Τώρα που το αίμα των Παλαιστινίων έχει βάψει κόκκινη τη Μεσόγειο από το δολοφονικό κράτος του Ισραήλ, τώρα που ευαίσθητοι και ανθρωπιστές πολίτες ξεσηκώνονται εναντίον της λύσσας και του μίσους αυτού του ναζιστικής πλέον κοπής κράτους, ας ρίξει μια ματιά η υπουργός Πολιτισμού -εάν έχει πάρει χαμπάρι τι σημαίνει πολιτισμός- στην πρόταση του λόγιου μουσικοσυνθέτη Θωμά Μπακαλάκου περί μεσογειακού παιάνα ειρήνης – κάθε παιάνας θα είναι γραμμένος και μελοποιημένος από κάθε χώρα της Μεσογείου ξεχωριστά, με την ίδια όμως μουσική μέθοδο, το ίδιο μήνυμα, που δεν είναι άλλο παρά ένα κάλεσμα για συναδέλφωση των λαών σε τούτη τη μαρτυρική, φλεγόμενη περιοχή του πλανήτη.
Γιώργος Σταματόπουλος
Ο Παιάνας αυτός είναι απόρροια ολοκληρωμένης μουσικής πρότασης του συνθέτη με τίτλο Ελληνικός Μηχανισμός Σύνθεσης Μουσικών Εργων. Η μέθοδος του Θωμά Μπακαλάκου έχει αφετηρία την ελληνική ομιλούμενη γλώσσα και τις αδελφές γλώσσες, που είναι η ελληνική μουσική γλώσσα και η ελληνική γλώσσα χειρονομίας, παντελώς άγνωστες, δυστυχώς, όπως τονίζει ο ίδιος, στην πλειονότητα του ελληνικού λαού – και όχι μόνο. Είναι βεβαίως αποτέλεσμα πολύχρονων ερευνών του συνθέτη – όταν ο Απόστολος Παληός την παρουσίασε στο διεθνές μουσικολογικό συνέδριο στην Τιφλίδα της Γεωργίας έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από τους παρευρισκόμενους ομοτέχνους του. Απόστολος Παληός: δρ μουσικολογίας, καθηγητής στο ΕΚΠΑ, διδάσκων σε πολλά ξένα πανεπιστήμια. απόφοιτος της Μουσικής Ακαδημίας του Βερολίνου και της Λιψίας, σολίστας πιάνου διεθνούς φήμης με ρεσιτάλ στις μεγαλύτερες μουσικές αίθουσες του κόσμου, με master class σε απόφοιτους μουσικών πανεπιστημίων του εξωτερικού. Τον γνωρίζει η κυρία υπουργός (!) Πολιτισμού;
Στην Ελλάδα, ως συνήθως, ό,τι ξεφεύγει από τα κυκλώματα ή είναι πρωτοποριακό παραμένει στη σιωπή· η αποσιώπηση ως γνωστόν είναι μια πανάρχαια μέθοδος, ειδικά όμως σήμερα έχει γίνει επιστήμη από τους «ειδικούς», τρομάρα τους.
Για τον συνθέτη η καθημερινή χρήση της γλώσσας, η ελληνική ομιλούμενη, εμπεριέχει μουσική, ειδικά οι συλλαβές που τονίζονται. Πρώτος το είχε αναφέρει ένας μεγάλος μουσικός της αρχαιότητας, ο Αριστόξενος ο Ταραντίνος, ο οποίος είχε μιλήσει για το λ ο γ ώ δ ε ς μ έ λ ο ς της. Ο μεγάλος γλωσσολόγος Τριανταφυλλίδης σημειώνει στη Γραμματική του ότι οι λέξεις που εκφωνούμε είναι φωνητικές, έχουν μια εγγενή μουσικότητα. Μένει να έλθει ο ικανός συνθέτης να συλλάβει μουσικά το νοηματικό περιεχόμενο και να δώσει μελωδία στην τονική ενότητα ώστε να εισχωρήσουν ήπια και γλυκά στο μυαλό και την ψυχή του λαού.
Πραγματικά έρχεται κανείς σε επαφή με έναν νέο μουσικό κόσμο στηριγμένο σε ελληνικά χαρακτηριστικά στα οποία είναι εμφωλευμένη η δημοτική και λαϊκή παράδοση, που ανυψώνει εν τέλει σε λόγια μουσική τα πάθη των Ελλήνων [γλέντι, χορός, χαρά, λύπη, μοιρολόι, πένθος, τραγούδια της δουλειάς…]. Ο Θ. Μπ., πρώτος αυτός, συστήνει στους διάφορους που θα εφαρμόσουν τον νέο Ελληνικό Μηχανισμό Σύνθεσης Ελληνικών Εργων – επιπλέον: εάν είχε γίνει αποδεκτός ο μεσογειακός Παιάνας του της ειρήνης ίσως μείωνε τη φρίκη που ασυναίσθητα και ωμά σκορπίζουν οι Ισραηλινοί δολοφονώντας χιλιάδες αθώους και παιδιά στη Λωρίδα της Γάζας.
Πώς να βγει από τον νήδυμό της η υπουργός Πολιτισμού;
https://www.efsyn.gr/stiles/yposimeioseis/475794_paian-eirinis
Σχόλια (0)