Παιχνίδια με το άνοιγμα των σχολείων

Παιχνίδια με το άνοιγμα των σχολείων

  • |

Η κυβέρνηση δεν έχει εξασφαλίσει όρους υγιεινής και ασφάλειας

Το άνοιγ­μα των σχο­λεί­ων είναι πάντα ένας από τους δια­κη­ρυγ­μέ­νους στό­χους της εκ­παι­δευ­τι­κής κοι­νό­τη­τας. Κυ­ρί­αρ­χη είναι η άποψη ότι η τη­λεκ­παί­δευ­ση δε συ­νι­στά πραγ­μα­τι­κή εκ­παί­δευ­ση και μπο­ρεί μόνο να λει­τουρ­γή­σει ως ένα κακό υπο­κα­τά­στα­το της δια ζώσης δι­δα­σκα­λί­ας. Και αυτό για όσο καιρό η εξέ­λι­ξη της παν­δη­μί­ας απα­γο­ρεύ­ει κάθε σκέψη για άνοιγ­μα των σχο­λεί­ων. Τα σχο­λεία πρέ­πει να ανοί­ξουν λοι­πόν. Όσο μέ­νουν κλει­στά υπο­νο­μεύ­ε­ται η μα­θη­σια­κή δια­δι­κα­σία και πλήτ­το­νται οι πιο αδύ­να­μοι/ες μα­θη­τές και μα­θή­τριες. Υπάρ­χει όμως ένα «αλλά».

Νίκος Αναστασιάδης

Όσα δεν έγι­ναν και δε πρό­κει­ται να γί­νουν

Για να ανοί­ξουν τα σχο­λεία υπάρ­χουν προ­ϋ­πο­θέ­σεις. Χρειά­ζο­νται συ­στη­μα­τι­κά δω­ρε­άν τεστ σε παι­διά και εκ­παι­δευ­τι­κούς αλλά και σε όσους/ες ερ­γά­ζο­νται στα σχο­λεία, χρειά­ζο­νται μικρά τμή­μα­τα, καλός αε­ρι­σμός των αι­θου­σών, καλή κα­θα­ριό­τη­τα, πα­ρο­χή μέσων προ­στα­σί­ας και πρω­τό­κολ­λα που να εξα­σφα­λί­ζουν κατά το δυ­να­τόν την προ­στα­σία όλων των εμπλε­κό­με­νων. Για να λει­τουρ­γούν με σχε­τι­κή ασφά­λεια τα σχο­λεία λοι­πόν, χρειά­ζε­ται προ­σω­πι­κό. Εκ­παι­δευ­τι­κοί, κα­θα­ρί­στριες και κα­θα­ρι­στές, υγειο­νο­μι­κοί και αυ­στη­ρά πρω­τό­κολ­λα που θα κλεί­νουν τις σχο­λι­κές μο­νά­δες όταν εμ­φα­νί­ζο­νται κρού­σμα­τα. Και βέ­βαια, κάτι που ισχύ­ει γε­νι­κό­τε­ρα, ένα σύ­στη­μα υγεί­ας, που θα εξα­σφα­λί­ζει ότι όσοι και όσες νο­σούν θα έχουν τη δυ­να­τό­τη­τα να θε­ρα­πευ­τούν.

Η κυ­βέρ­νη­ση όμως δεν έχει κάνει από την αρχή της παν­δη­μί­ας τί­πο­τε από τα πα­ρα­πά­νω. Και δεν τα έκανε ούτε τους τε­λευ­ταί­ους δύο μήνες που είναι κλει­στά τα σχο­λεία. Αδια­φό­ρη­σε λοι­πόν πλή­ρως στο να εξα­σφα­λί­σει τους όρους για να ξα­να­νοί­ξουν τα σχο­λεία. Ακόμα χει­ρό­τε­ρα, δεν έλεγ­ξε την κα­τά­στα­ση στους χώ­ρους ερ­γα­σί­ας του ιδιω­τι­κού τομέα που λει­τουρ­γού­σαν χωρίς μέτρα προ­στα­σί­ας, δεν εξα­σφά­λι­σε ότι δε θα υπάρ­χει συ­νω­στι­σμός στα μέσα μα­ζι­κής με­τα­φο­ράς, άνοι­ξε τον του­ρι­σμό χωρίς προ­ϋ­πο­θέ­σεις το κα­λο­καί­ρι. Αλλά και επέ­τρε­ψε το συ­νω­στι­σμό στις εκ­κλη­σί­ες χωρίς μέτρα προ­φύ­λα­ξης, κάτι που στη γιορ­τή του Αγίου Δη­μη­τρί­ου ει­δι­κά στη Θεσ­σα­λο­νί­κη εκτό­ξευ­σε τα κρού­σμα­τα.Η έκ­φρα­ση «νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρος κυ­νι­σμός» ίσως είναι λίγη γι’ αυτού του εί­δους την πο­λι­τι­κή.

Νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρες εμ­μο­νές ή η παν­δη­μία ως ευ­και­ρία

Η κυ­βέρ­νη­ση της ΝΔ ως μια δεξιά, σκλη­ρά νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρη, κυ­βέρ­νη­ση βλέ­πει την κρίση μέσα από τα­ξι­κά γυα­λιά.

Αυτό έχει να κάνει και με τη διά­λυ­ση του όποιου κοι­νω­νι­κού κρά­τους έχει απο­μεί­νει, μια που οι δα­πά­νες για υγεία και παι­δεία πε­ρι­κό­πτο­νται στον νέο προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό ενώ το «έργο» που η υπουρ­γός παι­δεί­ας έχει πα­ρα­γά­γει εκτι­μή­θη­κε δε­ό­ντως από τον πρω­θυ­πουρ­γό που την δια­τή­ρη­σε στην υπουρ­γι­κή της κα­ρέ­κλα στον πρό­σφα­το ανα­σχη­μα­τι­σμό. Η κυ­βέρ­νη­ση με μια σειρά νο­μο­θε­τι­κές πα­ρεμ­βά­σεις αύ­ξη­σε τον αριθ­μό των μα­θη­τών ανά τμήμα, ενώ αξιο­ποί­η­σε την τη­λεκ­παί­δευ­ση όχι μόνο ως ισό­τι­μο υπο­κα­τά­στα­το της δια ζώσης δι­δα­σκα­λί­ας -η οποία μπο­ρεί να αξιο­ποιεί­ται και για την εξέ­τα­ση και αξιο­λό­γη­ση των μα­θη­τών/τριών- αλλά και για την κα­τα­στο­λή των μα­θη­τι­κών κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων καθώς και για την εί­σο­δο της κά­με­ρας στην τάξη. Ακόμα ει­σή­γα­γε την τρά­πε­ζα θε­μά­των, εξο­στρά­κι­σε τα καλ­λι­τε­χνι­κά μα­θή­μα­τα και τα μα­θή­μα­τα κοι­νω­νι­κών επι­στη­μών από το Λύ­κειο, επι­χεί­ρη­σε να επι­βάλ­λει την ηλε­κτρο­νι­κή­ψη­φο­φο­ρία στις εκλο­γές των αι­ρε­τών εκ­προ­σώ­πων των εκ­παι­δευ­τι­κών,  πέ­ρα­σε τέλος ένα νο­μο­σχέ­διο τα­ξι­κής επι­λο­γής για την επαγ­γελ­μα­τι­κή εκ­παί­δευ­ση και κα­τάρ­τι­ση. Και την νέα χρο­νιά θα συ­νε­χί­σει με τον ίδιο ακρι­βώς τρόπο. Έρ­χο­νται νο­μο­σχέ­δια, και ανα­φέ­ρου­με μόνο όσα αφο­ρούν τη δευ­τε­ρο­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση, για την θε­σμο­θέ­τη­ση­βά­σης ει­σα­γω­γής στα ΑΕΙ, την αξιο­λό­γη­ση την εκ­παι­δευ­τι­κών, τις Δομές Υπο­στή­ρι­ξης Εκ­παι­δευ­τι­κού Έργου (Στε­λέ­χη Εκ­παί­δευ­σης) την κα­θιέ­ρω­ση του πολ­λα­πλού  βι­βλί­ου στα Δη­μο­τι­κά, Γυ­μνά­σια και Λύ­κεια.Και βέ­βαια εκ­κρε­μεί η εφαρ­μο­γή όσων έχουν ψη­φι­στεί το προη­γού­με­νο διά­στη­μα.

Για το άνοιγ­μα των σχο­λεί­ων

Είναι φα­νε­ρό από τη μέχρι τώρα κυ­βερ­νη­τι­κή πο­ρεία, ότι το σχέ­διο της ΝΔ είναι ένα σχο­λείο σκλη­ρής τα­ξι­κής επι­λο­γής, που από πολύ νωρίς θα δια­χω­ρί­ζει τα παι­διά, ένα φτηνό σχο­λείο της αγο­ράς, πεδίο κερ­δο­φο­ρί­ας διά­φο­ρων επι­χει­ρη­μα­τι­κών συμ­φε­ρό­ντων. Ένα σχο­λείο των ελα­στι­κών ερ­γα­σια­κών σχέ­σε­ων και της υπο­τα­γής του προ­σω­πι­κού στις κυ­βερ­νη­τι­κές επι­λο­γές. Η παν­δη­μία επι­τά­χυ­νε αυτή την πο­ρεία. Επέ­τρε­ψε στην κυ­βέρ­νη­ση να προ­χω­ρή­σει με γρή­γο­ρο ρυθμό στην εφαρ­μο­γή της ατζέ­ντας της έτσι που όταν θα ανοί­ξουν κα­νο­νι­κά τα σχο­λεία η εκ­παι­δευ­τι­κή κοι­νό­τη­τα θα αντι­με­τω­πί­σει μια και­νού­ρια πραγ­μα­τι­κό­τη­τα. Στην οποία είτε θα υπο­κύ­ψει  είτε θα αγω­νι­στεί για να μην εφαρ­μο­στεί.

Η έγνοια λοι­πόν της κυ­βέρ­νη­σης είναι να ψη­φί­σει και να εφαρ­μό­σει την πο­λι­τι­κή της, να προ­ω­θή­σει την τη­λεκ­παί­δευ­ση με κάθε δυ­να­τό τρόπο ώστε να την χρη­σι­μο­ποι­ή­σει και με ανοι­κτά σχο­λεία -ήδη ανα­κοι­νώ­θη­κε πρό­γραμ­μα επι­μόρ­φω­σης των εκ­παι­δευ­τι­κών- και να απο­φύ­γει τις αντι­δρά­σεις που μοι­ραία θα εμ­φα­νι­στούν. Μια τέ­τοια πο­λι­τι­κή δεν εμπο­δί­ζε­ται από τα κλει­στά σχο­λεία, αν δεν διευ­κο­λύ­νε­ται κιό­λας. Μη ξε­χνά­με ότι με το που ανοί­ξα­νε τα σχο­λεία το Σε­πτέμ­βρη, οι μα­θη­τές και οι μα­θή­τριες προ­χώ­ρη­σαν σε κα­τα­λή­ψεις, ενώ η τε­λευ­ταία απερ­γία της ΑΔΕΔΥ με ανοι­κτά σχο­λεία στις 15 Οκτω­βρί­ου είχε πολύ με­γά­λη συμ­με­το­χή εκ­παι­δευ­τι­κών. Το άνοιγ­μα των σχο­λεί­ων λοι­πόν δεν είναι τόσο ση­μα­ντι­κό για την κυ­βέρ­νη­ση γιατί τότε θα είχε κάνει τα αδύ­να­τα δυ­να­τά για να εξα­σφα­λί­σει τους όρους λει­τουρ­γί­ας τους. Η κυ­βέρ­νη­ση αδια­φο­ρεί λοι­πόν για το αν τα σχο­λεία πα­ρα­μέ­νουν κλει­στά ή ανοι­κτά.Γιατί τόση πρε­μού­ρα λοι­πόν για το άνοιγ­μά τους που να δι­καιο­λο­γεί ένα νέο λο­κντά­ουν;

Η κυ­βέρ­νη­ση παρά τις δη­λώ­σεις της για θω­ρα­κι­σμέ­νο σύ­στη­μα υγεί­ας, κα­τα­λα­βαί­νει ότι το πο­λι­τι­κό κό­στος από τους νε­κρούς της παν­δη­μί­ας συσ­σω­ρεύ­ε­ται. Θέλει να απο­τρέ­ψει ένα τρίτο κύμα παν­δη­μί­ας που δε θα αφή­σει τί­πο­τα όρθιο. Χρη­σι­μο­ποιεί λοι­πόν το άνοιγ­μα των σχο­λεί­ων ως άλ­λο­θι για τη νέα σκλη­ρή κα­ρα­ντί­να.Υπο­τί­θε­ται ότι η αγορά κλεί­νει για να ανοί­ξουν τα σχο­λεία. Γνω­ρί­ζει ότι τόσο οι αντι­δρά­σεις της Επι­τρο­πής λοι­μω­ξιο­λό­γων όσο και η αύ­ξη­ση των κρου­σμά­των θα κά­νουν κα­τα­νοη­τές τις δεύ­τε­ρες σκέ­ψεις,ακόμα και την ολο­κλη­ρω­τι­κή αλ­λα­γή της από­φα­σης.

Ήδη με τις δη­λώ­σεις του ο Άδω­νις Γε­ωρ­γιά­δης σχε­τι­κο­ποί­η­σε την «ανα­κοί­νω­ση» του ανα­σχη­μα­τι­σθέ­ντα πρώην κυ­βερ­νη­τι­κού εκ­προ­σώ­που, και το άνοιγ­μα των σχο­λεί­ων με­τα­τρά­πη­κε σε «στόχο». Επί­σης μια σειρά λοι­μω­ξιο­λό­γοι ζη­τούν είτε το πά­γω­μα είτε την αλ­λα­γή ημε­ρο­μη­νί­ας του ανοίγ­μα­τος. Ή ακόμα μόνο το άνοιγ­μα των δη­μο­τι­κών. Είναι πι­θα­νό λοι­πόν η κυ­βέρ­νη­ση να σαλ­πί­σει με­ρι­κή ή ολική υπο­χώ­ρη­ση κάτω από το βάρος των δε­δο­μέ­νων. Όμως δεν πρέ­πει να επα­να­παυό­μα­στε. Οι αντι­δρα­στι­κές τομές στην εκ­παί­δευ­ση συ­νε­χί­ζο­νται, οι συν­θή­κες λει­τουρ­γί­ας των σχο­λεί­ων πα­ρα­μέ­νουν επι­κίν­δυ­νες τόσο για τα παι­διά όσο και για τους εκ­παι­δευ­τι­κούς που πα­ρα­μέ­νουν ένας γε­ρα­σμέ­νος κλά­δος, ενώ η τη­λεκ­παί­δευ­ση αξιο­ποιεί­ται με τρόπο που εξυ­πη­ρε­τεί την κυ­βερ­νη­τι­κή πο­λι­τι­κή. Το λο­κντά­ουν δεν είναι η απά­ντη­ση στην παν­δη­μία αλλά η μόνη πρό­τα­ση που δε συ­γκρού­ε­ται με τις νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρες κυ­βερ­νη­τι­κές σκο­πι­μό­τη­τες. Η ορ­γά­νω­ση της αντί­στα­σης μέσα στις πρω­τό­γνω­ρες αυτές συν­θή­κες πα­ρα­μέ­νει η δική μας πραγ­μα­τι­κή προ­τε­ραιό­τη­τα.

rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος