Η Ευρώπη υψώνει όλο και πιο συχνά τα «τείχη» της αποκλείοντας από τα σύνορά τους όσους προσπαθούν να βρουν ασφάλεια και άσυλο στις χώρες της Ε.Ε. . Σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. έχουν ήδη υψωθεί φράχτες και δεν αποκλείεται η πρακτική αυτή να συνεχιστή.
Όπως αποκαλύπτει η γερμανική Die Zeit, η κατασκευή φραχτών (σ.σ. συρματόπλεγμα τύπου ΝΑΤΟ) έχει εξελιχθεί σε μπίζνα εκατομμυρίων για τις εταιρείες που ειδικεύονται σε αυτόν τον τομέα.
Ο νέος φράχτης στα σύνορα της Ουγγαρίας με τη Σερβία έχει μήκος 175 χιλιόμετρα. Τώρα η Βουδαπέστη σχεδιάζει να υψώσει φράχτη και στα σύνορά της με τη Ρουμανία. Η Βουλγαρία έχει ανάλογα σχέδια και θέλει να κλείσει τα σύνορά της με την Τουρκία επεκτείνοντας τον μήκους 35 χιλιομέτρων φράχτη που ήδη υπάρχει για να καλύψει ακόμη 130 χιλιόμετρα. Και η Ελλάδα έχει υψώσει έναν φράχτη 12 χιλιομέτρων στα σύνορά της με την Τουρκία.
Εκατομμύρια ευρώ για βασανιστήρια και θανάτους
Το συρματόπλεγμα τύπου ΝΑΤΟ θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνο. Αν κάποιος άνθρωπος ή ζώο πιαστεί σε αυτό μεταλλικές λεπίδες φροντίζουν ώστε κάθε κίνηση να αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμού. Στον ισπανικό θύλακα της Μελίγια έχουν ήδη χάσει τη ζωή τους άνθρωποι που πιάστηκαν σε αυτού του τύπου το συρματόπλεγμα.
Πρόκειται για μια επιχείρηση που αποφέρει εκατομμύρια ευρώ στους κατασκευαστές συρματοπλεγμάτων. Μόνο για τον φράχτη στα σύνορα Ουγγαρίας- Σερβίας η ουγγρική κυβέρνηση επένδυσε περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Από την τάση να προστατεύονται καλύτερα τα σύνορα της Ευρώπης επωφελούνται κυρίως οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ασφάλειας. Από το 2014 ως το 2020 η ΕΕ πρόκειται να διαθέσει για την προστασία των εξωτερικών της συνόρων περισσότερα από 9 δισεκ. ευρώ.
Προφανείς οι προτεραιότητες της Ε.Ε.
Σύμφωνα, μάλιστα, με την οργάνωση προάσπισης των δικαιωμάτων των προσφύγων, ProAsyl, είναι εμφανείς οι προτεραιότητες της Ευρώπης αρκεί κανείς να κοιτάξει τα ποσά τα οποία δαπανούνται για τα μέτρα ασφαλείας και τα συγκρίνει με εκείνα που προσφέρονται για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή των δικαιωμάτων των προσφύγων.
Κι από κοντά κερδίζουν και οι διακινητές
Η ενίσχυση των συνόρων της ΕΕ ίσως είναι μια επικερδής επιχείρηση για τις εταιρείες. Από την άλλη πλευρά αυξάνει το κόστος για την παράτυπη είσοδο στην Ευρώπη, εξήγησε ο Μέσοβιτς.
Τελικά μόνο οι πιο οικονομικά εύρωστοι πρόσφυγες μπορούν να πληρώσουν τους διακινητές. Διότι όσο πιο ψηλοί είναι οι φράχτες, όσο πιο γρήγορα τα πλοία τόσο πιο μεγάλα είναι τα ποσά που ζητούν οι διακινητές, οι οποίοι αναζητούν εναλλακτικές οδούς για να αποφεύγονται οι φράχτες. Και οι εταιρείες από την πλευρά τους αυξάνουν ολοένα και περισσότερο τις τιμές τους για να προσφέρουν στις χώρες τα προϊόντα τους τελευταίας τεχνολογίας που θα αποτρέπουν τους συνεχώς και πιο εξοπλισμένους διακινητές.
Πρόκειται για μια κούρσα από την οποία οι άνθρωποι που φεύγουν για να γλιτώσουν από τον πόλεμο μόνο να χάσουν μπορούν.