Τα σχολεία αντιδρούν στα σχέδια της κυβέρνησης

Τα σχολεία αντιδρούν στα σχέδια της κυβέρνησης

  • |

Ανάγκη πανεκπαιδευτικού μετώπου

Τις τε­λευ­ταί­ες ημέ­ρες, σε αρ­κε­τά σχο­λεία κυ­ρί­ως της Ατ­τι­κής, αλλά και στη Θεσ­σα­λο­νί­κη και την επαρ­χία, οι μα­θη­τές και οι μα­θή­τριες αντι­δρούν στο νο­μο­σχέ­διο Παι­δεί­ας που ψη­φί­στη­κε στη Βουλή στις 23 Ια­νουα­ρί­ου. Συ­γκε­κρι­μέ­να, πάνω από εκατό σχο­λεία πα­νελ­λα­δι­κά πραγ­μα­το­ποιούν συ­νε­λεύ­σεις και κα­τα­λή­ψεις στα σχο­λεία τους, με βα­σι­κά αι­τή­μα­τα την από­συρ­ση του άρ­θρου που εξι­σώ­νει τα πτυ­χία των δη­μό­σιων πα­νε­πι­στη­μί­ων με τα αντί­στοι­χα ιδιω­τι­κών σχο­λών, αλλά και την κά­λυ­ψη των κενών στα σχο­λεία.

Θωμάς Λεριάς

Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό των κι­νη­το­ποι­ή­σε­ων είναι το σύν­θη­μα που έγρα­φε ένα πανό σε σχο­λείο της Γκρά­βας την πε­ρα­σμέ­νη εβδο­μά­δα, «Πα­νε­πι­στή­μια με 8.000 Μόρια, Όχι ευρώ». Κι αυτό γιατί με­τα­ξύ άλλων, το νο­μο­σχέ­διο πε­ρι­λαμ­βά­νει την εξί­σω­ση των πτυ­χί­ων των δη­μό­σιων πα­νε­πι­στη­μί­ων με τα ιδιω­τι­κά. Την ώρα που οι μα­θη­τές και οι μα­θή­τριες αφιε­ρώ­νουν δε­κά­δες ώρες κα­θη­με­ρι­νά και χι­λιά­δες ευρώ για να μπο­ρούν να είναι «αντα­γω­νι­στι­κοί» στον αγώνα δρό­μου των πα­νελ­λα­δι­κών, η ρύθ­μι­ση αυτή ανοί­γει διά­πλα­τα το δρόμο για την ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση της παι­δεί­ας. Είναι εξορ­γι­στι­κό, σε ένα λύ­κειο πλή­ρως εντα­τι­κο­ποι­η­μέ­νο και εξαρ­τώ­με­νο από την πα­ρα­παι­δεία και την ιδιω­τι­κή εκ­παί­δευ­ση, η κυ­βέρ­νη­ση να απο­κλεί­ει μα­θη­τές από την πρό­σβα­ση στην τρι­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση μέσω της δη­μό­σιας εκ­παί­δευ­σης. Ταυ­τό­χρο­να, πρό­θε­ση της κυ­βέρ­νη­σης είναι η επα­να­φο­ρά της τρά­πε­ζας θε­μά­των και της βάσης του 10, που σε συν­δυα­σμό με τον κα­θο­ρι­σμό των θέ­σε­ων στις σχο­λές από τα ίδια τα τμή­μα­τα (προ­φα­νώς μεί­ω­ση θέ­σε­ων) και την αξιο­λό­γη­σή τους κα­θα­ρά με το πόσο «αυ­το­χρη­μα­το­δο­τού­με­νες» είναι, θα οδη­γή­σει σε ακόμη με­γα­λύ­τε­ρη εντα­τι­κο­ποί­η­ση και απο­κλει­σμό μα­θη­τών και μα­θη­τριών από την τρι­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση.

Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, η εξί­σω­ση των πτυ­χί­ων οδη­γεί στην κα­τάρ­γη­ση του άρ­θρου 16 στην πράξη, καθώς πα­ράλ­λη­λα με την ανα­γνώ­ρι­ση των ανε­ξέ­λεγ­κτων ιδιω­τι­κών κολ­λε­γί­ων, υπο­βαθ­μί­ζε­ται η δη­μό­σια-δω­ρε­άν παι­δεία. Η στό­χευ­ση της κυ­βέρ­νη­σης άλ­λω­στε απο­τυ­πώ­νε­ται κα­θα­ρά στο νο­μο­σχέ­διο, όπου ψη­φί­στη­κε η ανα­στο­λή της έναρ­ξης λει­τουρ­γί­ας 37 νέων τμη­μά­των, που θα ει­σά­γο­νταν στο μη­χα­νο­γρα­φι­κό του 2020. Προ­φα­νώς η επί­θε­ση στην παι­δεία είναι συ­νο­λι­κό­τε­ρη και γι’ αυτόν ακρι­βώς το λόγο αντι­δρούν οι μα­θη­τές. Γιατί πέρα από τη ση­με­ρι­νή κα­τά­στα­ση στα σχο­λεία, τα σχέ­δια της κυ­βέρ­νη­σης για την τρι­το­βάθ­μια εκ­παί­δευ­ση πε­ρι­λαμ­βά­νουν τη δια­γρα­φή φοι­τη­τών, την εντα­τι­κο­ποί­η­ση και την ολο­έ­να και με­γα­λύ­τε­ρη σύν­δε­ση των πα­νε­πι­στη­μί­ων με τον ιδιω­τι­κό τομέα, απει­λώ­ντας το δη­μό­σιο-δω­ρε­άν χα­ρα­κτή­ρα της εκ­παί­δευ­σης. Χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό πα­ρά­δειγ­μα είναι το ξε­νό­γλωσ­σο τμήμα στο ΕΚΠΑ, που θέ­σπι­σε δί­δα­κτρα στο προ­πτυ­χια­κό επί­πε­δο, τα με­τα­πτυ­χια­κά που ήδη στοι­χί­ζουν υπέ­ρο­γκα ποσά, αλλά ακόμα και η Αρ­χι­τε­κτο­νι­κή της Πά­τρας όπου η πρό­θε­ση του προ­έ­δρου είναι η θέ­σπι­ση δι­δά­κτρων στο προ­πτυ­χια­κό πρό­γραμ­μα.

Ήδη έχουν πραγ­μα­το­ποι­η­θεί δια­δη­λώ­σεις κυ­ρί­ως σε το­πι­κό επί­πε­δο την πε­ρα­σμέ­νη βδο­μά­δα, όπως στον Πει­ραιά, το Γα­λά­τσι και το Αι­γά­λεω. Την πε­ρα­σμέ­νη βδο­μά­δα επί­σης, οι μα­θη­τές και οι μα­θή­τριες ενώ­θη­καν μαζί με ανα­πλη­ρω­τές κα­θη­γη­τές και φοι­τη­τές στο πα­νελ­λα­δι­κό συλ­λα­λη­τή­ριο στις 30/1. Ακόμα πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε συ­γκέ­ντρω­ση και δια­δή­λω­ση των μα­θη­τών στο Υπουρ­γείο Παι­δεί­ας τη Δευ­τέ­ρα 3/2, διεκ­δι­κώ­ντας με­τα­ξύ άλλων την από­συρ­ση του άρ­θρου για την εξί­σω­ση πτυ­χί­ων, την κά­λυ­ψη όλων των κενών στα σχο­λεία και την επαρ­κή θέρ­μαν­ση στα σχο­λεία, που ήδη πολλά τη στε­ρού­νται εντε­λώς.

Οι κι­νη­το­ποι­ή­σεις πρέ­πει να συ­νε­χι­στούν και να απο­κτή­σουν πα­νελ­λα­δι­κή έκτα­ση, κό­ντρα στα σχέ­δια της κυ­βέρ­νη­σης για τη δη­μό­σια παι­δεία. Οι μα­θη­τές και οι μα­θή­τριες, μαζί με τους κα­θη­γη­τές και τους φοι­τη­τές πρέ­πει να συ­ντο­νι­στούν, ανα­γκά­ζο­ντας την κυ­βέρ­νη­ση να πάρει πίσω το νο­μο­σχέ­διο που κάνει ένα βήμα πα­ρα­πά­νω προς την ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση της παι­δεί­ας. Το σύν­θη­μα των μα­θη­τών είναι σαφές, «Η παι­δεία δεν είναι μπίζ­να», και γι’ αυτό το λόγο οφεί­λου­με να αντι­στα­θού­με στα σχέ­δια ιδιω­τι­κο­ποί­η­σής της.

rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος