«Η τελευταία ζωή του συντρόφου Παντελή Πουλιόπουλου»

«Η τελευταία ζωή του συντρόφου Παντελή Πουλιόπουλου»

  • |

Διάβασα με μεγάλη χρονική καθυστέρηση (για την ακρίβεια το 2020), το βιβλίο του Μανώλη Ρασούλη, με τον παραπάνω τίτλο (εκδόσεις Ιανός, 2008).

Ενώ το ήξερα από νε­α­ρός (πρώτη έκ­δο­ση το 1986), δεν το είχα δια­βά­σει, επει­δή θε­ω­ρού­σα ότι είχα επαρ­κή γνώση για τον Που­λιό­που­λο. Όμως, εδώ, επρό­κει­το για κάτι δια­φο­ρε­τι­κό! Έμει­να έκ­πλη­κτος! Με είχε συ­νε­πά­ρει αυτό το είδος μυ­θο­πλα­σί­ας, πραγ­μα­τι­κό­τη­τας, σου­ρε­α­λι­σμού, φι­λο­σο­φι­κών στο­χα­σμών, αστυ­νο­μι­κής μυ­θι­στο­ρη­μα­τι­κής πλο­κής με πρά­κτο­ρες, μπρά­βους, κρα­τι­κές πα­ρα­κο­λου­θή­σεις, αε­ρο­πει­ρα­τεί­ες κ.λπ., αλλά και ιστο­ρι­κής ανα­δί­φη­σης.

Δημήτρης Κατσορίδας

Τι με οδή­γη­σε να γράψω αυτή την βι­βλιο­πα­ρου­σί­α­ση; Όλα τα πα­ρα­πά­νω, συν ότι εφέ­τος, 6 Ιούνη, είναι 80 χρό­νια από την εκτέ­λε­ση του Π. Που­λιό­που­λου, των τριών συ­ντρό­φων του και άλλων 102 κρα­του­μέ­νων.

Η ιστο­ρία του βι­βλί­ου ξε­κι­νά, γύρω στο 1985, με τον πά­μπλου­το από τα γεν­νο­φά­σκια του Ελ­λη­νο­α­με­ρι­κά­νο, Άλαν Ντιν, ο οποί­ος είναι εγ­γο­νός του Τζού­λι Ντιν ή αλ­λιώς Οδυσ­σέα Ντι­νό­που­λου, ιδρυ­τή μιας με­γά­λης αυ­το­κρα­το­ρί­ας επι­χει­ρή­σε­ων σε όλο τον κόσμο, που απο­τε­λεί­ται από βιο­μη­χα­νία προ­μή­θειας πο­λε­μι­κού υλι­κού πα­ντός τύπου, αλυ­σί­δα τρα­πε­ζών, και από εται­ρεία πα­ρα­γω­γής κο­μπιού­τερ και συ­να­φών ηλε­κτρο­νι­κών ειδών. Ο πρω­τα­γω­νι­στής του βι­βλί­ου, ο Άλαν, είναι 41 ετών, τε­λειό­φοι­τος πα­νε­πι­στη­μί­ου και διευ­θυ­ντής, από τριά­ντα χρο­νών, ενός Ορ­γα­νι­σμού Επε­ξερ­γα­σί­ας του Εθνι­κού Προ­γραμ­μα­τι­σμού των ΗΠΑ. Ο παπ­πούς του τον λα­τρεύ­ει και γι’ αυτό ανέ­χε­ται τις τρε­λές και­νο­το­μί­ες του εγ­γο­νού του, όπως ότι αφή­νει ελεύ­θε­ρο το ωρά­ριο στις επι­χει­ρή­σεις που διευ­θύ­νει, ενώ προ­τρέ­πει το προ­σω­πι­κό να ψη­φί­ζει για τις πα­ρα­γω­γι­κές κα­τευ­θύν­σεις.

Ο Άλαν μέσω μιας γυ­ναι­κεί­ας γνω­ρι­μί­ας, της Τζιν, έρ­χε­ται σε επαφή με υπο­συ­νεί­δη­τες πλευ­ρές του εαυ­τού του. Μέσω ανα­δρο­μι­κής ύπνω­σης πη­γαί­νει σε μια προη­γού­με­νη ζωή και βλέ­πει τον εαυτό του στη διάρ­κεια της Γερ­μα­νοϊ­τα­λι­κής Κα­το­χής. Εκεί βλέ­πει ένα από­σπα­σμα από Ιτα­λούς στρα­τιώ­τες να ετοι­μά­ζο­νται να εκτε­λέ­σουν πολ­λούς κρα­τού­με­νους. Αρ­χί­ζει να τους μιλά στα Ιτα­λι­κά και να τους λέει ότι είναι τα­ξι­κά αδέλ­φια και πως ο φα­σι­σμός και ο ιμπε­ρια­λι­σμός τους δι­χά­ζει. Οι στρα­τιώ­τες δεν πυ­ρο­βο­λούν. Ο αξιω­μα­τι­κός πα­τά­ει την σκαν­δά­λη και τον εκτε­λεί. Ένα πο­τά­μι αίμα τρέ­χει από το μέ­τω­πο του σκο­τω­μέ­νου. Ο Άλαν πνί­γε­ται. Αι­σθά­νε­ται να βγαί­νει από το σώμα του σκο­τω­μέ­νου. Το πε­ρί­ερ­γο είναι ότι έκτο­τε έχει κι άλλα τέ­τοια επα­να­λαμ­βα­νό­με­να ονει­ρι­κά βιώ­μα­τα. Τι είναι αυτό που του συμ­βαί­νει; Με­τεν­σάρ­κω­ση ή η ανά­στα­ση του άλλου; Μήπως είναι μια διά­στα­ση του εαυ­τού του ή είναι μια διά­στα­ση εκεί­νου, του άλλου; Και ποιος είναι αυτός ο άλλος, που έχει ει­σβά­λει τόσο έντο­να;

Έτσι, απο­φα­σί­ζει να πάει στην Ελ­λά­δα για να ψάξει και να μάθει ποιος ήταν εκεί­νος ο άν­θρω­πος που είχε το θάρ­ρος να βγει μπρο­στά από το εκτε­λε­στι­κό από­σπα­σμα, να μι­λή­σει στους εκτε­λε­στές του, εκεί­νοι να υπα­κού­σουν, και τε­λι­κά να τον πυ­ρο­βο­λή­σει ο αξιω­μα­τι­κός. Φτά­νει στην Ελ­λά­δα, αρ­χί­ζει να γνω­ρί­ζει τον τόπο, αγο­ρά­ζει βι­βλία, μπας και βρει κάπου το θέμα που τον απα­σχο­λεί, αλλά και το πρό­σω­πο εκεί­νου. Τυ­χαία μπλέ­κε­ται σε μια δια­δή­λω­ση, και ω του θαύ­μα­τος, κατά τη διάρ­κεια της συ­μπλο­κής με τις αστυ­νο­μι­κές δυ­νά­μεις, πέ­φτει ένα βι­βλίο μιας νε­α­ρής δια­δη­λώ­τριας, στο οποίο βλέ­πει στο εξώ­φυλ­λο «εκεί­νον»: Πα­ντε­λής Που­λιό­που­λος. Είχε πλέον φανεί το δέ­ντρο μπρο­στά από το δάσος!

Ψά­χνο­ντας σε βι­βλιο­πω­λεία να βρει το βι­βλίο του Π. Που­λιό­που­λου, μα­θαί­νει ότι ήταν ένας κομ­μου­νι­στής ηγέ­της που εκτε­λέ­στη­κε από τους Ιτα­λούς, το 1943. Σο­κα­ρι­στι­κή απο­κά­λυ­ψη! Τι δου­λειά είχε αυτός, ο Άλαν Ντιν, ένας πά­μπλου­τος, με ένα κομ­μου­νι­στή ηγέτη;

Με τα πολλά βρί­σκει το βι­βλίο και τον απορ­ρο­φά! Και όσο μά­θαι­νε για εκεί­νον, τόσο εξοι­κειω­νό­ταν μαζί του, τόσο τον αγα­πού­σε πε­ρισ­σό­τε­ρο, πα­θια­ζό­ταν, βυ­θι­ζό­ταν. Συ­γκλο­νι­σμέ­νος έμαθε ότι ήταν δι­κη­γό­ρος και ηγέ­της του κι­νή­μα­τος των Πα­λαιών Πο­λε­μι­στών, και πως σε ηλι­κία 24 χρό­νων έγινε γε­νι­κός γραμ­μα­τέ­ας του με­το­νο­μα­ζό­με­νου ΣΕΚΕ σε ΚΚΕ, το 1924. Μά­λι­στα, ήταν ο πρώ­τος γραμ­μα­τέ­ας του ΚΚΕ. Είχε αρ­χί­σει να συ­ντάσ­σε­ται με τον Τρό­τσκι και δια­γρά­φη­κε το 1927. Όταν ήταν φα­ντά­ρος στο μέ­τω­πο της Μι­κράς Ασίας, πρω­το­στά­τη­σε να φτια­χτούν επι­τρο­πές φα­ντά­ρων που προ­πα­γάν­δι­ζαν ενά­ντια στον ιμπε­ρια­λι­στι­κό πό­λε­μο. Ο Π. Που­λιό­που­λος ήταν ένας από τους κο­ρυ­φαί­ους μιας με­γά­λης γε­νιάς αγω­νι­στών δια­νο­ου­μέ­νων του Με­σο­πο­λέ­μου. Είχε γρά­ψει αρ­κε­τά θε­ω­ρη­τι­κά άρθρα και βι­βλία, είχε μια πλού­σια πο­λι­τι­κή δράση, ήξερε πολ­λές ξένες γλώσ­σες, διά­βα­ζε τους κλα­σι­κούς του μαρ­ξι­σμού στο πρω­τό­τυ­πο, έκανε πολ­λές με­τα­φρά­σεις και έτσι ήταν σε θέση να πα­ρα­κο­λου­θεί και να γνω­ρί­ζει τις συ­ζη­τή­σεις και τις δια­φω­νί­ες στο εσω­τε­ρι­κό όχι μόνο του κομ­μου­νι­στι­κού κι­νή­μα­τος, αλλά και των άλλων ρευ­μά­των της Αρι­στε­ράς διε­θνώς. Ο Π. Που­λιό­που­λος ήταν μια ολο­κλη­ρω­μέ­νη επα­να­στα­τι­κή προ­σω­πι­κό­τη­τα, αφού σε όλη του τη ζωή αμ­φι­σβή­τη­σε την κα­τε­στη­μέ­νη τάξη όχι μόνο του αστι­κού κρά­τους, αλλά και της στα­λι­νι­κής γρα­φειο­κρα­τί­ας που επι­κρά­τη­σε στην πρώην ΕΣΣΔ. Μά­λι­στα, η αμ­φι­σβή­τη­ση αυτή είχε πρα­κτι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα, επει­δή ο ίδιος ανα­δεί­χτη­κε σε κο­ρυ­φαίο ηγέτη της Αρι­στε­ρής Αντι­πο­λί­τευ­σης στην χώρα και γι’ αυτό, δι­καί­ως, έχει χα­ρα­κτη­ρι­στεί ως ο θε­με­λιω­τής του επα­να­στα­τι­κού μαρ­ξι­σμού στην Ελ­λά­δα. (Πε­ρισ­σό­τε­ρα για τον Που­λιό­που­λο εδώ: https://​rproject.​gr/​article/​pantelis-​poy​liop​oylo​s-​enas-​pragmatikos-​aristeros-​igetis)

Ήταν μια ανε­πα­νά­λη­πτη φυ­σιο­γνω­μία επα­να­στα­τι­κό­τη­τας και εντι­μό­τη­τας. Ένας ερα­στής της φι­λο­σο­φί­ας της αλ­λα­γής, της ροής, του ποιο­τι­κού άλ­μα­τος, πο­λέ­μιος του στα­τι­κού, του πα­θη­τι­κού, του θω­ρα­κι­σμέ­νου, ερα­στής της διαρ­κούς επα­νά­στα­σης.

Όμως, αυτό που ανα­φε­ρό­ταν εδώ, σ’ αυτές τις σε­λί­δες που διά­βα­ζε ο Άλαν, δη­λα­δή για τα­ξι­κό μίσος, αυτό δεν το ένιω­θε, δεν το κα­τα­λά­βαι­νε. Και πως θα μπο­ρού­σε άλ­λω­στε! Αυτό που ήξερε ήταν πως ήθελε να μάθει όσο γί­νε­ται πε­ρισ­σό­τε­ρα για τον Που­λιό­που­λο, να πάει στα μέρη που είχε ζήσει, εκεί που είχε φυ­λα­κι­στεί από την δι­κτα­το­ρία του Με­τα­ξά, εκεί που εκτε­λέ­στη­κε, και να κάνει τα πάντα για την απο­κα­τά­στα­σή του. Και τα έκανε και τα φα­ντά­στη­κε όλα! Ο Άλαν άρ­χι­σε να μα­θαί­νει και για τη Ρώ­σι­κη επα­νά­στα­ση και την εκτρο­πή της. Δια­πί­στω­νε πως αν ζούσε ο Λένιν πι­θα­νόν η ιστο­ρία να ήταν δια­φο­ρε­τι­κή σή­με­ρα! Θα είχε δια­μορ­φω­θεί αλ­λιώς ο σο­σια­λι­σμός και η νέα τε­χνο­λο­γι­κή επα­νά­στα­ση θα είχε γίνει υπό τη σκέπη του αγα­θού ορά­μα­τος του κομ­μου­νι­σμού.

Επι­σκέ­πτε­ται τον τόπο εκτέ­λε­σής του, το Κούρ­νο­βο, και ξανά βιώ­νει την εκτέ­λε­σή του. Έρ­χε­ται σε επαφή με αν­θρώ­πους που γνώ­ρι­σαν τον Που­λιό­που­λο για να μάθει όσα πε­ρισ­σό­τε­ρα μπο­ρεί σχε­τι­κά μ’ αυτόν. Βιώ­νει πρω­τό­γνω­ρες με­τα­φυ­σι­κές κα­τα­στά­σεις μαζί του. Εμπλέ­κε­ται, μέσω κά­ποιων γνω­ρι­μιών με ερ­γά­τες, σε απερ­γία στα ναυ­πη­γεία και κα­τα­λα­βαί­νει τι ση­μαί­νει φτώ­χεια, εκ­με­τάλ­λευ­ση και τα­ξι­κή πάλη, τι ση­μαί­νει να είσαι από την απέ­να­ντι πλευ­ρά! Εκεί γνώ­ρι­σε και κά­ποιους τρο­τσκι­στές. Γνώ­ρι­σε κι ένα παλιό τρο­τσκι­στή, που ήταν μαζί με τον Πα­ντε­λή και άρ­χι­σε να τον ρω­τά­ει για να μάθει ακόμη πε­ρισ­σό­τε­ρα. Γνώ­ρι­σε, όμως, και έναν άλλο ηλι­κιω­μέ­νο, που την εποχή του Με­σο­πο­λέ­μου ήταν αντί­πα­λος του Που­λιό­που­λου, και μα­θαί­νει και από αυτόν.

Τα πράγ­μα­τα αρ­χί­ζουν να ξε­κα­θα­ρί­ζουν. Ο Πα­ντε­λής ήταν ένα πρό­τυ­πο, ένα αρ­χέ­τυ­πο γι’ αυτόν, ένας μύθος! Έζησε ηρω­ι­κά, με αξιο­πρέ­πεια, πέ­θα­νε ηρω­ι­κά! «Ίσως η αξιο­πρέ­πεια ήταν ίδιον της επο­χής του. Τώρα είναι και λίγο φτια­χτά τα πράγ­μα­τα». Η αν­θρω­πό­τη­τα είχε ει­σχω­ρή­σει και ασκεί­το στη βαρ­βα­ρό­τη­τα. Η μάζα της ερ­γα­τι­κής τάξης φαι­νό­ταν ρά­θυ­μη και απρό­θυ­μη να κι­νη­το­ποι­η­θεί, αφού ο κα­τα­να­λω­τι­σμός την έρι­χνε σε μια χει­με­ρία νάρκη.

Ο Άλαν έδινε μάχη για τον πραγ­μα­τι­κό εαυτό του. Τε­λι­κά, ποιος πραγ­μα­τι­κά ήταν; Αυτό που σί­γου­ρα γι­νό­ταν ήταν ότι διέ­νυε τον δρόμο με τον διπλό εαυτό του, τον Πα­ντε­λή Που­λιό­που­λο, από τις πιο αγνές μορ­φές του επα­να­στα­τι­κού κι­νή­μα­τος, με το πε­ριε­χό­με­νο μιας ζωής που θ’ άξιζε να την μάθει όλος ο κό­σμος. Αντι­θέ­τως, ο Άλαν, πέ­θα­νε με πε­ρί­ερ­γο και τρα­γι­κό τρόπο, αφή­νο­ντάς μας, ο Ρα­σού­λης, μια γλυ­κό­πι­κρη γεύση από την τε­λευ­ταία ζωή του συ­ντρό­φου Πα­ντε­λή Που­λιό­που­λου…

/rproject.gr

Εκτρωφείο Λαγων Καρφής Ευαγγελος