Μουσική ειρήνη στη Μεσόγειο

Μουσική ειρήνη στη Μεσόγειο

  • |

Θα μπορούσαν οι συνθέτες των μεσογειακών χωρών με τα συμφωνικά τους έργα και σε εφαρμογή της Νέας Εθνικής Μουσικής Πρότασης Σύνθεσης (πρόταση του Ελληνα συνθέτη Θωμά Μπακαλάκου, που βασίζεται στη σύνθεση έργων με βάση την ομιλούμενη γλώσσα) να δημιουργήσουν ένα δυνατό Μουσικό Μεσογειακό Κίνημα, που θα αναγορεύσει τη μουσική ως Δικαιόπολι, που, παρακάμπτοντας πολιτικούς και στρατιωτικούς, θα καλέσει τους λαούς της Μεσογείου να συνάψουν μεταξύ τους συνθήκη ειρήνης, όπως έκανε ο ήρωας του Αριστοφάνη, ο Δικαιόπολις.

Τα έργα των συνθετών σε κάθε μουσικολογική περιοχή, ως αποτέλεσμα γόνιμης επίδρασης της ομιλούμενης γλώσσας τους στη μουσική, θα έχουν κοινά μεσογειακά μουσικολογικά χαρακτηριστικά, χωρίς να περιθωριοποιούν τα εθνικά τους χαρακτηριστικά.

Προς τούτοις ο συνθέτης έχει συνθέσει τον Παιάνα Ειρήνης «Εδώ Ελλάδα – Απ’ την Ελλάδα γεια χαρά σας», μια μουσική νουβέλα που εμπνεύστηκε από παλιό λαϊκό του τραγούδι και τον οποίο άρχισε να αποστέλλει σε όλους τους μεσογειακούς λαούς. Σκόπευε δε να ξεκινήσει από την Τουρκία το [μεγαλεπήβολο, είναι αλήθεια] σχέδιό του, να γίνει στη γείτονα χώρα η παρουσίαση της νέας πρότασης για ειρήνη στη Μεσόγειο και σύνθεση έργων στην εθνική γλώσσα της κάθε χώρας αλλά οι συνθήκες έντασης δεν του το επέτρεψαν. Εκρινε τότε ότι ήρθε η ώρα της μουσικής να συμβάλει [και, γιατί όχι, να επιβάλει] την ειρήνη και, όπου υπάρχει πόλεμος, να σταματήσει.

Εντυπωσιακή πρόταση, έξω μάλιστα από υπνώττοντα υπουργεία Πολιτισμού. Θεωρεί ότι, όπως ο ήρωας του Αριστοφάνη συνήψε ειρήνη μεταξύ Αθηναίων και Σπαρτιατών χωρίς να ρωτήσει κανέναν, έτσι μπορεί να λειτουργήσει και η συμφωνική μουσική, γραμμένη μάλιστα και βασισμένη στην εθνική γλώσσα του καθενός κράτους ξεχωριστά. Ολα εξαρτώνται πλέον από την ανταπόκριση των ομοτέχνων του των μεσογειακών χωρών.

Υμνος στην Αγάπη
Με την ευκαιρία, μέρες που είναι, την Κυριακή του Πάσχα, που εορτάζεται σε όλον τον χριστιανικό κόσμο ως Ημέρα Αγάπης, θα προβληθεί στις 10.30 από το κανάλι της Βουλής το ορατόριο του συνθέτη «Η Συμφωνία της Αγάπης». Πρόκειται για μελοποίηση του Υμνου στην Αγάπη του Απόστολου Παύλου, σε μορφή ορατορίου για συμφωνική ορχήστρα, μικτή χορωδία και τέσσερις σολίστ.

Το έχω ακούσει -είναι συγκλονιστικό. (Η αγάπη μακροθυμεί, χρηστεύεται, η αγάπη ου ζηλοί, η αγάπη ου περπερεύεται [δεν φέρεται με αλαζονεία], η αγάπη ου φυσιούται [δεν ξιπάζεται]… Η αγάπη στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ελπίζει, πάντα υπομένει. Η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει. Ας θυμηθούμε ακόμη: Εάν ταις γλώσσαις των ανθρώπων λαλώ και των αγγέλων, αγάπη δε μη έχων, γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον).

Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι ο Θωμάς Μπακαλάκος άφησε πίσω του πολύ μεγάλες επιτυχίες του στο λαϊκό τραγούδι στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 και επιμένει στον δύσκολο και μοναχικό δρόμο της ελληνικής συμφωνικής μουσικής, εμπιστευόμενος και αξιοποιώντας τη βαθύρριζη μουσική δημοτική παράδοση του τόπου.

Βεβαίως, το υπουργείο Πολιτισμού εξακολουθεί να είναι υπερήφανο στα αυτιά, αδιαφορώντας παγερά για επώδυνες προσπάθειες δεκαετιών πάνω στη μουσική αυτή. Καλό Πάσχα σε όλη την ανθρωπότητα.

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος