Τα γαλλικά ΜΜΕ είναι στη μεγάλη τους πλειονότητα στο πλευρό της ομάδας Μακρόν, αποκαλώντας τα «κίτρινα γιλέκα» ακροδεξιές ορδές, χούλιγκαν και πρόσφατα αντι-σημίτες (γνωστό πρόσφατο τροπάριο). Και βέβαια στηρίζουν τη νομιμοποίησή τους για να πείσουν τα ακροατήριά τους (γαλλικά και διεθνή) στις εταιρείες δημο(σ)κοπήσεων. Ας δούμε αυτούς που ελέγχουν τις κυριότερες εταιρείες δημοσκοπήσεων στη Γαλλία:
Μανώλης Χαιρετάκης *
CSA. Ελέγχεται από τον όμιλο Bolloré, ιδιοκτήτη της πολυεθνικής διαφημιστικής εταιρείας Havas S.A. Ο όμιλός του ελέγχει πολλές εταιρείες παραγωγής χαρτιού, ενέργειας, εταιρείες διοικητικής μέριμνας καθώς και φυτείες, κυρίως σε πρώην γαλλικές αποικίες.
BVA. Ελέγχεται από τον όμιλο Bolloré, τον όμιλο Drahi και τον όμιλο Rothschild. Ο όμιλος Drahi ελέγχεται από τον ομώνυμο Γαλλο-εβραίο επιχειρηματία γαλλικής, πορτογαλικής και εβραϊκής υπηκοότητας, ιδιοκτήτη του τηλεπικοινωνιακού ομίλου Alice και της εβραϊκής καλωδιακής εταιρείας HOT.
IFOP. Ελέγχεται από τη Laurence Parisot, τέως πρόεδρο της Medef, δηλαδή της Ενωσης των Γάλλων εργοδοτών. Κατέχει τον όμιλο Parisot, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικών πωλήσεων στη Γαλλία.
IPSOS. Ελέγχεται από τον Francois Pinault και τον όμιλο επενδύσεων Fidelity. Ο Francois Pinault είναι Γάλλος δισεκατομμυριούχος. Ελέγχει την εταιρεία χαρτοφυλακίου Artemis S.A., στην οποία ανήκουν ο οίκος δημοπρασιών Christies, ο παραγωγός κρασιού Chateau Latour, οι όμιλοι μόδας Gucci, Saint Laurent, Stella McCartney, η Bottega Veneta και ο οίκος μόδας Balenciaga. Οι επενδύσεις Fidelity ή απλά Fidelity είναι εταιρεία hedge fund με έδρα τη Βοστόνη των ΗΠΑ, ελέγχοντας 2,5 τρισ. δολάρια ΗΠΑ.
SOFRES. Ελέγχεται από τον όμιλο επενδύσεων Fidelity (βλέπε παραπάνω).
Μετά την ανάλυση του ποιος ελέγχει ποια εταιρεία δημο(σ)κοπήσεων στη Γαλλία (οι αναγνώστες/τριες που θέλουν περισσότερο λεπτομερή πληροφόρηση μπορούν να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο, όπως το Wikipedia) είναι περισσότερο από φανερό ποια οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα διακυβεύονται αν το κοινό των ΜΜΕ απομαγευτεί από το σανό που προσφέρουν πολλά γαλλικά ΜΜΕ και αρκετές γαλλικές εταιρείες δημο(σ)κοπήσεων και δράσει πολιτικά. Στη χώρα μας έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό μια συζήτηση για τον ρόλο των αποτελεσμάτων των δημο(σ)κοπήσεων.
Ο ρόλος τους δεν είναι πολιτικός, αν και τα τελευταία χρόνια το αναγνωστικό, το τηλεοπτικό και το διαδικτυακό κοινό καθώς και κάποιοι πολιτικοί τούς αποδίδουν -εντελώς λαθεμένα- έναν πολιτικό ρόλο. Με τη γενικευμένη αστάθεια πολιτικών και άλλων προτιμήσεων που επικρατεί στην παγκόσμια δημόσια σφαίρα, μια σοφή συμβουλή θα ήταν να αποταθούν σε αυτούς που ασχολούνται με ιπποδρομιακά στοιχήματα (ως ασφαλέστερο και οικονομικότερο).
Καιρός είναι να αφυπνιστεί και το συλλογικό όργανο αυτών των εταιρειών, ο ΣΕΔΕΑ (sedea.gr) και να συμβάλει σε μια εδώ και πολύ καιρό αναβαλλόμενη συζήτηση με τους σχετικούς θεσμούς. Τα σχετικά περιθώρια στενεύουν πλέον ασφυκτικά.
* ομότιμος καθηγητής Τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών
efsyn.gr