν.Δ. 41%), οι απευθείας αναθέσεις ξεκίνησαν νωρίς: από τις 03.01.2024 (!) μέχρι τις 10.06.2024 κατακυρώθηκαν 40 απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ.
Εύλογα θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι το όφελος από την υλοποίηση των έργων στα δάση υπερκαλύπτει τη «ζημιά» από τις απευθείας αναθέσεις. Δυστυχώς, δεν ισχύει ούτε αυτό το επιχείρημα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.»:
1. Τα περισσότερα, αν όχι όλα τα έργα δεν συνοδεύονται από σχετικές μελέτες.
2. Επειδή πολλές από τις εταιρείες που ανέλαβαν τα έργα δεν είχαν σχέση με το αντικείμενο, τα έργα ανατέθηκαν στη συνέχεια σε υπεργολάβους.
3. Η ελλιπής στελέχωση των δασαρχείων σε όλη τη χώρα δεν επιτρέπει αφενός τον έλεγχο για την επιτυχή εκτέλεση των έργων και αφετέρου τη συντήρηση των έργων που έχουν εκτελεστεί (π.χ. νέοι δασικοί δρόμοι, αντιπυρικές ζώνες) ώστε να είναι σε χρήση και για τα επόμενα χρόνια.
Πάνω απ’ όλα η υγεία (;)
Η μεγάλη πλειονότητα των κατακυρώσεων αφορά έργα του υπουργείου Υγείας (μεταρρύθμιση πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και ενεργειακή αναβάθμιση, λειτουργική ανακαίνιση και επέκταση των δομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας) που περιλαμβάνουν ακόμη και αντικαταστάσεις WC, κλιματισμούς, φωτιστικά, χρωματισμούς κ.ά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ (οικονομικές καταστάσεις χρήσης 2023):
Α. Για τη μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας: έχουν προκηρυχθεί 43 διαδικασίες ανάθεσης συνολικού ύψους 152,3 εκατ. και συμβασιοποιηθεί 11 έργα συνολικής αξίας 35,25 εκατ. ευρώ (ποσοστό 23,1%).
Β. Για τις παρεμβάσεις στις δομές του ΕΣΥ: έχουν προκηρυχθεί 45 διαδικασίες ανάθεσης συνολικού ύψους 136,1 εκατ., έχουν συμβασιοποιηθεί 14 έργα συνολικής αξίας 56,27 εκατ. (ποσοστό 41%) και ολοκληρώθηκε ένα (1) έργο (!) αξίας 0,86 εκατ. ευρώ.
Η τελευταία χρονικά πληροφόρηση που παρέχεται στην ιστοσελίδα του Ταμείου για την πρόοδο αυτών των διαγωνισμών είναι το δελτίο Τύπου που εκδόθηκε στις 09.04.2024, με το οποίο «ανακοινώθηκε η υπογραφή των συμβάσεων για την εκτέλεση των έργων σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας συνολικού ύψους 66,73 εκατ. ευρώ». Δηλαδή έχει καταγραφεί ελάχιστη πρόοδος σε σύγκριση με την 31.12.2023.
Παρά το γεγονός ότι είναι μικρό το ποσοστό των έργων που έχουν ολοκληρωθεί η ΜΣΣΣ στις 26.08.2024 προκήρυξε διαγωνισμό για τον «σχεδιασμό και υλοποίηση επικοινωνιακής εκστρατείας για την ανάδειξη των έργων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του ΕΣΥ» με προϋπολογισμό 2.843.754 ευρώ!
Χωρίς να προσφέρει το ανάλογο έργο!
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις του ΤΑΙΠΕΔ για το 2023, «Το σύνολο των έργων της μονάδας που υπογράφτηκαν από τη σύστασή της και κατά τη διάρκεια του έτους 2023 ανέρχεται στα 24, συνολικού προϋπολογισμού €3,64 δισ. […] Στο πλαίσιο αυτών, μέσα στο έτος 2023 δημοσιεύτηκαν/κατακυρώθηκαν 172 διαγωνισμοί, συνολικού προϋπολογισμού €1,1 δισ., και από αυτούς συμβασιοποιήθηκαν 82 έργα συνολικής αξίας €202,995 εκατ. και ολοκληρώθηκαν 34 έργα συνολικής αξίας €52 εκατ». Δηλαδή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, έχει συμβασιοποιηθεί το ήμισυ σχεδόν των διαγωνισμών (μόλις 20% του συνολικού προϋπολογισμού) και έχουν ολοκληρωθεί έργα που αντιστοιχούν στο 26% του προϋπολογισμού των έργων που συμβασιοποιήθηκαν. Αποδεικνύεται ότι η «επιτάχυνση του έργου» και η «ταχύτερη απορρόφηση πόρων» ήταν οι προφάσεις για τη δημιουργία της ΜΣΣΣ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη «Διαύγεια», η ΜΣΣΣ έχει προβεί σε περίπου 280 «κατακυρώσεις» έργων (από 01.01.2022 μέχρι 08.10.2024). Από αυτές οι 37 αφορούν την κήρυξη άγονων ή τη ματαίωση των σχετικών διαγωνισμών (ένα μάλλον μεγάλο ποσοστό αν ληφθούν υπόψη οι καλοπληρωμένοι σύμβουλοι).
Επιβράβευση από την κυβέρνηση
Από τα στοιχεία που παραθέσαμε παραπάνω προκύπτει σαφώς ότι τα βασικά χαρακτηριστικά της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας είναι το μεγάλο λειτουργικό κόστος, η αδιαφάνεια στη λειτουργία, οι απευθείας αναθέσεις, οι ματαιώσεις διαγωνισμών και οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων. Αυτά τα χαρακτηριστικά έχουν, φυσικά, αξιολογηθεί θετικά από την κυβέρνηση της Ν.Δ. με αποτέλεσμα, πέραν της «διάσωσής» της και της ένταξής της ως αυτόνομης μονάδας στην ΕΕΣΥΠ, να ανατεθούν στη ΜΣΣΣ ακόμη περισσότερα έργα.
Πρόσφατα (16.08.2024) ανακοινώθηκε ότι «η Κυβερνητική Επιτροπή Εργων Στρατηγικής Σημασίας στην τελευταία της συνεδρίαση αποφάσισε να αναθέσει στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Ταμείου έργα συνολικού προϋπολογισμού 4,3 δισ. ευρώ. Με την ανάθεση των νέων έργων, η ΜΣΣΣ έχει αναλάβει τη διαχείριση επενδύσεων για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου συνολικού προϋπολογισμού άνω των 7 δισ. ευρώ.
Η συγκέντρωση στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, άμεσα συνδεδεμένης με το μέγαρο Μαξίμου, κρίσιμων αρμοδιοτήτων για τη διανομή των έργων και των αντίστοιχων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η οποία λειτουργεί με αδιαφάνεια και προς όφελος ΜΟΝΟ των αναδόχων των έργων, αποτελεί ακόμη ένα τεκμήριο της λεηλασίας της χώρας από την κυβέρνηση της Ν.Δ.
Πίνακας – Απευθείας Αναθέσεις (στοιχεία όπως εμφανίζονται στη diavgeia.gov.gr)
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ | ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ (ΧΩΡΙΣ ΦΠΑ) |
17/5/2023 | Δασαρχεία Μεγάρων, Πάρνηθας, Πόρου, Πεντέλης, Άμφισσας, Θήβας, Λειβαδιάς, Λιδωρικίου, Ολυμπίας | 4.457.806,94 |
7/6/2023 | Δασαρχεία Αριδαίας, Έδεσσας, Θεσσαλονίκης, Δ/νσεις Δασών Καστοριάς, Φλώρινας, Πιερίας | 4.136.900,39 |
13/6/2023 | Δασαρχεία Καλαμπάκας, Καρδίτσας, Αγρινίου, Μεσολογγίου, Μετσόβου, Αταλάντης, Καρπενησίου, Λαμίας, Σπερχειάδας, Αλμυρού | 2.894.513,65 |
12/6/2023 | Δασαρχείο Θεσσαλονίκης | 4.318.811,19 |
12/6/2023 | Δασαρχεία Κυπαρισσίας, Πάτρας, Κορίνθου, Αμαλιάδας, Δ/νσεις Δασών Ηρακλείου, Χανίων | 4.870.274,30 |
12/6/2023 | Δασαρχεία Χαλκίδας, Ιστιαίας | 3.252.878,20 |
12/6/2023 | Δασαρχεία Ιωαννίνων, Λαυρίου, Πεντέλης, Πόρου, Αιγάλεω, Δ/νσεις Δασών Κέρκυρας, Πρέβεζας | 4.900.384,87 |
14/6/2023 | Δασαρχεία Αιγάλεω, Πάρνηθας, Πειραιά, Δ/νση Δασών Αθήνας | 4.844.375,22 |
31/5/2023 | Δασαρχεία Χαλκίδας, Λίμνης | 3.668.133,41 |
19/6/2023 | Δασαρχείο Χαλκίδας | 3.144.176,49 |
16/6/2023 | Δασαρχεία Αιγάλεω, Καπανδριτίου, Λαυρίου, Ιωαννίνων, Δ/νση Δασών Άρτας | 4.877.901,05 |
23/6/2023 | Δασαρχεία Ξάνθης, Σουφλίου,Αλεξανδρούπολης, Διδυμοτείχου, Χαλκίδας, Αλιβερίου, Δ/νση Δασών Ροδόπης | 3.866.399,32 |
21/6/2023 | Δασαρχεία Νιγρίτας, Λαγκαδά, Θεσσαλονίκης, Σταυρού, Κιλκίς, Γουμένισσας | 4.461.356,76 |
23/6/2023 | Δασαρχεία Σερρών, Σιδηροκάστρου, Κ. Νευροκοπίου, Δράμας | 4.057.870,52 |
24/5/2023 | Δασαρχεία Μεγάρων, Πάρνηθας, Πόρου, Πεντέλης, Άμφισσας, Θήβας, Λειβαδιάς, Λιδωρικίου, Ολυμπίας | 4.709.820,97 |
3/7/2023 | Δασαρχεία Βυτίνας, Πύργου, Αγρινίου Αλεξανδρούπολης, Θάσου, Σκοπέλου, Δ/νση Δασών Θεσπρωτίας, Πιερίας, Ρεθύμνου | 4.640.460,64 |
15/9/2023 | Δασαρχείο Πύργου, Δ/νση Δασών Σάμου | 1.454.450,73 |
11/1/2024 | Δασαρχείο Ολυμπίας | 3.119.604,03 |
24/1/2024 | Δασαρχείο Μεγάρων | 4.371.576,57 |
3/1/2024 | Δασαρχείο Σουφλίου | 1.002.522,94 |
18/1/2024 | Δασαρχείο Αιγαλέω | 4.672.191,09 |
7/2/2024 | Δ/νση Δασών Κεφαλληνίας | 3.551.975,81 |
5/2/2024 | Π.Ε. Ρόδου, Δ/νση Δασών Δωδεκανήσου | 4.238.205,80 |
5/2/2024 | Δ/νση Δασών Ζακύνθου, Λευκάδας, Δασαρχεία Αμφιλοχίας, Ναυπάκτου, Πατρών | 4.522.208,60 |
31/1/2024 | Δασαρχείο Αλεξανδρούπολης | 6.681.700,61 |
31/1/2024 | Δ/νση Δασών Ζακύνθου, Κερκύρας | 4.343.719,95 |
31/1/2024 | Δασαρχείο Καπανδριτίου | 3.840.742,70 |
12/2/2024 | Δασαρχεία Λαυρίου, Πάρνηθας | 4.279.850,45 |
12/2/2024 | Δ/νση Δασών Θεσπρωτίας, Φλώρινας, Ιωαννίνων, Δασαρχεία Μετσόβου, Τσοτυλίου, Αριδαίας, Βεροίας | 4.188.642,48 |
12/2/2024 | Δασαρχείο Κορίνθου | 4.285.069,18 |
9/2/2024 | Δασαρχείο Σκοπέλου | 3.488.617,42 |
14/2/2024 | Δασαρχείο Σταυρού Θεσσαλονίκης | 4.119.813,14 |
22/2/2024 | Δασαρχείο Αρναίας Χαλκιδικής | 3.091.534,59 |
23/2/2024 | Δασαρχείο Θεσσαλονίκης | 3.754.688,45 |
23/2/2024 | Δασαρχείο Ξυλοκάστρου | 3.116.527,98 |
19/2/2024 | Δασαρχεία Σερρών, Κασσάνδρας, Διδυμοτείχου, Καβάλας, Σταυρούπολης Ξάνθης | 4.435.937,43 |
20/2/2024 | Δασαρχείο Πολυγύρου | 3.650.653,62 |
25/1/2024 | Δασαρχεία Αιγάλεω, Μεγάρων, Λαυρίου, Πεντέλης | 4.438.442,22 |
2/2/2024 | Δ/νση Δασών Λέσβου | 3.380.448,97 |
8/3/2024 | Δασαρχεία Καπανδριτίου, Πεντέλης, Ναυπάκτου, Δ/νση Δασών Δωδεκανήσου, Λέσβου | 4.058.292,09 |
12/3/2024 | Δ/νση Δασών Δωδεκανήσου, Λέσβου | 4.587.533,24 |
12/3/2024 | Δασαρχεία Βόλου, Μουζακίου, Φουρνών, Σπερχειάδας, Δ/νση Δασών Άρτας, Πρέβεζας | 4.354.666,06 |
12/3/2024 | Δασαρχείο Αίγινας | 3.059.090,61 |
14/3/2024 | Δασαρχεία Χαλκίδας, Αλιβερίου | 4.443.962,45 |
4/3/2024 | Δασαρχεία Πειραιά, Πεντέλης | 4.452.169,00 |
1/3/2024 | Δασαρχεία Πύργου, Αγρινίου, Μεγάρων, Άμφισσας, Λιδωρικίου, Δ/νση Δασών Ζακύνθου, Αργολίδας | 2.980.961,36 |
27/2/2024 | Δασαρχείο Κασσάνδρας | 3.538.816,65 |
28/2/2024 | Δασαρχείο Λαγκαδά | 3.693.838,22 |
1/3/2024 | Δασαρχεία Ιστιαίας, Λίμνης Ευβοίας | 4.225.046,89 |
11/4/2024 | Δ/νση Δασών Αργολίδας, Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Χανίων, Δασαρχεία Πόρου, Βυτίνας, Καλαμάτας | 4.581.591,90 |
25/4/2024 | Δασαρχεία Αταλάντης, Σπερχειάδας, Θήβας, Λαμίας, Λειβαδιάς | 4.518.006,01 |
26/4/2024 | Δασαρχείο Χαλκίδας | 4.218.984,02 |
11/4/2024 | Δ/νση Δασών Λέσβου | 1.834.564,42 |
30/4/2024 | Δασαρχεία Νιγρίτας, Σερρών, Σιδηροκάστρου | 2.775.282,58 |
25/4/2024 | Δασαρχεία Λάρισας, Τρικάλων, Καρπενησίου, Αγιάς, Ελασσόνας, Τσοτυλίου, Δ/νση Δασών Πιερίας | 4.358.176,98 |
18/4/2024 | Δ/νση Δασών Κεφαλληνίας | 932.779,74 |
10/6/2024 | Δ/νση Δασών Ροδόπης | 820.981,80 |
15/7/2024 | Εκτάσεις Περιφέρειας Αττικής | 4.853.802,30 |
3/9/2024 | Δ/νση Δασών Κεφαλληνίας, Ζακύνθου | 3.084.751,88 |
3/9/2024 | Δασαρχεία Πολυγύρου, Σουφλίου | 3.262.347,71 |
ΣΥΝΟΛΟ | 229.766.834,59 |
Σχόλια (0)