Τι πρέπει να γίνει με τα σχολεία στην Ελλάδα;

Τι πρέπει να γίνει με τα σχολεία στην Ελλάδα;

  • |

Τα σχολεία μπορεί να ανοίγουν σε όλη την υφήλιο, αλλά και τα κρούσματα αυξάνονται και η αβεβαιότητα παραμένει όσον αφορά την υγεία των μαθητών και τον καλπασμό της πανδημίας.

Ας ξε­κι­νή­σου­με με μια γε­νι­κή πα­ρα­τή­ρη­ση – η χρήση υφα­σμά­τι­νης ή ια­τρι­κής μά­σκας σε μα­ζι­κούς χώ­ρους ερ­γα­σί­ας, δια­σκέ­δα­σης, με­τα­κί­νη­σης και εκ­παί­δευ­σης ως μέσο ετε­ρο­προ­στα­σί­ας, έχει συ­γκε­κρι­μέ­να και θα έγρα­φα, πολύ πε­πε­ρα­σμέ­να όρια, που έχουν ήδη απο­δει­χθεί. 

Γιάννης Νικολόπουλος

Κακά τα ψέ­μα­τα, τα μέχρι στιγ­μής δε­δο­μέ­να και γε­γο­νό­τα και στο εξω­τε­ρι­κό και στην Ελ­λά­δα τεκ­μη­ριώ­νουν ότι όταν για πα­ρά­δειγ­μα σε βιο­μη­χα­νι­κούς ή υπαλ­λη­λι­κούς χώ­ρους δου­λειάς βρί­σκο­νται ερ­γά­τες και υπάλ­λη­λοι, σχε­δόν, ο ένας πάνω στον άλλον, ώμο με ώμο, σχε­δόν «αγκα­λιά», για 10, 12, 16 ώρες εκ­με­τάλ­λευ­σης (το 8ωρο έχει πε­θά­νει προ πολ­λού…), η μάσκα δεν προ­στα­τεύ­ει και δεν ανα­χαι­τί­ζει την παν­δη­μία. Το ίδιο απο­δει­κνύ­ε­ται και με το άνοιγ­μα δη­μό­σιων, σχο­λι­κών μο­νά­δων στις ΗΠΑ, κυ­ρί­ως σε ρε­που­μπλι­κα­νι­κές πο­λι­τεί­ες, όπως το Τέξας, η Τζόρ­τζια και η Ιντιά­να, όπου η εσπευ­σμέ­νη συμ­μόρ­φω­ση στον διαρ­κή και φρι­κα­λέο εκ­βια­σμό του Ντό­ναλντ Τραμπ ότι ή ανοί­γουν τα δη­μό­σια σχο­λεία ή κό­βε­ται η ομο­σπον­δια­κή χρη­μα­το­δό­τη­ση τους, είχε και τρα­γι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα – δύο νε­κροί μα­θη­τές από κο­ρω­νο­ϊό, ηλι­κί­ας 5 και 7 ετών στο Ντά­λας του Τέξας και στο Τσε­ρό­κι της Τζόρ­τζια, αντί­στοι­χα, χωρίς όμως να μπο­ρεί να απο­δει­χθεί η νό­ση­ση στον χώρο του σχο­λεί­ου.

Η μάσκα μπο­ρεί να προ­στα­τεύ­σει ζωές, μόνο σε συν­δυα­σμό και όχι σε απο­κλει­σμό των άλλων, απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τε­ρων μέ­τρων και με­θό­δων που έως την εύ­ρε­ση πι­θα­νού εμ­βο­λί­ου, γνω­ρί­ζου­με και δια­θέ­του­με – τα μα­ζι­κά τεστ, την κοι­νω­νι­κή απο­στα­σιο­ποί­η­ση, την τή­ρη­ση κα­νό­νων γε­νι­κής και ατο­μι­κής υγιει­νής και κα­θα­ριό­τη­τας.

Είναι ένα σκλη­ρό αλλά συ­νε­χές μά­θη­μα το οποίο μόνο οι αστι­κές κυ­βερ­νή­σεις ανά την υφή­λιο, οι του­λά­χι­στον οι πε­ρισ­σό­τε­ρες από αυτές, δεν παίρ­νουν, στον του­ρι­σμό, στη βιο­μη­χα­νι­κή πα­ρα­γω­γή και εκ­με­τάλ­λευ­ση, τη γε­ωρ­γία και την κτη­νο­τρο­φία. Σή­με­ρα και αύριο, και στις σχο­λι­κές μο­νά­δες και τα εκ­παι­δευ­τι­κά ιδρύ­μα­τα ή τα σω­φρο­νι­στι­κά κα­τα­στή­μα­τα και τα στρα­τό­πε­δα συ­γκέ­ντρω­σης προ­σφύ­γων, τα γη­ρο­κο­μεία ή τις στρα­τιω­τι­κές εγκα­τα­στά­σεις, όπου, τέλος πά­ντων, υπάρ­χει μα­ζι­κή, κα­τα­να­γκα­στι­κή ή κα­πι­τα­λι­στι­κά «υπο­χρε­ω­τι­κή» συ­γκέ­ντρω­ση πολ­λών αν­θρώ­πων.

Δεν μπο­ρούν οι κυ­βερ­νή­σεις να δια­φη­μί­ζουν τη μάσκα, όταν κα­τα­στρα­τη­γούν την κοι­νω­νι­κή απο­στα­σιο­ποί­η­ση στη βιο­μη­χα­νία, τα μέσα μα­ζι­κής με­τα­φο­ράς, τη συ­γκο­μι­δή της σο­δειάς, τα αε­ρο­πλά­να ή τα πλοία. Δεν επι­τρέ­πε­ται ορι­σμέ­νοι να επι­μέ­νουν, απο­κλει­στι­κά και μόνο, στη χρήση μά­σκας και να κά­νουν τα στρα­βά μάτια στη γε­νι­κή χρήση των τεστ, για προ­λη­πτι­κούς λό­γους στο­χευ­μέ­νης απο­μό­νω­σης και θε­ρα­πεί­ας, ει­δι­κά των ασυμ­πτω­μα­τι­κών ασθε­νών.

Η μάσκα, μόνη της, δεν μπο­ρεί να κερ­δί­σει τον «πό­λε­μο» με τον ιό. Ει­δι­κά, στους μα­ζι­κούς χώ­ρους. Ας μη δου­λευό­μα­στε άλλο με­τα­ξύ μας.

Τα κρού­σμα­τα στην Ελ­λά­δα θα αυ­ξη­θούν εξαι­τί­ας της άθλιας πο­λι­τι­κής που εκ­πο­ρεύ­τη­κε από την κυ­βέρ­νη­ση της ΝΔ και το Μέ­γα­ρο Μα­ξί­μου του Κυ­ριά­κου Κων­στα­ντί­νου Μη­τσο­τά­κη, όπου η επα­νεκ­κί­νη­ση της οι­κο­νο­μί­ας και η επα­να­φο­ρά της κοι­νω­νί­ας σε κά­ποια αντι-κα­νο­νι­κό­τη­τα γί­νε­ται κατά πα­ρά­βα­ση της επι­στή­μης και κατά προ­σβο­λή της κοι­νής λο­γι­κής.

Για να ανοί­ξουν, ξανά τα σχο­λεία και τα πα­νε­πι­στή­μια στην Ελ­λά­δα, το σύ­νο­λο της εκ­παι­δευ­τι­κής δια­δι­κα­σί­ας, θα έπρε­πε να λη­φθούν συ­γκε­κρι­μέ­να μέτρα, τα οποία, θα μου επι­τρέ­ψε­τε να ισχυ­ρι­στώ ότι απου­σί­α­ζαν από τη δη­μό­σια συ­ζή­τη­ση των ημε­ρών.

Κα­ταρ­χάς, μα­ζι­κά τεστ προ­λη­πτι­κά. Τεστ πα­ντού και για όλους. Προ­τού ανοί­ξουν οι αί­θου­σες  – για να δια­πι­στω­θεί αν μα­θη­τές ή εκ­παι­δευ­τι­κοί, φοι­τη­τές και πα­νε­πι­στη­μια­κοί, νο­σούν από τον κο­ρω­νο­ϊό. Τεστ που θα πρέ­πει να επα­να­λαμ­βά­νο­νται σε τακτά ή έκτα­κτα χρο­νι­κά δια­στή­μα­τα, με­ρι­κών ημε­ρών,  στο σύ­νο­λο της επι­κρά­τειας και σε όλες τις μο­νά­δες της εκ­παί­δευ­σης, από τα νη­πια­γω­γεία έως τα ΑΕΙ. Αλή­θεια, εκεί­νες οι πο­λυ­δια­φη­μι­σμέ­νες κι­νη­τές μο­νά­δες υγεί­ας του υπουρ­γού Βα­σί­λη Κι­κί­λια, που βρί­σκο­νται και τι ακρι­βώς κά­νουν; Φτιά­χνουν… εμ­βό­λια;

Εν δευ­τέ­ροις, η κοι­νω­νι­κή απο­στα­σιο­ποί­η­ση μέσα στις σχο­λι­κές μο­νά­δες – αυτή τη στιγ­μή, δεν θα έπρε­πε να προ­γραμ­μα­τί­ζε­ται άνοιγ­μα σχο­λεί­ων με αί­θου­σες όπου θα βρί­σκο­νταν πάνω από 15 μα­θη­τές. Ένας σε κάθε θρα­νίο. Με 1,5 μέτρο από­στα­ση, κατ’ ελά­χι­στον, από τον άλλον μα­θη­τή. Αυτό ση­μαί­νει ότι κατά τη γνώμη μου, πρέ­πει να προ­στε­θούν νέες σχο­λι­κές μο­νά­δες, να επα­νέλ­θει, ει­δι­κά στα αστι­κά κέ­ντρα, η λει­τουρ­γία πρω­ι­νής και απο­γευ­μα­τι­νής βάρ­διας, ει­δι­κά στα με­γά­λα και ογκώ­δη συ­στε­γα­ζό­με­να γυ­μνά­σια και λύ­κεια,  και στην ύπαι­θρο, να ανοί­ξουν ξανά τα «ποι­νι­κο­ποι­η­μέ­να» και κα­ταρ­γη­μέ­να μο­νο­θέ­σια και δι­θέ­σια ή τρι­θέ­σια σχο­λεία της επαρ­χί­ας.

Χωρίς αυτό να ση­μαί­νει εκ­παι­δευ­τι­κούς και μα­θη­σια­κούς απο­κλει­σμούς ή μειω­τι­κές δια­κρί­σεις (ο γρά­φων υπήρ­ξε «παιδί» δι­θέ­σιου επαρ­χια­κού σχο­λεί­ου, δεν ήταν τρο­χο­πέ­δη στην εκ­παι­δευ­τι­κή και επαγ­γελ­μα­τι­κή του πο­ρεία αυτή η αφε­τη­ρία εκ­παί­δευ­σης). Για να γί­νουν αυτά απαι­τού­νται προ­σλή­ψεις δα­σκά­λων και κα­θη­γη­τών και γεν­ναία χρη­μα­το­δό­τη­ση του δη­μό­σιου συ­στή­μα­τος (και παι­δεί­ας και υγεί­ας, Κούλη…), αφού προη­γη­θεί η άμεση και δη­μευ­τι­κή φο­ρο­λό­γη­ση στον πλού­το εν Ελ­λά­δι και εν offshore.

Κοι­νω­νι­κή απο­στα­σιο­ποί­η­ση και στις εξε­τα­στι­κές πε­ριό­δους και τα αμ­φι­θέ­α­τρα των πα­νε­πι­στη­μί­ων – με πε­ρισ­σό­τε­ρες αί­θου­σες, βάρ­διες εξέ­τα­σης και δι­δα­σκα­λί­ας.

Κα­τό­πιν , η αυ­στη­ρή τή­ρη­ση κα­νό­νων κα­θα­ριό­τη­τας και υγιει­νής – και στα σχο­λεία και στα σχο­λι­κά λε­ω­φο­ρεία και τα ΚΤΕΛ που με­τα­φέ­ρουν χι­λιά­δες μα­θη­τές από και προς τις σχο­λι­κές μο­νά­δες (και είναι και χώροι συ­νω­στι­σμού. Γι­’αυ­τό θα έπρε­πε, ει­δι­κά στην επαρ­χία, να ανοί­ξουν ξανά σχο­λι­κές μο­νά­δες, για να απο­φευ­χθούν τέ­τοιοι συ­νω­στι­σμοί και ας θι­γούν οι­κο­νο­μι­κά κά­ποιοι πα­ρά­γο­ντες του κλά­δου των με­τα­φο­ρών). Γε­νι­κές απο­λυ­μάν­σεις στα σχο­λεία, σε κα­θη­με­ρι­νή βάση και ανά­με­σα στις βάρ­διες, πρω­ι­νές και απο­γευ­μα­τι­νές.

Χρη­σι­μο­ποί­η­ση της τη­λεκ­παί­δευ­σης με σο­βα­ρές και όχι αρ­πα­κολ­λα­τζή­δι­κες προ­ϋ­πο­θέ­σεις και σύγ­χρο­νες με­θό­δους, ει­δι­κά για τα παι­διά που θα νο­σή­σουν από covid-19 και θα πρέ­πει να απο­μο­νω­θούν από το σχο­λι­κό και κοι­νω­νι­κό τους πε­ρι­βάλ­λον.

Όλα τα πα­ρα­πά­νω μέτρα θα έπρε­πε να συ­μπε­ρι­λά­βουν και τα ιδιω­τι­κά εκ­παι­δευ­τή­ρια, τα φρο­ντι­στή­ρια, τα κέ­ντρα ξένων γλωσ­σών σε ένα μο­ντέ­λο που, ξέρω, η φράση θα προ­κα­λέ­σει ανα­τρι­χί­λα στον Κούλη, την Κε­ρα­μέ­ως, τους σχο­λάρ­χες και τους νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ρους, θα ταί­ρια­ζε σε οιο­νεί και εν τοις πράγ­μα­σι επί­τα­ξη του ιδιω­τι­κού τομέα παι­δεί­ας και εκ­παί­δευ­σης. Φρίτ­τουν ορι­σμέ­νοι, αλλά σί­γου­ρα δεν θα ήθε­λαν να ζή­σουν σκη­νές… «Τα­ξιαρ­χών» σε ιδιω­τι­κό σχο­λείο. Έτσι δεν είναι;

Και πάλι και ξανά και διαρ­κώς, τεστ. Δεν είναι η ώρα για τσιγ­γου­νιές. Αλλά είναι η ώρα για πλα­φόν στις τιμές χρέ­ω­σης και κό­στους και για μο­ρια­κούς ανα­λυ­τές και ερ­γα­στη­ρια­κά αντι­δρα­στή­ρια. Πολλά, δη­μό­σια, δω­ρε­άν. Έχου­με προ­πλη­ρώ­σει και την κρίση του κο­ρω­νοϊ­ού. Και­ρός να υπάρ­ξει η ελά­χι­στη, δη­μό­σια και κρα­τι­κή, αντα­πό­δο­ση και μέ­ρι­μνα.

Η Ελ­λά­δα ζει έκτα­κτες συν­θή­κες με μία πολύ έκτα­κτη και ά(χ)ριστη κυ­βέρ­νη­ση, που πε­ρι­φέ­ρε­ται με την απο­κριά­τι­κη μάσκα της ευ­θύ­νης – όλων των άλλων, πλην Λα­κε­δαι­μο­νί­ων υπουρ­γών και κρη­τα­γε­νούς πρω­θυ­πουρ­γού.

Στα σχο­λεία, ει­δι­κά τα νη­πια­γω­γεία και τα δη­μο­τι­κά, δια­κυ­βεύ­ο­νται πολύ πε­ρισ­σό­τε­ρα από την εκ­παι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία, τη μά­θη­ση και την επα­να­φο­ρά της αντι-κα­νο­νι­κό­τη­τας. Ας μην παι­χτούν όλα αυτά, στην τυ­χαία ζαριά του Κούλη και της Κε­ρα­μέ­ως, στα ρίσκα των «κα­θη­συ­χα­στι­κών» ανα­κοι­νώ­σε­ων, την μο­νο­λι­θι­κό­τη­τα της μά­σκας ή την κερ­δο­σκο­πία των σχο­λαρ­χών.

Έτσι δεν είναι, ά(χ)ρι­στοι της κυ­βέρ­νη­σης της δε­ξιάς πα­τρί­δας, της δε­ξιάς θρη­σκεί­ας και της δε­ξιάς οι­κο­γέ­νειας;

Και εί­πα­με – η μάσκα, από μόνη της, και σε συν­θή­κες «συ­νω­στι­σμού» ή «συγ­χρω­τι­σμού» δεν κερ­δί­ζει τον «πό­λε­μο» με τον κο­ρω­νο­ϊό.

Ας μην το συ­νει­δη­το­ποι­ή­σουν ορι­σμέ­νοι, με πεδία «μάχης» τα σχο­λεία και τα πα­νε­πι­στή­μια. Θα είναι πολύ αργά και θα έχουν πάρει κόσμο στον λαιμό τους, χει­ρό­τε­ρα από ό,τι στην πε­ρί­πτω­ση του του­ρι­σμού, εσω­τε­ρι­κού και εξω­τε­ρι­κού, που ακόμη δεν έχει εμ­φα­νί­σει τα πλήρη «απο­τε­λέ­σμα­τα» του.

Τεστ, απο­στα­σιο­ποί­η­ση, κα­νό­νες κα­θα­ριό­τη­τας και απο­λυ­μάν­σε­ων. Και ξανά, τεστ. Για να δια­πι­στω­θούν όσο το δυ­να­τό πε­ρισ­σό­τε­ροι ασθε­νείς, ει­δι­κά ασυμ­πτω­μα­τι­κοί, και να απο­μο­νω­θούν και να ια­θούν στο­χευ­μέ­να και εξα­το­μι­κευ­μέ­να. Και πα­ντού τεστ. Και πάλι, τεστ.

Τεστ.

/rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος