Της Μαρίας Μόσχου
‘Βουλιάζουν’ στα ελλείμματα οι ‘Οδικές Συγκοινωνίες’, η εταιρεία που έχει αναλάβει τη διαχείριση των λεωφορείων και των τρόλεϊ, ενώ την ίδια στιγμή η έλλειψη ανταλλακτικών και οδηγών έχει παροπλίσει το μεγαλύτερο τμήμα του στόλου, με αποτέλεσμα κάθε μήνα να πραγματοποιούνται όλο και λιγότερα δρομολόγια.
Η οικονομική κατάσταση της εταιρείας είναι τραγική με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ που δείχνουν μειωμένα έσοδα στο οκτάμηνο 10 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, το οποίο θα πρέπει να σημειωθεί ότι περιελάμβανε δύο εβδομάδες δωρεάν μετακίνησης όλων των επιβατών αλλά και απουσία ελέγχου λόγω των capital controls.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, τα έσοδα της εταιρείας, το διάστημα Ιανουαρίου Αυγούστου του 2016 ανήλθαν σε 56,9 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 14,35% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2015, όταν τα έσοδα ανήλθαν σε 66,4 εκατ. ευρώ.
Η απόκλιση στα έσοδα θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη, αν υπολογίσει κανείς και τις δύο εβδομάδες δωρεάν μετακίνησης όλων των πολιτών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πρόκειται για απώλεια εσόδων περίπου 10 εκατ. ευρώ που αν και έχει δεσμευτεί το υπουργείο Υποδομών ότι θα τα καταβάλει στην ΟΣΥ, ωστόσο ακόμα δεν έχει γίνει καμία κίνηση.
Η διοίκηση του ΟΑΣΑ αποδίδει τη μείωση των εσόδων στα υψηλά ποσοστά λαθρεπιβίβασης, στις αυξήσεις του ΦΠΑ από 13% στο 23%, και στη συνέχεια στο 24% στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, αλλά και στη δωρεάν μετακίνηση ανέργων από το δεύτερο εξάμηνο του 2015.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ανελαστικές δαπάνες της ΟΣΥ για το 2016 είναι 143 εκατ. ευρώ, η μισθοδοσία 40 εκατ. ευρώ, τα καύσιμα 12 εκατ. ευρώ, η ασφάλεια των λεωφορείων 1 εκατ. ευρώ, τέλη κυκλοφορίας και ΚΤΕΟ 10 εκατ. ευρώ, ανταλλακτικά και αναλώσιμα υλικά 3 εκατ. ευρώ, ρεύμα έλξης για τρόλεϊ, φως, νερό, τηλέφωνο 1 εκατ. ευρώ και φόροι 7 εκατ. ευρώ. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 217 εκατ. ευρώ δημιουργώντας μια ‘μαύρη τρύπα’ στην εταιρείας ύψους 47 εκατ. ευρώ όπως αυτή καταγράφεται και στον προϋπολογισμό της διοίκησης της εταιρείας. Ωστόσο το ποσό αυτό αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά αν υπολογίσει κανείς τις μεγάλες απώλειες από τις εισπράξεις σε εισιτήρια και κάρτες.
Τροφοδοτικά μέσα
Τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που αποτελούν τον τροφοδοτικό μηχανισμό για τα μέσα σταθερής τροχιάς έχουν μειώσει σημαντικά το έργο τους αλλά και τον αριθμό οχημάτων που κυκλοφορούν, με τον επιβάτη να αναγκάζεται πολλές φορές να παραμένει μέχρι και μία ώρα και 50 λεπτά στη στάση για να επιβιβαστεί!
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ:
Το 2010 στα λεωφορεία γινόταν 3.190 βάρδιες τον χρόνο, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2016 μειώθηκαν σε 2.550 βάρδιες. Αξιοσημείωτο είναι ότι από το καλοκαίρι υπάρχει περαιτέρω μείωση
στις βάρδιες που εκτελούνται στις 2.400. Μάλιστα από τον ΟΑΣΑ έχουν προγραμματιστεί 2.700 βάρδιες, Ωστόσο η έλλειψη λεωφορείων και οδηγών δεν επιτρέπει την επίτευξη αυτού του στόχου παρά το γεγονός ότι καθημερινά δίνονται σχεδόν 160 μεταφερόμενα ρεπό από τους οδηγούς.
Το 2012 γινόταν 14.475 δρομολόγια την ημέρα, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2016 εκτελούνταν μόλις 11.920. Σήμερα τα εκτελεσμένα δρομολόγια είναι 11.420.
Η έλλειψη λεωφορείων
Το 2012 κυκλοφορούσαν 1.586 λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ το πρώτο πεντάμηνο του 2016 εκτελούσαν δρομολόγια 1.210 λεωφορεία και τρόλεϊ. Ακόμα λιγότερα είναι τα οχήματα που εκτελούν δρομολόγια από την αρχή του καλοκαιριού. Σήμερα μόλις 938 λεωφορεία είναι σε θέση να εκτελούν δρομολόγια και 162 τρόλεϊ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι για να εκτελείται το πρόγραμμα θα έπρεπε να εκτελούν δρομολόγια συνολικά 1.366 λεωφορεία και τρόλεϊ.
Η έλλειψη ρευστότητα, ωστόσο, έχει αφήσει άδειες τις αποθήκες ανταλλακτικών, με αποτέλεσμα δεκάδες λεωφορεία να είναι παροπλισμένα στα αμαξοστάσια της εταιρείας.
Μάλιστα κάθε μέρα 10 με 20 οδηγοί σε κάθε ένα από τα 10 αμαξοστάσια περιμένουν να αναλάβουν βάρδια, ωστόσο δεν υπάρχει λεωφορείο για να οδηγήσουν. Αποτέλεσμα είναι να κάθονται καθ΄ όλη τη διάρκεια της βάρδιας αναμένοντας λεωφορείο και να φεύγουν χωρίς να έχουν πραγματοποιήσει ούτε ένα δρομολόγιο, αλλά πληρώνονται κανονικά.
Και αυτό γιατί από τα 2.100 λεωφορεία που μετρούσε ο στόλος εκ των οποίων 1.850 δρομολογούνταν καθημερινά το 2009, σήμερα δρομολόγια εκτελούν 938 οχήματα. Ίδια κατάσταση και στο στόλο των τρόλεϊ όπου από τα 358 οχήματα δρομολόγια εκτελούν μόνο τα 162.
Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι η εταιρεία που έχει αναλάβει την τοποθέτηση των κιγκλιδωμάτων στα λεωφορεία εγκαθιστά τα σχετικά μηχανήματα ακόμα και στα λεωφορεία χωρίς κινητήρα!
Οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι υπάρχουν λεωφορεία που από την ακινησία έχουν ‘φυτρώσει’ μέσα από αυτά δέντρα και πάραυτα γίνεται η εγκατάσταση των συστημάτων.
ΓΙΑ ΤΗ ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΥΠΑΘΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΚΑΙ ΕΝΣΤΟΛΩΝ
Τα υπουργεία χρωστούν μισό δισ. ευρώ
‘Μαύρη τρύπα’ πάνω από μισό δισ. ευρώ έχουν δημιουργήσει τα χρέη των υπουργείων για την δωρεάν μεταφορά ευπαθών ομάδων και ένστολων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Σύμφωνα με απόφαση του δευτεροβάθμιου δικαστηρίου μέχρι τις 30 Ιουνίου τα υπουργεία έπρεπε να είχαν καταβάλει στον ΟΑΣΑ ποσό 240 εκατ. ευρώ για τα έτη 2012, 2013, 2014 και το α’ εξάμηνο του 2015. Ωστόσο μέχρι στιγμής η απόφαση δεν έχει υλοποιηθεί, ενώ το κόστος για τη δωρεάν ή μειωμένη μετακίνηση από το β’ εξάμηνο του 2015 και ολόκληρο το 2016 ανέρχεται σε 340 εκατ. ευρώ!
Μόνο το υπουργείο Εργασίας για το 2015 θα πρέπει να καταβάλει στον ΟΑΣΑ 29,5 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2016 65,5 εκατ. ευρώ.
Μόνο για το τρέχον έτος υπολογίζεται ότι τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Αμυνας και Ναυτιλίας χρωστούν 110 εκατ. ευρώ.
Από αυτά, ο ΟΑΣΑ εκτιμά ότι θα εισπράξει το προσεχές διάστημα περίπου 17 εκατ. ευρώ, για τα οποία έχουν υπογραφεί ή αναμένεται να υπογραφούν συμβάσεις μεταξύ του Οργανισμού και των αρμόδιων υπουργείων. Μεταξύ των κατηγοριών που δικαιούνται μηδενικό ή μειωμένο κόμιστρο συγκαταλέγονται, εκτός των ανέργων, οι ανήλικοι έως 18 ετών, οι φοιτητές και σπουδαστές, οι επιβάτες άνω των 65 ετών, οι ένστολοι κ.ά.
Μάλιστα η παραπάνω εικόνα της είσπραξης των οφειλών με το σταγονόμετρο οδήγησε τον ΟΑΣΑ στην ανεύρεση εναλλακτικών. Στα σκαριά βρίσκεται συνεργασία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με τον Οργανισμό για τη συστηματική φύλαξη των λεωφορειολωρίδων από την Τροχαία. Πρακτικά αναμένεται η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας του υπουργείου με τον ΟΑΣΑ, σύμφωνα με το οποίο το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα παρέχει συγκεκριμένο αριθμό δυνάμεων της Τροχαίας για την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, με στόχο φυσικά την απρόσκοπτη κυκλοφορία των λεωφορείων στις λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας. Το μνημόνιο θα περιλαμβάνει αριθμητικούς στόχους, ενώ θα αξιολογούνται και τα αποτελέσματα τα οποία θα εξετάζονται σε μηνιαία βάση. Παρόμοια συνεργασία αναμένεται να ξεκινήσει μεταξύ ΟΑΣΑ και δημοτικής αστυνομίας της Αθήνας. Με αυτό τον τρόπο, χωρίς ακόμη να έχει υπολογιστεί το ακριβές αντίτιμο που θα ξεχρεώνει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προς τον ΟΑΣΑ, θα καλυφθεί μέρος των οφειλών προς τον Οργανισμό, παρέχοντας ουσιαστικά υπηρεσίες για τις οποίες υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε ο Οργανισμός να καταβάλει αντίτιμο.
ΠΩΛΗΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΕΣΟΔΩΝ
Ακίνητα-φιλέτα προς αξιοποίηση για αύξηση εσόδων
To ενδεχόμενο αξιοποίησης ακινήτων φιλέτων που έχει στην κατοχή της εξετάζει για πρώτη φορά η διοίκηση της ΟΣΥ προκειμένου να εξασφαλίσει επιπλέον έσοδα και να είναι σε θέση να καλύψει τις υποχρεώσεις της ακόμα και σε μισθούς!
Τα απελπιστικά μειωμένα έσοδα του οκταμήνου και οι ακόμα μεγαλύτερες απώλειες που αναμένονται για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο έχουν οδηγήσει τη διοίκηση της ΟΣΥ να αναζητά λύσεις, προκειμένου να καλύψει τόσο την απώλεια εσόδων όσο και την κρατική χρηματοδότηση που βαίνει συνεχώς μειούμενη.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζει πρόταση των εργαζομένων σύμφωνα με την οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τρία οικόπεδα ‘φιλέτα’ που έχει στην κατοχή της η ΟΣΥ και συγκεκριμένα:
• Το παλιό αμαξοστάσια του ΗΛΠΑΠ στο Νέο Φάληρο στην οδό Σκυλίτση 2.306 τετραγωνικά μέτρα. Πρόκειται για ακίνητο στην είσοδο της πόλης του Πειραιά και μάλιστα σε μια περιοχή που λείπει χώρος για στάθμευση αυτοκινήτων και μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα. Η πρώτη συνάντηση που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα αφορούσε το συγκεκριμένο ακίνητο το οποίο αναμένεται να αξιοποιηθεί ως χώρος στάθμευσης.
• Το παλιό αμαξοστάσια του ΗΛΠΑΠ στην Αγία Τριάδα στην Πειραιώς συνολικού μήκους 4.471 τ.μ. Το συγκεκριμένο ακίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για εμπορικό κέντρο είτε για αναψυκτήριο ή χώρος εκδηλώσεων καθώς βρίσκεται στο Γκάζι μια ιδιαίτερα αναπτυγμένη περιοχή. Είναι ένα από τα αμαξοστάσια που ήδη έχει χρησιμοποιηθεί για εκδηλώσεις ενώ η ΟΣΥ προχωρεί στην μίσθωσή του είτε με την ώρα για κάποια event είτε για κάποιο χρονικό διάστημα. Μάλιστα φέτος το καλοκαίρι έγιναν δυο μεγάλα event επιφέροντας έσοδα στην εταιρεία.
• Το αμαξοστάσιο της ΕΘΕΛ στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη συνολικού μήκους 4.000 τ.μ. Το οικόπεδο γειτνιάζει με το μεγαλύτερο χώρο αναψυχής και παιχνιδιών αλλά και το εμπορικό ‘Βίλατζ Παρκ’ και θα μπορούσε επίσης να αξιοποιηθεί με μεγάλη ευκολία.
Δεν είναι τυχαίο ότι η λειτουργία του εμπορικού κέντρου έχει δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα στην απρόσκοπτη είσοδο και έξοδο των λεωφορείων της Εταιρίας Θερμικών Λεωφορείων (ΕΘΕΛ) στο αμαξοστάσιο του Ρέντη, κάτι που θα μπορούσε να λυθεί σε περίπτωση που τμήμα του αμαξοστασίου θα χρησιμοποιούνται ως χώρος στάθμευσης αφήνοντας ελεύθερους τους γύρω δρόμους.
ΑΝΑΜΟΝΗ
Περιμένουν μιάμιση ώρα στη στάση!
Στις 8 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία που είχε ξεκινήσει να εφαρμόζεται το χειμερινό πρόγραμμα καταγράφηκαν στο σύστημα της ΟΣΥ σημαντικές καθυστερήσεις. Πρόκειται για καθημερινό φαινόμενο, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι ‘δέχονται’ και την οργή των επιβατών.
Συγκεκριμένα η γραμμή 810 (Πειραιάς – Κορυδαλλός) πραγματοποίησε δρομολόγιο στη μία και είκοσι το μεσημέρι και μετά από ακυρώσεις το επόμενο δρομολόγιο έγινε στις 3 το μεσημέρι!
Την ίδια μέρα στη γραμμή 809 το ένα δρομολόγιο πραγματοποιήθηκε στις δύο και τριάντα πέντε και το επόμενο στις τέσσερις και τέταρτο, ενώ στη γραμμή 814 το ένα δρομολόγιο έγινε στις τέσσερις και μισή και το επόμενο στις έξι παρά δέκα.
Στις 16 Σεπτεμβρίου στην γραμμή 814 το ένα δρομολόγιο έγινε στις τέσσερις παρά τέταρτο και το επόμενο στις πέντε και τέταρτο.
msn.com/