Ο κόλπος του Βλυχού, στην Λευκάδα, είναι μέρος ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς, ως συνδυασμός θαλάσσιου τοπίου και πλούσιας βλάστησης. Αποτελεί φυσικό λιμάνι και βρίσκεται σε θέση εξέχουσας σημασίας στο νησί της Λευκάδας, όσο και στην ευρύτερη περιοχής του Ιουνίου. Έχει, μάλιστα, κηρυχθεί ζώνη NATURA και τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλους.
Εδώ και χρόνια, στο πλαίσιο της προσέλκυσης νέων επενδύσεων, υπάρχει σχεδιασμός μετατροπής του κόλπου του Βλυχού σε οργανωμένη μαρίνα σκαφών, μεγάλης έκτασης. Το συγκεκριμένο έργο εντάσσεται στο σύνολο των «στρατηγικών επενδύσεων», και φιλοδοξεί, σύμφωνα με τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Θανάση Καββαδά, «να καταστήσει την Λευκάδα το μεγαλύτερο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού στην χώρα».
Η περιγραφή του έργου, έγινε πρόσφατα από την στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία, την περασμένη Πέμπτη, πέρασε για γνωμοδότηση από το Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε στην συνέχεια να εγκριθεί με προεδρικό διάταγμα. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται να δοθεί λευκή επιταγή σε μεγαλοκεφαλαιούχους επενδυτές ώστε να εκμεταλλευτούν τον χώρο, δημιουργώντας ένα έργο τύπου «μικρό ελληνικό» στον κόλπο του Βλυχού.
Η μελέτη προβλέπει κατασκευές, οι οποίες εκτός από τις θέσεις ελλιμενισμού των σκαφών, περιλαμβάνουν δημιουργία τουριστικών καταλυμάτων, εμπορικών καταστημάτων, πύργου ελέγχου, δρόμους, υποδομές συντήρησης σκαφών και άλλα υποστηρικτικά της μαρίνας ή ψυχαγωγικού τύπου έργα. Οι εργασίες, θα περιλαμβάνουν εκσκαφή του κόλπου και θαλάσσιο μπάζωμα περίπου 80 στεμμάτων, δημιουργώντας περιβαλλοντική-αισθητική αλλοίωση και αποκλείοντας τον τοπικό οικισμό από την θάλασσα, η οποία γίνεται κυριολεκτικά οικόπεδο προς εκμετάλλευση.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε κάποια βασικά σημεία του σχεδιασμού, όπως τα παραθέτουν σε κοινή ανακοίνωση οι αγωνιστικές παρατάξεις του νησιού «Αγωνιστικό Μέτωπο Λευκάδας» και «Λευκάδα ανάποδα».
Πιο συγκεκριμένα:
Δημιουργείται νέα χερσαία ζώνη 134 στρεμμάτων με επίχωση 80 στρεμμάτων της θάλασσας,13 στρεμμάτων επί πασσάλων και 40 στρέμματα κατάληψης της υφιστάμενης ζώνης.
Δημιουργούνται μίνιμουμ 15.000 τμ νέας δόμησης, με μάξιμουμ 28.000 τμ, εκ των οποίων 10.000 για τουριστικές χρήσεις (ξενοδοχείο -κατοικίες -εστιατόρια κλπ).
Μπαζωγεννημένο νησί όπου θα δημιουργηθούν ξενοδοχείο, κατοικίες και πισίνες με συντελεστή κάλυψης 0,22-δόμησης 0,19 και ύψος κτιρίων +3+7,5+στέγη από την στάθμη της θάλασσας.
Σε όλο το θαλάσσιο μέτωπο του Βλυχού κατασκευάζονται κτίρια διοίκησης και πύργος ύψους 12 μέτρων ( τομέας 1-2600 τμ δόμηση για διοίκηση μαρίνας και τομέας 2-3700 τμ δόμηση για διοίκηση και τουρισμό/αναψυχή)
Όπως γίνεται αντιληπτό, επιχειρείται να υλοποιηθεί, ένα φαραωνικό έργο εντελώς ασύμβατο με το φυσικό περιβάλλον, τον πολιτισμό και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου. Κυβέρνηση και τοπικές αρχές, ως μεσίτες, παραδίδουν ένα σημείο με ιδιαίτερη γεωμορφολογική ομορφιά, δημιουργώντας, ένα ακόμα, πεδίο κερδοφορίας για ορισμένα επενδυτικά funds, των οποίων τα συμφέροντα έρχονται πάνω απ’ όλα. Για άλλη μια φορά το κεφάλαιο, συνεπικουρούμενο από το κράτος, διεισδύει με όλο και πιο επιθετικό τρόπο σε νέους χώρους εκμετάλλευσης διαλύοντας το φυσικό τοπίο και αδιαφορώντας για οποιαδήποτε τύπου βιώσιμη ανάπτυξη.
Με παράκαμψη προϋποθέσεων, όπως αναλυτικές περιβαλλοντικές μελέτες, δημόσια διαβούλευση, εμπλοκή και γνωμοδότηση υπηρεσιών, ο επενδυτής μέσω «fast track» διαδικασιών, παίρνει το «φιλέτο», για να αποκομίσει εύκολο βραχυπρόθεσμο κέρδος, φτιάχνοντας τεχνητά νησιά από μπετόν…
Σχεδιασμοί όπως οι παραπάνω είναι τυπικό δείγμα της σύγχρονης πραγματικότητας της μεταμνημονιακής Ελλάδας, όπου η βασική προοπτική οικονομικής πορείας είναι η μονοκαλλιέργεια του μαζικού τουρισμού, μέσω δημιουργίας συγκεντροποιημένων φαραωνικών μονάδων, μεγάλης κλίμακας, για εύπορους τουρίστες, με ελαστικές σχέσεις εργασίας για τους εργαζόμενους.
Την ίδια στιγμή, στην Λευκάδα, όσον αφορά τις γενικές υποδομές, υπάρχει πλήθος άλυτων προβλημάτων που δυσχεραίνουν την καθημερινότητα ντόπιων και επισκεπτών. Προβλήματα πολλών δεκαετιών μένουν άλυτα. Μεγάλο μέρος του νησιού, και μάλιστα περιοχές με υψηλή επισκεψιμότητα, δεν έχουν βιολογικό καθαρισμό. Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει μονάδα επεξεργασίας σκουπιδιών, ενώ η χωματερή βρίσκεται δίπλα στην πόλη και τον δίαυλο, δημιουργώντας μόλυνση θαλάσσιας περιοχής. Το δίκτυο του νερού υπολειτουργεί με συχνές διακοπές και χαμηλή πίεση, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες. Σημαντικό πρόβλημα αποτελεί, επίσης, η έλλειψη υλοποίησης πολεοδομικών σχεδιασμών, με αποτέλεσμα η δόμηση να είναι ανεξέλεγκτη και ασύμβατη με το φυσικό τοπίο.
Στο δημοτικό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Πέμπτη, τόσο η δημοτική αρχή της Νέας Δημοκρατίας όσο και οι προηγούμενες δημοτικές αρχές ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, τάχθηκαν υπέρ της δημιουργίας μαρίνας μεγάλης κλίμακας, υπό το καθεστώς που περιγράφηκε, με διαφοροποιήσεις, στον όγκο κάλυψης. Το γεγονός αυτό, επιβεβαιώνει για μια ακόμη φορά την ουσιαστική κοινή γραμμή στο βασικό οικονομικό πλαίσιο που διαμορφώνουν οι πιο επιθετικές μερίδες του κεφαλαίου.
Οι πολιτικές παρατάξεις της μαχόμενης αριστεράς («Αγωνιστικό Μέτωπο», «Λευκάδα Ανάποδα»), η «Λαϊκή Συσπείρωση» καθώς και μεμονωμένοι πολίτες εξέφρασαν την αντίδραση τους στο έργο υποστηρίζοντας, μια πιο βιώσιμη και συμβατή με το περιβάλλον ανάπτυξη του νησιού.
Μάλιστα, την μέρα συζήτησης της υπόθεσης στο δημοτικό συμβούλιο, κυκλοφόρησε κείμενο υπογραφών που αναδεικνύει την απουσία οποιαδήποτε διαβούλευσης, καθώς και τις φυσικές αλλοιώσεις και καταστροφές που θα επιφέρει ένα έργο τέτοιου μεγέθους.
Αναμένονται, λοιπόν, κινητοποιήσεις, στο πλαίσιο μιας συνεκτικής δράσης αντιλόγου, στους σχεδιασμούς ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας.