Η Ελλάδα και η Κύπρος αποτελούν τις εξαιρέσεις στον κανόνα που θέλει τα πανεπιστήμια στις περισσότερες χώρες του κόσμου να επιλέγουν και να οργανώνουν τα ίδια τον τρόπο εισαγωγής των νέων φοιτητών/τριών τους στα προγράμματα σπουδών.
Εδώ, την πρωτοβουλία και την τελική απόφαση σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων, αλλά και τους αριθμούς των νεοεισερχομένων έχει το υπουργείο Παιδείας, ενώ παντού αλλού είναι ευθύνη των ίδιων των ιδρυμάτων.
Ιωάννα Κωσταρέλλα*
Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος που έχει να κάνει με τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων, το αδιάβλητο του κεντρικού συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων φαίνεται πως αποτελεί ένα πρώτης τάξεως επιχείρημα για να μην ξεκινούν συζητήσεις αναθεώρησης του ακολουθούμενου πιστά -έτη και έτη τώρα- μοντέλου. Η αλήθεια είναι ότι το κεντρικό σύστημα των εξετάσεων μπορεί να καυχιέται ότι αποτελεί έναν από τους ελάχιστους θεσμούς στη χώρα που θεωρούνται αξιόπιστοι και αδιάβλητοι.
Οταν φτάνουμε, όμως, στο θέμα του καθορισμού του αριθμού των υποψηφίων, εκεί υπάρχει ζήτημα. Εγινε ακόμα μια φορά προφανές από την ανακοίνωση των φετινών βάσεων και τους αριθμούς των επιτυχόντων.
Νέοι και νέες, μελλοντικοί επιστήμονες και επαγγελματίες πέρασαν στα πανεπιστήμια -αφού ΤΕΙ δεν υπάρχουν πλέον- με 0,8 βαθμολογία, καθώς η πληθώρα των θέσεων εγγυάται εισαγωγή ακόμα και σε κάποιον που στην κόλλα έγραψε μόνο το όνομά του.
Παιδιά που ενδεχομένως δεν ήθελαν ποτέ να σπουδάσουν αυτό που έβαλαν στο μηχανογραφικό τους, αλλά το συμπεριέλαβαν στη λογική τού «να έχω ένα πτυχίο».
Από την άλλη, τα ίδια τα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι υποχρεωμένα να υποδεχτούν σε μερικές μέρες στις αίθουσες, στα εργαστήρια και στα αμφιθέατρα (που δεν έχουν) αριθμό φοιτητών πολλαπλάσιο από αυτόν που μπορούν να αντέξουν. Κι εκεί αρχίζουν οι εκπτώσεις. Στις θέσεις στα εργαστήρια, στα συγγράμματα και σε πολλά άλλα.
Είναι ώρα να αλλάξει αυτό και τα πανεπιστήμια να έχουν την ευθύνη για την εισαγωγή των φοιτητών σε σχέση με τον αριθμό, τις προϋποθέσεις και ό,τι άλλο θεωρείται αναγκαίο για τη σωστή λειτουργία τους.
* Επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ
efsyn.gr