Η απαξίωση των ΕΛΤΑ και η διαδρομή για την πώληση σε στρατηγικό επενδυτή

Η απαξίωση των ΕΛΤΑ και η διαδρομή για την πώληση σε στρατηγικό επενδυτή

  • |

Πολλά είναι τα σκιώδη σημεία σχετικά με την τροπολογία που πέρασε από τη Βουλή με μόνο τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας, μια τροπολογία η οποία περιέχει σειρά γεγονότων και ξεκινά από την εθελουσία έξοδο για 2.000 από τους 5.500 υπαλλήλους, και ακολουθούν οι ανεξέλεγκτες προσλήψεις εκτός δημοσιότητας, αδιαφανείς προμήθειες και στο τέλος πώληση σε στρατηγικό επενδυτή.

 Ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης έκανε λόγο για το «πρώτο βήμα για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τον μετασχηματισμό και εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ», ενώ στη συνέχεια στάθηκε στη διεθνή πτώση στον τζίρο που έχει το γράμμα και αύξηση στον τζίρο που έχει το δέμα, για να δικαιολογήσει την τροπολογία. Επικαλέστηκε, επίσης, τα ελλείμματα των ΕΛΤΑ και ότι με τον μετασχηματισμό θα υπάρξουν αλλαγές στον χρόνο παράδοσης των γραμμάτων.
Σημειώνεται ότι προηγήθηκε η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΤΑ πριν την τροπολογία, ενώ το κύμα αντιδράσεων από τη μεριά της αντιπολίτευσης ανέδειξε εκ νέου την προβληματική φύση της τροπολογίας. «Δεσμευτικός στόχος μας είναι τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν με κρατική εποπτεία» δήλωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς, και στάθηκε στις ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ και προηγούμενων κυβερνήσεων, ενώ αντίθετη σε σχέση με τον μετασχηματισμό είναι και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών.

Μόνο με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας πέρασε την Τετάρτη το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, στο οποίο προβλέπεται μία «εκκαθαριστική» σειρά γεγονότων η οποία ξεκινά από την εθελουσία έξοδο για 2.000 από τους 5.500 υπαλλήλους, και ακολουθούν οι ανεξέλεγκτες προσλήψεις εκτός δημοσιότητας, αδιαφανείς προμήθειες και στο τέλος πώληση σε στρατηγικό επενδυτή.

Πρόκειται για μια τροπολογία φαινομενικά άσχετη καθώς αποτέλεσε κομμάτι της ψήφισης του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για το λαθρεμπόριο.

Ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης έκανε λόγο για το «πρώτο βήμα για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τον μετασχηματισμό και εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ», ενώ στη συνέχεια στάθηκε στη διεθνή πτώση στον τζίρο που έχει το γράμμα και αύξηση στον τζίρο που έχει το δέμα, για να δικαιολογήσει την τροπολογία.

Για το διεθνές επίπεδο είπε: «Οι περισσότερες χώρες αυτό το έκαναν πριν από εμάς. Η Δανία είναι ένα παράδειγμα- θα σας έλεγα ότι το υφιστάμενο πλάνο του μετασχηματισμού που διαμόρφωσε το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ΕΣΥΠ και τα ΕΛΤΑ είναι εμπνευσμένο από αυτή τη χώρα, αν και άλλες χώρες όπως η Ιρλανδία, η Νορβηγία το έχουν ακολουθήσει».

 
Οι αλλαγές των ΕΛΤΑ

Η τροπολογία κάνει λόγο για προσλήψεις προσωπικού οι οποίες θα ελέγχονται από τον ΑΣΕΠ, ο οποίος θα έχει στη διάθεση του μόλις 20 ημέρες για να ελέγξει τη νομιμότητα της λίστας που ετοίμασε η εταιρεία και τις ενστάσεις – αν δεν προλάβει να απαντήσει, θεωρείται ότι εγκρίνει. Όπως αναφέρει η «Εφημερίδα των Συντακτών», οι εποχικοί θα προσλαμβάνονται με απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου. Θα προσληφθούν άνθρωποι «της αγοράς» για τις θέσεις των γενικών διευθυντών και ορισμένων διευθυντών. Οι διορισμοί και οι απολύσεις δεν θα δημοσιεύονται σε ΦΕΚ, δεν θα ισχύει η αναλογία 1 πρόσληψη ανά 5 αποχωρήσεις. Δεν θα ισχύει καν η πρόβλεψη όταν χάνει κάποιος τη ζωή του εν ώρα υπηρεσίας να προσλαμβάνεται κάποιος από την οικογένειά του.

Σχετικά με τις προμήθειες, αυτές θα αποτελούν απότοκο της διορισμένης διοίκησης με τον αρμόδιο υπουργό να κάνει λόγο για ανάγκη ψηφιακού Μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ επικαλούμενος ότι οι υποδομές είναι απαρχαιωμένες.

Ένα άλλο πλήγμα για τα ΕΛΤΑ είναι η εθελούσια έξοδος στην οποία τουλάχιστον 2.000 εργαζόμενοι θα εισαχθούν. Η τροπολογία αναφέρει ότι τα ΕΛΤΑ δύνανται να εφαρμόζουν προγράμματα καθορίζοντας και το ύψος του οικονομικού κινήτρου για την οικειοθελή αποχώρηση.
Επικαλείται τα ελλείμματα των ΕΛΤΑ

«Πριν λίγους μήνες τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμμα 7,2 εκατ. ευρώ το μήνα. Αυτή τη στιγμή έχει καταφέρει η διοίκησή τους να το έχει περιορίσει στα 4,7 εκατ. ευρώ το μήνα. Η μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού, κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων πρέπει να αλλάξει. Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας δεν έχει προχωρήσει και αυτό δεν επιτρέπει στην εταιρεία -ιδιαίτερα στην αύξηση της κίνησης του κούριερ- να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας» πρόσθεσε ο Πιερρακάκης.

 
Αλλαγές στον χρόνο παράδοσης γραμμάτων

«Πριν λίγους μήνες τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμμα 7,2 εκατ. ευρώ το μήνα. Αυτή τη στιγμή έχει καταφέρει η διοίκησή τους να το έχει περιορίσει στα 4,7 εκατ. ευρώ το μήνα. Η μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού, κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων πρέπει να αλλάξει. Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας δεν έχει προχωρήσει και αυτό δεν επιτρέπει στην εταιρεία -ιδιαίτερα στην αύξηση της κίνησης του κούριερ- να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας».

 
Για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου πριν την ψήφιση της τροπολογίας

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, περιέγραψε το συνολικό πλάνο της κυβερνητικής πολιτικής λέγοντας ότι «ως «κορωνίδα έχει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που γίνεται από το υπουργείο Οικονομικών, από την ΕΕΣΥΠ, και η οποία φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ». Σημειώνοντας παράλληλα ότι και ο ιδιώτης μέτοχος, που είναι κατά 10% η Eurobank, μπορεί να συμμετάσχει σε αυτή την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Θέμα, όμως, όπως εξήγησε ο Κ. Πιερρακάκης, που δεν συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο αυτής της τροπολογίας που θα κατατεθεί. Είχαν προηγηθεί, εξάλλου, δηλώσεις του ότι ο στόχος είναι να μπει στην επιχείρηση στρατηγικός επενδυτής.

Σημειώνεται ότι το Δημόσιο καλείται να καταβάλει περίπου 300 εκατ. ευρώ για την εθελούσια των 2.000 υπαλλήλων, την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ αλλά και άλλα 149 εκατ. για την Καθολική Υπηρεσία μέχρι το έτος 2018 και, σύμφωνα με εκτιμήσεις, άλλα 50 για το υπόλοιπο διάστημα έως σήμερα, όπως αναφέρει η «Εφημερίδα των Συντακτών».
Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Μάλιστα, η εν λόγω τροπολογία σήκωσε κύμα αντιδράσεων από την αντιπολίτευση, με τον τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριο Κατσή, να αναφέρει ότι «δεν μπορεί να συζητάμε εδώ μια τροπολογία που δεν έχει κατατεθεί και δεν ξέρουμε τι αναφέρει, χρειαζόμαστε το έγγραφο», διαφορετικά είπε «μιλάμε για εκθέσεις ιδεών και απόψεων».

«Το Κοινοβούλιο δεν μπορεί να γίνεται λάστιχο… και να υποβαθμίζεται» τόνισε ενώ υποστήριξε ότι ο μεσοπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος ορίζοντας της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ «και μάλιστα να δοθεί το φιλέτο σε ιδιώτη».

Το μέλλον των ΕΛΤΑ είπε «δεν είναι ούτε η απαξίωσή τους, ούτε η παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα». Ο ίδιος έθεσε ως κόκκινη γραμμή το να παραμείνουν τα ΕΛΤΑ υπό δημόσιο έλεγχο, και να εξασφαλιστεί ότι ο ιδιώτης που θα έχει τη πλειοψηφία θα διατηρήσει τα καταστήματα των ΕΛΤΑ ακόμα στα πιο απομακρυσμένα χωριά της επικράτειας. «Δεν θα ανεχθούμε καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων και υιοθέτηση μοντέλου ΔΕΗ για τους νέους εργαζόμενους», είπε και ζήτησε να κατατεθεί η μελέτη- στόχος της εθελουσίας εξόδου που προγραμματίζεται ενώ προειδοποίησε ότι αυτό το σχέδιο «δεν θα το πάρουμε».

Από τη μεριά του, ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Βασίλης Κεγκέλογλου, αφού καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι επί ενάμιση χρόνο αδιαφόρησε για τα θέματα των ΕΛΤΑ, την κατηγόρησε ότι φέρνει το θέμα αιφνιδιαστικά με μια τροπολογία σε ένα άσχετο νομοσχέδιο, λέγοντας ότι «δεν είναι τυπικό το θέμα αλλά ουσίας, καθώς για ένα τόσο σοβαρό θέμα χρειαζόταν νομοσχέδιο που θα έμπαινε στην δημόσια διαβούλευση, συνεννοήσεις και κανονική νομοθέτηση στη Βουλή με ακρόαση φορέων, ως νομοσχέδιο».

Σε κάθε περίπτωση, ζήτησε εάν η κυβέρνηση επιμείνει στην κατάθεση της τροπολογίας, αυτή να μην είναι με ένα άρθρο και τα άρθρα να τεθούν ξεχωριστά σε ψηφοφορία, «γιατί σε ορισμένα από όσα ακούσαμε συμφωνούμε και σε άλλα όχι, έτσι θα πρέπει να μπορούμε και να ψηφίσουμε ξεχωριστά την κάθε διάταξη».

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα ζήτησε από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής να μην καταθέσει καθόλου αυτή την τροπολογία. «Δεν μπορεί στη λήξη των συνεδριάσεων να έρχεται ο υπουργός να μας ενημερώσει, χωρίς να υπάρχει η τροπολογία, χωρίς να έχει υπάρξει καμία διαβούλευση, να μην έχουμε ακούσει τους εργαζόμενους» είπε και προσέθεσε: «Σταματήστε αυτή την αθλιότητα, δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι η Βουλή, δεν είναι δυνατόν την στιγμή που λόγω της πανδημίας ο κόσμος δεν μπορεί να διαμαρτυρηθεί και να αντιδράσει, εσείς να φέρνετε νομοθετήματα ορυμαγδού».

Τέλος, ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης σχολίασε πως αυτή η πρακτική ονομάζεται «κακονομία» και ανέφερε σκωπτικά πως «η κυβέρνηση προφανώς επιλέγει να καταθέτει την τροπολογία αυτή στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικού για την πάταξη του λαθρεμπορίου, καθώς φαίνεται θεωρεί τα ΕΛΤΑ παραεμπόριο».

 
Τα ΕΛΤΑ είναι «στο παρά ένα»

Απέναντι στη σωρεία αντιδράσεων, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης ανέφερε: «Δεν είναι η τροπολογία στο παρά ένα, τα ΕΛΤΑ είναι στο παρά ένα… Άλλες χώρες έκαναν τον μετασχηματισμό των ταχυδρομείων τους πριν πέντε, δέκα και δεκαπέντε χρόνια».

«Η τροπολογία αφορά την καταβολή της καθολικής υπηρεσίας 2013-2020, και από εκεί και πέρα υπάρχει μια σειρά ρυθμίσεων για την εθελούσια έξοδο, κάτι που είναι γενικά αποδεκτό από τον οργανισμό και τα στελέχη του, καθώς και τις διατάξεις για τη νέα πολιτική προμηθειών, και το τι θα γίνει με τους νέους εργαζόμενους. Αυτά θα μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν τα ΕΛΤΑ στη μεγάλη επένδυση που κάνει ο φορολογούμενος για να μείνουν όρθια. Συμφωνούμε να μείνουν όρθια τα ΕΛΤΑ» είπε ο κ. Πιερρακάκης και υπενθύμισε απευθυνόμενος στον τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ ότι «καταστήματα των ΕΛΤΑ έκλεισαν και επί προηγούμενης κυβέρνησης».
«Δεσμευτικός στόχος μας είναι τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν με κρατική εποπτεία»

Μάλιστα, στην Ολομέλεια ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς, εξαπέλυσε πυρά κατά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας ότι «με ευθύνες πολλών και για πολλά χρόνια, αλλά κυρίως με τις τραγικές ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης, τα ΕΛΤΑ, η αρχαιότερη εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου που δημιουργήθηκε από τον Ιωάννη Καποδίστρια το 1828, απαξιώθηκε και έφτασε στο σημείο να παρακρατεί τα χρήματα που πλήρωναν οι συνδρομητές της ΔΕΗ για τους λογαριασμούς τους, προκειμένου να μπορεί να καλύψει τα λειτουργικά της έξοδα… Τα ΕΛΤΑ, έφτασαν στα 7 εκατ. ευρώ μηνιαίο έλλειμμα και επί κυβέρνησης, η διοίκηση των ΕΛΤΑ μπορεί να το έχει περιορίσει στα 4 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό από μόνο του δεν επαρκεί», προσθέτοντας ότι καμία εταιρεία «δεν μπορεί να κρατηθεί στην ζωή εάν το 70% των εσόδων της απαιτούνται για την κάλυψη του μισθολογικού της κόστους».

Για τις κατηγορίες περί ιδιωτικοποίησης είπε: «ο τελικός και δεσμευτικός στόχος μας είναι τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν με κρατική εποπτεία, ως προς την καθολική ταχυδρομική της υπηρεσία όπως έχουν διαμορφωθεί με τις παρεμβάσεις που υπήρξαν, του 2018».
Αντίθετη η ΠΟΣΤ στον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΣΤ, η τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση για τα ΕΛΤΑ έχει αρκετά «γκρίζα» σημεία, καθώς οδηγεί σε κινητικότητα εργαζομένων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις και δημιουργεί διαχωρισμό εργαζομένων δύο ταχυτήτων, καταστρατηγώντας τη ΣΣΕ.

Ο ίδιος έκανε λόγο «για διάλυση των εργασιακών σχέσεων, για “εθελουσίες” απολύσεις 2.000 εργαζομένων μέσα στο 2021, από τους 5.200 που είναι σήμερα, για διαχωρισμό σε νέους και παλιούς εργαζόμενους, για κλείσιμο καταστημάτων -από τα 670 συνολικά καταστήματα θα μείνουν 200, τα υπόλοιπα θα πάνε σε πρακτόρευση και φρανσάιζ- αλλά και για υποβάθμιση της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης, μέσω των αλλαγών στην Καθολική Υπηρεσία».

«Αυτά μας βρίσκουν αντίθετους και δεν θα περάσουν. Εμείς οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα αγωνιστούμε, όπως διαχρονικά έχουμε κάνει μέχρι τώρα, για την περιφρούρηση του κοινωνικού αγαθού της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης, για να κρατήσουμε το ταχυδρομείο όρθιο, προσιτό και ανοιχτό για όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, θα παλέψουμε για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και για τη δίκαιη μεταχείριση παλιών και νέων εργαζομένων» τόνισε ο πρόεδρος της ΠΟΣΤ.

Ανέφερε, ωστόσο, πως υπάρχουν και θετικά σημεία στην τροπολογία, όπως η Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και η πλήρης αποζημίωση των ΕΛΤΑ για την Καθολική Υπηρεσία για τα έτη 2013 – 2020. Ωστόσο, είπε, το πλάνο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ είναι ασαφές και δεν συνοδεύεται από ένα λεπτομερές business plan. «Είμαστε θετικοί σε συνεργασίες σε επίπεδο δικτύου με διεθνείς ταχυδρομικούς παρόχους, ώστε να βελτιωθούν οι υπηρεσίες των ΕΛΤΑ» ανέφερε.

Τέλος, επανέλαβε την αντίθεση των εργαζομένων στο ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού, δηλώνοντας ότι είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις.

http://sioualtec.blogspot.com/

Σχόλια (0)

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.