Σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, κρίσιμες για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι οι ψηφιακές και τεχνικές δεξιότητες ● Οι περισσότεροι από τους εργοδότες με κενά επικαλέστηκαν ως λόγο την έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά των εργαζομένων και ύστερα την έλλειψη εργασιακής εμπειρίας ή κατάλληλων δεξιοτήτων.
Ολο και μεγαλύτερη«προσαρμοστικότητα» χρειάζεται ένας εργαζόμενος ο οποίος καλείται να «χτίσει» βιογραφικό στη σημερινή εργασιακή ζούγκλα με διαρκείς μεταβολές. Νέα έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων GPO, σε δείγμα περίπου 1.000 κυρίως μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, δείχνει ότι αυτές αναζητούν ολοένα και περισσότερο τις «ήπιες» και κοινωνικο-συναισθηματικές δεξιότητες, καθώς αρκετοί προτάσσουν ένα συνδυασμό με τις «σκληρές», δηλαδή τις βασικές και εξειδικευμένες δεξιότητες (πτυχία κ.λπ.).
Λένα Κυριακίδη
Οπως αναφέρει η μελέτη, «ενώ ένας βαθμός πιστοποιημένης γνώσης συναφούς με την ειδικότητά του ή/και το αντικείμενο της εργασίας είναι το minimum που πρέπει να έχει ο κάθε εργαζόμενος, η ύπαρξη ήπιων δεξιοτήτων είναι εκείνο το στοιχείο που δημιουργεί έναν πρόσθετο πόρο/μια πρόσθετη αξία για έναν εργαζόμενο. Πιθανώς μάλιστα οι ήπιες δεξιότητες είναι και εκείνες που τον καθιστούν πιο ελκυστικό σε σχέση με κάποιον ο οποίος μπορεί να διαθέτει τα «τυπικά προσόντα».
Στην ερώτηση «ποιες θεωρείτε ότι θα είναι οι πιο κρίσιμες δεξιότητες για τα επόμενα πέντε χρόνια», το 44,2% των εργοδοτών ανέφερε τις ψηφιακές, το 36,2% τις τεχνικές στο επάγγελμα, το 31,9% την ικανότητα συνεχούς μάθησης, ανάπτυξης και προσαρμογής και το 27,7% τις επικοινωνιακές ικανότητες και τις δεξιότητες διαχείρισης πελατών.
Οι συναισθηματικές ιδιότητες «αγοράζονται» και «πωλούνται» ως πτυχή της εργασίας, ενώ για πολλές επιχειρήσεις, ειδικά σε εκείνες που παρέχονται υπηρεσίες προς τρίτους, θεωρούνται «κλειδί». Γιατί θα πρέπει να διαχειρίζονται τις σωματικές και συναισθηματικές εκδηλώσεις των ίδιων, των συναδέλφων, των αποδεκτών των υπηρεσιών και βέβαια να «συμμορφώνονται με τους κανόνες αισθημάτων που καθορίζονται από τον εργοδότη».
Επίσης η «ευθυγράμμιση με τις αξίες της επιχείρησης», το «προσωπικό ήθος» και η «θέληση για μάθηση» φαίνεται να κατέχουν κεντρικό ρόλο. Το να έχει ο εργαζόμενος «μεράκι» ή να είναι από «καλή πάστα» είναι πιο θεμιτό από ό,τι ένα βαρύ βιογραφικό. Αντίθετα, οι «υπερπροσοντούχοι» δεν προτιμώνται, είτε επειδή οι εργοδότες δεν μπορούν να τους προσφέρουν τις «ανάλογες οικονομικές απολαβές ή/και πιθανότητες ιεραρχικής εξέλιξης είτε γιατί θεωρούν ότι, στην περίπτωση αυτή, οι υποψήφιοι συμβιβάζονται και αντιλαμβάνονται τη δουλειά ως κάτι προσωρινό».
Κενές θέσεις
Ανεξάρτητα πάντως από το όποιο «κεφάλαιο δεξιοτήτων», παραμένει η δυσκολία κάλυψης μεγάλων κενών στις θέσεις εργασίας, καθώς προκύπτει ένα είδος ασυμφωνίας ανάμεσα στα χαρακτηριστικά των εργαζομένων και στις απαιτήσεις της εργασίας που καλούνται να επιτελέσουν.
Οι περισσότεροι από τους εργοδότες με κενά επικαλέστηκαν ως λόγο την έλλειψη ενδιαφέροντος από την πλευρά των εργαζομένων και ύστερα την έλλειψη εργασιακής εμπειρίας ή κατάλληλων δεξιοτήτων. Σύμφωνα με τα ευρήματα, το ζήτημα οφείλεται σε παράγοντες οι οποίοι «αφορούν ευρύτερες τάσεις που επηρεάζουν τη σχετική προσφορά ή έλλειψη δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας είτε σχετίζονται κυρίως με το ποιες δεξιότητες και ικανότητες οι ίδιοι οι εργοδότες θεωρούν ως σημαντικές ή κρίσιμες για τη λειτουργία της επιχείρησής τους».
Οι βασικότερες αιτίες μη κάλυψης των κενών θέσεων, βάσει των στοιχείων της μελέτης, είναι αφενός η έλλειψη εξειδικευμένων ψηφιακών δεξιοτήτων, αφετέρου η αναζήτηση εργασίας με χαρακτηριστικά μόνιμης και πλήρους απασχόλησης. Για παράδειγμα, στις επιχειρήσεις υπηρεσιών πληροφορικής οι ελλείψεις που υπάρχουν σε προγραμματιστές και ειδικούς IT αποδίδονται στις αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν σε αυτές τις ειδικότητες λόγω ψηφιακού μετασχηματισμού και στο γεγονός ότι εργαζόμενοι απευθύνονται σε θέσεις εργασίας εκτός συνόρων. Σημαντική παράμετρο αποτελεί η εποχικότητα και ο κλάδος του τουρισμού, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη η ετήσια μεταβολή του «βασίζεται περισσότερο στη ζήτηση προϊόντων και υπηρεσιών και όχι τόσο στην αντίστοιχη προσφορά». Αναφορικά με τις ειδικότητες που εντοπίζονται κενές θέσεις, το 40% των εργοδοτών που ψάχνουν υπάλληλο ανέφερε ελλείψεις σε ειδικευμένους τεχνίτες και ασκούντες συναφή επαγγέλματα, το 24,6% σε εργαζόμενους σε παροχή υπηρεσιών και πωλητές, το 13,2% σε υπαλλήλους γραφείου και μόνο το 6,6% σε τεχνικούς και το 5,5% σε ανειδίκευτους εργάτες και χειρώνακτες.
Οι εργοδότες
Διαπιστώνεται επίσης χάσμα μεταξύ των δεξιοτήτων που κατέχουν οι εργαζόμενοι και εκείνων που απαιτούνται από τους εργοδότες. Από τα ευρήματα προέκυψε ότι τόσο ο κλάδος δραστηριότητας όσο και η ειδικότητα και η μεταξύ τους συσχέτιση συνιστούν κεντρικούς παράγοντες για την ύπαρξη ή μη αναντιστοιχίας δεξιοτήτων. Κάποιοι από τους συνεντευξιαζόμενους δήλωσαν ότι υπάρχει αναντιστοιχία δεξιοτήτων λόγω του ότι ζητούν εξειδικευμένες δεξιότητες που οι εργαζόμενοι δεν διαθέτουν (π.χ. κλάδος παροχής υπηρεσιών υγείας), ενώ κάποιοι άλλοι δήλωσαν ότι δεν υπάρχει, καθώς οι δεξιότητες που ζητούν είναι τεχνικές δεξιότητες που σχετίζονται με το επάγγελμα και πρακτικές δεξιότητες καθημερινής φύσης (λ.χ. κλάδος τουρισμού).
Οι εργοδότες αποδίδουν την αναντιστοιχία, μεταξύ άλλων, στην απόσταση που υπάρχει μεταξύ της θεωρητικής γνώσης και των μεταβαλλόμενων αναγκών σε δεξιότητες στην αγορά εργασίας και στα επαγγέλματα και στο χάσμα και την ελλιπή σύνδεση της τριτοβάθμιας και μεταλυκειακής εκπαίδευσης και του κόσμου των επιχειρήσεων.
Ερωτηθέντες θεωρούν, δε, πως υπάρχει «δαιμονοποίηση» του επιχειρηματικού κόσμου στο πλαίσιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έλλειμμα μεταξύ τους συνεργειών, ενώ επισημαίνουν μια μεταστροφή στις αξίες της νέας γενιάς, για την οποία η απόκτηση δεξιοτήτων δεν αποτελεί πλέον προτεραιότητα λόγω του φαινομένου που ονομάζουμε «μεγάλη παραίτηση».
Οι εργοδότες αποδίδουν την αναντιστοιχία δεξιοτήτων, μεταξύ άλλων, στην απόσταση μεταξύ της θεωρητικής γνώσης και των μεταβαλλόμενων αναγκών στην αγορά εργασίας και στα επαγγέλματα και στην ελλιπή σύνδεση της τριτοβάθμιας και μεταλυκειακής εκπαίδευσης με τον κόσμο των επιχειρήσεων
https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/462611_i-prosarmostikotita-einai-neo-ergasiako-proson
Σχόλια (0)