Του Aidan Ratchford στο Counter Punch
Απόδοση Ε.Μανουσάκη
«Η κουβανική αντιπροσωπεία απευθύνει χαιρετισμούς στους λαούς της Νότιας Ροδεσίας και της Νοτιοδυτικής Αφρικής, που καταπιέζονται από τις λευκές αποικιοκρατικές μειονότητες. στους λαούς της Basutoland, της Bechuanaland, της Swaziland, της γαλλικής Somaliland, των Άραβων ,της Παλαιστίνης, του Aden και του προτεκτοράτου του Ομάν· και σε όλους τους λαούς που συγκρούονται με τον ιμπεριαλισμό και την αποικιοκρατία. Τους επιβεβαιώνουμε την υποστήριξή μας.»
– Τσε Γκεβάρα, ομιλία στην 19η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, Νέα Υόρκη, 11 Δεκεμβρίου 1964.
Στις 9 Οκτωβρίου 2023, την 56η επέτειο του θανάτου του Ερνέστο «Τσε» Γκεβάρα, η κλιμάκωση της βίας άρχισε ξανά σε όλο το Ισραήλ και την Παλαιστίνη, αφού η Χαμάς ξεκίνησε μια αιφνιδιαστική στρατιωτική επίθεση. Η στρατιωτική επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα ήταν καταστροφική. Η σύμπτωση αυτών των γεγονότων με την επέτειο της δολοφονίας του Γκεβάρα στη Βολιβία αναδεικνύει για άλλη μια φορά τις αλληλένδετες ιστορίες του Τσε Γκεβάρα και της Παλαιστίνης.
Στις 18 Ιουνίου 1959, ο Γκεβάρα επισκέφτηκε τη Λωρίδα της Γάζας, μετά από αίτημα του προέδρου της Αιγύπτου Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ. Η Αίγυπτος – στη συνέχεια η Ηνωμένη Αραβική Δημοκρατία που περιελάμβανε την Αίγυπτο, τη Συρία και την Υεμένη (1958-1961– ήταν το πρώτο σκέλος μιας «αποστολής καλής θέλησης» με επικεφαλής τον Γκεβάρα για λογαριασμό της νέας Κουβανικής κυβέρνησης. Το ταξίδι αποτέλεσε την πρώτη υπερπόντια αποστολή της Κουβανικής Επανάστασης και οδήγησε στη δημιουργία και την ενίσχυση των δεσμών μεταξύ της Κούβας και της Αφρο-Ασίας. Ο Γκεβάρα εξασφάλισε νέες διπλωματικές και εμπορικές σχέσεις για την Κούβα, καθώς απομάκρυνε την πολιτική και οικονομική κυριαρχία των ΗΠΑ. Ήταν αυτό το ταξίδι, που άνοιξε μια νέα σχέση με την Αφρική που έχει άντεξε μέχρι σήμερα, κυρίως με τη συμμετοχή της ουσιαστικής στρατιωτικής υποστήριξης της Κούβας στην επέμβαση στην Αγκόλα ως μέρος του αγώνα ενάντια στο νοτιοαφρικανικό απαρτχάιντ.
Ο Γκεβάρα και η κουβανική αντιπροσωπεία μεταφέρθηκαν πρώτα σε ένα παλαιστινιακό χωριό, το οποίο κατοικήθηκε από 120.000 Παλαιστίνιους πρόσφυγες της Νάκμπα του 1948. Σύμφωνα με τον Omar Fernández Cañizares, έναν λοχαγό στον Κουβανικό Αντάρτικο Στρατό που ανέλαβε αρκετούς σημαντικούς ρόλους στην Επανάσταση – και που συνόδευσε τον Γκεβάρα σε αυτό το ταξίδι – έγιναν μάρτυρες άθλιων συνθηκών. Παρατηρώντας τον εκτοπισμό των Παλαιστινίων, ο Γκεβάρα παρατήρησε στον Φερνάντες: «Κοίτα, αυτό είναι έργο των Γκρίνγκος [Ηνωμένες Πολιτείες]».[1] Ένας πρόσφυγας στη Ράφα πλησίασε τον Γκεβάρα και ζήτησε από τους Κουβανούς να πουν στην Αμερική την αλήθεια για όσα είδαν εκεί . Ο Γκεβάρα αγκάλιασε τον πρόσφυγα και απάντησε ότι η Κούβα θα καταγγείλει αυτό που είχαν δει «ενώπιον όλης της ανθρωπότητας».[2]
Η παρουσία του Γκεβάρα στη Λωρίδα της Γάζας έχει περιγραφεί ως «σημαντική» από τον Παλαιστίνιο ερευνητή Salman Abu Sitta, ο οποίος γράφει ότι αυτή ήταν η «πρώτη φορά που ένας διάσημος επαναστάτης ήρθε να δει την καταστροφή που δημιούργησε ο Al Nakba από πρώτο χέρι». [3] Παρόλα αυτά, η επίσκεψη του Γκεβάρα υποτιμήθηκε και περιέργως παραμένει κάπως άγνωστη μέχρι σήμερα. Σχεδόν δεν υπάρχει καμία αναφορά, ακαδημαϊκή ή άλλη, που να τεκμηριώνει αυτό το ταξίδι ή να του έχει αποδώσει μεγάλη σημασία. Ο Γκεβάρα δεν έγραψε για την επίσκεψη στην έκθεσή του σχετικά με την επίσκεψη στην UAR, τις σκέψεις του σχετικά με το ταξίδι στο «Αφρο-ασιατικό μπαλκόνι» ή τις δύο συνεντεύξεις Τύπου που έδωσε μετά την αποστολή «καλής θέλησης». Και ενώ η Κούβα και η Παλαιστίνη ξεκίνησαν μια κοινή ιστορία αλληλεγγύης, με τους Κουβανούς να προσφέρουν υποτροφίες, υπηκοότητες και υλική υποστήριξη, αυτή πραγματοποιήθηκε αρκετό χρόνο μετά την επίσκεψη του Γκεβάρα.
Σύμφωνα με συνομιλίες του Abu Sitta με συγχρόνους που παρακολούθησαν την επίσκεψη του Γκεβάρα, ο Αργεντινός ήθελε να παράσχει όπλα και στρατιωτική εκπαίδευση στους Παλαιστίνιους, αλλά ο Φιντέλ Κάστρο «ήθελε αυτή τη βοήθεια να συντονιστεί μέσω του Νάσερ»(4).στη συνέχεια αναφέρει ότι ο Γκεβάρα ρωτούσε ένα υπεύθυνο του Παλαιστινιακού camp για το τι κάνουν για να απελευθερώσουν το έθνος τους: «Πού είναι τα στρατόπεδα εκπαίδευσης; Πού είναι τα εργοστάσια για την κατασκευή όπλων; Πού είναι τα κέντρα λαϊκής κινητοποίησης;»[5]
Σύμφωνα με τη Λένα Μέαρι, το παράδειγμα του Γκεβάρα, και η κουβανική επανάσταση ευρύτερα, ήταν πηγές έμπνευσης για την Παλαιστινιακή αντίσταση:
Όπως μου είπε ένας πρώην ηγέτης του PFLP τον Νοέμβριο του 2017: Οι αριστερές παλαιστινιακές οργανώσεις εμφανίστηκαν σε μια ιστορική περίοδο που χαρακτηρίζεται από τη νίκη της επανάστασης στην Κούβα. Ως αναδυόμενη επανάσταση, η παλαιστινιακή επανάσταση χρειαζόταν ιδεολογική, υλική και οπλική υποστήριξη. Χρειαζόταν την εμπειρία των επαναστατικών κινημάτων για να μπορέσει να οικοδομήσει τη δική της συγκεκριμένη εμπειρία. Το κουβανικό επαναστατικό καθεστώς παρείχε [σε] αυτές τις ανάγκες.[6]
Τόσο στα Ηνωμένα Έθνη το 1964 όσο και στην Αφρο-Ασιατική Διάσκεψη στο Αλγέρι το επόμενο έτος, ο Γκεβάρα εξέφρασε την υποστήριξή του στους Παλαιστίνιους. Πράγματι, το 1964, η Κούβα ήταν ένα από τα πρώτα έθνη που αναγνώρισε τη νεοϊδρυθείσα Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης. Αν και συγκεκριμένες πληροφορίες για την επίσκεψη του Γκεβάρα στη Γάζα παραμένουν ασαφείς, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι χρησιμοποίησε διεθνή φόρουμ, εκ μέρους του κουβανικού κράτους, για να στηρίξει την Παλαιστίνη «ενώπιον όλης της ανθρωπότητας».
Πράγματι, η κουβανική κυβέρνηση έχει μια μακρά ιστορία υποστήριξης των Παλαιστινίων. Το 1973, η Κούβα διέκοψε τις σχέσεις με το Ισραήλ και ο Κάστρο μίλησε πολλές φορές για να υπερασπιστεί την Παλαιστίνη, αναπτύσσοντας στενή σχέση με τον ηγέτη της PLO Γιασέρ Αραφατ.
Υπάρχει ένα ευρύτερο πλαίσιο της επίσκεψης του Γκεβάρα στη Γάζα, η οποία συνέπεσε με μια σημαντική στιγμή στην ιστορία τόσο της Κουβανικής Επανάστασης όσο και του «Τρίτου Κόσμου». Η Κουβανική Επανάσταση του 1959 αποτέλεσε την «είσοδο της Λατινικής Αμερικής στο κύκλωμα της σύγχρονης ιστορίας».(7)
Μεταξύ της Ασιατικής-Αφρικανικής Διάσκεψης στο Μπαντούνγκ το 1955 και της ίδρυσης του Κινήματος των Αδεσμεύτων το 1961 στο Βελιγράδι, η Κουβανική Επανάσταση συνέβαλε στη διεύρυνση και στη ριζοσπαστικοποίηση του πολιτικού σχεδίου του «Τρίτου Κόσμου». Ενώ ο αποικισμός είχε τελειώσει πολύ νωρίτερα στη Λατινική Αμερική, η ήπειρος είχε ωστόσο κοινά χαρακτηριστικά υπανάπτυξης, νεο-αποικιοκρατίας και δομικής οικονομικής εξάρτησης, όπως και ο υπόλοιπος «Τρίτος Κόσμος». Ήταν αυτές οι κοινές εμπειρίες που ο Γκεβάρα προσπάθησε να τονίσει στην αποστολή του για την «καλή θέληση», αλλά περαιτέρω, ο Γκεβάρα αγωνίστηκε για ένα νέο, τριηπειρωτικό μπλοκ αντιιμπεριαλιστικών χωρών.
Η επίσκεψη στην Παλαιστίνη είναι ένα σημαντικό γεγονός, αν και συχνά υποτιμάται, στην Κουβανική Επανάσταση, όταν η Κούβα άρχισε να τοποθετείται ως φωνή για τα καταπιεσμένα και υπανάπτυκτα έθνη και κινήματα. Αυτή η κρίσιμη υποστήριξη στα απελευθερωτικά κινήματα συνέβαλε στο η Κούβα να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στη ριζοσπαστικοποίηση του Τρίτου Κόσμου, που έλαβε χώρα μεταξύ Μπαντούνγκ το 1955 και Βελιγραδίου το 1961. Μέχρι την ίδρυση του Κινήματος των Αδεσμεύτων το 1961, το « Το κίνημα του Τρίτου Κόσμου, ή «ουδέτερου», είχε μετατοπιστεί από μια σε μεγάλο βαθμό μέτρια, παθητική, νερουβιανή αδέσμευση, σε ένα ενεργά ριζοσπαστικό, ειλικρινές πολιτικό σχέδιο. Η Κουβανική Επανάσταση συνέπεσε και συνέβαλε σε αυτή τη ριζοσπαστικοποίηση, καθώς έφερε τη Λατινική Αμερική στην ομάδα που άρχισε να αναγνωρίζει απελευθερωτικά κινήματα και χρησιμοποίησε διεθνή φόρουμ για να καταγγείλει τον ιμπεριαλισμό και να δημιουργήσει σχέσεις με ριζοσπαστικά αφρο-ασιατικά κινήματα.
Υπό αυτή την έννοια, το ταξίδι του Γκεβάρα το 1959 στην Αφρο-Ασία είναι ένα σημαντικό γεγονός στη ριζοσπαστικοποίηση του πολιτικού σχεδίου του Τρίτου Κόσμου και στην εδραίωση ενός ριζοσπαστικού, αντιιμπεριαλιστικού μπλοκ που κορυφώθηκε στην Τριηπειρωτική Διάσκεψη του 1966 στην Αβάνα. Το Bandung το 1955 ήταν ένα προηγούμενο κίνημα που βασιζόταν αυστηρά στις υπάρχουσες νομικές δομές και έκανε έκκληση στο σύγχρονο διεθνές δίκαιο. Μέχρι το 1961, το Κίνημα των Αδεσμεύτων είχε αρχίσει να θολώνει τα όρια μεταξύ κυρίαρχων εθνών και μη κρατικών παραγόντων και να μετακινείται από τη νομικίστικη γλώσσα στη ριζοσπαστική, ειλικρινή ρητορική. Το Αλγερινό Εθνικό Μέτωπο της Απελευθέρωσης (FLN) και η ανταρτική κυβέρνηση του Κονγκό, για παράδειγμα, προσκλήθηκαν ως κυρίαρχα έθνη στη σύνοδο κορυφής. Πέντε χρόνια αργότερα, η Αβάνα φιλοξένησε την Τριηπειρωτική Διάσκεψη που συγκέντρωσε 500 αντιπροσώπους από 82 χώρες. Το συνέδριο ίδρυσε τον Οργανισμό Αλληλεγγύης με τους Λαούς της Ασίας, της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής (OSPAAAL), αποτελώντας την επίσημη συμμαχία και των τριών ηπείρων, σε αντίθεση με τον ιμπεριαλισμό και για την υποστήριξη των παγκόσμιων απελευθερωτικών κινημάτων. Η Παλαιστίνη εκπροσωπήθηκε στη Διάσκεψη, και πράγματι συμφωνήθηκε η συμφωνία για μια Τριηπειρωτική συνάντηση στη Γάζα, σε μια συνεδρίαση του 1961 που φιλοξενήθηκε από την Παλαιστινιακή με Επιτροπή για την Αφρο-Ασιατική Αλληλεγγύη.[8]
Η επίσκεψη του Γκεβάρα στη Γάζα ήταν σύντομη, με ελλιπή αναφορά και παραμένει ένα σχετικά ανεξερεύνητο γεγονός στην ιστορία των σχέσεων μεταξύ Κούβας και Παλαιστίνης. Σε όποιο βαθμό κι αν η επίσκεψη του Γκεβάρα συνέβαλε στο να γίνει η υπεράσπιση της Παλαιστίνης παγκόσμιος σκοπός, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι συνέβη σε μια σημαντική χρονική στιγμή για την Κουβανική Επανάσταση και τον «Τρίτο Κόσμο» ευρύτερα και ότι η αλληλεγγύη Κουβανο-Παλαιστινιακής έχει διατηρηθεί σε βάθος χρόνου και στον 21ος αιώνα. Το 2014, για παράδειγμα, μετά την κλιμάκωση της βίας στην περιοχή, η Κούβα έστειλε σημαντική ιατρική βοήθεια στη Γάζα.
Μετά τα πιο πρόσφατα γεγονότα, η κουβανική κυβέρνηση εξέδωσε μια δήλωση στις 14 Οκτωβρίου ζητώντας «κατάπαυση του πυρός και άμεση παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα»:
Το Υπουργείο Εξωτερικών της Δημοκρατίας της Κούβας επαναλαμβάνει τη βαθιά του ανησυχία για την κλιμάκωση της βίας μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης, η οποία είναι συνέπεια δεκαετιών παράνομων πρακτικών κατοχής και αποικισμού του Ισραήλ, κατά κατάφωρη παραβίαση των αναφαίρετων δικαιωμάτων του παλαιστινιακού λαού. την επικράτειά της, καθώς και τη μακροχρόνια παραβίαση των Σκοπών και των Αρχών του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και του Διεθνούς Δικαίου, συμπεριλαμβανομένων πολλών σχετικών ψηφισμάτων του ΟΗΕ.
Η δήλωση ζητούσε περαιτέρω τη «δημιουργία ενός ανεξάρτητου και κυρίαρχου Παλαιστινιακού Κράτους με βάση τα προ του 1967 σύνορα, με πρωτεύουσα την Ανατολική Ιερουσαλήμ, που θα διασφάλιζε εξίσου το δικαίωμα επιστροφής των προσφύγων
Ο Γκεβάρα επισκέφτηκε τη Γάζα για λογαριασμό της κουβανικής κυβέρνησης το 1959 και, 64 χρόνια αργότερα, η Κούβα συνεχίζει να εκφράζει την υποστήριξη στους Παλαιστίνιους. Οι ιδέες του Γκεβάρα ενέπνευσαν επαναστατικές ομάδες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Παλαιστίνης, και η επέτειος του θανάτου του που συμπίπτει με την τελευταία πράξη αντίστασης στη Γάζα αποτελεί παράδειγμα της μακράς ιστορίας της ισραηλινής καταπίεσης και της συνεχιζόμενης διαπλοκής των ιστοριών μεταξύ του Τσε Γκεβάρα και του Παλαιστίνη. Ευρύτερα, είναι ένα ενδιαφέρον ιστορικό γεγονός με το οποίο μπορούμε να εντοπίσουμε τη μακρά ιστορία της κουβανικής αλληλεγγύης με την Παλαιστίνη.
Πρέπει να πω […] σε όλους τους εκατοντάδες εκατομμύρια Αφρο-Ασιάτες ότι … είμαι ένας επιπλέον αδερφός , ένας ακόμη ανάμεσα στα πλήθη των αδελφών σε αυτό το μέρος του κόσμου που περιμένει με άπειρο άγχος τη στιγμή [όταν μπορούμε] να παγιώσουμε το μπλοκ που θα καταστρέψει μια για πάντα την αναχρονιστική παρουσία της αποικιακής κυριαρχίας.[9]
Σημειώσεις.
[1] Omar Fernández Cañizares, Un Viaje Histórico con el Che, La Habana: Ciencias Sociales, First edition ebook, 2014, 33.
[2] Cañizares, Un Viaje, 33.
[3] Salman Abu-Sitta, Che Guevara in Gaza: Palestine Becomes a Global Cause. Middle East Monitor, 2015, 5.
[4] Abu-Sitta, Che Guevara in Gaza, 7.
[5] Abu-Sitta, Che Guevara in Gaza, 7.
[6] Meari, Lena. Reading Che in Colonized Palestine. On analyzing and drawing inspiration from revolutionary Latin American texts. 2018. NACLA Report on the Americas. 52.
[7] Omar Fernández Cañizares, Primer Viaje del Che al Exterior, 50 aniversario, La Habana: Ciencias Sociales, 2010, 122.
[8] Oron, Yitzhak (ed.) (1961). Middle East Record, Vol 2. Tel Aviv: The Reuven Shiloah Research Center, Tel Aviv University.
[9] Guevara, Ernesto. Latin America as seen from the Afro-Asian Balcony. 1959. Humanismo.
Aidan Ratchford is working on his Ph.D. in economic and social history at the University of Glasgow.
redlines.gr/