Οδικό χάρτη με τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να αυξηθεί η κάλυψη των μισθωτών από συλλογικές συμβάσεις εργασίας προβλέπει η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για επαρκείς κατώτατους μισθούς.
Οδικό χάρτη σε βάθος εξαμήνου και δέσμευση για την κυβέρνηση ότι στην τελική απόφασή της για την εκάστοτε αύξηση του κατώτατου μισθού θα δίνει μεγαλύτερο βάρος στην πρόταση των κοινωνικών εταίρων, εφόσον όμως υπάρχει συμφωνία, θα προβλέπει, κατά πληροφορίες, η προσεχής ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτωβρίου 2022, για επαρκείς κατώτατους μισθούς και συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Χριστίνα Κοψίνη
Tο προσχέδιο νόμου, που θα τεθεί σε διαβούλευση με τη ΓΣΕΕ και τις οργανώσεις των εργοδοτών πριν από την κατάθεση και ψήφισή του από τη Βουλή στα τέλη Νοεμβρίου, δεν θα εμπεριέχει διάταξη για την επαναφορά της εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης και της δυνατότητας που είχαν οι επονομαζόμενοι κοινωνικοί εταίροι πριν από τα μνημόνια να προσδιορίζουν τα ποσοστά αυξήσεων στους βασικούς μισθούς.
Ωστόσο, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα προβλέπεται διάταξη βάσει της οποίας, εάν οι εταίροι καταλήξουν σε συγκεκριμένη συμφωνία, η κυβέρνηση δεν θα μπορεί να την παρακάμψει. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ανατρέπει το υφιστάμενο στάτους στο οποίο τον καθοριστικό λόγο για τον κατώτατο μισθό έχει η εκάστοτε κυβέρνηση. Δίνει, ωστόσο, ένα κάποιο νόημα σε αυτό που είθισται να αποκαλείται κοινωνικός διάλογος αφού αναγκάζει τις δύο πλευρές να ξανακαθίσουν στο τραπέζι με την ελπίδα να πιάσει τόπο η κοινή τους πρόταση. Ομως, παράλληλα, διά της ενσωμάτωσης της Οδηγίας, ο Κυρ. Μητσοτάκης κλείνει ορμητικά την πόρτα στην επιστροφή της εθνικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας. Πόρτα την οποία κρατούσε μισάνυχτη ο πρωθυπουργός αφού ποτέ δεν είχε διατυπώσει ένα τελεσίδικο «όχι».
Εντός της επόμενης εβδομάδας η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Ν. Κεραμέως, αφού λάβει στην τελική του μορφή το πόρισμα της επιτροπής που έχει αναλάβει την προπαρασκευή της ενσωμάτωσης, θα το δώσει στη δημοσιότητα και θα το κοινοποιήσει στις οργανώσεις τις οποίες θα καλέσει σε διάλογο και κατά μόνας και όλες μαζί.
«Πιστεύω πολύ στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας που βασίζονται στην κοινή συναίνεση εργοδοτών- εργαζομένων» δηλώνει η Ν. Κεραμέως, η οποία στην παρούσα φάση καλείται να αντιμετωπίσει μία πρόκληση: να συμβάλει στην επαναφορά των κλαδικών συμβάσεων ή να αρκεστεί σε μια ενσωμάτωση- ευχολόγιο που δεν θα επηρεάσει καθόλου τις στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας. Στην πρώτη περίπτωση, η ενδυνάμωση των συμβάσεων συνεπάγεται και επαναφορά των καταργημένων ρυθμίσεων του εργατικού δικαίου, δηλαδή της μετενέργειας, της συρροής, της ενδυνάμωσης του ΟΜΕΔ.
Πάντως, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, οι αλλαγές για ενδυνάμωση του διαλόγου θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του έτους και θα ολοκληρωθούν μέσα από έναν οδικό χάρτη εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025.
Ψηφιακή κάρτα
Η δεύτερη προτεραιότητα αφορά την πιλοτική εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης και η τρίτη την αναδιάρθρωση -αρχικώς ως πιλοτικό πρόγραμμα με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας- του τακτικού επιδόματος ανεργίας, ενώ οι αλλαγές στο εποχικό επίδομα ανεργίας, με το ζητούμενο από τους εργαζόμενους να οδηγεί σε αύξηση της διάρκειας από τους 3 στους 4 χειμερινούς μήνες, θα αργήσουν.
Επιπλέον η νέα ηγεσία του υπ. Εργασίας θέτει τους εξής κεντρικούς στόχους: την καταπολέμηση του σκληρού πυρήνα της ανεργίας που είναι πλέον πιο δύσκολο να πέσει κάτω από το 9%, την ένταξη περισσότερων γυναικών, νέων, ανθρώπων με αναπηρίες και ανέργων μεγάλης ηλικίας στην αγορά εργασίας, τη βελτίωση των ελέγχων στις επιχειρήσεις με την ενίσχυση και του προσωπικού στην Ανεξάρτητη Αρχή των Επιθεωρητών Εργασίας. Σημειωτέον, θέμα προσλήψεων και ενίσχυσης της Επιθεώρησης ετέθη από τη Νίκη Κεραμέως και στην τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
Τρία νέα στοιχεία προστίθενται και στις αλλαγές για τα προγράμματα κατάρτισης της ΔΥΠΑ: Πρώτο, η κατάρτιση σε νέα επαγγέλματα που σχετίζονται με τις ανάγκες που προβάλλει η δημογραφική γήρανση, και η απελευθέρωση γυναικών από τη φροντίδα και τα πολλαπλά βάρη της οικογένειας και η στενότερη σύνδεση των νέων ή παλαιών –αλλά επί χρόνια υποτιμημένων- επαγγελμάτων με τα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας. Ηδη η υπουργός ζήτησε από τη ΔΥΠΑ να σχεδιάσει ένα νέο πρόγραμμα για φροντιστές, ενώ στα ζητούμενα είναι και οι αλλαγές στη διαδικασία πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων, ώστε η κατάρτιση να μην καταντά, όπως συμβαίνει σταθερά τα τελευταία χρόνια, ακόμη ένα επίδομα για τους ανέργους που επιλέγουν προγράμματα συνεχιζόμενης κατάρτισης.
Κοινωνική στέγη
Γιατί η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί για την εκπόνηση ενός πραγματικού προγράμματος κοινωνικής στέγης τα αποθεματικά, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, που έχει σωρεύσει από τη διά μνημονιακού νόμου κατάργηση του ΟΕΚ (Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας) και της Εργατικής Εστίας και τη συγχώνευσή τους στον τέως ΟΑΕΔ (νυν ΔΥΠΑ); Το ερώτημα ετέθη από τον πρόεδρο της ΓΣΕΕ, Γ. Παναγόπουλο, στην υπουργό Νίκη Κεραμέως σε πρόσφατη συνάντηση.
Ποσοστό κάλυψης
Η Οδηγία εκτός από την επίδραση που έχει στο ύψος του κατώτατου μισθού στοχεύει και στην αύξηση του αριθμού των εργαζομένων που θα καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Αν το ποσοστό κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις είναι κάτω από το όριο του 80% (στην Ελλάδα υπολογίζεται με τις επιχειρησιακές συμβάσεις στο 29%) τα κράτη-μέλη θα πρέπει να καταρτίσουν σχέδιο δράσης για την προώθησή τους, ορίζοντας ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης.
Σχόλια (0)