Η υποχρηματοδότηση και η ιδιωτική πρωτοβουλία σκοτώνουν

Η υποχρηματοδότηση και η ιδιωτική πρωτοβουλία σκοτώνουν

  • |

1η Μαρτίου 2023 σφοδρή σύγκρουση δύο τρένων στην περιοχή των Τεμπών, άνθρωποι που επιβιβάστηκαν σε τρένο από Αθήνα για Θεσσαλονίκη και δεν αποβιβάστηκαν ποτέ, τραυματίες που γέμισαν νοσοκομεία και οικογένειες που αναζητούν απελπισμένα συγγενείς.

Πρό­κει­ται για δο­λο­φο­νι­κό έγκλη­μα, πίσω από το οποίο δεν κρύ­βε­ται, ούτε το «αν­θρώ­πι­νο λάθος» ενός ανεκ­παί­δευ­του σταθ­μάρ­χη που βρι­σκό­ταν σε ένα πόστο μόνος, ούτε «το αό­ρα­το χέρι» του θεού που δεν στα­μά­τη­σε το τρένο, αλλά η πο­λι­τι­κή της κυ­βέρ­νη­σης και το τσου­νά­μι της ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης που απει­λεί να ισο­πε­δώ­σει κάθε ίχνος του δη­μο­σί­ου.

Άννυ Ποταμίτη

Το τρα­γι­κό αυτό γε­γο­νός που κα­θό­λου με­μο­νω­μέ­νο και αιφ­νί­διο δεν ήταν, είχαν προ­οι­κο­νο­μή­σει τόσο οι ερ­γα­ζό­με­νοι της Hellenic Train και μέλη της ΔΕΣΚ το προη­γού­με­νο διά­στη­μα -«Όσο δεν παίρ­νο­νται μέτρα προ­στα­σί­ας στους ερ­γα­σια­κούς χώ­ρους για την ασφα­λή λει­τουρ­γία και κυ­κλο­φο­ρία των τρέ­νων, τα ατυ­χή­μα­τα δεν έχουν τε­λειω­μό. Οι κυ­βερ­νή­σεις αντι­λαμ­βά­νο­νται την ασφά­λεια ως κό­στος», κα­τήγ­γει­λαν σε ανα­κοί­νω­ση τους με ημε­ρο­μη­νία 7/2/23 -όσο και δη­λώ­σεις, όπως του προ­έ­δρου των μη­χα­νο­δη­γών, που ανέ­φε­ραν πολ­λά­κις τις άθλιες συν­θή­κες ερ­γα­σί­ας, αλλά και λει­τουρ­γί­ας των τρέ­νων. Την ελ­λι­πή συ­ντή­ρη­ση του τρο­χαί­ου υλι­κού και την σο­βα­ρή έλ­λει­ψη προ­σω­πι­κού. Ακόμα και η ίδια η Κο­μι­σιόν έστει­λε την Ελ­λά­δα στο ευ­ρω­δι­κα­στή­ριο μόλις 15 μέρες πριν το δυ­στύ­χη­μα. Ένα προ­λεια­σμέ­νο έδα­φος από όλες τις εκτρο­χιά­σεις των τρέ­νων και τους πο­λύ­ω­ρους εγκλω­βι­σμούς επι­βα­τών/τριων, τις με­γά­λες κα­θυ­στε­ρή­σεις και δια­κο­πές των δρο­μο­λο­γί­ων, τις δια­κο­πές ρεύ­μα­τος και βλά­βες που όλες/οι τα τε­λευ­ταία χρό­νια έχου­με μαρ­τυ­ρή­σει.

Σή­με­ρα, με­τρά­με προς το παρόν, 57 νε­κρούς και 85 τραυ­μα­τί­ες, με ελά­χι­στες ελ­πί­δες για τους ζω­ντα­νούς/ες επι­βά­τες/τριες των πρώ­των βα­γο­νιών, που κα­τα­στρά­φη­καν ολο­σχε­ρώς. Την ίδια στιγ­μή που τέ­τοιες κυ­βερ­νή­σεις θα έπρε­πε να πέ­φτουν λόγω της εγκλη­μα­τι­κής ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης δη­μό­σιων αγα­θών, ψά­χνουν εξι­λα­στή­ρια θύ­μα­τα στο­χο­ποιώ­ντας τους ερ­γα­ζο­μέ­νους/ες. Ο υπουρ­γός Υπο­δο­μών και Με­τα­φο­ρών, Κα­ρα­μαν­λής εμ­φα­νι­ζό­με­νος 9 ώρες μετά το συμ­βάν, με κρο­κο­δεί­λια δά­κρυα μιλά για ανά­γκη διε­ρεύ­νη­σης των αι­τί­ων, ενώ τε­λι­κά προ­χω­ρά στην πα­ραί­τη­ση του.

Το 2017 ο ΟΣΕ πέ­ρα­σε στα χέρια της ιτα­λι­κής Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. για 45 εκ. ευρώ, με τον τζίρο της εται­ρεί­ας πριν την πώ­λη­ση να ξε­περ­νά τα 120 εκ. ευρώ. Η υπο­βάθ­μι­ση των μέσων μα­ζι­κής με­τα­φο­ράς και των συ­γκοι­νω­νιών στην Ελ­λά­δα απο­τε­λεί εδώ και χρό­νια την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα που έχει επέλ­θει με την ολο­έ­να αυ­ξα­νό­με­νη απα­ξί­ω­ση και πε­ρι­στο­λή του δη­μο­σί­ου τομέα. Η προ­σπά­θεια ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης τόσο του ΕΣΥ (που δια­λύ­ει τα δη­μό­σια δω­ρε­άν νο­σο­κο­μεία), όσο και της εκ­παί­δευ­σης ή των κρα­τι­κών εται­ρειών ύδρευ­σης, ρεύ­μα­τος, φυ­σι­κού αε­ρί­ου κτλ. είναι με­ρι­κές μόνο από τις εφαρ­μο­γές μια πο­λι­τι­κής που εξυ­πη­ρε­τεί το κε­φά­λαιο, απο­κλεί­ο­ντας τη με­γά­λη κοι­νω­νι­κή πλειο­ψη­φία από κάθε δη­μό­σιο αγαθό και κοι­νω­νι­κή υπη­ρε­σία.

Στα πλαί­σια αυτής της ιδιω­τι­κο­ποί­η­σης, αλλά και της σο­βα­ρής υπο­χρη­μα­το­δό­τη­σης των μέσων με­τα­φο­ράς, ο κό­σμος στοι­βά­ζε­ται στα πα­μπά­λαια αστι­κά λε­ω­φο­ρεία των με­γα­λου­πό­λε­ων (που κατά την πε­ρί­ο­δο της παν­δη­μί­ας απο­τέ­λε­σαν «υγειο­νο­μι­κές βόμ­βες») και παίρ­νει ασυ­ντή­ρη­τα λε­ω­φο­ρεία ΚΤΕΛ ή τρένα που δεν υπό­σχο­νται καμία ασφά­λεια. Και όλα αυτά, σε μια πε­ρί­ο­δο που η κυ­βέρ­νη­ση ξο­δεύ­ει πε­ρί­που 4 δισ. για πο­λε­μι­κούς εξο­πλι­σμούς και ενι­σχύ­ει θη­ριω­δώς την αστυ­νο­μία. Τη στιγ­μή μά­λι­στα που ο ιμπε­ρια­λι­στι­κός πό­λε­μος στην Ου­κρα­νία, έχει ανα­γκά­σει του λαούς να πλη­ρώ­σουν για ακόμα μια φορά την σύ­γκρου­ση των με­γά­λων δυ­νά­με­ων, βιώ­νο­ντας κα­θε­στώ­τα ακραί­ας ακρί­βειας.

Η δι­καί­ω­ση για τα θύ­μα­τα της εγκλη­μα­τι­κής αυτής σι­δη­ρο­δρο­μι­κής σύ­γκρου­σης, μπο­ρεί να υπάρ­ξει μο­νά­χα με την ανα­τρο­πή αυτής της πο­λι­τι­κής και κυ­βέρ­νη­σης που εξα­θλιώ­νει και θυ­σιά­ζει τις ζωές μας για τα συμ­φέ­ρο­ντα των ιδιω­τών. Δεν θα δε­χτού­με να γί­νου­με πιό­νια τους σε κα­νέ­να παι­χνί­δι επι­βί­ω­σης. Δεν θα επι­τρέ­ψου­με σε μια εποχή που ο άν­θρω­πος μπο­ρεί να φτά­σει στο φεγ­γά­ρι, να μην μπο­ρεί να φτά­σει στην Θεσ­σα­λο­νί­κη με το τρένο. Αν­θρώ­πι­να λάθη συμ­βαί­νουν όταν οι άν­θρω­ποι ζουν και δου­λεύ­ουν σε απάν­θρω­πες συν­θή­κες, αλλά πόσο φτηνή είναι η αν­θρώ­πι­νη ζωή;

rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος