Τα κέρδη των εφοπλιστών στην ποντοπόρο ναυτιλία έχουν απογειωθεί εν μέσω οικονομικής κρίσης- πανδημίας και του Ρωσο-ουκρανικού πολέμου.
Ειδικότερα οι κυρώσεις της Δύσης προς την Ρωσία και η αποφυγή μεταφοράς των ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με την αύξηση στα ασφάλιστρα για τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία, έχουν εκτοξεύσει τα ναύλα σε δυσθεώρητα ύψη!
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα ναύλα για μεταφορά 100.000 τόνων ρωσικού αργού πετρελαίου με δεξαμενόπλοια από τα λιμάνια της Βαλτικής έχουν αυξηθεί από τα 13.500 δολάρια που ήταν πριν την έναρξη του πολέμου στα 240,000 ημερησίως με το ξέσπασμά του.
Επίσης τα ναύλα για δεξαμενόπλοια τύπου suezmax (μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους με χωρητικότητα έως 200.000 DWT) από την Μαύρη Θάλασσα προς την Μεσόγειο κέρδισαν σε μία εβδομάδα 150.000 δολάρια μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ακόμη πιο εντυπωσιακά είναι τα κέρδη που εξασφαλίζουν τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου μεγέθους aframax που αναλαμβάνουν να φορτώσουν από την Μαύρη Θάλασσα εξασφαλίζοντας αυξημένα κέρδη έως και 3541% σύμφωνα με σχετικά στοιχεία που δημοσίευσε η Clarksons Research.
Επίσης έντονα ανοδικά κινούνται οι ναύλοι και για τα φορτηγά ξηρού φορτίου χύδην, καθώς Ρωσία και Ουκρανία αποτελούν μεγάλους εξαγωγείς σιτηρών, χάλυβα και άνθρακα.
Η πολεμική σύγκρουση και η παγκόσμια γεωπολιτική αστάθεια που εξελίσσεται συντηρεί και ενισχύει περαιτέρω τους ήδη δυσθεώρητους ναύλους και για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σημειώνουμε ότι Ρωσία και Ουκρανία αντιστοιχούν στο 10% των ενεργειακών φορτίων και στο 16% των σιτηρών παγκοσμίως.
Σχετικά με τις προβλέψεις οικονομικών και ναυτιλιακών παραγόντων για την ναυλαγορά το επόμενο διάστημα, σημειώνουν ότι “ανάλογα πως θα εξελιχθεί η πολεμική σύγκρουση και οι γεωπολιτικές αναταράξεις αλλά και η κλιμάκωση των δυτικών κυρώσεων, η μεταφορά του ρωσικού αργού πετρελαίου και τα ναύλα στην περιοχή θα διατηρηθούν σε επίπεδα αντίστοιχα αυτών των εξελίξεων”.
Η εμπλοκή των ΗΠΑ, οι συμφωνίες πολλών ευρωπαϊκών χωρών και η σταδιακή αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου, διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις βάζοντας στο παιχνίδι την μεταφορά του αμερικανικού LNG το οποίο ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, ως ατζέντης των Αμερικανικών πετρελαϊκών εταιρειών, προωθεί στην παγκόσμια αγορά σε αντικατάσταση του ρωσικού πετρελαίου.
Η παραγωγή και η εξαγωγή από τις ΗΠΑ του LNG έχει οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση και οι Αμερικανικές εταιρείες μέσα σε 20 μέρες αύξησαν τις εξαγωγές τους κατά 18%!
Ιστορικό ρεκόρ και στα σκραπ!
Την ίδια περίοδο δεν είναι μόνο η ναυλαγορά που κινείται με πρωτοφανείς υψηλούς ρυθμούς αλλά και τα πλοία που λόγω ηλικίας οδηγούνται στα διαλυτήρια.
Σύμφωνα με την GMS, τον μεγαλύτερο αγοραστή πλοίων παγκοσμίως, το ελληνικών συμφερόντων πλοίο VLCC “NEW INSPIRATION”(χωρητικότητας 298.399 DWT, κατασκευής 2002) πουλήθηκε για σκραπ στο Πακιστάν στην απίστευτη τιμή των 660 δολαρίων ανά ldt!
Το πλοίο ανήκε στην Ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία συμφερόντων Aδαμάντιου Πολέμη. Το συνολικό τίμημα ανήλθε στο ποσόν των 24,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Η τιμή αυτή άγγιξε τα ιστορικά υψηλά που σημειώθηκαν το μακρινό 2008!
Έλληνες εφοπλιστές
Υπερκέρδη του σκασμού
Το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο της ποντοπόρου είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής σε αυτή την στρατιωτική – πολεμική και γεωπολιτική αναταραχή και χαρακτηριστικό στοιχείο που επιβεβαιώνει αυτή την εκτίμηση μας είναι τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο σχετικό μας άρθρο στις 9:00 2022 “Ποιοι εφοπλιστές κάνουν αρπαχτές του αιώνα”(δείτε εδώ).
Ταυτόχρονα οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, συνέχισαν το κρεσέντο σε αγορές νέων πλοίων επενδύοντας κυρίως σε δεξαμενόπλοια. Από τις αρχές του χρόνου έως τις 20 Μάρτη 2022 έχουν δώσει 1,2 δις δολάρια για την αγορά 67 πλοίων, από τα οποία 30 είναι φορτηγά (αξίας 651,1 εκατ δολάρια), 33 δεξαμενόπλοια (543,5 εκατ δολάρια), ένα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τρία άλλων κατηγοριών. Επίσης είναι αξιοσημείωτο να υπογραμμίσουμε ότι οι έλληνες εφοπλιστές είναι οι πρώτοι στον κόσμο, το ίδιο χρονικό διάστημα, διαθέτοντας 2,4 δις δολάρια σε αγορά μεταχειρισμένων (από δεύτερο χέρι) πλοίων.
Σε ότι αφορά την αγορά νεότευκτων πλοίων το πρώτο τρίμηνο του 2022 βρίσκονται στην πρώτη θέση στην παγκόσμια ναυτιλία με 67 πλοία και ακολουθεί η Κίνα με 47 πλοία και η Σιγκαπούρη με 25.
Κέρδη με το τσουβάλι αλλά με Ναυτεργάτες εξοστρακισμένους, με υπονομευμένη ΣΣΕ και δικαιώματα
Ο ρόλος κυβέρνησης – ΥΕΝ
Θα περίμενε κανείς οι εφοπλιστές σε συνθήκες υπέρ αυξημένης κερδοφορίας, η οποία γιγαντώθηκε την διετή περίοδο της πανδημίας, ότι θα ανταποκρίνονταν στην πάγια αξίωση της ΠΕΝΕΝ για την επαναδιαπραγμάτευση της ΣΣΕ, στην οποία οι μισθοί είναι καθηλωμένοι στα επίπεδα του 2010!
Όχι μόνο δεν το έπραξαν αυτό, αλλά αντίθετα το καλοκαίρι του 2019, σε συμφωνία με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και θλιβερό πρωταγωνιστή τον Υπουργό Ε.Ν Γ. Πλακιωτάκη, ψήφισαν τροπολογία στη Βουλή με την οποία καταργούν μετά από 75 χρόνια την κλαδική ΣΣΕ και επιβάλλουν για τα πληρώματα μισθούς σύμφωνα με τα διεθνή ισχύοντα, το ίδιο έκαναν και για τους κατώτερους αξιωματικούς (Γ Μηχανικό και Ανθυποπλοίαρχο) οι οποίοι θα αμείβονται με βάση την σύμβαση της ITF, η οποία εφαρμόζεται για τους Ναυτεργάτες των τρίτων χωρών!!
Όμως δεν περιορίστηκαν μόνο σε αυτό, απαίτησαν και υλοποίησαν την αξίωσή τους στην διάρκεια της πανδημίας, και με πρόσχημα τους περιορισμούς στην σκάντζα των πληρωμάτων, να μην εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία που προβλέπει την οργανική σύνθεση (εγκριτική πράξη) στα ελληνικά πλοία, και με τον τρόπο αυτό εξασφάλισαν και διεύρυναν το καθεστώς της μαύρης ανασφάλιστης και χαμηλόμισθης εργασίας, αφού πλέον σε οποιοδήποτε πλοίο, σύμφωνα με την επιθυμία των εταιρειών, ο αριθμός των θέσεων εργασίας Ελλήνων Ναυτεργατών (4 έως 6 ανάλογα με το τονάζ του πλοίου) να αντικαθίστανται οι Έλληνες με χαμηλόμισθους αλλοδαπούς!!!
Το εργοδοτικό συνδικαλιστικό κατεστημένο στην υπηρεσία του δόγματος εφοπλιστών – κυβέρνησης περί ανταγωνιστικότητας
Δυστυχώς για τους Ναυτεργάτες, απέναντι στην επιθετικότητα εφοπλιστών – κυβέρνησης – ΥΕΝ, σε συνδικαλιστικό επίπεδο βρίσκεται ένα παραδομένο – υποταγμένο σ.κ, το οποίο, μέσω των εγκληματικών – ρατσιστικών συμβάσεων με τα ελληνόκτητα πλοία, γεμίζει τα ταμεία της ΠΝΟ κάθε χρόνο από την υπερεκμετάλλευση των αλλοδαπών Ναυτεργατών στην ελληνόκτητη ναυτιλία, υπογράφοντας τις επαίσχυντες συμβάσεις για να διατηρείται και να διαιωνίζεται η εξάρτηση, η κηδεμονία και ο έλεγχος της ΠΝΟ από το παρασιτικό εφοπλιστικό κεφάλαιο!
Καθόλου τυχαίο ότι χθες ο Χαλάς, σήμερα ο Τσικαλάκης, δεν έχουν ψελλίσει ούτε λέξη για τα προβλήματα, τα δικαιώματα και τις ΣΣΕ των Ναυτεργατών στην ποντοπόρο ναυτιλία. Ο τελευταίος είχε και το απύθμενο θράσος να μιλήσει για κινήσεις εντυπωσιασμού και πυροτεχνήματα στην πρόσφατη παρέμβαση – πρωτοβουλία της ΠΕΝΕΝ για την οργάνωση δράσεων στα πλοία της ποντοπόρου Ναυτιλίας αλλά και την αποστολή τελεσίγραφου προς την ΕΕΕ για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για την απαξιωμένη ΣΣΕ των πλοίων άνω των 4500 κοχ.
Δυστυχώς για την κατάσταση αυτή η ευθύνη δεν καταμερίζεται μόνο στις δυνάμεις του εφοπλιστόδουλου συνδικαλιστικού τόξου, δεν είναι άμοιρες ευθυνών και οι δυνάμεις που αυτοαποκαλούνται ταξικές με την διοίκηση της ΠΕΜΕΝ στην πρώτη γραμμή.
Όλα τα τελευταία χρόνια οι προσπάθειες, οι πρωτοβουλίες, οι προτάσεις της ΠΕΝΕΝ για οργάνωση δράσεων και κινητοποιήσεων στην κατηγορία των ποντοπόρων πλοίων, σκοντάφτει (ενώ κατά τα λεγόμενά τους συμφωνούν μαζί μας) στην παγερή αδιαφορία, στην συστηματική αδράνεια αυτών των δυνάμεων, οι οποίες κατά τα λοιπά στην δημόσια ρητορική τους εμφανίζονται βαθιά αντιεφοπλιστικοί, παριστάνουν τους ιδιοκτήτες του ν.σ.κ, αλλά στην πράξη έχουν βάλει την ουρά στα σκέλια τους και κατευθύνουν τα πυρά τους προς την ΠΕΝΕΝ γιατί μέχρι το 2010 υπέγραφε ΣΣΕ στην ποντοπόρο Ναυτιλία!
Προφανώς ζουν σε άλλο κόσμο, προσπαθούν να πετάξουν το μπαλάκι στην εξέδρα και κυρίως, τόσο για τα προγενέστερα χρόνια, όσο και μετά το 2010 οι ευθύνες τους είναι τεράστιες, αφού αυτοί είναι που διατηρούν ακόμη στην ποντοπόρο ναυτιλία ένα σημαντικό κομμάτι του ελληνικού Ναυτεργατικού δυναμικού!
Δεν θέλουν; δεν μπορούν; είναι και τα δύο μαζί; ή είναι κάτι ακόμη περισσότερο και παραπάνω;….
kommon.gr