Συνεχίζεται το πρόγραμμα προώθησης ελληνικών οίνων στην Ιαπωνία, ποιες οι κυριότερες χώρες που εξάγουν στην αγορά της χώρας

Συνεχίζεται το πρόγραμμα προώθησης ελληνικών οίνων στην Ιαπωνία, ποιες οι κυριότερες χώρες που εξάγουν στην αγορά της χώρας

  • |

Συνεχή αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγωγές ελληνικών οίνων στην Ιαπωνία, αν και υπολείπονται των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών (τόσο σε μέγεθος όσο και σε αξίας). Συγκεκριμένα αύξηση, κατά 48,5%, παρουσίασαν οι εξαγωγές ελληνικού οίνου στην ιαπωνική αγορά, κατά το 2016 έναντι του 2015. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Εμπορικών και Οικονομικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Τόκυο, κατά την τριετία 2013-2016, η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών ανήλθε συνολικά σε ποσοστό 185%. Η αξία των εξαγωγών, κατά το 2016, ανήλθε σε 456 χιλιάδες ευρώ. Για την προώθηση των ελληνικών οίνων στην ιαπωνική αγορά ξεκίνησε, το 2015, σχετικό πρόγραμμα προώθησης, που προβλέπει δημοσιεύσεις στον κλαδικό τύπο, επισκέψεις εισαγωγέων και εκπρόσώπων του τύπου στην Ελλάδα, συμμετοχή στις κλαδικές εκθέσεις, διοργάνωση γευσιγνωσιών και θεματικών σεμιναρίων για εξειδικευμένο κοινό, καθώς και εκδηλώσεις για καταναλωτές.
Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Enterprise Greece και το Γραφείο ΟΕΥ Τόκυο και σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι διοργανωτές «έχει έως σήμερα αποφέρει τόσο αύξηση της αξίας των ελληνικών εξαγωγών όσο και διεύρυνση του αριθμού των εισαγωγέων ελληνικών οίνων».

Διαβάστε το πρόγραμμα του 2017 των εκδηλώσεων του προγράμματος

Κατανάλωση
Περισσότερο από το 50% του πληθυσμού καταναλώνει οίνο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, με το 7% εξ αυτών σε ημερήσια πλέον βάση. Οι γυναίκες είναι και οι μεγαλύτερες καταναλώτριες οίνου.

Όσον αφορά τις προτιμήσεις των καταναλωτών, ο κόκκινος οίνος είναι ο πιο δημοφιλής: τουλάχιστον 50% εξ αυτών προτιμούν τον εν λόγω οίνο, έναντι 38% οποίοι προτιμούν λευκό. Η κατανάλωση ροζέ οίνου άρχισε επίσης να σημειώνει σημαντική άνοδο ακολουθώντας τις σχετικές παγκόσμιες τάσεις.

Ο αφρώδης οίνος κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στην ιαπωνική αγορά. Η συνολική εισαγόμενη ποσότητα αφρώδους οίνου αυξήθηκε κατά 14,42  το έτος 2014 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Σημειώνεται πως η Ιαπωνία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως cuvee αφρώδους οίνου.

Ο αφρώδης οίνος είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των γυναικών, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως καταναλώνεται πλέον σε ημερήσια βάση και όχι μόνο σε εορταστικές εκδηλώσεις. Εξάλλου ο αφρώδης οίνος έχει αρχίσει να αντικαθιστά την μπύρα σαν ελκυστικό ποτό, με τα νεότερα στρώματα του πληθυσμού να πρωτοστατούν σε αυτήν την τάση.

Αγορά και ποικιλίες
Η Ιαπωνία παραμένει ακόμη μία από τις δυσκολότερες αγορές οίνου στην Ασία, όπου η πρόσβαση είναι δύσβατη. Σύμφωνα με ευρήματα πρόσφατης έρευνας του πανεπιστημίου «Meiji», το 54% των Ιαπώνων καταναλωτών, όταν σκοπεύει να αγοράσει έναν οίνο, εξετάζει πρωταρχικώς τη χώρα προέλευσής του.

Ως εκ τούτου, Έλληνες παραγωγοί ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν προβλήματα αναγνώρισης στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τους οίνους τους στην Ιαπωνία.

Σε κάθε περίπτωση, οι ποικιλίες σταφυλιών, η ιστορία και η συσκευασία αποτελούν τρεις σημαντικές παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη όταν μία ελληνική επιχείρηση ενδιαφέρεται να εξάγει οίνους στην Ιαπωνία.

Οι κλασσικές ποικιλίες (όπως Cabernet Sauvignon ή Chardonnay) παραμένουν πολύ δημοφιλείς. Επίσης η συσκευασία θεωρείται εξαιρετικά σημαντική, αφού εκλαμβάνεται ως μέρος της καταναλωτικής εμπειρίας.

Οι κυριότεροι προμηθευτές της ιαπωνικής αγοράς
Η Γαλλία παραμένει κορυφαία εξαγωγική χώρα, τόσο με βάση την ποικιλία, όσο και την ποσότητα, ελέγχοντας περίπου το 31,5% της συνολικής αγοράς. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς της Γαλλίας σημειώνει πτωτική πορεία τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας κυρίως του ανταγωνισμού που δέχεται από τις νέες χώρες οίνου (new world wines).

H Iταλία, ως δεύτερη εξαγωγική δύναμη εμφιαλωμένων οίνων στην Ιαπωνία, διαθέτει μερίδιο αγοράς 18,5%. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των ιταλικών εστιατορίων στην Ιαπωνία, ασφαλώς υποστηρίζει την κατανάλωση ιταλικών οίνων.

Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οι οίνοι από την Χιλή που βρίσκονται στην τρίτη θέση. Η συμφωνία ελευθέρου εμπορίου μεταξύ Ιαπωνίας και Χιλής συνέβαλε  στην μείωση των εισαγωγικών δασμών. Οι χιλιανοί οίνοι πωλούνται σε χαμηλές τιμές στα ιαπωνικά σούπερ μάρκετ και κάβες, έχοντας έτσι εδραιώσει σταθερή παρουσία στις ιαπωνικές «Izakaya» (παραδοσιακές ιαπωνικές ταβέρνες).

Τέταρτη εξαγωγική δύναμη οι Η.Π.Α. με μερίδιο αγοράς 6,4%. Η California διαθέτει εξαιρετική εικόνα ως οινοπαραγωγική περιοχή μεταξύ των Ιαπώνων καταναλωτών και η ονομασία «Napa» έχει εξαιρετική φήμη και είναι συνδεδεμένη με μία εικόνα υψηλής ποιότητας οίνου. Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η χαμηλή τιμή των αμερικανικών οίνων.

Πέμπτη εξαγωγική δύναμη η Ισπανία, με αυξανόμενες εξαγωγές οίνων τα τελευταία χρόνια. Οι αυξημένες ισπανικές εξαγωγές μπορούν να αποδοθούν στην καλή φήμη του ισπανικού οίνου μεταξύ των Ιαπώνων καταναλωτών, καθώς και στις χαμηλές τιμές του. Επιθετικό μάρκετινγκ και εντατική προώθηση εντός Ιαπωνίας, διά συνεχούς υποστήριξης από τον ισπανικό οργανισμό προώθησης (ICEX), είχαν ως αποτέλεσμα την ενδυνάμωση της θέσεως των ισπανικών οίνων στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Επί πλέον, ο ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός των ισπανικών εστιατορίων στο Τόκυο και η μεγάλη διαθεσιμότητα ισπανικών προϊόντων σε πολλά σούπερ μάρκετ συνέβαλαν στη γενικότερη προώθηση των εν λόγω οίνων.

Υπόλοιπες χώρες κατά σειρά κατάταξης οι οποίες εξάγουν επιτυχώς εμφιαλωμένο οίνο στην Ιαπωνία είναι: η Αυστραλία, Γερμανία, Αργεντινή, Ν. Ζηλανδία, η Ν. Αφρική, Πορτογαλία, η Αυστρία κλπ.

agrotypos.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος