Λουδοβίκος φιλοτεχνών τον Ψαραντώνη

Λουδοβίκος φιλοτεχνών τον Ψαραντώνη

«Με έκπληξη βρίσκομαι μπροστά στα πορτρέτα του Ψαραντώνη, που ζωγράφισε ο Λουδοβίκος. Είναι σαν να ζωγράφισε την Κρήτη, μια Κρήτη βαθιά, αρχέγονη, χωρίς διακοσμητικά. Αυτός είναι ο Ψαραντώνης, ένας μύθος του μέλλοντος». Ετσι περιγράφει τη συνάντησή του με τη ζωγραφική του Λουδοβίκου των Ανωγείων, που έχει ως θέμα μορφές του Ψαραντώνη, οι οποίες αποτυπώνουν τη διαχρονική Ελλάδα, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου.

Γιώργος Σταματόπουλος

Δεν τα ξέραμε αυτά, ότι ο τροβαδούρος των Ανωγείων είναι ένα κρυφό ταλέντο στη ζωγραφική και μάλιστα ικανό να φέρει στον μουσαμά όλη την Κρήτη μέσα από τις μορφές του Ψαραντώνη, μορφές που ανάγλυφα ζωντανεύουν το αρχαίο νησί. Ιδού τι λέει ο ίδιος ο δημιουργός: «Επέλεξα ένα σύμβολο της Κρήτης για μοντέλο και πάνω του να “καρφιτσώσω” στοιχεία προσώπων που με συγκινούν και εκτιμώ, ξεκινώντας από την αρχαία Ελλάδα μέχρι και σήμερα. Ο Ψαραντώνης είναι ήδη ένα κειμήλιο, μια εκδοχή της βαθιάς Κρήτης. Η ικανότητά του να συγκινεί είναι δώρο των θεών της Κρήτης. Μας διδάσκει ότι ο καθένας οφείλει να βρίσκει τον δικό του βηματισμό σε ό,τι κάνει. Να αγαπάς ό,τι σε προίκισε η φύση, καλό, κακό, μέτριο και να πορεύεσαι με τη σκέψη ότι η “θεία” παράδοση θα καταδεχτεί κάτι από το πέρασμά σου από το θαύμα της ζωής».

Ο Ψαραντώνης με μύριες μορφές, που είναι, διαχρονικά, η Κρήτη, η Ελλάδα -αρχαία, μεσαιωνική, βυζαντινή, προεπαναστατική, επαναστατική, σύγχρονη.

Αυτές τις μορφές μπορεί να απολαύσει κανείς στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στις έξι το απόγευμα στη Βικελαία Βιβλιοθήκη, που, όπως όλοι γνωρίζουμε, εδρεύει στο Ηράκλειο Κρήτης και μάλιστα θα διαρκέσει ώς τις 31 Μαρτίου. Ο και ζωγράφος Λουδοβίκος θεωρεί ότι «η τέχνη είναι ένα δώρο του θεού στον άνθρωπο για να ονειρεύεται την αθανασία». Δεν θα διαφωνήσουμε εάν και εφόσον οι έννοιες αυτές είναι απαλλαγμένες από την ποιητική, άμα τε και φιλοσοφική φόρτισή τους. Το εξυπονοεί ο ίδιος: «Εργο τέχνης είναι εκείνο που κινητοποιεί συναισθήματα». Λέει ακόμη: «Είναι τρεις οι διαστάσεις πάνω στο χαρτί· και μια τέταρτη διάσταση των συναισθημάτων, η πιο βασική για την πνευματικότητα ενός έργου».

Δεν χρειάζεται να πούμε κάτι για τον Ψαραντώνη… Αυτές είναι ωραίες εκπλήξεις. Χρειαζόμαστε κι άλλες

Σχόλια (0)

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.