55 χρόνια μετά τον διεθνή Μάη του ‘68 Οι μαζικοί αγώνες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο

55 χρόνια μετά τον διεθνή Μάη του ‘68 Οι μαζικοί αγώνες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο

  • |

Στη συζήτηση μέσα στη διεθνή ριζοσπαστική Αριστερά σχετικά με τον χαρακτήρα της μακράς περιόδου που σήμερα διανύουμε, θα βρει κανείς συχνά αναφορές σε μια φράση του Γκράμσι που παραπέμπει στην «εποχή των τεράτων»: Στην εποχή όπου το «παλιό» πεθαίνει, ενώ το «καινούργιο» δεν έχει ακόμα γεννηθεί, δεν έχει αποκτήσει ακόμα τη δύναμη να σαρώσει τη σήψη και να απελευθερώσει την κοινωνική πλειοψηφία.

Πράγ­μα­τι, η οι­κο­νο­μι­κή κρίση, η όξυν­ση των εν­δοϊ­μπε­ρια­λι­στι­κών αντα­γω­νι­σμών και ο πό­λε­μος, η δρα­μα­τι­κή απει­λή της κλι­μα­τι­κής κρί­σης, υπο­δει­κνύ­ουν ότι ο κα­πι­τα­λι­σμός πα­γκό­σμια είναι σε συν­θή­κες ιστο­ρι­κής σήψης. Όμως ταυ­τό­χρο­να, το ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα και η πο­λι­τι­κή έκ­φρα­σή του, η διε­θνής Αρι­στε­ρά, είναι σε συν­θή­κες αδυ­να­μί­ας, δεν μπο­ρούν να αντι­γυ­ρί­σουν τα χτυ­πή­μα­τα με απο­τε­λε­σμα­τι­κό τρόπο. Ίσως η πιο ευ­θεία πα­ρα­πο­μπή στην «εποχή των τε­ρά­των» είναι η ανά­πτυ­ξη της ακρο­δε­ξιάς και των ρα­τσι­στι­κών, σω­βι­νι­στι­κών, φι­λο­μι­λι­τα­ρι­στι­κών και μι­σο­γυ­νι­κών ιδεών. 

Αντώνης Νταβανέλος

Αυτή η ει­κό­να μπο­ρεί να γίνει πιο «σκο­τει­νή», σε στιγ­μές όπου ο αντί­πα­λος πε­τυ­χαί­νει ση­μα­ντι­κές και απρό­σμε­νες νίκες, όπως αυτή που ζούμε εδώ με τη νίκη του Μη­τσο­τά­κη στις εκλο­γές της 21ης Μαΐου. Σε τέ­τοιες στιγ­μές το ερώ­τη­μα του πώς στο διά­ο­λο μπο­ρεί να αλ­λά­ξει αυτός ο κό­σμος, γί­νε­ται ιδιαί­τε­ρα πιε­στι­κό στα μυαλά χι­λιά­δων αγω­νι­στρών-στριών και πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρο στα μυαλά των απλών αν­θρώ­πων.

Σε αυτές τις στιγ­μές έχει ση­μα­σία η υπεν­θύ­μι­ση της ιστο­ρί­ας των αγώ­νων. Που απο­δει­κνύ­ει ότι ανά­λο­γα «αδιέ­ξο­δα» υπήρ­ξαν και στο πα­ρελ­θόν, αλλά κυ­ρί­ως απο­δει­κνύ­ει ότι υπάρ­χει μια τι­τά­νια δύ­να­μη που μπο­ρεί να κόψει και τον πιο δύ­σκο­λο γόρ­διο δεσμό: η δράση εκα­τομ­μυ­ρί­ων απλών αν­θρώ­πων από τα κάτω, σε πα­γκό­σμια κλί­μα­κα.

Φέτος έχου­με την επέ­τειο των 55 χρό­νων από το ξέ­σπα­σμα του Μάη του 68, από εκεί­νο το διε­θνές και πα­ρα­τε­τα­μέ­νο κύμα αγώ­νων που συ­ντά­ρα­ξε τον κόσμο. Πα­ρό­τι τα 55 χρό­νια δεν είναι λίγα, ο Μάης του ’68 είναι ένα σύγ­χρο­νο φαι­νό­με­νο: η κα­τά­λη­ξή του ση­μά­δε­ψε σε με­γά­λο βαθμό την πε­ρί­ο­δο που ακο­λού­θη­σε, ενώ πολ­λές από τις αντι­με­ταρ­ρυθ­μί­σεις του νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού αρ­χι­κά σχε­διά­στη­καν για να πά­ρουν πίσω τις κα­τα­κτή­σεις που τότε επι­βλή­θη­καν.

Γι’ αυτό αξί­ζει να συ­ζη­τή­σου­με, ξανά και ξανά, για εκεί­νον τον προη­γού­με­νο γύρο των «χρό­νων της φω­τιάς».

Το Βιετ­νάμ στο Πα­ρί­σι

Στις αρχές της δε­κα­ε­τί­ας του ’60, ο κό­σμος δεν ήταν ένα ρό­δι­νο μέρος για να ζεις. Πα­ρό­τι ο κα­πι­τα­λι­σμός περ­νού­σε το με­γα­λύ­τε­ρο ανα­πτυ­ξια­κό μπουμ στην ιστο­ρία του, τα χρυσά «30 έν­δο­ξα χρό­νια» (1945-75), η ανά­πτυ­ξη ήταν πολύ πικρή για την τε­ρά­στια πλειο­ψη­φία. Τα εκα­τομ­μύ­ρια των αν­θρώ­πων στον τότε λε­γό­με­νο «Τρίτο Κόσμο» ζού­σαν σε συν­θή­κες άγριας ιμπε­ρια­λι­στι­κής λε­η­λα­σί­ας κι εκ­με­τάλ­λευ­σης. Στις χώρες της πε­ρι­φέ­ρειας του «κέ­ντρου» -στην Ελ­λά­δα, την Ιτα­λία, την Ισπα­νία, την Πορ­το­γα­λία κ.ο.κ.- εκα­τομ­μύ­ρια ερ­γά­τες υπο­χρε­ώ­θη­καν να με­τα­να­στεύ­σουν για να επι­βιώ­σουν. Στο ίδιο το «κέ­ντρο» του κα­πι­τα­λι­σμού, η ζωή της ερ­γα­τι­κής τάξης ήταν μια φτηνή υπό­θε­ση: στα βα­φεία της FIAT, στα ορυ­χεία του Βελ­γί­ου, στις χη­μι­κές βιο­μη­χα­νί­ες της Γαλ­λί­ας, στα ερ­γο­στά­σια του Ντι­τρόιτ κλπ, το μέσο προσ­δό­κι­μο ζωής ενός ερ­γά­τη ήταν κατά πολύ μι­κρό­τε­ρο από τον γε­νι­κό μέσο όρο ζωής του πλη­θυ­σμού. Ακόμα και στην ανα­πτυ­ξια­κή του πε­ρί­ο­δο, ο κα­πι­τα­λι­σμός δεν έκανε ποτέ οι­κειο­θε­λώς «πα­ρα­χω­ρή­σεις» στο με­ρο­κά­μα­το, στις ερ­γα­σια­κές σχέ­σεις, στις κοι­νω­νι­κές δα­πά­νες κ.ο.κ. Ό,τι κα­τα­κτή­θη­κε σε αυτά τα πεδία, κα­τα­κτή­θη­κε με σκλη­ρούς αγώ­νες ή με την απει­λή μιας σκλη­ρής ερ­γα­τι­κής πα­ρέμ­βα­σης. Και αυτό πρέ­πει να το θυ­μό­μα­στε σή­με­ρα όταν οι Μη­τσο­τά­κης και σία μας λένε να πε­ρι­μέ­νου­με πα­θη­τι­κά την ανά­πτυ­ξη προ­κει­μέ­νου να βελ­τιώ­σου­με τη ζωή μας. Οι κα­πι­τα­λι­στές, μέσω του ανε­λέ­η­του αντα­γω­νι­σμού με­τα­ξύ τους, στο κυ­νή­γι της ανά­πτυ­ξης επι­διώ­κουν πάντα την πιο αι­μα­τη­ρή εκ­δο­χή της, που μπο­ρούν, κάθε φορά, να επι­βά­λουν στο ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα.

Ένα δεύ­τε­ρο χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό του κό­σμου του ’60 ήταν ο Ψυ­χρός Πό­λε­μος: Η δι­πο­λι­κή μοι­ρα­σιά του κό­σμου, όπως προ­έ­κυ­ψε από το απο­τέ­λε­σμα του Δευ­τέ­ρου Πα­γκο­σμί­ου Πο­λέ­μου και τις σχε­τι­κές συμ­φω­νί­ες ανά­με­σα στις νι­κή­τριες με­γά­λες δυ­νά­μεις. Ο Ψυ­χρός Πό­λε­μος ήταν ένα σύ­στη­μα σχέ­σε­ων ιδε­ο­λο­γι­κο­ποι­η­μέ­νο και πολύ πιο πει­θαρ­χη­μέ­νο απ’ ό,τι σή­με­ρα πι­στεύ­ε­ται. Τόσο οι ΗΠΑ, όσο και η ΕΣΣΔ, γε­νι­κά σέ­βο­νταν η μία το δι­καί­ω­μα της άλλης να κα­θα­ρί­ζει στην «αυλή» της, ακόμα κι αν αυτό προ­ϋ­πέ­θε­τε βία, κα­τα­στο­λή και στρα­τιω­τι­κή επέμ­βα­ση. Πα­ρό­λα ατά, σε διά­φο­ρες αφορ­μές, ο κό­σμος έφτα­σε ξανά και ξανά στα πρό­θυ­ρα μιας γε­νι­κευ­μέ­νης πο­λε­μι­κής σύ­γκρου­σης και του πυ­ρη­νι­κού ολέ­θρου. Και αυτό θα πρέ­πει να το θυ­μό­μα­στε καλά σή­με­ρα, όταν μας λένε ότι στις συ­γκρού­σεις μέσα στο κατά πολύ πιο άναρ­χο και χα­ο­τι­κό σύ­στη­μα του υπό κα­τα­σκευή πο­λύ-πο­λι­κού κό­σμου, υπάρ­χει «δί­καια πλευ­ρά της ιστο­ρί­ας» και ότι οι λύ­σεις θα δο­θούν –τάχα– μέσα από τους διε­θνείς «θε­σμούς» και ένα κά­ποιο διε­θνές Δί­καιο.

Στις αρχές της δε­κα­ε­τί­ας του ’60, ο κό­σμος είχε αλ­λά­ξει. Η κα­πι­τα­λι­στι­κή ανά­πτυ­ξη είχε επι­φέ­ρει τη μα­ζι­κή εκ­παί­δευ­ση, την έξοδο των γυ­ναι­κών από το σπίτι, είχε δη­μιουρ­γή­σει τις σύγ­χρο­νες πιο σύν­θε­τες ερ­γα­τι­κές συ­νοι­κί­ες κ.ά. Όμως οι κυ­βερ­νή­σεις κυ­βερ­νού­σαν με τις ιδέες της πα­λιάς επο­χής. Ο Ντε Γκολ ορ­κι­ζό­ταν στο τρί­πτυ­χο «Πα­τρίς-Ερ­γα­σία-Οι­κο­γέ­νεια» της πε­θα­μέ­νης μι­σο-αγρο­τι­κής Γαλ­λί­ας του Με­σο­πο­λέ­μου. Στην Ιτα­λία το δι­καί­ω­μα για το δια­ζύ­γιο κα­τα­κτή­θη­κε μόλις το 1974-74. Στις ΗΠΑ οι ρα­τσι­στι­κές πα­ρα­δό­σεις της προ­εμ­φυ­λια­κής επο­χής πα­ρέ­με­ναν ολο­ζώ­ντα­νες μέσα στις με­γά­λες πό­λεις και τα ερ­γο­στά­σια, ακόμα και των βό­ρειων Πο­λι­τειών. Όλες οι κα­τα­κτή­σεις στις κοι­νω­νι­κές σχέ­σεις, στην οι­κο­γέ­νεια, στη σε­ξουα­λι­κό­τη­τα, στη μου­σι­κή, στις τέ­χνες κ.ο.κ. που έγι­ναν σε εκεί­νη την εποχή της στρο­φής προς την ελευ­θε­ρία, ήταν απο­τέ­λε­σμα της δρά­σης εκα­τομ­μυ­ρί­ων κο­ρι­τσιών και αγο­ριών που βγή­καν στο δρόμο σχε­δόν ταυ­τό­χρο­να σε όλο τον κόσμο, ενά­ντια στις «φω­τι­σμέ­νες» και τάχα εκ­συγ­χρο­νι­στι­κές κοι­νω­νι­κές και πο­λι­τι­κές ηγε­σί­ες, που επέ­μει­ναν (συχνά δια ρο­πά­λου) να δια­τη­ρή­σουν ζω­ντα­νές τις πιο αντι­δρα­στι­κές, σκο­τα­δι­στι­κές, θρη­σκό­λη­πτες, ρα­τσι­στι­κές και σε­ξι­στι­κές ιδέες. Η με­γά­λη κα­τά­κτη­ση του ’60 στο ιδε­ο­λο­γι­κό πεδίο ήταν η σύν­δε­ση της διεκ­δί­κη­σης της ελευ­θε­ρί­ας με τη διεκ­δί­κη­ση της ισό­τη­τας, η σύν­δε­ση της πάλης ενά­ντια στην κα­τα­πί­ε­ση με την πάλη ενά­ντια στην εκ­με­τάλ­λευ­ση. Και αυτό πρέ­πει να το θυ­μό­μα­στε καλά σή­με­ρα, όταν το ρα­τσι­στι­κό, ή εθνι­κι­στι­κό, ή σε­ξι­στι­κό «διαί­ρει και βα­σί­λευε» γί­νε­ται η πιο προ­σφι­λής μέ­θο­δος κυ­ριαρ­χί­ας των κα­θε­στω­τι­κών δυ­νά­με­ων.

Όπως όλα τα ιστο­ρι­κά με­γά­λα γε­γο­νό­τα, ο Μάης «προ­ε­τοι­μά­στη­κε» σε μια μακρά πε­ρί­ο­δο. Στον «Τρίτο Κόσμο» η λη­στρι­κή εκ­με­τάλ­λευ­ση προ­ϋ­πέ­θε­τε την σκλη­ρή ιμπε­ρια­λι­στι­κή κα­τα­πί­ε­ση. Τα με­γά­λα εθνι­κο­α­πε­λευ­θε­ρω­τι­κά κι­νή­μα­τα στην Αφρι­κή, στη Νο­τιο­α­να­το­λι­κή Ασία, στον αρα­βι­κό κόσμο, ήταν μια εξέ­λι­ξη ιστο­ρι­κής ση­μα­σί­ας. Δεν υπήρ­χε πε­ρί­πτω­ση να αφή­σουν ανε­πη­ρέ­α­στο το «κέ­ντρο». Το ξέ­σπα­σμα της Αλ­γε­ρι­νής Επα­νά­στα­σης ένα σοκ για τη Γαλ­λία. Ακόμα και το ΚΚΓ ευ­θυ­γραμ­μί­στη­κε με τη γραμ­μή του Ντε Γκολ για την επι­βο­λή μιας «γαλ­λι­κής ει­ρή­νης». Ένας μειο­ψη­φι­κός αριθ­μός αγω­νι­στών-στριών αντέ­δρα­σε μά­χι­μα συ­γκρο­τώ­ντας τα δί­κτυα αλ­λη­λεγ­γύ­ης στην Αλ­γε­ρία, μέσα στο έδα­φος της μη­τρο­πο­λι­τι­κής Γαλ­λί­ας και στην Ευ­ρώ­πη. Μέσα σε αυτήν τη μειο­ψη­φία θα βρει κα­νείς πολ­λούς από τους με­τέ­πει­τα πρω­τα­γω­νι­στές του Μάη.

Το απο­φα­σι­στι­κό βήμα κλι­μά­κω­σης ήταν το Βιετ­νάμ. Όταν ξέ­σπα­σε η «επί­θε­ση της Τετ», της βιετ­να­μέ­ζι­κης Πρω­το­χρο­νιάς του 1968, ο πλα­νή­της εμ­βρό­ντη­τος συ­νει­δη­το­ποί­η­σε ότι ένα αγρο­τι­κό αντάρ­τι­κο σε μια μικρή χώρα ήταν έτοι­μο να νι­κή­σει τις ΗΠΑ, την κο­ρυ­φαία στρα­τιω­τι­κή δύ­να­μη της επο­χής. Το μή­νυ­μα για αλ­λη­λεγ­γύη, το σύν­θη­μα για τη «νίκη στου Βιετ­κόγκ» συ­νε­πή­ρε τη νε­ο­λαία σε όλο τον κόσμο.

Το μή­νυ­μα ενί­σχυ­σε στο δια­πα­σών ο Τσε, με το σύν­θη­μα των λα­τι­νο­α­με­ρι­κά­νων αγω­νι­στών για «Ένα, δύο, τρία… πολλά Βιετ­νάμ!» που έγινε η πα­γκό­σμια πο­λε­μι­κή κραυ­γή μιας ολό­κλη­ρης γε­νιάς. Ολο­φά­νε­ρα ο Τσε, αλλά και ο Κά­στρο της επο­χής, δεν είχαν καμιά σχέση με την ει­κό­να των ακο­λού­θων της σο­βιε­τι­κής δι­πλω­μα­τί­ας που φι­λο­τε­χνή­θη­κε με­τέ­πει­τα. Ο Κου­βα­νοί φι­λο­ξε­νού­σαν τότε στην Αβάνα την «τρι-ηπει­ρω­τι­κή», μια προ­σπά­θεια συ­ντο­νι­σμού των αντι­ι­μπε­ρια­λι­στι­κών κι­νη­μά­των της Λα­τι­νι­κής Αμε­ρι­κής, της Αφρι­κής και της Ασίας. Ήταν μια προ­σπά­θεια που εξα­γρί­ω­νε τη σο­βιε­τι­κή δι­πλω­μα­τία, και δι­καί­ως γιατί η «τρι-ηπει­ρω­τι­κή» κα­τη­γο­ρού­σε ευ­θέ­ως την ΕΣΣΔ για συμ­βι­βα­σμό με τις ΗΠΑ και εγκα­τά­λει­ψη των στοι­χειω­δών κα­θη­κό­ντων αλ­λη­λεγ­γύ­ης στον αντι­ι­μπε­ρια­λι­στι­κό αγώνα. Λίγο αρ­γό­τε­ρα ο Τσε έπαιρ­νε το δρόμο για τη συ­νέ­χεια του αντάρ­τι­κου και τε­λι­κά για τη Βο­λι­βία, όπου απο­μο­νω­μέ­νος (και συ­κο­φα­ντη­μέ­νος από το ΚΚ) βρήκε μαρ­τυ­ρι­κό θά­να­το.

Δεν θα κα­τα­λά­βει κα­νείς τον πα­γκό­σμιο Μάη, αν υπο­τι­μή­σει το κί­νη­μα στο εσω­τε­ρι­κό των ΗΠΑ. Η κλι­μά­κω­ση των αγώ­νων ενά­ντια στο ρα­τσι­σμό (από τον Μάρ­τιν Λού­θερ Κινγκ, στους Μαύ­ρους Πάν­θη­ρες), το κί­νη­μα για την απε­λευ­θέ­ρω­ση των γυ­ναι­κών, οι πρω­το­πό­ρες κι­νη­το­ποι­ή­σεις για την απε­λευ­θέ­ρω­ση των ομο­φυ­λό­φι­λων, οι απερ­για­κές δρά­σεις, όλα συ­νε­νώ­θη­καν στο με­γά­λο αντι­πο­λε­μι­κό κί­νη­μα. Είναι δε­κά­δες οι εκ­θέ­σεις της CIA που υπο­δει­κνύ­ουν το αντι­πο­λε­μι­κό κί­νη­μα μέσα στις ΗΠΑ και μέσα στον ίδιο τον αμε­ρι­κα­νι­κό στρα­τό, ως έναν από τους πρω­ταρ­χι­κούς πα­ρά­γο­ντες της ήττας του αμε­ρι­κα­νι­κού ιμπε­ρια­λι­σμού στο Βιετ­νάμ. Και η ση­μα­σία του στην πα­γκό­σμια πο­λι­τι­κο­ποί­η­ση, ιδιαί­τε­ρα της νε­ο­λαί­ας, υπήρ­ξε ανε­κτί­μη­τη. Στα φοι­τη­τι­κά δω­μά­τια της επο­χής, δίπλα στο πορ­τρέ­το του Τσε, υπήρ­χε συ­νή­θως η αφίσα του Malcolm-X, με την εμ­βλη­μα­τι­κή δή­λω­ση ότι η απε­λευ­θέ­ρω­ση θα πρέ­πει να επι­διω­χθεί «by any means necessary»…

Το κί­νη­μα «απο­βι­βά­στη­κε» γρή­γο­ρα στην Ευ­ρώ­πη. Η αρχή έγινε στη Γερ­μα­νία και ακο­λού­θη­σε το Λον­δί­νο. Οι με­γά­λοι ερ­γα­τι­κοί αγώ­νες στη Βρε­τα­νία ξέ­σπα­σαν λίγο αρ­γό­τε­ρα και δεν συ­νέ­πε­σαν χρο­νι­κά με τις πρώ­τες φοι­τη­τι­κές-αντι­πο­λε­μι­κές δια­δη­λώ­σεις και κα­τα­λή­ψεις.

Αυτό το διε­θνές κί­νη­μα πε­ρι­γρά­φε­ται συχνά ως «γαλ­λι­κός Μάης», κυ­ρί­ως γιατί εκεί έγινε πράξη ένα κε­ντρι­κό σύν­θη­μα της πο­λι­τι­κο­ποί­η­σης εκεί­νης της επο­χής: «Η ερ­γα­τι­κή τάξη θα πάρει τη ση­μαία της πάλης από τα αδύ­να­μα χέρια των φοι­τη­τών!». Οι μα­ζι­κές φοι­τη­τι­κές κι­νη­το­ποι­ή­σεις, οι κα­τα­λή­ψεις των σχο­λών και οι «νύ­χτες των οδο­φραγ­μά­των», συν­δυά­στη­καν γρή­γο­ρα με τη με­γα­λύ­τε­ρη γε­νι­κή απερ­γία στη με­τα­πο­λε­μι­κή Γαλ­λία και ένα κύμα ερ­γα­τι­κών κα­τα­λή­ψε­ων σε εμ­βλη­μα­τι­κά ερ­γο­στά­σια.

Το κα­θε­στώς αι­σθάν­θη­κε τον κίν­δυ­νο: ο στρα­τη­γός Ντε Γκολ κα­τέ­φυ­γε στο γαλ­λι­κό εκ­στρα­τευ­τι­κό σώμα στη Γερ­μα­νία, για να διε­ρευ­νή­σει τις πι­θα­νό­τη­τες ενός πρα­ξι­κο­πή­μα­τος αν αυτό κα­θί­στα­το ανα­γκαίο. Αρ­γό­τε­ρα απο­δεί­χθη­κε ότι υπήρ­χαν άλλες «εφε­δρεί­ες» του συ­στή­μα­τος, πέρα από τα τανκς.

Η συ­γκλο­νι­στι­κή συ­νέ­χεια δό­θη­κε στην Ιτα­λία, όπου το πάντα ση­μα­ντι­κό φοι­τη­τι­κό και νε­ο­λαι­ί­στι­κο κί­νη­μα δεν ήταν πλέον η κε­ντρι­κή κι­νη­μα­τι­κή «φι­γού­ρα». Ο καυ­τός ιτα­λι­κός Μάης υπήρ­ξε κυ­ρί­ως ερ­γα­τι­κός και κρά­τη­σε για σχε­δόν 10 χρό­νια (από το φθι­νό­πω­ρο του ’69 ως πε­ρί­που το τέλος του 1978). Χρειά­στη­καν τι­τά­νιες προ­σπά­θειες όλου του ιτα­λι­κού «πο­λι­τι­κού δυ­να­μι­κού» (συ­μπε­ρι­λαμ­βά­νο­ντας το ΚΚ Ιτα­λί­ας), διε­θνείς συ­νω­μο­σί­ες και απει­λές πρα­ξι­κο­πή­μα­τος (του να­τοϊ­κού δι­κτύ­ου Gladio), ένα κύμα ακρο­δε­ξιάς τρο­μο­κρα­τί­ας με εκα­το­ντά­δες νε­κρούς, και τα αυ­το­κτο­νι­κά λάθη ενός τμή­μα­τος του κι­νή­μα­τος (με την τε­λι­κή επι­λο­γή της «στρα­τιω­τι­κο­ποί­η­σης του αγώνα») για να καμ­φθεί τε­λι­κά αυτή η δύ­να­μη.

Η αντε­πί­θε­ση

Σε κάθε πε­ρί­ο­δο γε­νι­κευ­μέ­νης ανά­τα­σης του κι­νή­μα­τος, το ερώ­τη­μα της δύ­να­μης της Αρι­στε­ράς του, στη δο­σμέ­νη στιγ­μή, μπο­ρεί να είναι κα­θο­ρι­στι­κό για την τε­λι­κή έκ­βα­ση της μάχης. Και σε αυτό το ζή­τη­μα το βάρος που έχει το πα­ρελ­θόν μπο­ρεί να είναι ση­μα­ντι­κό για το παρόν.

Ο Μάης προ­κά­λε­σε ση­μα­ντι­κές αλ­λα­γές και ανα­τρο­πές μέσα στη διε­θνή Αρι­στε­ρά. Έφερε στο προ­σκή­νιο τις δυ­νά­μεις της τότε λε­γό­με­νης «Νέας Αρι­στε­ράς», της επα­να­στα­τι­κής Αρι­στε­ράς, που ρί­χτη­καν στην προ­σπά­θεια να κά­νουν πράξη το σύν­θη­μα: Μια μόνο λύση, Επα­νά­στα­ση! Όμως ήταν ορ­γα­νώ­σεις ανώ­ρι­μες ακόμα, με άλυτα ιδε­ο­λο­γι­κο­πο­λι­τι­κά ζη­τή­μα­τα και πε­ριο­ρι­σμέ­νες προ­σβά­σεις στην ερ­γα­τι­κή τάξη.

Στο εσω­τε­ρι­κό του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος κυ­ριαρ­χού­σαν τα σο­σιαλ­δη­μο­κρα­τι­κά συν­δι­κά­τα και ο «μο­νό­λι­θος» των ΚΚ. Οι σύγ­χρο­νοι αγω­νι­στές-στριες, που δια­μορ­φώ­θη­καν πο­λι­τι­κά μετά την κα­τάρ­ρευ­ση της ΕΣΣΔ, δεν έχουν ει­κό­να για τη δύ­να­μη αυτού του «αντα­γω­νι­στι­κά συ­νερ­γα­τι­κού» δί­πο­λου, και ιδίως για τη δύ­να­μη των ΚΚ της επο­χής του 1960 και 1970. Στην Ιτα­λία το PCI ήταν το με­γα­λύ­τε­ρο κόμμα στον κόσμο, μετά μόνο από το ΚΣΣΕ. Στη Γαλ­λία το ΚΚ ήταν ένα μα­ζι­κό και πα­νί­σχυ­ρο κόμμα, που έλεγ­χε απο­φα­σι­στι­κά τη CGT, τη με­γα­λύ­τε­ρη ερ­γα­τι­κή συ­νο­μο­σπον­δία στη χώρα. Και τα δύο κόμ­μα­τα είχαν μακρά εμπει­ρία «ει­ρη­νι­κής συ­νύ­παρ­ξης» με τα αστι­κά επι­τε­λεία, έχο­ντας πάρει μέρος στις κυ­βερ­νή­σεις «ανοι­κο­δό­μη­σης» στο κρί­σι­μο διά­στη­μα μετά το 1945. Η γραμ­μή τους μετά το 1968, ήταν ανα­ντι­κα­τά­στα­το τμήμα της πο­λι­τι­κής του αστι­σμού στην προ­σπά­θεια να ελεγ­χθούν οι προ­ο­πτι­κές που είχε εξα­πο­λύ­σει ο Μάης.

Ο Ζ. Σεγκί, γραμ­μα­τέ­ας τότε της CGT και μέλος του Πο­λι­τι­κού Γρα­φεί­ου του ΚΚΓ, δη­λώ­νει απε­ρί­φρα­στα στα απο­μνη­μο­νεύ­μα­τά του ότι η CGT μπήκε στη γε­νι­κή απερ­γία του Μάη πα­ρα­βιά­ζο­ντας τις αντί­θε­τες οδη­γί­ες του ΠΓ, γιατί εκτί­μη­σε σωστά ότι αυτός ήταν ο τρό­πος για να πε­ριο­ρι­στεί η ερ­γα­τι­κή δράση σε κά­ποιες ση­μα­ντι­κές συν­δι­κα­λι­στι­κές διεκ­δι­κή­σεις και μόνο. Όταν αυτό επι­τεύ­χθη­κε με τις «συμ­φω­νί­ες της Γκρε­νέλ» (όπου οι κα­πι­τα­λι­στές συμ­φώ­νη­σαν γρή­γο­ρα για κά­ποιες αυ­ξή­σεις στους μι­σθούς, για με­γα­λύ­τε­ρες άδειες και για μια ενί­σχυ­ση της εξου­σί­ας των συν­δι­κά­των στις δια­πραγ­μα­τεύ­σεις) η CGT δή­λω­σε ορ­θά-κο­φτά ότι δεν προ­τί­θε­ται να πάει πα­ρα­κά­τω, απο­σύ­ρο­ντας στα­δια­κά τις ψή­φους τις από τις απο­φά­σεις για συ­νέ­χεια των απερ­γιών και κυ­ρί­ως των κα­τα­λή­ψε­ων στα με­γά­λα ερ­γο­στά­σια.

Σε αυτό το ση­μείο εκ­δη­λώ­θη­κε η αντε­πί­θε­ση της Δε­ξιάς. Ο Ντε Γκολ κή­ρυ­ξε εκλο­γές θέ­το­ντας το ερώ­τη­μα: Ποιος κυ­βερ­νά αυτήν τη χώρα; Μετά τη ση­μαία συν­θη­κο­λό­γη­σης του ΚΚΓ, η Δεξιά κέρ­δι­σε μια άνετη πλειο­ψη­φία και ο Ντε Γκολ ούρ­λια­ξε: «Όλα τε­λεί­ω­σαν!». Μια τε­ρά­στια και ορ­γι­σμέ­νη δια­δή­λω­ση στο Πα­ρί­σι του απά­ντη­σε με το ιστο­ρι­κό σύν­θη­μα: «Δεν ήταν παρά η αρχή – Θα συ­νε­χί­σου­με τον αγώνα!». Και οι δυο πλευ­ρές είχαν εν μέρει δίκιο και άδικο. Ο Ντε Γκολ είχε ανα­κτή­σει την πο­λι­τι­κή πρω­το­βου­λία, αλλά για να επα­να­να­στα­θε­ρο­ποι­ή­σει την κα­τά­στα­ση θα χρεια­ζό­ταν να «πλη­ρώ­σει» ακόμα πολλά σε δια­δο­χι­κές πα­ρα­χω­ρή­σεις στα επό­με­να χρό­νια, μέχρι την εκλο­γι­κή ήττα του γκο­λι­σμού από την Ενω­μέ­νη Αρι­στε­ρά –των ΚΚ και ΣΚ Γαλ­λί­ας– υπό τον Μι­τε­ράν. Οι εν­θου­σιώ­δεις δια­δη­λω­τές είχαν δίκιο όταν εκτι­μού­σαν ότι ο συ­σχε­τι­σμός δεν είχε πραγ­μα­τι­κά ανα­τρα­πεί, ότι οι εξε­λί­ξεις θα εξα­κο­λου­θού­σαν να έχουν χα­ρα­κτή­ρα ανοι­χτής πε­ρι­πέ­τειας, αλλά πλέον βρί­σκο­νταν μπρο­στά στη δια­πί­στω­ση ότι η επι­δί­ω­ξη της επα­να­στα­τι­κής ανα­τρο­πής θα ήταν μια υπό­θε­ση «μα­κρού χρό­νου». Άρ­χι­ζε μια πε­ρί­ο­δος βα­σα­νι­στι­κής ωρί­μαν­σης, που ο Μπεν­σα­ΐντ πε­ριέ­γρα­ψε ως την εγκα­τά­λει­ψη ενός «βια­στι­κού λε­νι­νι­σμού».

Ανά­λο­γα κρί­θη­καν τα πράγ­μα­τα σε άλλες χώρες. Στην Ιτα­λία το PCI εγκα­τέ­λει­ψε την πο­λι­τι­κή για μια κυ­βέρ­νη­ση της Αρι­στε­ράς, κή­ρυ­ξε τον «ιστο­ρι­κό συμ­βι­βα­σμό» με τη Χρι­στια­νο­δη­μο­κρα­τία και συ­ναί­νε­σε στη «δια σι­δή­ρου» αντι­με­τώ­πι­ση του κι­νή­μα­τος και της επα­να­στα­τι­κής Αρι­στε­ράς. Στην Ισπα­νία η «ομα­λο­ποί­η­ση» του φραν­κι­σμού υπό την αι­γί­δα του Βα­σι­λιά, πέ­τυ­χε κυ­ρί­ως γιατί ο Κα­ρί­γιο έριξε το βάρος του ΚΚ Ισπα­νί­ας υπέρ των συμ­φω­νιών της Μον­κλόα, δη­λώ­νο­ντας ότι δεν υπάρ­χει εναλ­λα­κτι­κή πέραν της (αστι­κής) κοι­νο­βου­λευ­τι­κής δη­μο­κρα­τί­ας. Στην Πορ­το­γα­λία, το ΚΚ συ­ναί­νε­σε στο πρα­ξι­κό­πη­μα της 25/11/75, με στόχο τη βίαια συ­ντρι­βή της αρι­στε­ρής πτέ­ρυ­γας του Κι­νή­μα­τος Ενό­πλων Δυ­νά­με­ων και τη σύλ­λη­ψη του Οτέλο Καρ­βά­λιο, ως προ­ϋ­πό­θε­ση για να λήξει η επα­να­στα­τι­κή πι­θα­νό­τη­τα που είχε ανοί­ξει το 1974.

Έτσι, σε μια μακρά πο­ρεία αγώ­νων, τε­λι­κά ελέγ­χθη­κε η απει­λή που είχε εξα­πο­λύ­σει ο Μάης.

Σε αυτή την πο­ρεία οι ορ­γα­νώ­σεις της επα­να­στα­τι­κής Αρι­στε­ράς υπο­χρε­ώ­θη­καν να με­τε­ξε­λι­χθούν. Πριν 50 χρό­νια, το 1973, οι Επι­τρο­πές Πε­ρι­φρού­ρη­σης της Κομ­μου­νι­στι­κής Λί­γκας διέ­λυ­σαν βίαια την προ­σπά­θεια της φα­σι­στι­κής ορ­γά­νω­σης Νέα Τάξη να κάνει ένα προ­κλη­τι­κό συ­νέ­δριο στο κέ­ντρο του Πα­ρι­σιού. Η «επι­χεί­ρη­ση» ήταν στρα­τιω­τι­κά άψογη (παρά τη δρα­κό­ντεια κι­νη­το­ποί­η­ση των CRS, των γαλ­λι­κών ΜΑΤ), όμως πο­λι­τι­κά έδωσε στην κυ­βέρ­νη­ση τη δυ­να­τό­τη­τα να θέσει τη Λίγκα εκτός νόμου. Το χτύ­πη­μα απο­κρού­στη­κε με μια με­γά­λη ενω­τι­κή-αμυ­ντι­κή κα­μπά­νια, όπου υπο­χρε­ώ­θη­κε να πάρει μέρος το ΚΚ Γαλ­λί­ας. Στις θυ­ελ­λώ­δεις και επώ­δυ­νες διερ­γα­σί­ες που ακο­λού­θη­σαν, οι σ. της Λί­γκας ανα­γκά­στη­καν να γί­νουν πιο συ­γκε­κρι­μέ­νοι: η επι­μο­νή στη διεκ­δί­κη­ση της Επα­νά­στα­σης, σε συν­θή­κες «μα­κρού χρό­νου», σή­μαι­νε υπο­χρε­ω­τι­κά την επα­νά­κτη­ση της πα­ρά­δο­σης του Ενιαί­ου Με­τώ­που, την «ανα­κά­λυ­ψη» της αξίας της με­τα­βα­τι­κής πο­λι­τι­κής και του με­τα­βα­τι­κού προ­γράμ­μα­τος. Με αυτή την κα­τά­κτη­ση βα­σι­κές ορ­γα­νώ­σεις της διε­θνούς επα­να­στα­τι­κής Αρι­στε­ράς βά­δι­σαν στις δύ­σκο­λες δε­κα­ε­τί­ες του ’80 και του ’90, με το ξέ­σπα­σμα της νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρης επί­θε­σης του κε­φα­λαί­ου επί Θά­τσερ και Ρί­γκαν.

Η διέ­ξο­δος από αυτές τις δυ­σκο­λί­ες χα­ρά­χτη­κε ξανά από τη μα­ζι­κή πα­ρέμ­βα­ση των από κάτω, με κέ­ντρο το ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα: ο με­γά­λος απερ­για­κός γαλ­λι­κός Δε­κέμ­βρης του ’95 έθεσε τα θε­μέ­λια για τον ισχυ­ρι­σμό ότι είναι εφι­κτή μια απο­τε­λε­σμα­τι­κή και νι­κη­φό­ρα αντι­με­τώ­πι­ση του νε­ο­φι­λε­λευ­θε­ρι­σμού. Ακο­λού­θη­σε το διε­θνές κί­νη­μα ενά­ντια στη νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη κα­πι­τα­λι­στι­κή πα­γκο­σμιο­ποί­η­ση.

Με το κλεί­σι­μο εκεί­νου του κύ­κλου αγώ­νων των αρχών του 21ού αιώνα, φαί­νε­ται ξανά να κυ­ριαρ­χούν οι πο­λι­τι­κές δυ­σκο­λί­ες. Όμως τα ση­μά­δια της ανά­τα­ξης είναι ήδη πα­ρα­πά­νω από ορατά στον κοι­νω­νι­κό ορί­ζο­ντα: το αν­θε­κτι­κό ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα ενά­ντια στην ασφα­λι­στι­κή αντι­με­ταρ­ρύθ­μι­ση του Μα­κρόν στη Γαλ­λία, η απερ­για­κή σκυ­τα­λο­δρο­μία στη Βρε­τα­νία, οι με­γά­λες απερ­για­κές κι­νη­το­ποι­ή­σεις στη Γε­ρα­νία, η γε­νι­κή απερ­γία στο Ισ­ρα­ήλ (!), η δρα­στή­ρια αρι­στε­ρή δράση στη Λα­τι­νι­κή Αμε­ρι­κή, η μα­ζι­κή εξέ­γερ­ση στο Ιράν, είναι προει­δο­ποι­ή­σεις που θα έκα­ναν ένα βε­τε­ρά­νο του ’68 να χα­μο­γε­λά αι­σιό­δο­ξα βλέ­πο­ντας την προ­ο­πτι­κή μιας νέας «αρχής».

Σή­με­ρα η «γενιά του ‘68» μέσα στην Αρι­στε­ρά έχει πα­ρα­δώ­σει τη σκυ­τά­λη στη νε­ό­τε­ρη γενιά αγω­νι­στών-στριών. Έχει πα­ρα­δώ­σει ένα «πλαί­σιο» θέ­σε­ων σκέ­ψης-δρά­σης κατά πολύ πιο προ­χω­ρη­μέ­νο από το αντί­στοι­χο που αυτή πα­ρέ­λα­βε στα τέλη της σκο­τει­νής δε­κα­ε­τί­ας του ’50. Σε αυτή τη βάση πρέ­πει να πα­τά­με για να χτί­σου­με τις απα­ντή­σεις που απαι­τεί το μέλ­λον. Κρα­τώ­ντας την πο­λύ­τι­μη πα­ρα­κα­τα­θή­κη μιας επο­χής με­γά­λων ανα­τρο­πών: «Δεν ήταν παρά μια αρχή – Να συ­νε­χί­σου­με τον αγώνα!».

rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος