Βάιραλ έγινε ο Βέγγος!

Βάιραλ έγινε ο Βέγγος!

Η λέξη «βάιραλ» (viral), που χαρακτηρίζει μια ανάρτηση στα σόσιαλ μίντια η οποία δέχτηκε πάμπολλες επισκέψεις, δεν είναι καινούργια, όμως πολλοί τη μαθαίνουν με λίγα χρόνια καθυστέρηση. Και όχι απλώς τη μαθαίνουν, αλλά δεν διστάζουν να τη χρησιμοποιήσουν στις καθημερινές κουβέντες τους. Bάιραλ δεν γεννιέται κανείς.

Βάιραλ γίνεσαι, όχι εσύ ο ίδιος, αλλά ό,τι ανέβασες στο διαδίκτυο: βίντεο, φωτογραφία, σχόλιο.

Μαριάννα Τζιαντζή

Αναφερόμενος σε ένα πολύ όμορφο γκράφιτι στον τοίχο μιας πολυκατοικίας στην καρδιά της Πάτρας, που απεικονίζει τον Θανάση Βέγγο δρομέα κι έκανε πιένες στο φέισμπουκ, ένας φίλος λέει γελώντας: «Εγινε βάιραλ ο Βέγγος!»

Ο φίλος αυτός δεν έχει ούτε κινητό τηλέφωνο και ούτε χρησιμοποιεί υπολογιστή.

Οι παρόντες βάζουν τα γέλια. «Α, ρε Σάκη, μάθαμε κι εμείς τώρα στα γεράματα το βάιραλ».

Γελάει κι αυτός. «Δεν το ήξερα. Πριν από λίγο καιρό μού το είπανε και μένα. Πώς αλλιώς να το πεις;»

Σουξέ, αυτή ήταν η πρώτη λέξη που ήρθε στον νου μου, καθώς εκείνες τις μέρες έτυχε να διαβάζω κάποιες συνεντεύξεις παλιών λαϊκών τραγουδιστών και μουσικών, οι οποίοι μιλούσαν για τραγούδια τους που έγιναν σουξέ. Μιλούσαν για σουξέ άνθρωποι που μπήκαν από νωρίς στη βιοπάλη, που δεν μπόρεσαν ούτε το Δημοτικό σχολείο να τελειώσουν, πολύ περισσότερο να πάνε σε φροντιστήριο αγγλικών.

«Αλλά και το σουξέ είναι ξένη λέξη», παρατήρησε ο φίλος.

Ναι, ξένη λέξη, που όμως ενσωματώθηκε με φυσικότητα στο λεξιλόγιό μας, όπως έγινε και με τον σουξεδιάρη, το σουξεδιάρικο, το σουξεδάκι. Ενώ το βάιραλ έμεινε εκεί, δεν έφερε το βαϊραλάκι, oύτε το βαϊραλικός/-ή.

Η ετυμολογία του βάιραλ ανιχνεύεται εύκολα. Ομως ενδιαφέρον παρουσιάζει η ταχύτητα με την οποία κάτι γίνεται βάιραλ και μετά ξεγίνεται, ξεχνιέται. Από τα περίφημα «15 λεπτά διασημότητας» που ο καθένας δικαιούται, περάσαμε στη βραχύβια επιτυχία μιας εικόνας, κινούμενης ή μη, και κάποιου κειμένου γραμμένου στην ψηφιακή κινούμενη άμμο. Βραχύβια η γλυκιά γεύση που αφήνει κάθε βάιραλ στον εμπνευστή του. Σαν να λέμε: «Βάιραλ έγιναν τα κεφτεδάκια σου, μαμά. Ούτε ένα δεν έμεινε στην πιατέλα!»

«Πάλι στον πόλεμο, Θανάση», τιτλοφορείται το τεράστιο ασπρόμαυρο γκράφιτι, έργο της ομάδας Political Stencil, που πραγματοποιήθηκε με τη χορηγία της Κινηματογραφικής Λέσχης της Πάτρας. Τα βάιραλ έρχονται και πάνε, όμως αυτός ο Βέγγος, που μοιάζει να έρχεται καταπάνω μας, όπως και ο άλλος, ο Βέγγος της οθόνης, θα ζει και θα βασιλεύει. Το «απόλυτο βάιραλ» γίνεται διαχρονικό σουξέ.

efsyn.gr