Οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας επιστρέφουν …«φύλακες γρηγορείτε»*, της Όλγας Μοσχοχωρίτου

Οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας επιστρέφουν …«φύλακες γρηγορείτε»*, της Όλγας Μοσχοχωρίτου

  • |

Ή κατά το γνωστό ανέκδοτο «το διάλειμμα τελείωσε , τα κεφάλια μέσα»
Διαβάσαμε στον Τύπο ότι «η ματαίωση των πλειστηριασμών ισχύει μέχρι τις 31 Ιουλίου 2020 όπως υπενθύμισε στις 18-5-2020 ο υφυπουργός Δικαιοσύνης, Δημήτρης Κράνης, καθώς μέχρι το τέλος Ιουλίου έχει δοθεί παράταση στην προστασία της πρώτης κατοικίας.

Όμως οι πλειστηριασμοί θα επιστρέψουν και πάλι μετά το καλοκαίρι.

«Καθώς μεσολαβούν οι διακοπές του Αυγούστου, οι πλειστηριασμοί τοποθετούνται από 1η Σεπτεμβρίου και μετά» είπε ο υφυπουργός ενημερώνοντας τη Βουλή για τα βήματα που γίνονται σχετικά με την επαναφορά της κανονικότητας σε όλους τους τομείς της δικαιοσύνης.

Το υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας έληγε τέλος Απριλίου αλλά η κυβέρνηση έδωσε τρίμηνη παράταση λόγω της πανδημίας και προανήγγειλε νέο πρόγραμμα – γέφυρα που θα προβλέπει την επιδότηση δόσεων δανείων με υποθήκη την πρώτη κατοικία εκείνων που έχουν πληγεί από τον κορονοϊό».

Τα παραπάνω, ενώ εμφανίζονται αληθή, πόρρω απέχουν από το να περιγράφουν ολόκληρη την πραγματικότητα που βιώνουν και θα βιώσουν στο άμεσο μέλλον οι δανειολήπτες, ειδικότερα:

Είναι αλήθεια ότι έχουν ανασταλεί οι πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης που αφορούν όμως σε όλες τις ιδιωτικές υποθέσεις και όχι μόνον τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας λόγω της αναστολής λειτουργίας των Δικαστηρίων και Υποθηκοφυλακείων εξ αιτίας της τρέχουσας υγειονομικής κρίσης.

Αλήθεια είναι επίσης ότι τον Αύγουστο δεν γίνονται αναγκαστικές εκτελέσεις, οπότε και πλειστηριασμοί, όπως ισχύει πάντα με βάση τον ΚΠολΔ.

Οπότε οι πλειστηριασμοί θα ξαναρχίσουν να γίνονται και μάλιστα με το γνωστό πλέον ηλεκτρονικό σύστημα από την 1η Σεπτέμβρη του 2020!!!

Και εκεί οι αλήθειες σταματάνε ή μετατρέπονται σε ασαφείς προαναγγελίες κάποιας προστασίας .

Και για να το ξεκαθαρίσουμε: Οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας δεν απαγορεύονταν γενικά πριν τα έκτακτα μέτρα που παραπάνω ανέφερα.

Η όποια καθολική προστασία εκπλειστηρίασης πρώτης κατοικίας (φυσικά και δε μιλάμε για άλλα περιουσιακά στοιχεία) είχε καταργηθεί από την εποχή της κυβέρνησης του Σύριζα.

Προστασία της πρώτης κατοικίας απολάμβαναν μόνον όσοι ήδη είχαν ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη, ήτοι είχε εκδοθεί τελεσίδικη δικαστική απόφαση η οποία είχε κάνει δεκτή τη σχετική αίτηση του δανειολήπτη, ή εκκρεμούσε η εκδίκαση σε πρώτο ή και β’ βαθμό και είχε ταυτόχρονα χορηγηθεί προσωρινή διαταγή αναστολής των μέτρων εκτέλεσης.

Ο παραπάνω νόμος, ο λεγόμενος και νόμος Κατσέλη (ν. 3869/2010) όπως ίσχυε μετά τις συνεχείς τροποποιήσεις του προς το αυστηρότερο, έχει ήδη καταργηθεί από τον Φεβρουάριο του 2019, επομένως κανείς άλλος μετά από αυτήν την ημερομηνία μπορούσε να αιτηθεί την ένταξή του σ’ αυτόν.

Αλλωστε ας θυμηθούμε ότι ήταν βασικός όρος των δανειστών να πάψει η οποιαδήποτε προστασία κατοικίας δανειολήπτη, προκειμένου να δώσουν το πράσινο φως στις τότε μνημονιακές αξιολογήσεις , όπως άλλωστε δική τους επιταγή ήταν η άρον – άρον θεσμοθέτηση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών (Ν. 4512/18) προκειμένου να «μπλοκαριστεί» το κίνημα που είχε αναπτυχθεί τα χρόνια 2016-2019 καθώς επίσης και η νομοθέτηση ως ιδιώνυμου και αυτεπαγγέλτως διωκόμενου εγκλήματος αυτό της «παρακώλυσης διενέργειας πλειστηριασμού» και «διατάραξης της οικιακής ειρήνης (αρθ. 61 του Ν. 4509/2017).

Και όλα αυτά επί Σύριζα. Οπλοστάσιο έτοιμο που το χρησιμοποιεί έως σήμερα ανενδοίαστα η Ν.Δ.

Ταυτόχρονα διέρρεαν μαζικά ότι είχαν έρθει σε άτυπη συμφωνία με τις τράπεζες προκειμένου οι πλειστηριασμοί να ξεκινήσουν με ακίνητα αξίας άνω των 300.000 ευρώ!!!

Παρ’ ότι αυτό αποδείχθηκε ψευδέστατο, οφείλουμε να καταγράψουμε ότι καμία κυβέρνηση και συνακόλουθα καμία τράπεζα εν μέσω της οικονομικής κρίσης δεν τόλμησε να προχωρήσει σε μαζικούς πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας για πολλούς λόγους εκ των οποίων ο πρώτος ήταν ότι η μαζική εκποίηση ακινήτων θα δημιουργούσε κατάρρευση τιμών και αξιών και ο δεύτερος ότι το λαϊκό κίνημα που θα εκδηλωνόταν μπορούσε να γίνει ανεξέλεγκτο.

Ετσι προτιμήθηκε η σταδιακή προσαρμογή τόσο σε νομοθετικό επίπεδο όσο και σε ρυθμούς εκποίησης καθώς και η προετοιμασία των μαζικών πωλήσεων των κόκκινων δανείων σε οικονομικά funds που θα αναλάμβαναν τη «βρώμικη δουλειά».

Ο τότε Υπουργός Γιώργος Σταθάκης αφού είχε ήδη και αυτός με τη σειρά του τροποποιήσει τον προαναφερόμενο Νόμο Κατσέλη προς το αυστηρότερο, ως προς τις προϋποθέσεις ένταξης ενός νοικοκυριού σ’ αυτόν, ήταν ο εμπνευστής του νόμου 4605/2019 με τον οποίον δημιουργήθηκε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα δήθεν προστασίας πρώτης κατοικίας.

Συγκεκριμένα σ’ αυτήν εισερχόταν ο δανειολήπτης και αφού συμπλήρωνε όλα της τα πεδία και οι απαντήσεις περιλαμβάνονταν στις αναγκαίες προϋποθέσεις που έθετε ο νόμος και εάν κατόρθωνε να γίνει δεκτός, έπρεπε να αποδεχτεί και το ύψος της δόσης που θα οριζόταν, εάν είχε δε άλλα περιουσιακά στοιχεία αυτά θα ήταν διαθέσιμα προς εκποίηση από τις τράπεζες, χωρίς να έχει δικαίωμα ένστασης, ούτε δικαστικής προσφυγής.

Για να γίνει κατανοητή η τεράστια επιτυχία της παραπάνω «πλατφόρμας Σταθάκη», υπολογίζεται ότι μόνον 3000 δανειολήπτες κατόρθωσαν να ρυθμίσουν τα χρέη τους μέσω αυτής!!!

Και μπορεί μεν ο τωρινός Υπουργός Οικονομικών να κόμπασε αναφέροντας σε δημόσια τοποθέτησή του ότι σε αντίθεση με την παραπάνω πλατφόρμα και τις λίγες ρυθμίσεις που επιτεύχθηκαν μέσω αυτής, οι απ’ ευθείας και χωρίς νομοθετική παρέμβαση ρυθμίσεις μεταξύ των δανειοληπτών και τραπεζών έφτασαν στις «210.00», αλλά απέφυγε να ονοματίσει την κατάσταση όπως πραγματικά είναι.

Ότι δηλαδή χιλιάδες δανειολήπτες «σύρθηκαν ως πρόβατα επί σφαγή» από το φόβο της άμεσης απώλειας εκτός όλων των άλλων περιουσιακών του στοιχείων και αυτής της μοναδικής τους κατοικίας. Και ότι αμφισβητείται από όλους τους ειδικούς αλλά και τους συλλόγους καταναλωτών και δανειοληπτών αλλά και τις κινήσεις πολιτών, ότι ακόμα και αυτοί οι διακανονισμοί που έχουν γίνει, θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν επί μακρόν. Είναι γνωστό ότι οι όροι των τραπεζών είναι επί το πλείστον καταπλεονεκτικοί και λεόντειοι, αφετέρου δε επίκειται τεράστια ύφεση , ανεργία και φτώχεια στη μετακοροναϊό εποχή.

Επίσης όλοι , ήτοι τόσο Κυβέρνηση όσο και η Αξιωματική αντιπολίτευση δεν λένε ότι βασική προϋπόθεση για να εισέλθει και να γίνει δεκτός ένας δανειολήπτης στην πλατφόρμα ρύθμισης, είναι να μην έχει απορριφθεί η αίτησή του με βάσει τις πρόνοιες του νόμου Κατσέλη, λόγω «δόλου»…

Και τί εστί «δόλος» κατά τη νομολογία που ήδη έχει δημιουργηθεί;

Όχι ο άμεσος, αλλά και ο ενδεχόμενος. Δηλαδή ότι ο δανειολήπτης όταν λάμβανε τα δάνεια προ 10ετίας από τις τράπεζες, γνώριζε ότι δεν θα είχε μακροπρόθεσμα τη δυνατότητα να είναι συνεπής στην κάλυψη των δόσεών του.

Με αυτήν την αιτιολογία έχουν απορριφθεί τελεσίδικα δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις.

Αυτή η προϋπόθεση άμεσα «πετάει έξω» δεκάδες χιλιάδες δανειολήπτες.

Γι αυτό και τα πενιχρά αποτελέσματα της «πλατφόρμας Σταθάκη».

Γι αυτό και θ’ αποτύχει και η παράταση λειτουργίας της έως 31/7/2020. Γιατί ισχύουν και σήμερα τα πολλά, σωρευτικά και αυστηρά κριτήρια που θέτει.

Αυτός είναι και ο λόγος (σε συνδυασμό με την κατάργηση του Ν. Κατσέλη από τον Φεβρουάριο του 2019) που από τον περσινό Ιούνιο γίνονται πάρα πολλοί πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας.

Μάλιστα έως τον Δεκέμβριο του 2020 εκκρεμούν χιλιάδες προγράμματα πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας. Οι δανειολήπτες αυτοί δε χωρούν σε καμία πρόβλεψη των κκ Υπουργών.

Αυτή η ζοφερή κατάσταση πρέπει και οφείλεται ν’ ανατραπεί.

Αποδεικνύει ότι απαιτείται μόνιμος μηχανισμός ρύθμισης των οφειλών και προστασίας της πρώτης κατοικίας με χαλάρωση των κριτηρίων, διεύρυνση των δικαιούχων και διαγραφή μέρους του χρέους σε αυτούς που το έχουν ανάγκη.

Και φυσικά μόνον μειδίαμα προκαλεί η αόριστη αναγγελία του Υπουργείου Οικονομικών περί προγράμματος επιδότησης συνεπών δανειοληπτών που πλήττονται οικονομικά από τον Covid 19.

Απ’ ότι φαίνεται θα αφήσουν να περάσει το καλοκαίρι και θα επανέλθουν δριμύτεροι . Αλλωστε περιμένουμε και το νομοσχέδιο «περί πτώχευσης φυσικών προσώπων».

Μία κόλαση περιμένει την πλειοψηφία της κοινωνίας , μικρομεσαίους επιχειρηματίες, εμπόρους, εργαζόμενους και φτωχά, λαϊκά στρώματα.

Ο,τι συσσώρευσε μεταπολεμικά η κοινωνία, με σκληρή δουλειά ακόμα και με τα εμβάσματα των ελλήνων μεταναστών της δεκαετίας του ’60, θα προσφερθούν στο Νέο Κεφάλαιο. Για να συντελεστεί η καταστροφή της μικροϊδιοκτησίας, της αυταπασχόλησης και της μικροεπιχειρηματικότητας που από την έναρξη της οικονομικής κρίσης επιδιώκει το Διευθυντήριο των Βρυξελλών και οι τοπική αστική τάξη.

Τα προηγούμενα χρόνια , κυρίως στα χρόνια της κυβέρνησης Σύριζα υπήρξε ένα κίνημα κατά των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, που αντιμετωπίστηκε όπως προανέφερα και ιδίως με διώξεις μελών του, ακόμα και στελεχών πολιτικών κομμάτων.

Πα’ όλα αυτά δεν μπορούμε να πούμε ότι αγκαλιάστηκε μαζικά από ευρύτερες λαϊκές δυνάμεις, γεγονός που βάρυνε καθοριστικά στην εξέλιξή του. Εν μέρει αυτό συνέβη ακριβώς επειδή η επίθεση που δέχτηκε η προστασία της πρώτης κατοικίας, έγινε σταδιακά δια της μεθόδου της σαλαμοποίησης.

ΣΗΜΕΡΑ όμως και όχι ΜΕΤΑ, πρέπει λαϊκές συλλογικότητες, επιστήμονες, συνδικαλιστικοί φορείς, αλλά κυρίως οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, ήτοι οι ίδιοι οι δανειολήπτες, εργαζόμενοι, άνεργοι και μικρομεσαίοι, να βρουν τον αυθεντικό, γήινο και αυτοδιαχειριζόμενο τρόπο που θα συντονιστούν και θα περάσουν στην αντεπίθεση. Να γίνουν «η πραγματική αντιπολίτευση». Να χρησιμοποιήσουν τους δεκάδες νέους τρόπους που ανέδειξε η «καραντίνα» και να προειδοποιήσουν αρχικά την κοινωνία γι αυτά που έρχονται. Πείρα υπάρχει. Θέσεις υπάρχουν. Απαιτείται θέληση και αυτοοργάνωση.

 

* Είναι σύνθημα προερχόμενο από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, τότε που τη φύλαξη των ανατολικών συνόρων της είχαν αναλάβει άγρυπνα σκληροτράχηλοι φρουροί, οι “Ακρίτες”, και με αυτό το σύνθημα ευρίσκοντο σε διαρκή εγρήγορση και ετοιμότητα.

kommon.gr/