Για το σύγχρονο φεμινιστικό κίνημα που έχουμε ανάγκη

Για το σύγχρονο φεμινιστικό κίνημα που έχουμε ανάγκη

  • |

Το εισηγητικό κείμενο της εκδήλωσης «Εμπειρίες και συμπεράσματα από τους αγώνες του φεμινιστικού κινήματος στην Ελλάδα», που διοργανώθηκε στα πλαίσια του Camping Resist.Reclaim.Revolt τον Αύγουστο του 2021.

Στα τέλη Αυ­γού­στου κα­τα­γρά­φη­κε στη χώρα μας η ένατη γυ­ναι­κο­κτο­νία από την αρχή του έτους και η έβδο­μη μέσα στο κα­λο­καί­ρι, με θύμα μία 50χρο­νη γυ­ναί­κα στη Θεσ­σα­λο­νί­κη και δρά­στη – για ακόμη μία φορά- το σύ­ντρο­φό της. Σύμ­φω­να με τα επί­ση­μα στοι­χεία που έχουν ανα­κοι­νω­θεί, μόνο το πρώτο δε­κα­πεν­θή­με­ρο του Αυ­γού­στου στις αρχές έφτα­σαν συ­νο­λι­κά 554 κα­ταγ­γε­λί­ες για πε­ρι­στα­τι­κά εν­δο­οι­κο­γε­νεια­κής βίας σε όλη την επι­κρά­τεια. Και αυτή είναι μόνο η κο­ρυ­φή του πα­γό­βου­νου, με δε­δο­μέ­νο ότι τα πε­ρι­στα­τι­κά κα­κο­ποί­η­σης και έμ­φυ­λης βίας υπο­κα­τα­γρά­φο­νται, είτε λόγω μη κα­ταγ­γε­λί­ας είτε λόγω ολι­γω­ρί­ας των αρχών στη δια­χεί­ρι­ση των κα­ταγ­γε­λιών.

Χρύσα Τσικαλουδάκη

Σε αυτή τη συν­θή­κη ήρθε να προ­στε­θεί  κα­ταγ­γε­λία 17χρο­νης για βια­σμό της υπό την επή­ρεια του αλ­κο­όλ από γνω­στό πο­δο­σφαι­ρι­στή και αθλη­τι­κό πα­ρά­γο­ντα. Ήδη η γραμ­μή της υπε­ρά­σπι­σης κι­νεί­ται στην κα­τεύ­θυν­ση του δια­συρ­μού της κα­ταγ­γέλ­λου­σας και της επί­κλη­σης του πα­ρου­σια­στι­κού της («μοιά­ζει πολύ με­γα­λύ­τε­ρη») και της συ­μπε­ρι­φο­ράς της («δια­σκέ­δα­ζαν μαζί νω­ρί­τε­ρα», «πήγε στο σπίτι του») ως «τεκ­μη­ρί­ων» της συ­ναί­νε­σής της. Ταυ­τό­χρο­να από τους κύ­κλους φι­λά­θλων –και όχι μόνο–  δεν έλει­ψαν οι φωνές που έσπευ­σαν να «δι­κά­σουν» την κα­ταγ­γέλ­λου­σα με επι­χει­ρή­μα­τα που ανα­πα­ρά­γουν πιστά την κουλ­τού­ρα του βια­σμού.

Το ελ­λη­νι­κό #metoo του πε­ρα­σμέ­νου χει­μώ­να συ­νέ­βα­λε πολύ ου­σια­στι­κά στην ορα­τό­τη­τα του φαι­νο­μέ­νου της σε­ξι­στι­κής βίας και άνοι­ξε για πρώτη φορά πλα­τιά στην ελ­λη­νι­κή κοι­νω­νία τη σχε­τι­κή συ­ζή­τη­ση. Την ίδια στιγ­μή, όμως, είναι φα­νε­ρό πως μένει πολύς δρό­μος να δια­νυ­θεί μέχρι την εκρί­ζω­ση μίας μορ­φής βίας και κα­τα­πί­ε­σης, την οποία εκτρέ­φει το ίδιο το σύ­στη­μα.

Με αυτή την πα­ρα­δο­χή, θε­ω­ρού­με ανα­γκαίο να ανοί­ξει στους κόλ­πους του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος  μία ου­σια­στι­κή συ­ζή­τη­ση για το πώς μπο­ρού­με να αντι­πα­λέ­ψου­με την επί­θε­ση στα δι­καιώ­μα­τα και τις ζωές μας. Ως συμ­βο­λή σε αυτή τη συ­ζή­τη­ση, πα­ρα­θέ­του­με το ει­ση­γη­τι­κό κεί­με­νο της εκ­δή­λω­σης «Εμπει­ρί­ες και συ­μπε­ρά­σμα­τα από τους αγώ­νες του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος στην Ελ­λά­δα», που διορ­γα­νώ­θη­κε στα πλαί­σια του Camping Resist.​Reclaim.​Revolt τον Αύ­γου­στο του 2021.

———

Εδώ και δε­κα­ε­τί­ες το σύ­στη­μα προ­σπα­θεί να μας πεί­σει ότι η κα­τα­πί­ε­ση και οι δια­κρί­σεις είναι φαι­νό­με­να που η «πο­λι­τι­σμέ­νη Δύση» έχει αφή­σει προ πολ­λού πίσω της, με την έμ­φυ­λη ισό­τη­τα να είναι  κε­κτη­μέ­νη και τους γυ­ναι­κεί­ους κοι­νω­νι­κούς και πο­λι­τι­κούς αγώ­νες πα­ρω­χη­μέ­νους.

Το αφή­γη­μα αυτό δια­ψεύ­δουν οι ίδιες οι γυ­ναί­κες σε όλον τον κόσμο με τους ζω­ντα­νούς αγώ­νες τους για ισό­τη­τα και ζωή με δι­καιώ­μα­τα: από τις φε­μι­νι­στι­κές απερ­γί­ες για την 8η Μάρτη σε όλο τον κόσμο -με καρ­διά την Ισπα­νία-, μέχρι το κί­νη­μα Ni una menos στη Λα­τι­νι­κή Αμε­ρι­κή και τον αγώνα για την υπε­ρά­σπι­ση των ανα­πα­ρα­γω­γι­κών δι­καιω­μά­των σε πολ­λές χώρες του κό­σμου. Ακόμη και στον ανε­πτυγ­μέ­νο Δυ­τι­κό κόσμο, βλέ­που­με τις γυ­ναί­κες να βγαί­νουν στο δρόμο είτε για να διεκ­δι­κή­σουν δι­καιώ­μα­τα που δεν έχουν ακόμη κα­το­χυ­ρω­θεί σε νο­μι­κό επί­πε­δο (στην Αρ­γε­ντι­νή μόλις πριν λί­γους μήνες κα­το­χυ­ρώ­θη­κε νο­μι­κά το δι­καί­ω­μα σε νό­μι­μη και ασφα­λή έκτρω­ση έπει­τα από πο­λύ­μη­νες μα­ζι­κές γυ­ναι­κεί­ες δια­δη­λώ­σεις), είτε για να υπε­ρα­σπι­στούν δι­καιώ­μα­τα μέχρι πρό­τι­νος κε­κτη­μέ­να, που το σύ­στη­μα θέτει ξανά υπό δια­κύ­βευ­ση (απα­γό­ρευ­ση του δι­καιώ­μα­τος στην έκτρω­ση στην Πο­λω­νία, από­συρ­ση της Τουρ­κί­ας από τη Σύμ­βα­ση της Κων­στα­ντι­νού­πο­λης, κ.ά.).

Αντί­στοι­χα και στην Ελ­λά­δα, την τε­λευ­ταία πε­ντα­ε­τία το φε­μι­νι­στι­κό κί­νη­μα βρί­σκε­ται σε τρο­χιά ανο­δι­κή. Η δυ­να­μι­κή αυτή τρο­φο­δο­τεί­ται σε με­γά­λο βαθμό από το πα­ρα­πά­νω πα­γκό­σμιο ξέ­σπα­σμα των φε­μι­νι­στι­κών αγώ­νων – αυτό που έχει απο­κλη­θεί ως τέ­ταρ­το κύμα φε­μι­νι­σμού. Την ίδια στιγ­μή, οι γυ­ναί­κες στην Ελ­λά­δα κι­νη­το­ποιού­νται επει­δή βρί­σκο­νται αντι­μέ­τω­πες με μία πο­λυ­ε­πί­πε­δη θε­σμι­κή επί­θε­ση σε μία σειρά δι­καιω­μά­των τους.

Φτω­χο­ποί­η­ση

Κατά τη δε­κα­ε­τία της κρί­σης οι μη προ­νο­μιού­χες γυ­ναί­κες, οι γυ­ναί­κες  της ερ­γα­τι­κής τάξης, έγι­ναν οι «φτω­χό­τε­ρες των φτω­χών». Ούσες ήδη υπο­α­μει­βό­με­νες, επλή­γη­σαν δυ­σβά­στα­χτα από τις μι­σθο­λο­γι­κές πε­ρι­κο­πές, ενώ, συγ­χρό­νως, απο­τέ­λε­σαν κατά πλειο­νό­τη­τα τη δε­ξα­με­νή από την οποία αντλή­θη­κε ελα­στι­κό ερ­γα­τι­κό δυ­να­μι­κό. Η διά­λυ­ση του κοι­νω­νι­κού κρά­τους, η απο­διάρ­θρω­ση των δομών και των υπη­ρε­σιών που εξυ­πη­ρε­τού­σαν τις όποιες μέχρι τότε πο­λι­τι­κές της φρο­ντί­δας με­τα­κύ­λη­σαν εξ ολο­κλή­ρου στις γυ­ναί­κες τα βάρη της ανα­τρο­φής των παι­διών, των οι­κια­κών ερ­γα­σιών, της φρο­ντί­δας των ηλι­κιω­μέ­νων.

Σε αυτό το έδα­φος, η συν­θή­κη της παν­δη­μί­ας ήρθε να γι­γα­ντώ­σει όλη αυτή την αό­ρα­τη κα­τα­πί­ε­ση. Με το ΕΣΥ στα πρό­θυ­ρα της κα­τάρ­ρευ­σης, την πρω­το­βάθ­μια φρο­ντί­δα υγεί­ας ανύ­παρ­κτη, με κλει­στά τα σχο­λεία και τους παι­δι­κούς σταθ­μούς, οι γυ­ναί­κες επω­μί­στη­καν την «ατο­μι­κή ευ­θύ­νη» της 24ω­ρης κατ’ οίκον φρο­ντί­δας των αρ­ρώ­στων, των ηλι­κιω­μέ­νων, των παι­διών.

Γυ­ναι­κο­κτο­νί­ες και έμ­φυ­λη βία

Είναι σαφές ότι η έμ­φυ­λη ανι­σό­τη­τα πατά πάνω στη συ­στη­μι­κή αντι­με­τώ­πι­ση των γυ­ναι­κών ως πο­λι­τών δεύ­τε­ρης – βοη­θη­τι­κής κα­τη­γο­ρί­ας: ως υπο­α­μει­βό­α­με­νου ερ­γα­τι­κού δυ­να­μι­κού, φθη­νού και συμ­φέ­ρο­ντος, στην ερ­γα­σία και ως μη­χα­νής κοι­νω­νι­κής ανα­πα­ρα­γω­γής στο σπίτι, μέσω της απλή­ρω­της οι­κια­κής ερ­γα­σί­ας. Η υπο­τί­μη­ση της αξίας της ζωής των γυ­ναι­κών και η αντι­κει­με­νο­ποί­η­ση του γυ­ναι­κεί­ου σώ­μα­τος είναι τα βα­θύ­τε­ρα συ­στη­μι­κά αίτια της έκρη­ξης της έμ­φυ­λης βίας που αυτό το κα­λο­καί­ρι έγινε πιο ορατή από ποτέ. Μέσα στο τε­λευ­ταίο δί­μη­νο κα­τα­γρά­φη­καν έξι γυ­ναι­κο­κτο­νί­ες, με το μο­τί­βο να είναι πα­νο­μοιό­τυ­πο: γυ­ναί­κες που βρί­σκο­νταν σε κα­κο­ποι­η­τι­κές σχέ­σεις και όταν προ­σπά­θη­σαν να δια­φύ­γουν βρέ­θη­καν εκτε­θει­μέ­νες στη δο­λο­φο­νι­κή βία των γυ­ναι­κο­κτό­νων, αφού προη­γου­μέ­νως είχαν συ­να­ντή­σει την εγκλη­μα­τι­κή αδια­φο­ρία των αρχών και την απου­σία της οποιασ­δή­πο­τε κρα­τι­κής στή­ρι­ξης.

Όσο όμως οι δεί­κτες της βίας εκτι­νάσ­σο­νται, τόσο οι γυ­ναί­κες ορ­γι­ζό­μα­στε και κι­νη­το­ποιού­μα­στε: το μαρ­τυ­ρούν οι μα­ζι­κές απερ­για­κές συ­γκε­ντρώ­σεις των τε­λευ­ταί­ων χρό­νων για την 8η Μάρτη. Η με­τα­φο­ρά του συν­θή­μα­τος της πα­γκό­σμιας φε­μι­νι­στι­κής απερ­γί­ας στην Ελ­λά­δα και η διορ­γά­νω­ση απερ­για­κών κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων για την 8η Μάρτη με τη συμ­με­το­χή-στή­ρι­ξη συν­δι­κά­των και σω­μα­τεί­ων απο­τε­λεί ση­μείο-το­μή για το ελ­λη­νι­κό φε­μι­νι­στι­κό κί­νη­μα. Το 2018 η οργή για τη γυ­ναι­κο­κτο­νία της Ελέ­νης Το­πα­λού­δη εκ­φρά­στη­κε μέσα από αυ­θόρ­μη­τες μα­ζι­κές πο­ρεί­ες γυ­ναι­κών και δρά­σεις σε πολ­λές πό­λεις της Ελ­λά­δας. Η φε­τι­νή εμπει­ρία του ελ­λη­νι­κού metoo έσπα­σε τη σιωπή και τη συ­γκά­λυ­ψη και αξί­ω­σε από την κοι­νω­νία να αντι­κρύ­σει το φαι­νό­με­νο της έμ­φυ­λης βίας.

Απέ­να­ντι σε αυτή την αυ­ξη­μέ­νη ορα­τό­τη­τα και ευαι­σθη­το­ποί­η­ση της κοι­νω­νί­ας, το σύ­στη­μα αντε­πι­τί­θε­ται με διά­φο­ρους τρό­πους. Άλ­λο­τε προ­σπα­θεί να συ­σκο­τί­ζει (victim blaming, ψυ­χια­τρι­κο­ποί­η­ση των δρα­στών έμ­φυ­λων εγκλη­μά­των, συ­γκά­λυ­ψη, κ.ά.) τα πραγ­μα­τι­κά αίτια της κα­τα­πί­ε­σης και της βίας  και άλ­λο­τε επι­χει­ρεί να εν­σω­μα­τώ­νει πτυ­χές του λόγου ή των αι­τη­μά­των του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος. Η πρό­σφα­τη δη­μό­σια το­πο­θέ­τη­ση της ΠτΔ υπέρ της νο­μι­κής ανα­γνώ­ρι­σης του όρου «γυ­ναι­κο­κτο­νία» (με αφορ­μή τις γυ­ναι­κο­κτο­νί­ες σε Φο­λέ­γαν­δρο και Γλυκά Νερά) απο­τε­λεί αντι­προ­σω­πευ­τι­κό πα­ρά­δειγ­μα του λόγου ενός «θε­σμι­κού φε­μι­νι­σμού», που έχει  κάνει την εμ­φά­νι­σή του και στην Ελ­λά­δα. Όσο όμως και αν ο φε­μι­νι­σμός αυτός επι­δί­δε­ται σε εκ­κλή­σεις για θε­σμι­κή επα­γρύ­πνη­ση και υιο­θε­τεί ορι­σμέ­να από τα θε­σμι­κά αι­τή­μα­τα του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος, ήταν και πα­ρα­μέ­νει εχθρι­κός απέ­να­ντι στις διεκ­δι­κή­σεις που θα επι­τρέ­ψουν υλικά στις μη προ­νο­μιού­χες γυ­ναί­κες να απαλ­λα­γούν από τα δεσμά της κα­τα­πί­ε­σης, της βίας, της ανι­σό­τη­τας.

Όμως η γυ­ναι­κεία απε­λευ­θέ­ρω­ση δε θα έρθει με γε­νι­κό­λο­γα αι­τή­μα­τα εν­δυ­νά­μω­σης και «παι­δεί­ας» εκ μέ­ρους προ­νο­μιού­χων γυ­ναι­κών με θε­σμι­κό ρόλο, ούτε με δια­δι­κτυα­κές πλατ­φόρ­μες #metoo ή κί­βδη­λα προ­ο­δευ­τι­κές με­ταρ­ρυθ­μί­σεις ενταγ­μέ­νες σε νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρα, αντι­δρα­στι­κά νο­μο­σχέ­δια (Νόμος Χα­τζη­δά­κη, Νόμος Τσιά­ρα). Απέ­να­ντι σε αυτές τις συ­στη­μι­κές φωνές έχου­με ανά­γκη από ένα φε­μι­νι­σμό «του 99%». Ένα φε­μι­νι­σμό τα­ξι­κό, δια­θε­μα­τι­κό, με ανα­φο­ρά στις μη προ­νο­μιού­χες, τις ερ­γα­ζό­με­νες, τις άνερ­γες, τις πολ­λα­πλά κα­τα­πιε­ζό­με­νες (με­τα­νά­στριες, ΛΟ­ΑΤ­ΚΙΑ+, ανά­πη­ρες, σε­ξερ­γά­τριες, κ.ό.κ.), ένα φε­μι­νι­σμό που αντι­λαμ­βά­νε­ται τη σύν­δε­ση της κα­τα­πί­ε­σης με την εκ­με­τάλ­λευ­ση. Χρεια­ζό­μα­στε ένα φε­μι­νι­σμό αγω­νι­στι­κό και κι­νη­μα­τι­κό, που επι­διώ­κει να συν­δέ­ε­ται με το ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα και αξιο­ποιεί τις πρα­κτι­κές του (απερ­γί­ες, δια­δη­λώ­σεις, κλπ) για να προ­ω­θή­σει τις διεκ­δι­κή­σεις των γυ­ναι­κών, όπως έγινε με την πα­γκό­σμια φε­μι­νι­στι­κή απερ­γία.

Φε­μι­νι­στι­κές συλ­λο­γι­κό­τη­τες

Μέσα από αυτή την πε­ρι­γρα­φή ανα­δει­κνύ­ε­ται η ανά­γκη για φε­μι­νι­στι­κές πρω­το­βου­λί­ες, συλ­λο­γι­κό­τη­τες, ομά­δες, οι οποί­ες – χωρίς να υπο­κα­θι­στούν τις δομές του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος (σω­μα­τεία, κλπ)- θα επε­ξερ­γά­ζο­νται, θα εξει­δι­κεύ­ουν και θα προ­ω­θούν τις γυ­ναι­κεί­ες διεκ­δι­κή­σεις, συμ­βάλ­λο­ντας στη συ­γκρό­τη­ση ενός σύγ­χρο­νου ρι­ζο­σπα­στι­κού φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος. Στους κοι­νω­νι­κούς χώ­ρους (χώ­ρους ερ­γα­σί­ας, σω­μα­τεία, φοι­τη­τι­κούς συλ­λό­γους, κ.ό.κ.) οι πρω­το­βου­λί­ες αυτές έχουν να παί­ξουν έναν πολύ ση­μα­ντι­κό ρόλο ανα­δει­κνύ­ο­ντας τη έμ­φυ­λη διά­στα­ση μίας σει­ράς ζη­τη­μά­των: από το θε­σμι­κό σε­ξι­σμό των εκά­στο­τε κρα­τι­κών πο­λι­τι­κών μέχρι τον κα­θη­με­ρι­νό σε­ξι­σμό στην ερ­γα­σία, μέσα στα Πα­νε­πι­στή­μια και τα σχο­λεία, στο δρόμο.

Το πρό­σφα­το πα­ρά­δειγ­μα του νόμου Χα­τζη­δά­κη είναι εν­δει­κτι­κό. Πρό­κει­ται για ένα νο­μο­θέ­τη­μα απει­λη­τι­κό για θε­με­λιώ­δεις κα­τα­κτή­σεις του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος και επι­θε­τι­κό προς το σύ­νο­λο των ερ­γα­ζο­μέ­νων. Ταυ­τό­χρο­να, έχει και μία ιδιαί­τε­ρη έμ­φυ­λη διά­στα­ση (ο ίδιος ο Υπουρ­γός δια­τρά­νω­νε πόσο θα διευ­κο­λύ­νει η τη­λερ­γα­σία τις γυ­ναί­κες, «για την εναρ­μό­νι­ση της επαγ­γελ­μα­τι­κής και οι­κο­γε­νεια­κής ζωής»). Ως Συ­νέ­λευ­ση 8 Μάρτη ήδη από νωρίς εντο­πί­σα­με την έμ­φυ­λη πλευ­ρά του νόμου και επι­διώ­ξα­με να την ανα­δεί­ξου­με και να τη συν­δέ­σου­με με τον κα­θο­λι­κά αντερ­γα­τι­κό χα­ρα­κτή­ρα του, πα­ρά­γο­ντας σχε­τι­κό πρω­το­γε­νές υλικό. Η εμπει­ρία μας αυτή είναι εν­δει­κτι­κή της δυ­να­τό­τη­τας φε­μι­νι­στι­κών συλ­λο­γι­κο­τή­των να κά­νουν τέ­τοιου εί­δους συν­δέ­σεις, ιδίως σε ζη­τή­μα­τα όπου υπάρ­χει κενό επε­ξερ­γα­σί­ας από οποιο­δή­πο­τε άλλο φορέα.

Εξί­σου ση­μα­ντι­κή είναι η πα­ρου­σία τέ­τοιων συλ­λο­γι­κο­τή­των στο δρόμο, στις με­γά­λες κι­νη­το­ποι­ή­σεις και απερ­γί­ες, δίπλα στα συν­δι­κά­τα και τα σω­μα­τεία. Στα με­γά­λα απερ­για­κά συλ­λα­λη­τή­ρια των πε­ρα­σμέ­νων μηνών (Πρω­το­μα­γία, νόμος Χα­τζη­δά­κη) η συμ­με­το­χή φε­μι­νι­στι­κών πρω­το­βου­λιών, όπως η Συ­νέ­λευ­ση 8 Μάρτη στην Αθήνα και η Συ­νέ­λευ­ση Γυ­ναι­κών 8Μ στη Θεσ­σα­λο­νί­κη, συ­νέ­βα­λε στην αυ­ξη­μέ­νη ορα­τό­τη­τα των γυ­ναι­κεί­ων διεκ­δι­κή­σε­ων.

Αλλά και μέσα στα ίδια τα συν­δι­κά­τα, οι πρω­το­βου­λί­ες γυ­ναι­κών έχουν να παί­ξουν αφε­νός το ρόλο της συ­στη­μα­τι­κής επε­ξερ­γα­σί­ας και εξει­δί­κευ­σης των φε­μι­νι­στι­κών αι­τη­μά­των. Αφε­τέ­ρου, χρειά­ζε­ται να εκ­κι­νή­σουν το διά­λο­γο για τα ζη­τή­μα­τα σε­ξι­σμού που εκ­δη­λώ­νο­νται εντός του συν­δι­κα­λι­στι­κού κι­νή­μα­τος: μορ­φές κα­θη­με­ρι­νού σε­ξι­σμού, ανι­σό­τη­τες στην εκ­προ­σώ­πη­ση, κ.ά. Σε αυτή τη λο­γι­κή, ξε­κι­νά μία προ­σπά­θεια από συ­ντρό­φισ­σες συν­δι­κα­λί­στριες να ανοί­ξουν αυτή τη συ­ζή­τη­ση στα σω­μα­τεία, με σκοπό στα­δια­κά να συ­γκρο­τη­θούν επι­τρο­πές με σχε­τι­κές αρ­μο­διό­τη­τες, στις οποί­ες θα μπο­ρούν να κα­τα­φεύ­γουν οι ερ­γα­ζό­με­νες όταν βιώ­νουν κά­ποια διά­κρι­ση, κα­κο­ποι­η­τι­κή συ­μπε­ρι­φο­ρά ή ακόμη και λε­κτι­κή εκ­δή­λω­ση του σε­ξι­σμού. Η καλ­λιέρ­γεια αντι­σε­ξι­στι­κής κουλ­τού­ρας στους ερ­γα­ζό­με­νους/συν­δι­κα­λι­στές είναι ανα­γκαία ώστε τα σω­μα­τεία να γί­νουν πε­ρι­βάλ­λο­ντα ασφα­λή μέσω των οποί­ων ερ­γα­ζό­με­νες και ερ­γα­ζό­με­νοι θα ορ­γα­νώ­νουν την κοινή τους διεκ­δί­κη­ση, για την κα­τά­κτη­ση των υλι­κών δυ­να­το­τή­των που θα επι­τρέ­πουν στις ερ­γα­ζό­με­νες γυ­ναί­κες να απε­λευ­θε­ρω­θούν από τις δου­λειές στή­ρι­ξης του σπι­τιού και τις ανά­γκες της οι­κο­γέ­νειας.

Με αντί­στοι­χο τρόπο χρειά­ζε­ται να τε­θούν σε κί­νη­ση και οι Φοι­τη­τι­κοί Σύλ­λο­γοι. Τα σχή­μα­τα και οι πα­ρα­τά­ξεις της φοι­τη­τι­κής αρι­στε­ράς, λόγω του κα­τα­κερ­μα­τι­σμού αλλά και των δια­φο­ρε­τι­κών ιε­ραρ­χή­σε­ων, έχουν δεί­ξει ότι επι­κοι­νω­νούν ανε­παρ­κώς τα ζη­τή­μα­τα του σε­ξι­σμού μέσα στις σχο­λές. Για το λόγο αυτό υπάρ­χει η ανά­γκη πα­ρέμ­βα­σης των φε­μι­νι­στι­κών πρω­το­βου­λιών στα Πα­νε­πι­στή­μια, με αφε­τη­ρία τους ση­μα­ντι­κό­τε­ρους ετή­σιους κόμ­βους του φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος (8η Μάρτη, 25η Νο­έμ­βρη, Pride). Σε συ­νερ­γα­σία με τα αρι­στε­ρά σχή­μα­τα, μπο­ρούν τα με­γά­λα κι­νη­μα­τι­κά γε­γο­νό­τα να με­τα­φερ­θούν μέσα στις σχο­λές και μέσω των Γε­νι­κών Συ­νε­λεύ­σε­ων να εμπλέ­ξουν όσο το δυ­να­τόν πε­ρισ­σό­τε­ρες φοι­τή­τριες/φοι­τη­τές.

Στα σχο­λεία οι δυ­σκο­λί­ες είναι σαφώς με­γα­λύ­τε­ρες, λόγω της ανυ­παρ­ξί­ας κα­το­χυ­ρω­μέ­νων συλ­λο­γι­κών ορ­γά­νων/ δια­δι­κα­σιών και πε­ριο­ρι­σμέ­νων δυ­νά­με­ων που πα­ρεμ­βαί­νουν. Την ίδια στιγ­μή, όμως, από τη σχο­λι­κή κα­θη­με­ρι­νό­τη­τα ο σε­ξι­σμός δε λεί­πει: προ­βλη­μα­τι­κές συ­μπε­ρι­φο­ρές κα­θη­γη­τών, ανα­πα­ρα­γω­γή στε­ρε­ο­τύ­πων μέσα από τα σχο­λι­κά εγ­χει­ρί­δια, σε­ξι­στι­κό bullying, κ.ά. Έτσι, ομά­δες όπως οι Μα­θη­τές Ενά­ντια στο Σύ­στη­μα μπο­ρούν μέσα από πρω­το­βου­λί­ες και δρά­σεις (μι­κρο­φω­νι­κές, συ­ζη­τή­σεις, εκ­δη­λώ­σεις) να με­τα­φέ­ρουν τη συ­ζή­τη­ση για το σε­ξι­σμό μέσα στα σχο­λεία.

Συ­γκε­φα­λαιώ­νο­ντας τις πα­ρα­πά­νω σκέ­ψεις, το σύγ­χρο­νο φε­μι­νι­στι­κό κί­νη­μα που χρεια­ζό­μα­στε είναι συ­νυ­φα­σμέ­νο με την ανά­γκη για φε­μι­νι­στι­κές συλ­λο­γι­κό­τη­τες και κι­νή­σεις, οι οποί­ες θα βα­θύ­νουν την ενα­σχό­λη­ση με τα ζη­τή­μα­τα του σε­ξι­σμού και της έμ­φυ­λης ανι­σό­τη­τας και θα με­τα­φέ­ρουν αυτές τις εμπει­ρί­ες στους διά­φο­ρους κοι­νω­νι­κούς χώ­ρους. Δη­μιουρ­γώ­ντας εκεί­νες τις εστί­ες αγώνα που επι­τρέ­πουν σε μικρά γε­γο­νό­τα και αντι­στά­σεις να συ­νε­νώ­νο­νται με άλλες με­γα­λύ­τε­ρες, μπο­ρού­με να δώ­σου­με νι­κη­φό­ρα τις μάχες όχι μόνο απέ­να­ντι στις επι­μέ­ρους εκ­φάν­σεις του σε­ξι­σμού, αλλά και στο ίδιο το άδικο σύ­στη­μα που τις γεννά.

/rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος