Πάνω από 266 εκατομμύρια ευρώ τζίρο στέρησε η πανδημία από τα περίπτερα της Αττικής ● Κατά 50% έχει μειωθεί ο αριθμός τους από το 2010 ● Εκτός οποιουδήποτε μέτρου χρηματοδότησης το 56% περιπτέρων και ψιλικατζίδικων.
Τις δραματικές επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο της μικρής λιανικής αποτυπώνει έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αττικής για τη μείωση του τζίρου στα περίπτερα το 2020, την οποία διενήργησε η ICAP, στο πλαίσιο σειράς ερευνών για την εκτίμηση της οικονομικής ζημιάς σε επιχειρηματικούς κλάδους. Σε περίπου 2.200 εκτιμάται ο αριθμός των περιπτέρων που λειτουργούν στην Περιφέρεια Αττικής, εντός της ζώνης ενδιαφέροντος του ΕΕΑ, που δεν περιλαμβάνει Πειραιά, Δυτική Αττική και Λαύριο, ενώ στο μητρώο του είναι καταχωρισμένες 1.385 επιχειρήσεις που διαχειρίζονται περίπτερα.
Αφροδίτη Τζιαντζή
Ενδεικτικό της φθίνουσας πορείας που ακολουθεί η πλέον παραδοσιακή μορφή μικρής λιανικής είναι ότι μέσα σε δέκα χρόνια ο αριθμός των περιπτέρων πανελλαδικά μειώθηκε κατά 50%, από τα 9.904 το 2010 στα μόλις 4.985 το 2020, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο Convenience Retailing Conference. Πτωτική ήταν η πορεία και στα μικρά σημεία εξυπηρέτησης (ψιλικά – μίνι μάρκετ), τα οποία το ίδιο διάστημα μειώθηκαν κατά 25%, από 30.322 σε 23.182.
Μόνο στην Αττική τα περίπτερα έχασαν μέσα στο 2020 το 13,8% του τζίρου τους σε σύγκριση με το 2019 (-196,2 εκατομμύρια ευρώ), ενώ το 2021 αναμένεται νέα μείωση του τζίρου, κατά -5,7% έναντι του 2020 ή -70 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών των περιπτέρων το 2019, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, διαμορφώθηκε στο 1,421 δισ. ευρώ, έπεσε στο 1,225 δισ. το 2020 και συρρικνώθηκε ακόμα περισσότερο το 2021 στο 1,155 δισ. ευρώ.
Πάνω από τις μισές επιχειρήσεις περιπτέρων – μικρής λιανικής (56,1%) δεν εντάχθηκαν σε κανένα χρηματοδοτικό μέτρο στήριξης την περίοδο της πανδημίας, ενώ 34,6% ήταν πληττόμενες, χωρίς αναστολή λειτουργίας με ένταξη σε πλαίσιο στήριξης. Το μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτερούχων αξιολογούν τα μέτρα στήριξης ως ανεπαρκή (47,4%), το 27,3% κρίνει ότι τα μέτρα επαρκούν αλλά σε μικρό βαθμό και ένα 18,8% τα κρίνει επαρκή σε μεγάλο βαθμό.
Σχετικά αποθαρρυντικό για τις μορφές παραδοσιακού εμπορίου, όπως περίπτερα, ψιλικατζίδικα και μίνι-μάρκετ, είναι ότι και μετά την καραντίνα ο κόσμος συνέχισε να προτιμά τα σουπερμάρκετ. Σύμφωνα με την έρευνα της IRI «Ο καταναλωτής στη μικρή λιανική», το 87% των καταναλωτών επισκέπτεται τις αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου-σουπερμάρκετ για είδη πρώτης ανάγκης, με μέση συχνότητα επίσκεψης 10,2 φορές τον μήνα. Αντίστοιχα, στα μικρά καταστήματα πηγαίνει το 75% των καταναλωτών, με 6,5 επισκέψεις ανά μήνα στα περίπτερα έναντι 6,3 στα mini markets και 5,1 στα καταστήματα ψιλικών.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζουν τα ποιοτικά ευρήματα της έρευνας από συνεντεύξεις, στις οποίες μεταξύ άλλων γίνεται λόγος για υπέρογκες ανατιμήσεις στις τιμές προμηθευτών: 10%-30% σε τρόφιμα, 30%-40% σε αναλώσιμα/χαρτικά και υλικά συσκευασίας, 20%-30% στις ηλεκτρικές συσκευές, 30% σε χρώματα-σιδηρικά. «Ολιγοπώλια εταιρειών/προμηθευτών οδηγούν τις αυξήσεις τιμών» αναφέρει συνεντευξιαζόμενος, εκφράζοντας τη σιγουριά ότι «οι αυξήσεις θα περάσουν στην κατανάλωση».
efsyn.gr