Βάναυση καταστολή του λόγου στα αμερικανικά πανεπιστήμια, του Μάικλ Μπρένερ

Βάναυση καταστολή του λόγου στα αμερικανικά πανεπιστήμια, του Μάικλ Μπρένερ

  • |

Η ολοένα και πιο κοινή καταφυγή σε επιταγές από τις αρχές δημιουργίας των ΗΠΑ είναι ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας — σε όλους τους τομείς, γράφει ο Μάικλ Μπρένερ.  

Η άρνηση των πολιτικών ελευθεριών, συνοδευόμενη από τιμωρία για όποιον αποκαλύπτει αυτές τις παραβιάσεις, έχει γίνει κοινός τόπος στη σύγχρονη Αμερική.

Ωστόσο, τίποτα από αυτά που έχει βιώσει το έθνος – και η πιο απαιτητική διαμαρτυρία – δεν μας προετοίμασε για το γκροτέσκο θέαμα που εμφανίζεται στη βάναυση καταστολή της ελευθερίας του λόγου στις πανεπιστημιουπόλεις.

Αυτό που γινόμαστε μάρτυρες είναι η σιδερένια πυγμή της απολυταρχίας που χρησιμοποιείται για να εκφοβίσει, να πληγώσει, να αποτρέψει όσους θα αμφισβητούσαν —ειρηνικά— το δικαίωμα των δυνάμεων να επιβάλουν τη συγκερασμένη εκδοχή της αλήθειας στο κοινό. Επιπλέον, στηρίζεται σε αυθαίρετη ανάληψη εξουσίας που δεν στηρίζεται στο νόμο ή τη συνήθη πρακτική.

Δύο μοναδικά χαρακτηριστικά αυτής της κατάστασης εστιάζουν την προσοχή μας. Πρώτον, υπάρχει η εκπληκτική σχεδόν ομοφωνία όλων των τμημάτων των ελίτ της κοινωνίας σχετικά με την ορθότητα της κυρίαρχης αφήγησης — και τις ενέργειες που αναλαμβάνουν για την επιβολή της.

Δηλαδή:

1) ερμηνεύοντας το ζήτημα ως επικίνδυνη ριζοσπαστικοποίηση των μαθητών από άθλιες δυνάμεις.

2) να σπιλώνει τους διαδηλωτές ως «αντισημίτες» — παρά τον μεγάλο αριθμό Εβραίων συμμετεχόντων.

3) Ακύρωση κάθε αναφοράς στην αιτία και τα κίνητρα της διαμαρτυρίας: γενοκτονία του Ισραήλ κατά των Παλαιστινίων. και

4) την ανάγκη να πατάξουμε σκληρά αυτούς τους ταραχοποιούς φοιτητές — σωματικά μέσω αστυνομικών ταραχών, και διοικητικά με συνοπτικές αποβολές και αναστολές χωρίς φαινομενικά ορθή διαδικασία.

Αυτοί οι ισχυρισμοί προέρχονται από τα στόματα εκλεγμένων αξιωματούχων, επιτρόπων της αστυνομίας, προσωπικοτήτων των μέσων ενημέρωσης, ειδικών και – το πιο θλιβερό – προέδρων πανεπιστημίων καθώς και από συμβούλια αντιβασιλέων και διαχειριστών.

Υποστηρικτικοί Φοιτητές Σχολής

Μέλη ΔΕΠ του UCLA που υποστηρίζουν φοιτητές στο στρατόπεδο υπέρ της Παλαιστίνης την 1η Μαΐου.(Κοινόχρηστο από άτομα στη διαμαρτυρία και την κατασκήνωση του UCLA, Wikimedia Commons, CC BY 4.0)

Η μοναδική εξαίρεση στην αλληλεγγύη των ελίτ είναι η ασυνήθιστη ετοιμότητα των καθηγητών να συμπαρασταθούν στο πλευρό των φοιτητών τους — να στέκονται ενάντια στις ανώτερες πανεπιστημιακές αρχές με προφανή κίνδυνο αντιποίνων.

Αυτό είναι ένα διάλειμμα από τον συνήθη σεβασμό προς τους προέδρους και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου. Είναι επίσης μια απόκλιση από την προηγούμενη αποχή από την αντιμετώπιση των πιο σοβαρών και επακόλουθων ζητημάτων — είτε πρόκειται για μάταιους πολέμους επιλογής, είτε για μαζική παρακολούθηση από ομοσπονδιακές και τοπικές αρχές.

Υπάρχει εύλογος λόγος να πιστεύουμε ότι η ετοιμότητα όσων διοικούν το σημερινό πανεπιστήμιο να δράσουν αυταρχικά οφείλεται στο περιθώριο που τους έχει δοθεί. Το υπερεγώ που έχει τις ρίζες του στην αίσθηση της ακαδημαϊκής κοινότητας έχει διαλυθεί μαζί με μια αίσθηση ευθύνης. Ως εκ τούτου, ενθαρρύνονται να ενεργούν αυθαίρετα χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους παραδοσιακούς ακαδημαϊκούς κανόνες.

Μεταξύ των μελών του Κογκρέσου, βλέπουμε θορυβώδη αιτήματα καταδίκης και φλογερές εκκλήσεις για αυστηρή τιμωρία κατά των διαδηλωτών, των συμπαθών τους και οποιουδήποτε άλλου μπορεί να εκφράσει την αντίθεσή του στις ενέργειες του Ισραήλ (π.χ. δικαστές του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου της Χάγης).

Μόνο ένας γερουσιαστής, ο Μπέρνι Σάντερς, είχε το θάρρος και την πεποίθηση να καταγγείλει αυτή τη λυσσαλέα επίθεση στην αμερικανική δημοκρατία και τις πολιτικές ελευθερίες —όσο καθυστερημένα.

Ο αριθμός των κριτικών στη Βουλή των Αντιπροσώπων μπορεί να μετρηθεί στα δάχτυλα του ενός χεριού.

Δεύτερον, είναι η απουσία οποιουδήποτε φανερού, απτού εθνικού συμφέροντος που διακυβεύεται. Αυτό δεν είναι το Βιετνάμ που θα μπορούσε να εξορθολογιστεί από την άποψη του Ψυχρού Πολέμου. Τίποτα που συμβαίνει στην Παλαιστίνη/Ισραήλ δεν αποτελεί την παραμικρή απειλή για την ασφάλεια των Ηνωμένων Πολιτειών. Δεν υπάρχει καμία αγαπημένη αρχή που οι ηγέτες των ΗΠΑ αισθάνονται υποχρεωμένοι να υποστηρίξουν. Το αντίθετο, οι ίδιες οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι συνεργός σε χονδροειδή εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.

Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν άνοιξε τον δρόμο τόσο για τις διαμαρτυρίες όσο και για την άγρια ​​καταστολή, για την οποία ενεργεί ως μαζορέτα, αποτυγχάνοντας να προσφέρει οποιαδήποτε λογική δικαιολογία για να γίνει η Αμερική συμβαλλόμενο μέρος στη γενοκτονία και συκοφαντώντας τους επικριτές με μια σειρά από παράξενα ψέματα.

Η ωμή συκοφαντία των φοιτητών που προέρχονται από όλες τις πλευρές απαιτεί εξήγηση. Έτσι, επίσης, η απόλαυση των σωματικών τους κακοποιήσεων. Αυτές δεν είναι φυσιολογικές συμπεριφορές – και με τις δύο έννοιες της λέξης. Αυτό το φαινόμενο είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό λόγω της έλλειψης λογικής αιτιολόγησης.

Οι διαδηλωτές ήταν πάντοτε ειρηνικοί, δεν υπήρξαν ζημιές σε περιουσίες, απειλές σε πρόσωπα, παρεμπόδιση της κανονικής λειτουργίας των πανεπιστημίων.

Οι δύο εξαιρέσεις που αφορούσαν εξάρσεις παρακινήθηκαν από την άμεση προσφυγή των αρχών σε αυστηρές ποινές. Επιπλέον, οι μαθητές ενεργούν σύμφωνα με τις δοξασμένες αρχές της ελευθερίας του λόγου και της ελευθερίας του συνέρχεσθαι. Σε μια αιτία ανθρωπιστικής ανησυχίας για τους άλλους, απαλλαγμένο από κάθε εγώ ενδιαφέροντος.

Μέρος της εξήγησης βρίσκεται σε αυτές τις πράξεις ηθικής συνείδησης. Γιατί τόσο η ανιδιοτέλεια όσο και η ενσυναίσθηση με τα μακρινά θύματα κακοποίησης είναι γνωρίσματα ξένα για τους περισσότερους από τους κατόχους εξουσίας του έθνους. Η αντιπαράθεση εκθέτει την ωμότητα των κυρίαρχων ελίτ και τις εξοργίζει. Εξοργίζει γιατί υπάρχουν αρκετά συναισθήματα που έχουν τις ρίζες τους σε μια αόριστη αίσθηση κοινής ανθρωπότητας για να τσιμπήσουν την καταπιεσμένη συνείδηση ​​και να υποβαθμίσουν την αυτοεκτίμησή τους.

Αυτοκρατικές Παρορμήσεις 

Αξιωματικοί της περιπολίας εθνικής οδού Καλιφόρνια στις 2 Μαΐου περιφράσσοντας την περιοχή όπου βρισκόταν ο καταυλισμός των φοιτητών του UCLA. (Darlene L, Matt Baretto, Wikimedia Commons, CC BY 4.0)

Ένα ακόμη σημαντικότερο στοιχείο είναι η αυξανόμενη έλξη για κατόχους υψηλών αξιωμάτων αυταρχικών στάσεων και μεθόδων. Όχι μόνο οι παγίδες της εξουσίας αλλά η αυθαίρετη άσκησή της.

Αυτή η παρόρμηση είναι συντροφιά απαραίτητη για τον έλεγχο οποιουδήποτε μπορεί να αμφισβητήσει αυτό το τεκμήριο. Η ολοένα και πιο κοινή καταφυγή σε επιταγές από τις αρχές είναι ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας — σε όλους τους τομείς.

Είναι κοινός τόπος ώστε να γίνεται ευρέως αποδεκτός ως κανόνας. Το βιώνουμε σε οργανισμούς δημόσιους και ιδιωτικούς — από το Οβάλ Γραφείο έως τις κρατικές κυβερνήσεις μέχρι τα ελίτ πανεπιστήμια, φιλανθρωπικές ΜΚΟ και ιδρύματα.

Φυσικά, αυτή η στάση και η συμπεριφορά ήταν από καιρό τυπική σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο. Σε αυτήν την εποχή της ατιμωρησίας, η λογοδοσία είναι κάτι χλωμό, μερικές φορές. Μια γενική συνθήκη κοινωνικού μηδενισμού δελεάζει και ενθαρρύνει τους εκούσιους που ποθούν την αυθαίρετη εξουσία για χάρη του – και/ή εκείνους που εκμεταλλεύονται την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν παράνομα μέσα για να επιτύχουν προκαθορισμένους στόχους.

Στην περίπτωση που εξετάζουμε, διάφοροι κινήθηκαν γρήγορα για να μετατρέψουν τις μαθητικές διαδηλώσεις προς όφελός τους.

Πρώτοι ανάμεσά τους ήταν οι ορκισμένοι Σιωνιστές. Αυτή η ετερόκλητη ομάδα γαλβανίστηκε από την αποστολή να υποστηρίξει την επίθεση του Ισραήλ εναντίον των Παλαιστινίων για τη δημιουργία ενός Μεγάλου Ισραήλ «μεταξύ της Θάλασσας και του Ιορδάνη», όπως διακηρύσσεται στο καταστατικό του Κόμματος Likud.

Στην κορυφή ήταν ο Μπάιντεν μαζί με ανώτερους αξιωματούχους όπως ο υπουργός Εξωτερικών Antony Blinken. Μέλη του Κογκρέσου που είτε ταυτίστηκαν έντονα με το εβραϊκό κράτος είτε ήταν επί μακρόν χρεωμένοι στην AIPAC για τη χρηματοδότηση της εκστρατείας. Ιδιοκτήτες, εκδότες και συντάκτες στα βασικά μέσα ενημέρωσης· και ηγέτες των ευαγγελικών εκκλησιών που βλέπουν στην επιστροφή των Εβραίων στους Αγίους Τόπους ένα σίγουρο σημάδι ότι η Ημέρα της Κρίσεως ήταν στον ορίζοντα.

Blinken με τον Ισραηλινό υπουργό Άμυνας Yoav Gallant στο Τελ Αβίβ στις 9 Ιανουαρίου. (Στέιτ Ντιπάρτμεντ/ Τσακ Κένεντι)

Μαζί, από τις 7 Οκτωβρίου, είχαν κατασκευάσει μια αφήγηση που έδινε το Ισραήλ ως τον απαράμιλλο «καλό» που έπεσε θύμα των απρόκλητων τρομοκρατικών εγκλημάτων της Χαμάς.

Έγινε διάχυτο και σιδερένιο. Οι αποκλίσεις από αυτή τη γραμμή στιγματίστηκαν ως αντισημιτικές και καταπιεσμένες. Ως εκ τούτου, η έξαρση των φοιτητών διαδηλωτών ενσωματώθηκε στην αφήγηση αντιπροσωπεύοντας μια αφόρητη απόρριψη αυτού του σεναρίου από τους εχθρούς του Ισραήλ. Ακολούθησαν φυσικά σκληρά μέτρα.

Η έγκριση των σκληρών μέτρων ήταν ταυτόχρονα σιωπηρή και ρητή. Η ρητορική από τον Λευκό Οίκο έδινε τον τόνο.

Έδωσε τη δυνατότητα στους Ρεπουμπλικάνους οπαδούς του συνθήματος Κάνε την Αμερική Μεγάλη Ξανά (Make America Great Again – MAGA) στο Κογκρέσο να οδηγήσουν τη δική τους εκστρατεία για να υποτιμήσουν τους Δημοκρατικούς, παίρνοντας στους ώμους τους το εκλογικό άλμπατρος του «ξύπνιου» ακτιβισμού ως μέρος του σχεδίου τους να διοχετεύσουν τα συναισθήματα των φιλο-ισραηλινών δυνάμεων για να ευνοηθούν ως αληθινοί υπερασπιστές του Ισραήλ.

Επιπλέον, η δίνη που ακολούθησε από τους διεκδικητές για το ρόλο του αρχηγού εξορκιστή της νεανικής αίρεσης ώθησε όλους τους κοινωνιοπαθείς να πηδήξουν στη μάχη.

Εκεί βρίσκουμε τη στρατιωτικοποιημένη πολιτική ταραχών να παίζει τις φαντασιώσεις τους να τσακίζουν τα κεφάλια στη Φαλούτζα ή στην Κανταχάρ (ένας μεγάλος αριθμός από τους οποίους ήταν στην πραγματικότητα βετεράνοι αυτών των τοποθεσιών). Οι φανατικοί του τέλους των Καιρών σε τεταμένη προσδοκία του Αρμαγεδδώνα στους Αγίους Τόπους. Οι μαχητές ταραξίες για τον Β’ Ψυχρό Πόλεμο που συνδύασαν μια εικόνα κινουμένων σχεδίων ενός αθώου δημοκρατικού Ισραήλ με μια γενναία Ουκρανία που αντιστέκεται ηρωικά στον Άξονα του Κακού II που εκπροσωπείται από το Ιράν, τη Ρωσία και την Κίνα.

Το πιο χαρακτηριστικό περιστατικό συνέβη στο UCLA. Εκεί, μια μασκοφόρος συμμορία Εβραίων τζιχαντιστών οπλισμένη με κλομπ επιτέθηκε σε καταυλισμό ειρηνικών φοιτητών υπό την κάλυψη της νύχτας. Δεκαπέντε από τα θύματα νοσηλεύτηκαν. Το πογκρόμ συνεχίστηκε για τρεις ώρες.

Η αστυνομία της πανεπιστημιούπολης και αστυνομικοί του LAPD ήταν παρόντες. η μόνη απάντησή τους ήταν να γλιστρήσουν στη σκιά και να δεχτούν την παράσταση. Κανένας από τη συμμορία δεν έχει ταυτοποιηθεί ή συλληφθεί. Κανένας αστυνομικός διοικητής δεν έχει δεχθεί κυρώσεις ή επίπληξη.

Καριερίστες  και κομφορμιστές

Αυτή η συντομευμένη ταξινόμηση των δυνάμεων που παρατάσσονται εναντίον των φοιτητών διαδηλωτών αφήνει έξω πολλούς άλλους σε θέσεις επιρροής που συμμετείχαν στο ψυχόδραμα. Η συνενοχή τους μπορεί να γίνει κατανοητή με αναφορά σε δύο βασικά στοιχεία της σύνθεσης τους και των θεσμών τους.

Το κυριότερο είναι ο καριερισμός — σε γενικές γραμμές. Η ανοδική πρόοδος ως προς το στάτους, τα χρηματικά βραβεία και την εξουσία είναι το πρωταρχικό μέλημα μεταξύ των επαγγελματιών σε κάθε τομέα της ζωής. Αντίστοιχα, είναι επιτακτική η αποφυγή να κουνιούνται τα σκάφη ή να θεωρείσαι οτιδήποτε άλλο εκτός από ομαδικός παίκτης.

Ο κομφορμισμός είναι το σύνθημα. Εκείνοι που αποτυγχάνουν να τηρήσουν αυτές τις νουθεσίες τείνουν να εξαφανίζονται νωρίς. Το επακόλουθο μοτίβο συμπεριφοράς του «προχωρήστε για να προχωρήσετε» είναι έντονο, και εύκολα παρατηρήσιμο, μεταξύ των δημοσιογράφων. Μιλάμε για προσωπικότητες των μέσων ενημέρωσης· επίδοξα μέλη δεξαμενών σκέψης, ακαδημαϊκούς και φυσικά η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών.

Το δεύτερο εξέχον στοιχείο είναι η διάθεση για ανοχή της παρεκκλίνουσας, ιδιοτελούς συμπεριφοράς που παρακάμπτει κανόνες, συμβάσεις — ακόμη και νόμους. Εν ολίγοις, έχουν καλλιεργηθεί στις έντονες μηδενιστικές/ναρκισσιστικές τάσεις της σύγχρονης κοινωνίας.

Ας απαριθμήσουμε μερικά από τα γεγονότα που έχουν φανεί — και τα οποία διαμορφώνουν αναπόφευκτα τη στάση ως προς το τι είναι επιτρεπτό.

Νο 1) Μια διαδοχή προέδρων των ΗΠΑ που έχουν χρησιμοποιήσει συστηματικό δόλο για να εμπλέξουν τη χώρα σε αποτυχημένους, μάταιους πολέμους. Κανένας από τους οποίους δεν έχει λογοδοτήσει ή δεν έχει κινηθεί να πει «συγγνώμη».

15 Δεκεμβρίου 2006: Ο Πρόεδρος Τζορτζ Μπους, ο Αντιπρόεδρος Ντικ Τσένι και ο Υπουργός Άμυνας Ντόναλντ Χ. Ράμσφελντ εγκαταλείπουν το Πεντάγωνο για την τελετή αποχαιρετισμού του Ράμσφελντ. (DOD, λοχαγός D. Myles Cullen του Επιτελείου Αεροπορίας των ΗΠΑ)

Αρ. 2) Συστηματική παρακολούθηση Αμερικανών πολιτών χωρίς ένταλμα κατά απροκάλυπτη παραβίαση της Τέταρτης Τροποποίησης.

Αρ. 3) Η χορήγηση στον Ανώτατο Διοικητή της εξουσίας να δολοφονεί Αμερικανούς στο εξωτερικό, εάν κριθεί ότι αποτελούν απειλές για την εθνική ασφάλεια.

Αρ. 4) Θεσμοθετημένα βασανιστήρια «εχθρικών μαχητών» κατά παράβαση τόσο του διεθνούς όσο και του εθνικού δικαίου.

11 Ιανουαρίου 2012: Διαδηλωτής στην Ουάσιγκτον με πινακίδα της Διεθνούς Αμνηστίας, ζητώντας τον τερματισμό των στρατιωτικών επιτροπών του Γκουαντάναμο. (Justin Norman, Flickr, CC BY-SA 2.0)

Νο. 5) Οι πολλαπλές εγκληματικές πράξεις που διέπραξε ο Ντόναλντ Τραμπ.

Αρ. 6) Οι πρωτοφανείς ενέργειες των ομοσπονδιακών δικαστηρίων (και ορισμένων πολιτειακών δικαστηρίων) για την παρεμπόδιση των δικαστικών διαδικασιών με τους πιο ασήμαντους και πιο ψευδείς λόγους.

Αρ. 7) Ο γενικός εισαγγελέας των Ηνωμένων Πολιτειών αποφεύγει την ευθύνη του να επιβάλει τους νόμους κατά της εγκληματικότητας χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη θέση, την ιδιότητα ή το αξίωμα.

Αρ. 8) Ιδιωτικές εταιρείες που κατέχουν ιστότοπους μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν εντολή να λογοκρίνουν πρόσωπα και περιεχόμενο (όπως καθοδηγούνται από υπηρεσίες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης) κατά απροκάλυπτη παραβίαση της Πρώτης Τροποποίησης.

Πρέπει να μας εκπλήσσουν αυτές οι πραγματικότητες που υπονομεύουν το αίσθημα της αστικής ευθύνης και της δέσμευσης για τη διατήρηση της θεσμικής ακεραιότητας μεταξύ των ελίτ μας σε όλο το φάσμα των αμερικανικών θεσμών;

Επιπλέον, θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι η σημερινή διεστραμμένη αστική κουλτούρα μας έχει αποκρυσταλλωθεί σε μια περίοδο 30 ετών ή περισσότερο. Έτσι, αυτό που βιώνουμε στους μετασυνταγματικούς/μετα-κανόνες και κανόνες της Αμερικής φαίνεται να είναι φυσικό.

Όλο και λιγότεροι άνθρωποι έχουν κάτι διαφορετικό από μια αμυδρή επίγνωση. Για τους περισσότερους, αυτό που παρατηρούν θεωρείται δεδομένο – απουσιάζουν άλλα σημεία αναφοράς. Δεν πρόκειται για ένα παλιό σύστημα κανόνων που αντικαθίσταται από ένα νέο σύνολο. Μάλλον, μπαίνουμε σε έναν κόσμο όπου ΔΕΝ υπάρχουν κανόνες.

Ελαφάκι, λύκος και ακέφαλο κοτόπουλο 

Ας εξετάσουμε πώς έγινε αυτό μεταξύ των πανεπιστημιακών υπαλλήλων. Οι ακαδημαϊκές αρχές περιλαμβάνουν προέδρους, πρυτάνεις, διαχειριστές και κρατικούς ή τοπικούς αξιωματούχους

Μπορεί κανείς να διακρίνει τρία πρότυπα συμπεριφοράς: το ελαφάκι, τον λύκο, το ακέφαλο κοτόπουλο. Τα ελαφάκια είναι ευάλωτα, αμυντικά, έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση και ενστικτωδώς τρέχουν και κρύβονται αντί να πολεμούν. Όταν στοχοποιούνται, παγώνουν. Όταν διατάσσονται απαντούν υπάκουα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι ηγέτες του Χάρβαρντ, του Πεν και του ΜΙΤ πριν από τις εργασίες της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής.

Η εκπρόσωπος Virginia Foxx ανοίγει μια ακρόαση για τον αντισημιτισμό στις πανεπιστημιουπόλεις των κολεγίων στις 5 Δεκεμβρίου 2023. (C-Span ακόμα)

Οι παράλογες κατηγορίες για αντισημιτισμό, για κατευνασμό των υποστηρικτών της Χαμάς, για αποτυχία διατήρησης της τάξης εκτοξεύτηκαν στην τριάδα. Ούτε οι πολιτικοί Ρεπουμπλικάνοι ούτε οι Δημοκρατικοί της Επιτροπής δεν πρόσφεραν καμία βοήθεια.

Κανένας από τους προέδρους δεν αντιμετώπισε τους κατηγόρους του. Κανείς δεν μίλησε έντονα για το ήθος ενός πανεπιστημίου. Κανείς δεν περίμενε την υπερηφάνεια από εκείνους που εκπροσωπούν ιδρύματα κύρους. Αντίθετα, έπεσαν πίσω στα αδύναμα σημεία συζήτησης που τους παρείχαν οι πανεπιστημιακοί δικηγόροι που οι ίδιοι έδωσαν το προβάδισμα στη στέγαση των ιεροεξεταστών.

Έτσι, οι πρόεδροι σκόνταψαν και παραπάτησαν και υποσχέθηκαν να τα πάνε καλύτερα. Η αντίδραση στην απόδοσή τους ήταν κατηγορηματική και αρνητική. Τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες επειδή δεν ακολούθησαν τη σιωνιστική γραμμή όπως ορίζεται από την αμερικανική κυβέρνηση. Ακολούθησαν συγγνώμη. Το Χάρβαρντ και ο Πεν απέλυσαν δύο από αυτούς.

Οι άθλιες γραπτές συγγνώμες δεν ήταν αρκετές. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Χάρβαρντ και το Διοικητικό Συμβούλιο του Πεν ανάγκασαν τα δύο αρνιά που θυσιάστηκαν να περπατήσουν στη σανίδα. Οι λεπίδες μέσα τους και οι πλάτες τους πιέζονταν από το AIPAC και από μερικούς δισεκατομμυριούχους δωρητές.

Σε κάθε περίπτωση, ένα συγκεκριμένο άτομο προσπάθησε να γίνει το δημόσιο πρόσωπο των αγανακτισμένων δωρητών. Ο δωρητής του Χάρβαρντ ήταν ο Μπιλ Άκμαν, ο οποίος απόλαυσε τη στιγμή του στο προσκήνιο για να αξιοποιήσει το δώρο του 40 εκατομμυρίων δολαρίων για να αποσπάσει μια σειρά από παραχωρήσεις από τη διοίκηση του πανεπιστημίου – οι ίδιοι πιεσμένοι από τους κυβερνήτες.

Camp Free Palestine University του Χάρβαρντ, 2 Μαΐου. (Dariusz Jemielniak, Wikimedia Commons, CC BY 4.0)

Μαζί, τα προαναφερθέντα άτομα και ιδρύματα σχημάτισαν την αγέλη των λύκων. Επιβλητικοί, γρήγοροι ως αρπακτικά του ακαδημαϊκού χώρου, δεν ένιωθαν καμία ενόχληση να εξαλείψουν όποιον πίστευαν ότι αμαύρωνε τη φήμη του πανεπιστημίου τους ή, ακόμη πιο αφόρητα, αμφισβητούσε με λόγια ή με πράξεις την εξουσία τους.

Ένα παρόμοιο θέαμα έχει παρατηρηθεί σε πανεπιστημιουπόλεις σε όλη τη χώρα – με κάποιες μικρές παραλλαγές στους τρόπους.

Ένα αποθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι ούτε ένας πρόεδρος πανεπιστημίου, ούτε ένα διοικητικό συμβούλιο, δεν υπερασπίστηκε ευθέως την ακεραιότητα των ιδρυμάτων του, την αρχή της ελευθερίας του λόγου που βρίσκεται στον πυρήνα τους, ούτε τόλμησε να καταδικάσει τις αστυνομικές ταραχές στο Έμορι, στην Κολούμπια, στο UCLA.

Η μόνη πρόεδρος πανεπιστημίου που ξεχώρισε ήταν η Minouche Shafik της Κολούμπια. Έσπρωξε τον εαυτό της προς τα εμπρός ως η αδίστακτη Σιδηρά Κυρία ικανή και πρόθυμη να συντρίψει τους ανατροπείς της καλής τάξης — ψυχικά όσο και σωματικά.

Η απάντησή της ήταν ένας χείμαρρος ad hominem κατηγοριών που απευθύνονται στους διαδηλωτές, πλήρης αγνόηση της πολύμορφης παρενόχλησης τόσο των διαδηλωτών όσο και των μουσουλμάνων φοιτητών γενικά (συμπεριλαμβανομένων των σωματικών επιθέσεων από πρώην φοιτητές ισραηλινούς στρατιώτες), άμεσες συνοπτικές απελάσεις και μια κλήση στον δήμαρχο της Νέας Υόρκης Έρικ Άνταμς (ο ίδιος είναι τσακάλι με τάση «λύκου») να στείλει 1.000 αστυνομικούς να καθαρίσουν την πανεπιστημιούπολη. Το Πανεπιστήμιο Κολούμπια, από σήμερα, είναι κλειστό με στρατιωτικό νόμο.

Φοιτητές μέσα στις πύλες της πανεπιστημιούπολης της Κολούμπια κυματίζουν παλαιστινιακές σημαίες μέσα από τα μπαρ, 22 Απριλίου. (SWinxy, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0)

Η Σαφίκ έχει μια ασυνήθιστη προέλευση για έναν πρόεδρο πανεπιστημίου. Είναι μια Βρετανοαιγυπτιακή βαρόνη που έχτισε την καριέρα της στην Τράπεζα της Αγγλίας, στην Παγκόσμια Τράπεζα και στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Κόρη πολύ πλούσιων γαιοκτημόνων στο Νείλο, η Σαφίκ φαίνεται να βλέπει τις φοιτητικές διαδηλώσεις ως ένα είδος εξέγερσης των αγροτών. Αντέδρασε αναλόγως — χωρίς δισταγμό χρησιμοποιώντας βία μέσω του Αστυνομικού Τμήματος της Νέας Υόρκης, το οποίο, με εξοπλισμό ταραχών και με τραβηγμένα όπλα, διέλυσε ανελέητα την κατασκήνωση των μαθητών, ξυλοκόπησε και συνέλαβε πάνω από 100 από αυτούς.

Ο Shafik στην ετήσια συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ 2020. (Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ/Faruk Pinjo, Flickr, CC BY-NC-SA 2.0)

Τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες για «εγκληματική καταπάτηση» στη δική τους πανεπιστημιούπολη.

Με τα λόγια του Chris Hedges, «αυτοί οι διαχειριστές απαιτούν…..απόλυτη υπακοή. Διαφωνία. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ. Κριτική σκέψη. Ηθική αγανάκτηση. Αυτά δεν έχουν θέση στα πανεπιστήμιά μας με εταιρική εποπτεία».

Η μεγάλη πλειοψηφία των πανεπιστημιακών αρχών δεν είναι ξεκάθαρα ελαφάκια ή λύκοι – το ηθικό DNA τους αποκαλύπτει μεταλλαγμένες γενεαλογίες και από τα δύο. Είναι ακέφαλα κοτόπουλα.

Η χαρακτηριστική αντίδρασή τους ήταν το σοκ και ο φόβος να έρθουν αντιμέτωποι με μια κατάσταση όπου δεν είχαν ούτε την ικανότητα ούτε την εμπειρία ούτε την προσωπικότητα να καταλάβουν τι συνέβαινε – πολύ λιγότερο να το διαχειριστούν.

Η αρχική παράλυση έδωσε γρήγορα τη θέση της σε σποραδικές, παρορμητικές ενέργειες. Τα εγχειρίδια ηγεσίας τους συμβούλευαν να κάνουν κάτι — είτε ήταν μέρος ενός μελετημένου σχεδίου ή στρατηγικής είτε όχι. Η τυπική τους δράση ήταν να καλέσουν την αστυνομία.

Αυτό, τουλάχιστον, θα καθαρίσει την πανεπιστημιούπολη για τις τελετές αποφοίτησης, θα έδινε την εντύπωση ότι επιστρέφει η τάξη και θα έκανε καλύτερα τα πράγματα οπτικά όταν τα συντρίμμια και το αίμα είχαν καθαριστεί από τους καταυλισμούς.

Μιλήσατε με τους φοιτητές που διαμαρτύρονται; Εκτός θέματος για πανεπιστημιακούς ηγέτες που δεν είχαν ιδέα τι να πουν σε ηθικούς και ιδεαλιστές που υπερασπίζονται ένα σωρό Άραβες. Δεν είχαν συγκεκριμένες απαιτήσεις – όπως μεγαλύτερες εκπτώσεις στα εισιτήρια ποδοσφαίρου – που θα μπορούσε κανείς να τις χειριστεί.

Το εμβληματικό ακέφαλο κοτόπουλο είναι ο πρόεδρος της Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας. Υποστήριξε ότι επρόκειτο για φήμη ακόμη και πριν ξεκινήσουν οι διαδηλώσεις. Στόχος του σχολείου επρόκειτο να είναι μια νεαρή μουσουλμάνα Αμερικανίδα, Asna Tabassum, που ειδικεύτηκε στη βιοϊατρική μηχανική.

Όταν αποκαλύφθηκε ότι η σελίδα της στο Twitter περιελάμβανε σχόλια που έδιναν έμφαση στα παράπονα των Παλαιστινίων και καταδίκαζαν το ισραηλινό απαρτχάιντ, μια κατακραυγή από τους συνήθεις υπόπτους κατευθύνθηκε στο πανεπιστήμιο.

Απαίτησαν να αποκλειστεί η Ταμπασούμ από το να μιλήσει όπως είχε προγραμματιστεί. Ο Πρόεδρος Carol Folt υποχώρησε αφαιρώντας την από το πρόγραμμα — μαζί με άλλους προγραμματισμένους εξωτερικούς ομιλητές. Έτσι εξαγνισμένη, η τελετή προχώρησε.

Η δημόσια επιστολή της προς την Tabassum τόνισε ότι η USC δεν είχε τίποτα εναντίον της προσωπικά, επανέλαβε τη δέσμευση του σχολείου για την ελευθερία του λόγου και εξέφρασε τη σιγουριά για την επαγγελματική της επιτυχία στις μελλοντικές της προσπάθειες.

Δυστυχώς, η ελευθερία του λόγου χρειάστηκε να σταματήσει για το συμφέρον της δημόσιας ασφάλειας, δηλαδή οι ταραχοποιοί μπορεί να διακόψουν τη διαδικασία και να προκαλέσουν αναταραχή. Αργότερα οι διαδηλώσεις διαμαρτυρίας αντιμετωπίστηκαν με τον ίδιο απερίσκεπτο τρόπο.

Ο Φολτ επικρίθηκε και του ζητήθηκε να παραιτηθεί από τη Γερουσία της σχολής. Η αναφορά του ονόματος της Asna Tabassum κατά την τελετή αποφοίτησης προκάλεσε δυνατά χειροκροτήματα.

Και λοιπόν? Είναι αμφίβολο ότι έχασε τον ύπνο της από αυτές τις επιπλήξεις. Εξάλλου, όταν κατέχετε υψηλά αξιώματα σε ένα μεγάλο ίδρυμα, έχετε την ευθύνη να λαμβάνετε σκληρές αποφάσεις που σας αναγκάζουν να τοποθετήσετε την ευημερία του πάνω από την καθημερινή ηθική — αυτό δεν μας είπε ο Πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα στην ομιλία του για την παραλαβή του Βραβείου Νόμπελ Ειρήνης;

Για να αποκτήσουμε προοπτική για αυτά τα ακέφαλα κοτόπουλα, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι σημερινοί πρόεδροι των πανεπιστημίων —μαζί με τα συμβούλια που τους διορίζουν— έχουν μικρή ενασχόληση με γενικά εκπαιδευτικά ζητήματα.

Σε εθνικά θέματα πέρα ​​από τα όρια του πανεπιστημίου είναι απόντες. Το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους δαπανάται για τη συγκέντρωση χρημάτων, το χάιδεμα των αποφοίτων, την ειρήνευση των εχθρικών κρατικών νομοθετικών οργάνων και το λάδι των εργαλείων της διαρκώς διευρυνόμενης γραφειοκρατικής μηχανής που έχει επισκιάσει τα άλση των πανεπιστημίων.

Ομολογουμένως, υπάρχουν περιστασιακές κρίσεις: σκάνδαλο στο αθλητικό τμήμα, μάχες για τα μπάνια των τρανς και άλλα παρόμοια. Για αυτό πρόκειται.

Μια αίσθηση κοινής ανθρωπιάς και το ένστικτο να υπερασπιστούμε αυτούς που είναι ευάλωτοι σε εκούσια κακοποίηση —όσο μακρινοί κι αν είναι— επανεμφανίστηκαν. Οι αυθόρμητες νεανικές επιδείξεις ηθικής μαρτυρίας δείχνουν ότι ο σπόρος της πολιτικής αρετής κατά κάποιο τρόπο επέζησε της 25χρονης ηθικής ξηρασίας που ζήσαμε.

Ωστόσο, αυτοί οι πράσινοι βλαστοί είναι εύθραυστοι. Η εκστρατεία για την εξάλειψή τους δεν θα υποχωρήσει. Πράγματι, οι προσπάθειες για την αποστείρωση του εδάφους θα διπλασιαστούν.

Οι χειριστές της αυθαίρετης εξουσίας οδηγούν επιδέξια ένα κύμα απολυταρχίας που έχει μεταμορφώσει την αμερικανική πολιτική ζωή. Τρομερά εμπόδια που επανδρώνονται από σκληρούς, ανθρώπους στέκονται εμπόδιο στην αναγέννηση της συλλογικής συνείδησης. Αν δεν ξεπεραστούν, μπορεί κάλλιστα να δούμε την περαιτέρω υποχώρηση από τις φωτισμένες αρχές και την  διακυβέρνηση του λαού, από το λαό, γιατί ο λαός ξεθωριάζει στο βιβλίο εθνικής μνήμης.

Ο Μάικλ Μπρένερ (Michael Brenner) είναι καθηγητής διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ, mbren@pitt.edu

https://kommon.gr/diethni/item/17107-vanafsi-katastoli-tou-logou-sta-amerikanika-panepistimia-tou-maikl-brener

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος