Συμπληρώνοντας τις πρώτες 100 μέρες ως Αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑ Μεσολογγίου, αισθάνομαι
την ανάγκη να προχωρήσω σε μια σύντομη ενημέρωση προς τους δημότες, αφού πιστεύω ότι
ο δημότης πρέπει να είναι ενήμερος γιατί ταυτόχρονα γίνεται και συνοδοιπόρος.
Η κατάσταση της υπηρεσίας ήταν και είναι δύσκολη, αλλά βέβαια αυτό παύει να είναι
δικαιολογία. Υποχρέωση μου, στο βαθμό που μου αναλογεί, είναι να μπορέσει η υπηρεσία να
είναι λειτουργική και να συνεχίσει να προσφέρει τις ανταποδοτικές υπηρεσίες προς όλους
τους δημότες.
Θεωρώ αυτονόητο ότι σκοπός της ενημέρωσης αυτής δεν είναι ούτε να συγκρίνω ούτε να
κρίνω άτομα που έχουν περάσει από αυτήν την υπηρεσία σε προηγούμενες τετραετίες. Ούτως
ή άλλως δεν είμαι ο αρμόδιος για να κάνω κάτι τέτοιο, ούτε και θα εισέλθω σε μια λογική
αυτού του είδους.
Θέλω να ξεκινήσω δίνοντας για άλλη μια φορά συγχαρητήρια στο προσωπικό της ΔΕΥΑ
Μεσολογγίου. Οι εργαζόμενοι δίνουν πραγματικά τον καλύτερο εαυτό τους σε όλα τα πόστα.
Προβλήματα υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Όσο όμως θα βρίσκομαι σε αυτή τη
θέση ευθύνης θα προσπαθώ να τους στηρίζω και για εμένα αυτό θα αποτελεί προτεραιότητα.
1) Ενέργεια
Η ενέργεια είναι ίσως το σημαντικότερο κομμάτι σε αυτή την υπηρεσία. Λόγω της ιδιαίτερης
μορφολογίας του Δήμου, λειτουργούν 90 αντλιοστάσια σε 24ωρη βάση και αυτό, όπως
καταλαβαίνουμε, συνεπάγεται ένα τεράστιο οικονομικό κόστος. Από το 2022 και έπειτα, λόγω
οικονομικών προβλημάτων αλλά και της κατακόρυφης αύξησης στα τιμολόγια της ενέργειας, η
ΔΕΥΑΜ δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις των λογαριασμών. Το αποτέλεσμα
ήταν ότι ο πάροχος ηλεκτροδότησης VOLTERRA προχώρησε σε καταγγελία σύμβασης, με
επίπτωση να δημιουργηθεί ένα χρέος κοντά στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ.
Στο ήδη επιβαρυμένο ιστορικό με τον προηγούμενο πάροχο (ΔΕΗ) με άλλα 3,5 εκατομμύρια
ευρώ, κατέληξε σήμερα η υπηρεσία να είναι χρεωμένη περίπου 7 εκατομμύρια ευρώ. Από την
πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων μας, ξεκινήσαμε διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται
μέχρι και σήμερα με τη VOLTERRA ώστε να βρεθεί και να γίνει μια καινούργια συμφωνία που
θα είναι βιώσιμη και συμφέρουσα προς την υπηρεσία. Εκτιμάται ότι είμαστε πολύ κοντά και
στο επόμενο διάστημα αυτό το ζήτημα θα ξεκαθαρίσει.
2) Ρυθμίσεις καταναλωτών
Από τις πρώτες μέρες των ανάληψης των καθηκόντων μας και στο πρώτο διοικητικό
συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε, πάρθηκε απόφαση για διακανονισμό των οφειλών, ως
εξής:
α)10% προκαταβολή και ως 72 δόσεις (οικιακές συνδέσεις)
β)15% προκαταβολή και ως 72 δόσεις (επαγγελματίες)
γ) Ειδική μέριμνα για ΑΜΕΑ και δικαιούχους κοινωνικού παντοπωλείου, πέραν των εκπτώσεων
στο τιμολόγιο του νερού, 0% προκαταβολή και ως 100 δόσεις
3) Ανταπόκριση καταναλωτών
Στις παραπάνω ρυθμίσεις έχουν ήδη ανταποκριθεί και έχουν ρυθμιστεί πάνω από 500.000
χιλιάδες ευρώ, που αντιστοιχούν σε περίπου 350 οφειλέτες. Οι καταναλωτές συνεχώς
προσέρχονται και εκμεταλλεύονται τις ευνοϊκές ρυθμίσεις.
4) Εισπραξιμότητα
Ήδη τα μηνιαία έξοδα – έσοδα δείχνουν να έχουν ισοσκελή πορεία, αλλά ακόμη χρειάζεται
προσπάθεια και δουλειά ώστε αυτή η κατάσταση να διατηρηθεί και να μπει σε μια σταθερή
πορεία ώστε να υπάρχει μόνο θετικό αποτέλεσμα και να ξεκινήσει η υπηρεσία να έχει κέρδη.
5) Βιολογικός καθαρισμός ακαθάρτων Νεοχωρίου
Σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να
συνδεθεί το δίκτυο αποχέτευσης της Κατοχής με τη μονάδα του βιολογικού του Νεοχωρίου.
Απαιτείται αρκετή δουλειά ακόμη ώστε να δουλέψει στο 100% των δυνατοτήτων του. Όλες οι
ενέργειες έγιναν και θα γίνουν στη σκιά ενός υπέρογκου προστίμου που επίκειται από την
Ευρωπαϊκή Ένωση, διότι θα έπρεπε να λειτουργεί ήδη από το 2019, όμως το έργο έχει αρκετές
ελλείψεις ακόμη ως προς τη λειτουργία του.
6) Στόλος οχημάτων
Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα της υπηρεσίας είναι ότι ο στόλος των οχημάτων είναι
γερασμένος και κρίνεται επιτακτική ανάγκη να γίνει ανανέωση αυτού. Οι ζημιές που
παρουσιάζουν τα οχήματα είναι πάμπολλες, με αποτέλεσμα να απαιτείται η καταβολή
μεγάλων χρηματικών ποσών στην συντήρηση τους. Το μεγαλύτερο και σημαντικότερο όμως
θέμα που ελλοχεύει είναι η ασφάλεια του προσωπικού. Ήδη προχωρήσαμε στην αγορά ενός
μεταχειρισμένου ημιφορτηγού οχήματος και υπάρχει στο άμεσο πλάνο η αγορά άλλων δύο
οχημάτων μέσα στο 2024. Ταυτόχρονα εξετάζουμε και την λύση της μίσθωσης οχημάτων με
leasing.
7) Συντήρηση δικτύων
Μία σημαντική υποχρέωση της υπηρεσίας είναι να συντηρεί τα δίκτυα ύδρευσης και
αποχέτευσης. Σε αρκετά διαμερίσματα του δήμου τα δίκτυα ύδρευσης είναι παλαιά με
αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές ζημιές σε καθημερινή βάση και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να
επιβαρύνεται η υπηρεσία με έξοδα αλλά και να δυσχεραίνεται το ελλιπές προσωπικό, το οποίο
καλείται με περιορισμένο εξοπλισμό να δίνει καθημερινά αγώνα ώστε να μπορεί αυτό να είναι
λειτουργικό. Πραγματικά, το προσωπικό δίνει κυριολεκτικά «μάχες» με αυτή την κατάσταση
και το επιβεβαιώνουν τα παρακάτω νούμερα:
Στις 100 μέρες:
732 επισκευές δικτύου
407 αποφράξεις αποχετεύσεων
Επανέρχομαι ξαναδίνοντας συγχαρητήρια στα συνεργεία υδραυλικών που πραγματικά κάνουν
εντυπωσιακή δουλειά. Λόγω αυτής της κατάστασης είναι επιτακτική ανάγκη ώστε τα δίκτυα να
αλλαχτούν (όπου υπάρχουν παλιά) για να είναι λειτουργικά και χωρίς βλάβες. Ήδη προχωρά η
αλλαγή δικτύου ύδρευσης του Μεσολογγίου.
8) Ανταποδοτική ενέργεια
Μετά από πρόταση της διεύθυνσης που διαθέτει μεγάλη πείρα σε θέματα της υπηρεσίας, έχει
ξεκινήσει να συντάσσεται φάκελος με μελέτη ώστε να δημιουργηθούν δύο φωτοβολταϊκά
πάρκα των 500Kw ώστε η ενέργεια που θα παραχθεί από αυτά να είναι ανταποδοτική με την
ενέργεια που χρησιμοποιούνται από τους δύο βιολογικούς καθαρισμούς ακαθάρτων του
Νεοχωρίου και του Μεσολογγίου. Για τον βιολογικό του Αιτωλικού, σε σύντομο χρονικό
διάστημα θα ξεκινήσει το έργο για την μεταφορά στο βιολογικό Νεοχωρίου και έτσι θα
μείνουν οι δύο στον Δήμο. Η ενέργεια που θα παραχθεί θα μειώσει σημαντικά το κόστος
λειτουργίας των βιολογικών έτσι ώστε το κέρδος αυτό να μεταφερθεί στα τιμολόγια των
δημοτών.
Τέλος, θέλω να αναφέρω ότι όλες οι ΔΕΥΑ στην Ελλάδα θα συγκεντρωθούν σε περιφερειακό
επίπεδο και αυτό από μόνο του λειτουργεί περιοριστικά στο να μπορέσουμε να κάνουμε
μακροχρόνια πλάνα. Βέβαια μέχρι να γίνει αυτό και να υπάρξει μια επίσημη ενημέρωση, εμείς
σαν υπηρεσία έχουμε υποχρέωση απέναντι στους δημότες να δίνουμε ανταποδοτικές
υπηρεσίες για το κοινωνικό αγαθό ΤΟ ΝΕΡΟ.
Δεσμεύομαι προσωπικά ότι όσο θα είμαι στη θέση του Αντιπροέδρου, τιμώντας την
εμπιστοσύνη του Δήμαρχου Σπύρου Διαμαντόπουλου, αλλά και τις προσδοκίες των
συμπολιτών μας, θα προσφέρω τα μέγιστα, πάντα με γνώμονα την καλή λειτουργία της
υπηρεσίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση των συνδημοτών μας.
Αντιπρόεδρος ΔΕΥΑΜ
ΠΡΑΣΣΆΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ