Αυτά είναι τα νέα προαπαιτούμενα που δεσμεύτηκε η Αθήνα προς το ΔΝΤ

Αυτά είναι τα νέα προαπαιτούμενα που δεσμεύτηκε η Αθήνα προς το ΔΝΤ

  • |

Το ανώτατο όριο χρέους 325 δισ. ευρώ της κεντρικής κυβέρνησης κατά τη διάρκεια του προγράμματος, το οποίο αφορά και τις δανειακές δόσεις του ESM, φέρεται να έχει αποδεχθεί η Αθήνα, με αποτέλεσμα η χώρα να μην μπορεί να δημιουργήσει νέο χρέος. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να διασφαλίσει και το αποθεματικό στο οποίο στόχευε.

«Το πρόγραμμα παρέχει αφενός χώρο για βαθύτερες μεταρρυθμίσεις τις οποίες η Ελλάδα χρειάζεται προκειμένου να ευημερήσει εντός της Ευρωζώνης, αφετέρου ένα πλαίσιο για τους Ευρωπαίους εταίρους της χώρας ώστε να παραδώσουν περαιτέρω ελάφρυνση χρέους για την ανάκτηση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους», είχε δηλώσει χθες η Κριστίν Λαγκάρντ.

Από τη μία πλευρά το ΔΝΤ πιέζει την Αθήνα για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων, από την άλλη πλευρά την Ευρωζώνη για άμεση ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου όρου στη συμφωνία με το ΔΝΤ, ανατρέπει τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την έκδοση νέου ομολόγου.

Στη νέα έκθεση βιωσιμότητας του ΔΝΤ που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, παραμένουν οι εκτιμήσεις για “μαξιλάρι” 10 δισ. ευρώ που θα πρέπει να υπάρχει ώστε να καλύψει “ενδεχόμενες πρόσθετες ανάγκες τραπεζικής στήριξης”, αν και όπως αναφέρεται “το ποσό αυτό μπορεί να μην είναι επαρκές”.

Παράλληλα, το ΔΝΤ ζητεί τα αντίμετρα να καθυστερήσουν τουλάχιστο έως το 2023, αφήνοντας ωστόσο, ανοιχτό παράθυρο για “χαλάρωση” των δημοσιονομικών στόχων νωρίτερα λέγοντας ότι το 2018 αν πιαστεί ο στόχος για πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ αντί για 3,5%.

Σε ό,τι αφορά το εργασιακό, ζητεί να μην αναστραφούν οι παρεμβάσεις στις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετά το τέλος του προγράμματος, αλλά και να ανοίξει περισσότερο το εμπόριο τις Κυριακές.

Το ΔΝΤ επισημαίνει ότι το χρέος θα μειωθεί στο 160% του ΑΕΠ μέχρι το 2022. Οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης θα υπερβαίνουν το όριο του 15% του ΑΕΠ μέχρι το 2028 και το όριο 20% μέχρι το 2033 φτάνοντας μάλιστα στο 45% έως το 2060. Επίσης το χρέος προβλέπεται να μειωθεί σταδιακά σε περίπου 150% έως το 2030, αλλά και ότι θα αυξάνεται στη συνέχεια, φθάνοντας το 195% περίπου του ΑΕΠ έως το 2060.

“Οι ελληνικές αρχές σημειώνουν ότι οι επικαιροποιημένες εκτιμήσεις βιωσιμότητας του ΔΝΤ παραμένουν συντηρητικές και πιο κοντά σε ένα αρνητικό σενάριο. Οι ελληνικές αρχές πιστεύουν ότι η ανάλυση δεν λαμβάνει επαρκώς υπόψη τις επιπτώσεις των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για άλλες επενδυτικές πρωτοβουλίες, τα μελλοντικά επιτόκια της αγοράς και τα συμφωνημένα δημοσιονομικά πλεονάσματα”, επισημαίνει ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ, στην επιστολή του.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ελληνικές αρχές προσβλέπουν σε ένα μηχανισμό που θα συνδέει την ελάφρυνση του χρέους με μέτρα για την ανάπτυξη συνοδευόμενο από πρόσθετη ελάφρυνση του χρέους την οποία θα λάβει η ΕΕ αν κριθεί αυτό αναγκαίο μετά από μία επικαιροποιημένη έκθεση βιωσιμότητας.

Στην έκθεση αποτίμησής του, το ΔΝΤ επιμένει ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2022 πρέπει να επιτραπεί να μειωθούν στο 1,5% του ΑΕΠ, ώστε να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος προκειμένου να στηριχθεί ένα κοινωνικό δίκτυ προστασίας, οι δημόσιες επενδύσεις και να μειωθούν οι φόροι.

Ωστόσο προσθέτει ότι προς το παρόν οι θεσμοί της ΕΕ αναμένουν πιο φιλόδοξα μακροπρόθεσμα πρωτογενή πλεονάσματα και αυτό το θέμα μένει να λυθεί στο πλαίσιο των συζητήσεων για το χρέος.

Παράλληλα, εκτιμά πως μία στρατηγική μείωσης του χρέους η οποία βασίζεται στη διατήρηση πολύ υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων ή πολύ ισχυρής ανάπτυξης για μεγάλες περιόδους δεν είναι αξιόπιστη, ακόμα και με πλήρη εφαρμογή των σχεδιαζόμενων πολιτικών. Έτσι περαιτέρω συζητήσεις είναι αναγκαίες για μία στρατηγική η οποία θα βασίζεται σε ρεαλιστικές παραδοχές και με τον κοινό στόχο μιας ελάφρυνση του χρέους ώστε να ανακτήσει τη βιωσιμότητά του.

Εκτός από τα νέα μνημόνια και τις θέσεις του ΔΝΤ, στην έκθεση περιλαμβάνονται και οι επιστολές της ελληνικής πλευράς.

Η ελληνική πλευρά συνοδευτική επιστολή πρόθεσης (letter of intent) την οποία υπογράφουν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, και κεντρικός Τραπεζίτης, Γιάννης Στουρνάρας, καταγράφει τα μέτρα που έχει ήδη λάβει και περιγράφει τα επόμενα που δεσμεύεται να εφαρμόσει. Η αθήνα δεσμεύεται για αυστηρότερους όρους για τον αριθμό απασχολούμενων στο δημόσιο, για τις παρεμβάσεις στις οφειλές προς ιδιώτες και στις αγορές, για όρια στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου, στις επιδόσεις του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, αλλά και για τις επιδόσεις του ΚΕΑΟ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το capital.gr, η Ελλάδα δεσμεύεται να προχωρήσει σε 21 επιπλέον νέα “προαπαιτούμενα” με σαφή χρονικό προσδιορισμό:

Α. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ

Έως τον Σεπτέμβριο του 2017

1. Νόμος για τον καθορισμό ανώτατων ορίων για συμβάσεις ορισμένου χρόνου για το 2017-18. Διασφάλιση ότι οι μετατροπές προσωρινών σε μόνιμες θέσεις μετά από δικαστικές αποφάσεις είναι σύμφωνες με το Μνημόνιο.

2. Θέσπιση νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης στην δικαιοσύνη.

3. Ολοκλήρωση ανεξάρτητης αξιολόγησης (από ανεξάρτητο ελεγκτή) στις οφειλές του κράτους προς ιδιώτες.

Έως τον Οκτώβριο του 2017

4. Ενσωμάτωση της κεντρικής κυβέρνησης και άλλων μεγάλων φορέων της γενικής κυβέρνησης στον κεντρικό λογαριασμό χαρτοφυλακίου του Δημοσίου.

Έως τον Δεκέμβριο του 2017

5. Ολοκλήρωση του επανϋπολογισμού των συντάξεων στο ήμισυ των συνταξιούχων

6. Διασφάλιση ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων διαθέτει κατάλληλα συστήματα ανάλυσης κινδύνου και εξειδικευμένο προσωπικό.

7. Τροποποίηση του κώδικα δημόσιων εσόδων συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών δημοπρασιών.

8. Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις τιμές της αγοράς.

Εως τον Μάρτιο του 2018

9. Θέσπιση νομοθεσίας για την κωδικοποίηση και την απλούστευση της νομοθεσίας ΦΠΑ, αντιμετώπιση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ.

Εως τον Ιούνιο του 2018

10. Νομοθέτηση και εφαρμογή ενός σύγχρονου και εκσυγχρονισμένου συστήματος κοινωνικών επιδομάτων στέγασης, οικογενειακών και αναπηρικών παροχών αναπηρίας, εξορθολογισμός των υπαρχόντων κοινωνικών προγραμμάτων.

11. Εφαρμογή ενός διαφανούς συστήματος για την παρακολούθηση της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Β. ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ

Εως τον Ιούλιο του 2017

12.Καθολική εφαρμογή του εξωδικαστικού.

13. Πλήρης εφαρμογή του συστήματος των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

14. Ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης των συνδίκων πτώχευσης.

Έως τον Σεπτέμβριο του 2017

15. Ολοκλήρωση από την ΤτΕ των παρεμβάσεων στις μη συστημικές τράπεζες και διασφάλιση ότι ι συνεταιριστικές τράπεζες καλύπτουν πιθανές κεφαλαιακές ελλείψεις.

16. Τροποποίηση της νομοθεσίας για την ενίσχυση της θέσης των εξασφαλισμένων πιστωτών.

Γ. ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ

Έως τον Σεπτέμβριο του 2017

17. Ανάλυση του υφιστάμενου πλαισίου και νομοθέτηση παρεμβάσεων για την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής για την ψήφιση της απεργίας στο 50% των εκπροσώπων των συνδικάτων.

18. Ολοκλήρωση των παρεμβάσεων της εργαλειοθήκης 3 του ΟΟΣΑ

19. Υιοθέτηση οριζόντιων μέτρων για τη διευκόλυνση της αδειοδότησης των επενδύσεων.

Εως τον Δεκέμβριο του 2017

20. Νομοθεσία για την κατάργηση των εναπομενόντων περιορισμών (π.χ. γεωγραφική θέση, τιμολόγηση, εγκατάσταση κ.λπ.) για βασικά επαγγέλματα (π.χ. παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, νομικούς κ.λπ.).

Εως τον Ιούνιο του 2018

21. Εφαρμογή των φάσεων παρακολούθησης της μεταρρύθμισης της αδειοδότησης επενδύσεων.

economy365.gr