Το γυναικείο κίνημα απέναντι στο σεξισμό και την κρατική αδιαφορία

Το γυναικείο κίνημα απέναντι στο σεξισμό και την κρατική αδιαφορία

  • |

Λίγες βδομάδες μετά την δημοσιοποίηση της δολοφονίας της Ελένης στη Ρόδο και μέσα στις πρώτες μέρες του ’19 μία ακόμα γυναικοκτονία έγινε γνωστή, αυτή τη φορά στην Κέρκυρα.

Η 27χρο­νη Αν­τζε­λί­να δο­λο­φο­νή­θη­κε από τον πα­τέ­ρα της επει­δή δεν ενέ­κρι­νε την σχέση της με τον Αφ­γα­νό φίλο της. Έτσι, το 2019 ξε­κί­νη­σε με θλι­βε­ρή υπεν­θύ­μι­ση ότι η πα­τριαρ­χία δο­λο­φο­νεί. Ο πα­τέ­ρας της δεν είναι ένα «τέρας» μια εξαί­ρε­ση στην κατά τα άλλα υγιή κοι­νω­νία, αλλά αντι­θέ­τως η δο­λο­φο­νία της Αν­τζε­λί­να απο­δει­κνύ­ει πως είναι ακρι­βώς οι κυ­ρί­αρ­χες σε­ξι­στι­κές αντι­λή­ψεις που οριο­θε­τούν τις γυ­ναί­κες ως από­λυ­τη ιδιο­κτη­σία του άντρα (πα­τέ­ρα ή/και συ­ζύ­γου) σε συν­δυα­σμό με τα ρα­τσι­στι­κά αντα­να­κλα­στι­κά με­γά­λου μέ­ρους της κοι­νω­νί­ας που όπλι­σε το χέρι του γυ­ναι­κο­κτό­νου πα­τέ­ρα.

Κατερίνα Καλλέργη

Το τρα­γι­κό στοι­χείο , όμως, και στην υπό­θε­ση της Ρόδου και σε αυτήν της Κέρ­κυ­ρας  είναι ότι και οι δύο γυ­ναί­κες είχαν απευ­θυν­θεί στις αρχές για να προ­στα­τευ­τούν. Στην πε­ρί­πτω­ση της Ελέ­νης, η κο­πέ­λα λίγο πριν την δο­λο­φο­νία της είχε κα­ταγ­γεί­λει στην αστυ­νο­μία προη­γού­με­νο βια­σμό της για να ακού­σει την απά­ντη­ση πως «εμείς τώρα δεν μπο­ρού­με να κά­νου­με κάτι». Αυτό οδη­γεί στην αί­σθη­ση ατι­μω­ρη­σί­ας των 2 δρα­στών (οι οποί­οι μάλ­λον γνώ­ρι­ζαν το προη­γού­με­νο πε­ρι­στα­τι­κό). Με απλά λόγια, αφού βιά­στη­κε μια φορά χωρίς να τι­μω­ρη­θεί κα­νείς (ούτε καν να κα­ταγ­γελ­θεί επί­ση­μα), μπο­ρεί εύ­κο­λα να ξα­να­γί­νει. Ενώ και η Αν­τζε­λί­να είχε κα­τα­φύ­γει στον Ει­σαγ­γε­λέα για να ζη­τή­σει ασφα­λι­στι­κά μέτρα ενα­ντί­ον του πα­τέ­ρα της κα­ταγ­γέλ­λο­ντας και προη­γού­με­νη κα­κο­ποί­η­ση της, χωρίς κα­νέ­να απο­τέ­λε­σμα. Και στις δύο πε­ρι­πτώ­σεις φαί­νε­ται ξε­κά­θα­ρα η δο­λο­φο­νι­κή αδια­φο­ρία των κρα­τι­κών δομών για την ασφά­λεια των γυ­ναι­κών. Και είναι απλά δύο χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά πα­ρα­δείγ­μα­τα από τις χι­λιά­δες πε­ρι­πτώ­σεις που συμ­βαί­νουν κα­θη­με­ρι­νά. Οι πε­ρισ­σό­τε­ρες γυ­ναί­κες που κα­ταγ­γέλ­λουν τον βια­σμό ή την κα­κο­ποί­η­σή τους αντι­με­τω­πί­ζουν υπο­τί­μη­ση και χλευα­σμό από την αστυ­νο­μία και την δι­κα­στι­κή εξου­σία. Από ανα­κρί­σεις των θυ­μά­των για το τι φό­ρα­γαν, αν είχαν πιεί, αν φλέρ­τα­ραν, φρά­σεις αστυ­νο­μι­κών όπως «και εμείς τι να κά­νου­με;» ή ακόμα την απο­τρο­πή κα­ταγ­γε­λιών με την δι­καιο­λο­γία της γρα­φειο­κρα­τί­ας μέχρι τις αθω­ω­τι­κές απο­φά­σεις δι­κα­στη­ρί­ων για βια­στές και κα­κο­ποι­η­τές και ανάλ­γη­τες και σκλη­ρές κα­τα­δί­κες χωρίς ελα­φρυ­ντι­κά για γυ­ναί­κες που αυ­το­α­μύν­θη­καν. Πιο χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή η πε­ρί­πτω­ση της αθώ­ω­σης του μα­στρο­πού ιδιο­κτή­τη των αλυ­σί­δων «Χω­ριά­τι­κο» και «Ατ­τι­κά αρ­το­ποι­ία».

Το κρά­τος φέρει με­γά­λες ευ­θύ­νες για την κα­τά­στα­ση ατι­μω­ρι­σί­ας που επι­κρα­τεί στους θύτες έμ­φυ­λης βίας. Αρ­χι­κά γιατί απο­τρέ­πει τα θύ­μα­τα από το να κα­ταγ­γεί­λουν. Ουκ ολί­γες φορές αστυ­νο­μι­κοί έχουν συ­νο­δέ­ψει θύ­μα­τα εν­δοιοι­κο­γε­νια­κής βίας πίσω στους κα­κο­ποι­η­τι­κούς συ­ζύ­γους τους, έχουν εξευ­τε­λί­σει θύ­μα­τα βια­σμού, έχουν κα­τα­χω­νιά­σει στα συρ­τά­ρια τους κα­ταγ­γε­λί­ες που δεν φτά­νουν ποτέ στις δι­κα­στι­κές αί­θου­σες. Η αστυ­νο­μία ανα­πα­ρά­γει διαρ­κώς σε­ξι­στι­κό λόγο και την κουλ­τού­ρα βια­σμού που θέλει τα θύ­μα­τα να είναι ένοχα για ότι τους συ­νέ­βη. Με αυτόν τον τρόπο φι­μώ­νει τα θύ­μα­τα και ταυ­τό­χρο­να δίνει λευκή κάρτα στους κα­κο­ποι­η­τές να συ­νε­χί­σουν τις βί­αιες πρά­ξεις τους ανα­κυ­κλώ­νο­ντας μια λο­γι­κή που θέλει την έμ­φυ­λη βία να μην είναι βία, αλλά κα­νο­νι­κό­τη­τα στην κα­θη­με­ρι­νή ζωή των γυ­ναι­κών, την οποία μά­λι­στα πρέ­πει να δέ­χο­νται και αγόγ­γυ­στα. Επι­προ­σθέ­τως, οι ελά­χι­στες γυ­ναί­κες που κα­τα­φέρ­νουν να φτά­σουν ζω­ντα­νές στις δι­κα­στι­κές αί­θου­σες βιώ­νουν τον από­λυ­το εξευ­τε­λι­σμό, βλέ­πο­ντας τους θύτες να αθω­ώ­νο­νται πα­νη­γυ­ρι­κά, με τις πιο σε­ξι­στι­κές αι­τιο­λο­γή­σεις και τις ίδιες να βρί­σκο­νται υπό­λο­γες για την δι­κα­στι­κή τα­λαι­πω­ρία των θυτών. Είναι προ­φα­νές ότι πρό­κει­ται για ένα σύ­στη­μα δι­καιο­σύ­νης όχι μόνο τα­ξι­κό, αλλά και δο­μι­κά σε­ξι­στι­κό, που απο­κλεί­ει τις γυ­ναί­κες από την από­δο­ση δι­καιο­σύ­νης και τις κα­τα­δι­κά­ζει σε μια βαριά ομερ­τά –που πολύ συχνά οδη­γεί στον θά­να­τό τους.

Ταυ­τό­χρο­να υπάρ­χουν ελά­χι­στες δομές υπο­στή­ρι­ξης και φι­λο­ξε­νί­ας κα­κο­ποι­η­μέ­νων γυ­ναι­κών, με απο­τέ­λε­σμα πολ­λές γυ­ναί­κες να μην έχουν που να απευ­θύ­νουν και κά­ποιον τρόπο να προ­στα­τευ­θούν από επό­με­νες κα­κο­ποι­ή­σεις και βια­σμούς. Την ίδια στιγ­μή που ο ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ προ­σπα­θεί να εμ­φα­νί­σει ένα κοι­νω­νι­κό πρό­σω­πο, στη­ρι­ζό­με­νος και σε μια φε­μι­νι­στι­κή ρη­το­ρι­κή, επι­τί­θε­ται ακόμα πε­ρισ­σό­τε­ρο στο κοι­νω­νι­κό κρά­τος, με απο­τέ­λε­σμα την υπο­χρη­μα­το­δό­τη­ση των ήδη πε­ριο­ρι­σμέ­νων δομών προ­στα­σί­ας κα­κο­ποι­η­μέ­νων γυ­ναι­κών. Οι ίδιες μνη­μο­νια­κές πο­λι­τι­κές που ανέ­δει­ξαν τις γυ­ναί­κες ως τις φτω­χό­τε­ρες των φτω­χών, τους στε­ρούν ταυ­τό­χρο­να και τους στε­ρούν ταυ­τό­χρο­να και τους ελά­χι­στους χώ­ρους που είχαν για να προ­στα­τέ­ψουν την σω­μα­τι­κή τους ακε­ραιό­τη­τα. Η έλ­λει­ψη κοι­νω­νι­κών λει­τουρ­γών, ψυ­χο­λό­γων οδη­γούν σε υπο­στε­λέ­χω­ση  και υπο­λει­τουρ­γία των δομών.

Είναι πολύ ση­μα­ντι­κό το κρά­τος να ανα­λά­βει τις ευ­θύ­νες του για να προ­στα­τέ­ψει τις γυ­ναί­κες από την έμ­φυ­λη βία. Είναι υψί­στης ση­μα­σί­ας να δη­μιουρ­γη­θούν κι άλλες δομές υπο­στή­ρι­ξης κα­κο­ποι­η­μέ­νων γυ­ναι­κών, να ενι­σχυ­θούν οι υπάρ­χο­ντες και να υπάρ­χει ψυ­χο­λό­γος και κοι­νω­νι­κός λει­τουρ­γός σε κάθε δη­μό­σια δομή (σχο­λείο, πα­νε­πι­στή­μιο, νο­σο­κο­μείο κλπ) ώστε οι γυ­ναί­κες να έχουν κάπου να απευ­θυν­θούν όταν έρ­χο­νται αντι­μέ­τω­πες με κα­κο­ποί­η­ση και βια­σμό. Οι νόμοι για τις ποι­νές κα­κο­ποι­η­τών και βια­στών οφεί­λουν να προ­βλέ­πουν κα­τα­δί­κη, ανε­ξαρ­τή­τως της σχέ­σης τους με το θύμα και να ανα­γνω­ρι­στεί το δι­καί­ω­μα των γυ­ναι­κών στην αυ­το­ά­μυ­να  ώστε να μην αθω­ώ­νο­νται οι θύτες και ενι­σχύ­ε­ται η ατι­μω­ρι­σία. Είναι κρί­σι­μο το σύ­στη­μα κα­ταγ­γε­λιών στην αστυ­νο­μία να γίνει πιο αν­θρώ­πι­νο, να φτά­νουν οι υπο­θέ­σεις στην δι­κα­στι­κή αί­θου­σα και να γί­νο­νται πι­στευ­τές οι γυ­ναί­κες αν δεν θέ­λου­με να θρη­νού­με κάθε λίγες βδο­μά­δες και ένα νέο θύμα γυ­ναι­κο­κτο­νί­ας.

Η πραγ­μα­τι­κό­τη­τα είναι ότι η κα­τα­πί­ε­ση και η εκ­με­τάλ­λευ­ση σε συν­θή­κες κρί­σης δη­μιουρ­γούν ένα εκρη­κτι­κό μείγ­μα. Δεν είναι κα­θό­λου τυ­χαίο που τους τε­λευ­ταί­ους μήνες έχει εμ­φα­νι­στεί ένα νέο κί­νη­μα γυ­ναι­κών και στην Ελ­λά­δα το οποίο επι­χει­ρεί να δώσει απα­ντή­σεις και να ορ­γα­νώ­σει δρά­σεις. Αυτό το κί­νη­μα χρειά­ζε­ται να απο­κτή­σει τα πιο πλα­τιά, ενω­τι­κά και ρι­ζο­σπα­στι­κά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά. Να συν­δε­θεί με κοι­νω­νι­κούς φο­ρείς, συν­δι­κά­τα, σω­μα­τεία, συλ­λό­γους, να εμ­φα­νι­στεί στις γει­το­νιές, στα σχο­λεία, στις σχο­λές, να αλ­λη­λο­ε­πι­δρά­σει με τις αρι­στε­ρές συλ­λο­γι­κό­τη­τες, να μι­λή­σει στην καρ­διά της κάθε γυ­ναί­κας που ερ­γά­ζε­ται στο σπίτι ή στη δου­λειά, να απευ­θυν­θεί στους άν­δρες κερ­δί­ζο­ντας τους στον αγώνα για την αλ­λα­γή της ζωής των γυ­ναι­κών. Για όλους αυ­τούς τους λό­γους είναι απα­ραί­τη­τη η συ­γκρό­τη­ση-δη­μιουρ­γία μιας αρι­στε­ρής-φε­μι­νι­στι­κής πρω­το­βου­λί­ας γυ­ναι­κών που θα αφιε­ρώ­σει χρόνο και δυ­νά­μεις για την οι­κο­δό­μη­ση και τη μα­ζι­κο­ποί­η­ση ενός γυ­ναι­κεί­ου-φε­μι­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος που θα εμπνέ­ε­ται από το διε­θνές φε­μι­νι­στι­κό κί­νη­μα. Μια πρω­το­βου­λία που πρώτο της βήμα μπο­ρεί να είναι η ορ­γά­νω­ση μιας γυ­ναι­κεί­ας φε­μι­νι­στι­κής απερ­γί­ας για την 8η Μάρτη.

rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος