Η άνοδος των τιμών και το κόστος διαβίωσης ανησυχούν το 40% των Ευρωπαίων και το 42% των Ελλήνων ηλικίας 16 έως 30 ετών που έλαβαν μέρος στην τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τη νεολαία το 2024, η οποία καταδεικνύει τη δυσαρέσκεια και των νεότερων πληθυσμών απέναντι στις Αρχές εντός και εκτός των συνόρων σε ό,τι αφορά το φλέγον ζήτημα της ακρίβειας, η οποία στη χώρα μας ροκανίζει τα εισοδήματα την τελευταία τετραετία.
Η ύψιστη σπουδαιότητα, που αποδίδεται στο παραπάνω θέμα, αντικατοπτρίζει την κατακόρυφη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε όλα τα κοινωνικά στρώματα. Ο προβληματισμός για την οικονομική κατάσταση και τη δημιουργία θέσεων εργασίας είναι σαφώς εντονότερος στην Ελλάδα (43%) απ’ ό,τι για τον μέσο όρο των Ευρωπαίων ερωτηθέντων (31%). Η ανάγκη για κοινωνική προστασία, πρόνοια και πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη είναι λίγο μεγαλύτερη για τους Ελληνες νέους (32%) σε σχέση με το 29% στην Ε.Ε., ύστερα από μια πενταετία διακυβέρνησης από τη Ν.Δ. με οπισθοχώρηση του κράτους δικαίου και σταδιακό «ξήλωμα» του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΣΥ.
Η εκπαίδευση/κατάρτιση και το περιβάλλον/κλιματική αλλαγή σχεδόν «ισοβαθμούν» στην επόμενη θέση των προτεραιοτήτων της ελληνικής νεολαίας (27% και 28%), ενώ το 33% των Ευρωπαίων προκρίνουν πως η Ενωση θα πρέπει να δώσει βαρύτητα στην παιδεία έναντι του περιβάλλοντος (28%). Η ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια βρίσκεται χαμηλότερα στις προτεραιότητες των Ελλήνων ερωτηθέντων (14%).
Ενημέρωση
Η εξάπλωση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) στο πεδίο της ενημέρωσης επιβεβαιώνεται από το εύρημα, σύμφωνα με το οποίο αποτελούν την κύρια πηγή ειδήσεων αναφορικά με πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα για το 48% των νέων στην Ελλάδα και το 42% στην Ε.Ε. Στη χώρα μας, η έρευνα ανέδειξε πρώτο το Instagram (52%), ενώ το YouTube και το TikTok ισοβαθμούν στη δεύτερη θέση (41%).
Η τηλεόραση εξακολουθεί να έχει υψηλή επιρροή (31% και 39%, αντίστοιχα). Παραμένει βασική πηγή πληροφόρησης για τους νέους στην Πορτογαλία (53%), την Ιταλία (52%), τη Σλοβενία (45%) και τη Γαλλία (43%). Οι νεότεροι συμμετέχοντες (16-18), στην Ευρώπη, για την ενημέρωσή τους βασίζονται περισσότερο στα ΜΚΔ (45%) και εμπιστεύονται περισσότερο τους φίλους, την οικογένεια ή τους συναδέλφους τους (29%).
Μεγαλύτερη στην Ελλάδα είναι η ενημέρωση από ηλεκτρονικές δημοσιογραφικές και/ή ειδησεογραφικές πλατφόρμες (34% έναντι 26% στην Ε.Ε.) αλλά και η έκθεση σε παραπληροφόρηση (τις τελευταίες επτά ημέρες) (83% έναντι 76% στην Ε.Ε.), ενώ η συντριπτική πλειοψηφία, 7 στους 10, εκφράζουν την πεποίθηση ότι μπορούν να την αναγνωρίσουν. Οι ερωτηθέντες από τη Μάλτα και την Ιρλανδία ήταν οι πλέον σίγουροι για την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν την παραπληροφόρηση (88% και 87% αντίστοιχα), με τους Κύπριους ερωτηθέντες κοντά στην τέταρτη θέση με 85%.
Ενδεικτικό της δεινής θέσης της αξιοπιστίας των εγχώριων ΜΜΕ η απάντηση μόνο του 5% των ερωτηθέντων ότι δεν έχει εκτεθεί ποτέ σε ψευδείς ειδήσεις και παραπληροφόρηση. Σε εννέα κράτη-μέλη της Ενωσης, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες αναφέρουν πως έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση «συχνά» ή «πολύ συχνά», με τα υψηλότερα ποσοστά να σημειώνονται στο Λουξεμβούργο (55%), στην Ελλάδα (57%), την Ουγγαρία (58%) και στη Μάλτα (59%). Αντίθετα, το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι δεν έχουν ποτέ εκτεθεί σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις είναι το υψηλότερο στη Ρουμανία (19%) και ακολουθεί η Βουλγαρία (11%).
Αποχή
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα πολιτικά ευρήματα της δημοσκόπησης. Μόνο το 53% των Ελλήνων νέων δηλώνει ότι έχει ψηφίσει σε τοπικές εκλογές, εθνικές εκλογές ή ευρωεκλογές σε σύγκριση με το 39% των Ευρωπαίων, ενώ στις τελευταίες ευρωπαϊκές κάλπες του περασμένου καλοκαιριού οι Ελληνες είναι οι πρώτοι (36%) που δεν άσκησαν το εκλογικό τους δικαίωμα, γιατί «είχαν άλλες υποχρεώσεις». Επίσης, σχεδόν 2 στους 10 νέους δηλώνουν πως δεν εμπιστεύονται τους πολιτικούς στη χώρα μας και πως είναι δυσαρεστημένοι από την πολιτική.
Το γεγονός ότι πάνω από το μισό δείγμα έχει ουδέτερη (37%) ή αρνητική (16%) εικόνα για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ότι στην Ελλάδα τα ποσοστά αυξάνονται σε 47% και 20% δείχνει ότι έχει παγιωθεί και στους νέους η μεγάλη ενίσχυση της δυσπιστίας απέναντι σε αυτό (όπως και σε άλλα) μετά την περίοδο των μνημονίων.
Σε ό,τι αφορά τις μη συμβατικές μορφές πολιτικής συμμετοχής: η δημιουργία ή υπογραφή αιτήματος συλλογής υπογραφών (26% στην Ελλάδα – 24% στην Ε.Ε.) και εθελοντική συμμετοχή σε φιλανθρωπική οργάνωση ή οργάνωση εκστρατειών (20% και 21%, αντίστοιχα).
● Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Ipsos μεταξύ 25 Σεπτεμβρίου και 3 Οκτωβρίου 2024 και στα 27 κράτη-μέλη με συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου σε δείγμα 25.863 νέων, εκ των οποίων 1.033 στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα σταθμίστηκαν ανάλογα με το ποσοστό αυτής της ηλικιακής ομάδας σε κάθε χώρα της Ε.Ε.
https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/463515_den-empisteyontai-politikoys-kai-mme
Σχόλια (0)