Δεν έχει καν καταθέσει στη Βουλή έως τις ώρες που γράφονται αυτές οι γραμμές (Κυριακή 19.2.24) το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια https://www.neaprooptiki.gr/stin-yperaspisi-ton-foititikon-katalipseon/ (τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν από το Σεπτέμβριο του 2025) η κυβέρνηση και διαρρέει στον τύπο αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το Σεπτέμβριο του 2024.
Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ συνοψίζονται ως εξής: Αντί να δίνουν οι μαθητές πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής μία φορά, τελειώνοντας το Λύκειο, θα δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις τρεις φορές κατά τη διάρκεια της φοίτησης στο Λύκειο και συγκεκριμένα, μία φορά στην Α’ Λυκείου, μία φορά στη Β΄ Λυκείου και μία ακόμη στην Γ΄ Λυκείου.
Με άλλα λόγια θα “μετρά” η βαθμολογία τριών εξετάσεων (μία σε κάθε τάξη του Λυκείου) και όχι η βαθμολογία μίας εξέτασης μετά από την αποφοίτησή του.
Το κυβερνητικό σχέδιο
Πιο αναλυτικά, το δημοσίευμα της “Καθημερινής” του Σαββάτου 17 Φεβρουαρίου 2024 (το οποίο κάθε άλλο παρά… διαψεύστηκε από την κυβέρνηση καθώς ήταν ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ο οποίος με προηγούμενες δηλώσεις τους είχε προαναγγείλει τις σχετικές αλλαγές) αναφέρει χαρακτηριστικά:
“Οι μαθητές θα παίρνουν εθνικό απολυτήριο, ενώ για τα ΑΕΙ θα μετρούν οι βαθμοί σε 4 μαθήματα με εξετάσεις από την Τράπεζα Θεμάτων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», στο υπ. Παιδείας έχουν γίνει δύο πολύωρες συνεδριάσεις παρόντος του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη. Το βασικό σενάριο που προκρίνεται και πιθανόν θα ισχύσει από την επόμενη Α΄ Λυκείου είναι το ακόλουθο:
• Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων (Τ.Θ.) στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
• Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από την Τ.Θ.
• Στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου θα ισχύσουν τα ίδια. Στις εξετάσεις για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας θα ισχύσει ό,τι και στην Α΄ Λυκείου. Ταυτόχρονα, από τη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό (όπως τώρα) και θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα. Δεν θα αλλάξει κάτι σε σχέση με σήμερα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα 3 ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν. Για το πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά, η Ιστορία. Για το πεδίο θετικών επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Χημεία. Για τις επιστήμες υγείας, η Βιολογία, η Χημεία, η Φυσική. Για το πεδίο οικονομίας – πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, η Πληροφορική. Στις εξετάσεις των 4 μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τ.Θ. και θα είναι (μάλλον) τα ίδια για κάθε σχολείο. Η επιτήρηση των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνεται από καθηγητές άλλου σχολείου. Προσοχή: Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων, ώστε να αντιμετωπισθούν τυχόν γενναιόδωροι βαθμοί από τους καθηγητές του σχολείου.
• Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β΄ και 60%-70% για τη Γ΄ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α΄ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α΄, 30% για τη Β΄ και 60% για τη Γ΄ Λυκείου.
Οι μισές ερωτήσεις στις εξετάσεις Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου θα μπαίνουν από Τράπεζα Θεμάτων – Μειώνεται η βαρύτητα της προφορικής εξέτασης.
• Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ οι μαθητές θα παίρνουν βαθμό πρόσβασης, που θα προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών στις εξετάσεις στα 4 μαθήματα προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου. Με αυτόν θα υποβάλλουν μηχανογραφικό δελτίο για τα ΑΕΙ, όπως και τώρα. Βέβαια, θα συνυπολογίζεται και ο μέσος όρος στα 4 μαθήματα στις εξετάσεις της Β΄ Λυκείου, αλλά μόνο εάν είναι καλύτερος από τον μέσο όρο της Γ΄ Λυκείου. Για να αποκτήσει κάποιος βαθμό πρόσβασης, θα πρέπει να έχει πάρει εθνικό απολυτήριο”.
Νέα πρόκληση
Το σχέδιο αυτό αποτελεί μία κυβερνητική πρόκληση απέναντι ειδικά στη μαθητική νεολαία, την ίδια ώρα που βρίσκεται σε “δημόσια διαβούλευση” το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, το οποίο αποτελεί πρόκληση ειδικά απέναντι στην σπουδάζουσα νεολαία.
Με πρόσχημα μία παλιότερη αντίληψη των κυρίαρχων κύκλων σύμφωνα με την οποία οι μαθητές πρέπει να αξιολογούνται για τις επιδόσεις τους σε όλο το Λύκειο και όχι σε μία “εφάπαξ” διαδικασία (πανελλαδικές εξετάσεις μετά και ξέχωρα από τη φοίτηση στο Λύκειο) αλλά και την ανάγκη διαμόρφωσης μίας “ενιαίας” και “αξιοκρατικής” διαδικασίας εισόδου όλων των μαθητών (φτωχών και πλούσιων…) -και– στα επερχόμενα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η κυβέρνηση ετοιμάζει να καταστήσει τα Λύκεια αποκλειστικά εξεταστικά κέντρα εισόδου για τα πανεπιστήμια.
Τα Λύκεια, βάσει του κυβερνητικού σχεδίου, θα μετατραπούν 100% σε εξεταστικά κέντρα καθώς θα μπαίνει σε αυτά κάποιος μαθητής από την επόμενη σχολική περίοδο (2024 – 2025) στο Λύκειο ουσιαστικά εφόσον θέλει και προπαντός μπορεί (οικονομικά κ.λπ.) να μπει σε κάποιο πανεπιστήμιο, δημόσιο ή ιδιωτικό.
Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση με τη σχεδιαζόμενη μετατροπή του Λυκείου σε ένα πανάκριβο (δεδομένου ότι δεν θα μπορεί κανείς να το διαβεί επιτυχώς αν δεν τα “σκάσει” ακόμη και χοντρά στα ιδιωτικά φροντιστήρια) για τις οικογένειες εξεταστικό κέντρο εισαγωγής στα πανεπιστήμια, θα ωθήσει στην πλήρη –έμμεση– ιδιωτικοποίηση των Λυκείων, ταυτόχρονα με την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης.
Δηλαδή ναι μεν ο μαθητής θα εξακολουθεί να μην πληρώνει δίδακτρα στο δημόσιο Λύκειο, αλλά θα πληρώνει ακόμη περισσότερα χρήματα σε ιδιωτικά φροντιστήρια επί 3 χρόνια προκειμένου να φτάσει στο στόχο της εισόδου στα πανεπιστήμια, τα οποία μάλιστα -βάσει του νομοσχεδίου Πιερρακάκη– θα μπορεί να είναι και ιδιωτικά από το 2025.
Έτσι από την “πίσω πόρτα” δηλαδή μέσω της αύξησης του πλήθους των εισαγωγικών εξετάσεων (3 αντί για 1) και έτσι της αύξησης της ιδιωτικής δαπάνης για φροντιστήρια θα προχωρήσει ακόμα περισσότερο η έμμεση ιδιωτικοποίηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Μάλιστα, τα δίδακτρα του φροντιστηρίου -προκειμένου ένας μαθητής να ανταπεξέλθει στις σχεδιαζόμενες αυξημένες απαιτήσεις του Λυκείου (λόγω των απανωτών εισαγωγικών εξετάσεων καθόλη την 3ετή διάρκεια του) θα πρέπει να αναμένεται να αυξηθούν τόσο πολύ που ελάχιστα θα διαφέρουν από τα δίδακτρα ενός ιδιωτικού Λυκείου.
Καθόλου τυχαίο δεν είναι το γεγονός πως την ίδια ώρα που η κυβέρνηση διαρρέει στα ΜΜΕ την πλήρη σύνδεση Λυκείου – Πανεπιστημίου ο μεγαλύτερος φροντιστηριακός όμιλος της χώρας, ο “Πουκαμισάς” (ο οποίος έχει γιγαντωθεί ακριβώς λόγω της προηγούμενης φάσης διάλυσης της δημόσια παιδείας) ανακοινώνει την ίδρυση ιδιωτικού σχολείου!
Φυσικά, ιδιωτικά σχολεία υπάρχουν στην Ελλάδα και σήμερα, αλλά αυτά αποτελούν “κατάλοιπο” μίας άλλης εποχής, αφορώντας μόνο μία ελίτ της κοινωνίας, ενώ ήταν (όπως και τα δημόσια σχολεία) ανεξάρτητα από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
Η εξαγγελθείσα ίδρυση ιδιωτικού σχολείου από ένα φροντιστηριακό όμιλο – γίγα (ήδη εξειδικευμένου για την προετοιμασία μαθητών για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια) αποτελεί ένα ποιοτικό βήμα μπροστά στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όχι έμμεσα (όπως έχει συμβεί ιδίως κατά την τελευταία 15ετία λόγω της γιγάντωσης των φροντιστηρίων, των κέντρων μελέτης και των κέντρων ειδικής αγωγής για παιδιά με μαθησιακά προβλήματα) και έρχεται ως αποτέλεσμα της σχεδιαζόμενης απόλυτης σύνδεση των Λυκείων με τα πανεπιστήμια και μάλιστα τη στιγμή της ιδιωτικοποίησης των πανεπιστημίων.
Με αυτή την κίνησή της η κυβέρνηση πραγματοποιεί ένα διπλό χτύπημα στη νεολαία: Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη (από πλευράς νομοθετικής) το χτύπημα στη φοιτητική νεολαία με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, ετοιμάζει και ένα χτύπημα -με την απόλυτη σύνδεση Λυκείων και Πανεπιστημίων– και στη μαθητική νεολαία.
Μόνες κερδισμένες από τις επερχόμενες “μεταρρυθμίσεις” στην εκπαίδευση θα είναι οι επιχειρήσεις: Εκείνες που θα ιδρύσουν πανεπιστήμια και δημιουργήσουν μία νέα πελατεία, εκείνες που λειτουργούν φροντιστήρια σήμερα οι οποίες θα αυξήσουν τα δίδακτρά τους (και οι πιο ισχυρές εξ αυτών, θα λειτουργήσουν αύριο και σχολεία, όπως ο “Πουκαμισάς”) αλλά και εκείνες που θα “υποδεχτούν” όσους μαθητές (με ακόμη χαμηλότερους μισθούς από τους σημερινούς) δεν φοιτήσουν στο Λύκειο αδυνατώντας να ανταπεξέλθουν στις νέες αυξημένες απαιτήσεις φοίτησης στο Λύκειο που ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Με την μαζική εισαγωγή -στην αγορά εργασίας- αποφοίτων μόνο του Γυμνασίου και όχι κατά βάση του Λυκείου (όπως γίνεται ως σήμερα), θα αυξηθεί ο μισθολογικός ανταγωνισμός στο εσωτερικό της εργατικής νεολαίας, πιέζοντας παρακάτω τους μισθούς των αποφοίτων Λυκείου κ.λπ.
Έτσι, από τον επερχόμενο έμμεσο διωγμό των νέων από το Λύκειο, χαμένη θα είναι και η νεολαία που έχει αποφοιτήσει από το Λύκειο ή/και έχει κάνει οποιαδήποτε κατάρτιση σε τεχνικά επαγγέλματα και αποτελεί σήμερα το βασικό κορμό της εργατικής νεολαίας.
Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για την μετατροπή του Λυκείου σε ένα τριετές εξεταστικό κέντρο πρέπει να αποτελέσει ένα ακόμη έναυσμα –πέρα από το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια- ειδικά για τη μαθητική νεολαία προκειμένου να μπει στον αγώνα ενάντια στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση της παιδείας.
Δ.Κ.
https://www.neaprooptiki.gr/erchetai-kyma-idiotikopoiisis-kai-sta-lykeia-mathites-ston-agona/